Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische economie

nosce te ipsum

Re: Historische economie

Berichtdoor nosce te ipsum » 30 Jan 2013, 17:30

hallo,

Weet iemand de antwoorden op de 2 volgende vragen?

-De welvaartsstaat koppelt groei aan herverdeling. Leg uit. Hoe komen deze principes onder druk vanaf de jaren 1970?

-Schets de hoofdlijnen van de opbouw van een welvaartstaat in België in de 20ste eeuw.

Hopelijk ben ik nog niet te laat en geeft iemand mij het antwoord want ik ben deze twee vergeten.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 30 Jan 2013, 21:26

- Ik zou gewoon de welvaartstaat beknopt uitleggen (herverdeling van inkomsten tussen personen: Werkenden/niet werkenden en rijken/armen, belastingen op verbruik om belasting op werk niet te hoog te laten worden) en dan jaren '70= economische crisis dus lage groei (of zelfs inkrimping), heeft zijn effect op belastingen (minder werkenden, minder consumptie versus meer werklozen) plus vakbonden die lastig doen.
==> Systeem onder druk.

- Van vrije sociale hulp (voor reputatie/geloof/weet ik veel wat) naar sociale welvaartstaat zoals het nu is. Betrek de democratisering, opkomst van vakbonden en via vakbonden opgerichte instanties, uiteindelijk onder druk overheidstussenkomst, verzekeringen die in de loop van de 20ste eeuw verplicht worden, oprichting van diensten als RSZ, bestaansminimum (dus ook werkloosheidsuitkering en pensioenen en niet alleen een 'verzekering' voor risico's meer), wederom crisis van jaren '70 en uiteindelijk uitbouw tot hou het nu is.

Hoop dat het een beetje kan helpen, sorry dat het niet uitgebreider is :)

Anoniem

Berichtdoor Anoniem » 01 Feb 2013, 00:20

De vragen van het examen van 31/01 betroffen de volgende...

- Verklaar de oudste vroegmiddeleeuwse stedelijke nederzettingen 'portus' en 'emporium'? Wat, wanneer, waarom?
- Wat is agrarisch kapitalisme? Was dat algemeen in Europa voor 1800? Zoniet, wat was dan wel algemeen? Waar is wel evolutie naar agrarisch kapitaal geweest?
- Bespreek de begrippen: path dependence/Duitse Hanze/manufacturen/Ter Beurze/Yeoman/castrale motte
- Welvaartstaat koppelt groei aan herverdeling. Leg uit. Hoe komen deze principes onder druk vanaf de jaren 1970?
- Bespreek de evolutie van globale ongelijkheid aan de hand van de onderstaande grafiek (incl. afbeelding van de grafiek). Benoem de Y-as en de lijnen. Analyseer vervolgens de grote tendenzen en kantelmomenten.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 01 Feb 2013, 00:36

Bedankt. Slotje

wizz

Berichtdoor wizz » 30 Aug 2013, 17:38

Heb voortijdig examen HE gedaan wg overlappingen examens:

5 vragen elk op 1/5 van punten
1. Wat zijn hanzen (niet Duitse Hanze)? Geef voorbeelden
2. Geef een evolutie van het geld vanaf vroege ME tot 19de eeuw
3. Duiding bij Persson: "Toegang tot betere en toepasbare kennis is bijna volledig vrij, wel meten de staten een institutioneel kader voorzien om deze kennis te absorberen"
4. Ha-Joon Chang 'Kicking away the ladder' 'Do what I say, not what I did'. Wat bedoelt hij hiermee?
5. Bespreek de grote depressie tijdens 30 en vgl met crisis 2007 2008

wizz

Berichtdoor wizz » 30 Aug 2013, 17:41

Indien duiding nodig bij Ha yoon chang: een ideaal artikel waarin de vraag wat hij bedoelt met 'do what I say, not what I did' en 'Kicking away the ladder' uitgelegd staat

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... -uitgelegd

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 30 Aug 2013, 17:57

Bedankt voor de vragen ;)
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Terug naar “Derde Bachelor”