Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

JordyS

Re: Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor JordyS » 09 Jun 2011, 15:50

Den Hugo schreef:Dus het boek en de pwp is gewoon even belangrijk?

Bedankt

Als je het ziet qua aantal punten wel. Al staan alle powerpointprentjes onrechtstreeks ook in het boek gelinkt aan een hoofdstuk. Link dus ook het prentje op het examen aan een hoofdstuk in het boek.
Ik zou beginnen met de powerpoints en dan het boek ernaast leggen. Maar het hele boek leren is hierbij geen zware klepper en kan je meer punten opleveren :)

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 09 Jun 2011, 15:52

Het boek ging ik sowieso leren. Ik twijfelde alleen aan het belang van de pwp te leren. :D

Kan het trouwens zijn dat hij een vraag stelt over hoofdstuk 1?
(wat is wereldgeschiedenis enzo...)
Zitten nogal veel opsommingen in en die heb ik niet graag :D

JordyS

Berichtdoor JordyS » 09 Jun 2011, 15:57

Die kans bestaat, er zijn proffen die het leuk vinden om hun inleiding als vraag te stellen omdat ze weten dat veel studenten dit links laten liggen :D Dus laat het a.u.b niet links liggen ;)

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 09 Jun 2011, 17:26

IK meen me te herinneren dat ik hier op het forum wel eens vragen uit een tweede zit gezien heb waar hij effectief iets uit de prelude van het boek vroeg. Maar ik had de indruk bij de feedback van de herexamens van vorig jaar dat hij alles wel terugkoppeld aan zijn boek. Tenminste, voor elk antwoord stond het stuk van het boek erbij waar het vandaan kwam. Dus zeker het boek niet vergeten!
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

Gigi

Berichtdoor Gigi » 09 Jun 2011, 17:34

Dat was in je eerste jaar, Tim. In eerste zit.

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 10 Jun 2011, 08:50

Ik ben een werkstudent en...

Ok neen, het is nogal vaak goed weer geweest op vrijdagmiddag en ik heb vrij gebrekkige handgeschreven notities.
Heeft iemand wel iets bij de prentjes genoteerd en zou die dan zo goed willen zijn deze even door te mailen? O:-)
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 10 Jun 2011, 09:06

Ik had blijkbaar over een paar documenten gekeken. Afbeeldingen van H2 tot H7:

http://uppit.com/7kv9j1tya4dr/Wereldgeschiedenis.rar

Enjoy :)

(Er kunnen fouten instaan, ik heb geen idee hoe die dingen op mijn pc zijn beland)
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Diethard

Berichtdoor Diethard » 11 Jun 2011, 09:53

Geef mij je e-mailadres en ik zend ze door, er staan wel hier en daar een paar fouten in, maar die zijn er uit te halen via het boek ;).
“I know who you are. I can see you. You're swearing now that, someday, you'll destroy me. Remember that far better women than you have sworn to do the same. Go look for them now.”- Atia (Rome)

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Jun 2011, 13:47

Is het belangrijk om historische kritiek-style alle theorieën en uitdenkers ervan bij naam te kennen en precies te kunenn definiëren of is het belangrijker van de (iets) grotere lijnen te kennen?

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 11 Jun 2011, 13:59

Gast schreef:Is het belangrijk om historische kritiek-style alle theorieën en uitdenkers ervan bij naam te kennen en precies te kunenn definiëren of is het belangrijker van de (iets) grotere lijnen te kennen?

Het is echter niet zo extreem als in HK. Maar ik zou toch proberen de namen van de auteurs die het meest besproken werden te kennen. Van kleppers zoals bijvoorbeeld Amyarta Sen, Manuel Castells of Samuel Huntington kun je toch maar beter weten waar hun theorie precies over ging. Als je hun grote lijnen kent, kun je al wat schrijven op het examen hé.

Jasper

Berichtdoor Jasper » 11 Jun 2011, 15:16

Zou het volstaan het boek goed te leren (in combinatie met samenvatting) en dan eens door te slides te razen om prentjes en grafiekjes te bekijken?

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 11 Jun 2011, 15:25

Jasper schreef:Zou het volstaan het boek goed te leren (in combinatie met samenvatting) en dan eens door te slides te razen om prentjes en grafiekjes te bekijken?

Normaalgezien wel. Het is gewoon belangrijk te weten wat er effectief op de prentjes staat. (bv. afbeelding van een schip -->het is een schip met slaven die naar de Nieuwe Wereld vaart --> hier een paar zinnen over schrijven in situeren in de cursus).

TomasVR

Berichtdoor TomasVR » 11 Jun 2011, 16:02

Hallo,

Zou iemand zijn/haar notities van les 2 en 3 willen doorsturen ? Van de overige lessen heb ik voldoende notities maar bij die 2 kom ik heel wat tekort ..

Alvast bedankt !

Jasper

Berichtdoor Jasper » 11 Jun 2011, 17:57

Iemand uitleg bij de laatste slide van les 3?

NielsN

Berichtdoor NielsN » 11 Jun 2011, 19:22

Jasper schreef:Iemand uitleg bij de laatste slide van les 3?

Ik geloof dat het te maken heeft met het westen dat alle problemen negeert en zo zorgt dat de hele wereld ten ondergaat... (ben wel niet naar de les geweest toen)

Terug naar “Eerste Bachelor”