Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Economische geschiedenis

Den Hugo

Economische geschiedenis

Berichtdoor Den Hugo » 19 Sep 2012, 19:28

Deze cursus die gedoceerd wordt door W. Broekaert met medewerking van M. Limberger, E. Thoen, E. Vanhaute en K. Verboven dient als verdieping in de economische geschiedenis en heeft als doel de studenten vertrouwd te maken met economische structuren, interacties en wetmatigheden in een concrete historische context. De doelstellingen sluiten aan bij de kerncompetenties van de opleiding: analyse internationale literatuur, hedendaagse ontwikkelingen kunnen analyseren, schriftelijke rapportering, analyse van nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. De studenten zullen worden ingedeeld in verschillende modules naar gelang van de te bestuderen tijdsperiode.

Examen eerste zit 2011-2012:

Module Klassieke Oudheid

1) Bespreek de Villa Schiavistica, met de nadruk op ontwikkeling en structuur.
2) Bespreek de mijnbouw van de post-klassieke Grieken en Romeinen.
3) Bespreek onderstaande grafiek (grafiek met het aantal scheepswrakken dat gevonden is per eeuw; zie gastles Candace Rice)

Module welvaart

1) Welk land geeft je de beste levensomstandigheden als je geboren bent in 1930 ( Japan, Oman, China, Rusland, Sri Lanka, Zuid-Korea
2) Vergelijk de maatregelen tegen de middeleeuwse pest met de maatregelen tegen tuberculose
3) Waarom is de voedingshypothese niet coherent geef vier argumenten

module pre-industriële

1) bespreek de veranderingen in de suikerproductie van de late ME tot de Vmt en de rol van suiker in de wereldhandel
2)Gelijkenissen en verschillen tussen Wallerstein, Abu Lughod en Braudel
3) Bespreek de belangrijkste veranderingen in de wereldhandel van 1000-1800

ECTS fiche
Topic van vorig jaar

wout

Re: Economische geschiedenis

Berichtdoor wout » 27 Nov 2012, 15:58

Moet hier enkel het boekje en de eerste lessen gekend zijn?
Dus niets van de presentaties

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 28 Nov 2012, 15:00

Welk deel volg je?
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

wout

Berichtdoor wout » 29 Nov 2012, 15:17

Moderne wereldeconomie

frea

Berichtdoor frea » 29 Nov 2012, 15:49

wat specifiek gekend moet zijn voor het examen economische geschiedenis hangt af van welke module je volgt (er zijn namelijk verschillende modules met elk een andere lesgever), best is dus om bij twijfel je lesgever eens aan te spreken of een berichtje te plaatsen op Minerva zodat je zeker bent dat je het juiste blokt :)
"There is a bit of insanity in dancing that does everybody a great deal of good." - Edwin Denby

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 29 Nov 2012, 16:22

Vanhaute heeft gezegd dat hij nog ging zien of hij de ppt's van de presentaties als leerstof gaat opgeven. Nog even naar de les komen dus! Hij heeft dinsdag trouwens ook aanwezigheden opgenomen.
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

wizz

Berichtdoor wizz » 19 Dec 2012, 19:28

Wat moeten we nu uiteindelijk leren voor de module wereldgeschiedenis? zijn het de ppwt?

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 21 Dec 2012, 09:58

Vooral het boek(je) en wat hij in de les gezegd heeft. Hij gaat normaal gezien nog een mail sturen met een voorbeeldvraag. Hij heeft al een subtiele hint gegeven: "Hoe gaat Allen om met de Great Divergence en met grote economische evoluties? Welke kritieken kan je hierop formuleren."

Het examen staat op 50% van de punten, naast de paper en de presentatie.

gast!

Berichtdoor gast! » 30 Dec 2012, 17:22

Voor moderne wereldeconomie heb ik het boekje van Allen doorgenomen. Ik kan de krachtlijnen van het werk (Hoge/lage lonen bepalen of industrialisering al dan niet rendabel is. Japan geeft daar bijvoorbeeld een wending aan door arbeidsintensievere technieken, enz.). Iemand een idee of dit voldoende is of moeten we echt kunnen uitleggen bijvoorbeeld hoe het komt dat Afrika achter blijft? Of volstaat het om zijn inzichten te zien en kritieken te kunnen geven (zoals we met onze groepswerken moesten doen)?

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Jan 2013, 15:44

iemand notities van derde les Vanhaute? (over Allen, Goldstone, Marks)

wizz

Berichtdoor wizz » 24 Jan 2013, 09:58

Ik heb notities van les 3

wizz

Berichtdoor wizz » 24 Jan 2013, 10:24

TIP: Hdst 7 en 8: p 115 tot 155 in het handboek "wereldgeschiedenis, een inleiding" van Vanhaute is denk ik de beste samenvatting van de lessen van wereldgeschiedenis.

-me-

Berichtdoor -me- » 24 Jan 2013, 15:06

gast! schreef:Voor moderne wereldeconomie heb ik het boekje van Allen doorgenomen. Ik kan de krachtlijnen van het werk (Hoge/lage lonen bepalen of industrialisering al dan niet rendabel is. Japan geeft daar bijvoorbeeld een wending aan door arbeidsintensievere technieken, enz.). Iemand een idee of dit voldoende is of moeten we echt kunnen uitleggen bijvoorbeeld hoe het komt dat Afrika achter blijft? Of volstaat het om zijn inzichten te zien en kritieken te kunnen geven (zoals we met onze groepswerken moesten doen)?

goh, eerlijk gezegd denk ik dat je maar best ook kunt uitleggen waarom Afrika of Latijns Amerika 'armer' is.

(wat ik ervan begrepen heb) in het kort:

Afrika: altijd arm geweest, landbouw niet uitgebreid, door kolonisatie open gemaakt voor wereldmarkt, door lage exportprijzen en lage loonprijzen zitten ze vast in een technology trap

Amerika: noorden heeft stapelkolonies, ze willen de britse levenstandaard volhouden, zijn meer geletterd. daardoor zullen ze in de 19e eeuw de 4 beleidspunten nodig voor IR doorvoeren en zo ontwikkeld geraken.
het zuiden daarintegen is minder geletterd en is rijkdom maar voor enkelen, bij onafhankelijkheid wordt er niet gedeindustrialiseerd. en zet men in op landbouwproducten, waardoor ze dus onderontwikkeld zijn.

Waar ik het een beetje moeilijk mee heb zijn kritieken, ik weet dat we er tijdens de lessenreeks duizenden gegeven hebben, maar ik kan niet echt iets goed bedenken dat op Allen toepasbaar is.

Gast

Berichtdoor Gast » 25 Jan 2013, 20:29

Vragen plattelandseconomie:

1-Commerciële overlevingseconomie van binnen Vlaanderen; wat is het, wat kwam ervoor, hoe evolueerde het, hoe ging het ten onder.
2-Debat De Moor-Van Zanden vs Van de Heyden-Nederveen-Schmidt: waarover zijn ze het oneens ? waarover zijn ze het wel eens ?
3-Grafiek lonen ongeschoolde mannen en ongeschoolde vrouwen in het Land van Aalst 1535-1575: Past deze grafiek in het girlpowerdebat ? Waar moet men op letten wanneer men lonen die men in de bronnen vindt met elkaar wilt vergelijken ? Geeft de evolutie van de nominale lonen een correct beeld van het reeele inkomen ?

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2013, 08:00

moderne wereldeconomie:

1. leg uit en geef de belangrijkste argumenten van de auteurs die de Great Divergence verklaren door 'groeiende verschillen door groeiende interconnectie.
2. grafiek van lonen, leg Allen zijn theorie van de britse IR uit en hoe hij daartoe is gekomen
3. big push industrialization

Terug naar “Derde Bachelor”