Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische economie

Den Hugo

Historische economie

Berichtdoor Den Hugo » 19 Sep 2012, 19:23

Dit vak gegeven door E. Vanhaute in medewerking met E. Thoen handelt rond Economische concepten, processen en structuren in een breed historisch kader. Het confronteert en bekijkt Economische modellen met een kritische blik en geeft een overzicht van de Europese en mondiale economische geschiedenis.

Examen eerste zit 2011-2012:
1) emporium & portus
2) begrippen: manufacturen, little divergence, europian marriage pattern, jaarmarkten champagne, vergeten
3) bespreek een aantal economische convergenties die een oplossing kunnen bieden voor noord-zuidprobleem
4) in welke mate versterkte de economische politiek de grote depressie, casus engeland en duitsland gebruiken

ECTS fiche
Topic van vorig jaar

kina

seigniorage

Berichtdoor kina » 24 Okt 2012, 14:23

Hoi,

Iemand hier die in mensentaal kan uitleggen wat de oorspronkelijke betekenis was van seigniorage ? Alle verklaringen die ik vind zijn voor een eenvoudige kop als de mijne niet duidelijk genoeg..

thx

Kina.

Gast

Re: Historische economie

Berichtdoor Gast » 15 Nov 2012, 10:50

wat is het verschil tussen driejaarlijks vruchtwiselingsstelsel en drieslagstelsel? of is er geen verschil?
op het vgkforum van enkele jaren geleden zou driej vruchtw stelsel inhouden dat men een heel jaar zomergraan zaait, een heel jaar wintergraan en dan een heel jaar de grond braak laat liggen.
Maar dit lijkt mij zo raar..

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 15 Nov 2012, 14:49

Mij lijkt het grootste verschil dat ze bij het vruchtwisselstelsel gans het gebied met eenzelfde plantensoort beplanten en dit na een periode (in dit geval dus blijkbaar een jaar?) verandert in een andere soort/braak. Bij het drieslagstelsel wordt het gebied verdeelt in drie kleinere gebieden en wordt elk gebied met een ander gewas bezaaid/braak gelaten. Welke gewassen zou ik niet weten.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Nov 2012, 17:27

Hey

ik ben eventjes niet mee met die vragen en het examen.
Bestaat het examen enkel uit de vragen die we op voorhand krijgen?

Jens L

Berichtdoor Jens L » 17 Nov 2012, 16:29

Gast schreef:Hey

Volgens wat ik heb uitgemaakt uit wat prof. Thoen en prof. Vanhaute erover gezegd hebben, zijn het een soort voorbeeldvragen.
De examenvragen zullen dus iets van die aard zijn, maar ik heb ook al gehoord dat er vorig jaar ook wel een letterlijke vraag of een licht aangepaste vraag uit die lijst voorkwam op het examen.
Ik zou er dus niet op rekenen dat enkel die vragen gekend dienen te zijn.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

frea

Berichtdoor frea » 17 Nov 2012, 20:26

Jens L schreef:
Gast schreef:Hey

Volgens wat ik heb uitgemaakt uit wat prof. Thoen en prof. Vanhaute erover gezegd hebben, zijn het een soort voorbeeldvragen.
De examenvragen zullen dus iets van die aard zijn, maar ik heb ook al gehoord dat er vorig jaar ook wel een letterlijke vraag of een licht aangepaste vraag uit die lijst voorkwam op het examen.
Ik zou er dus niet op rekenen dat enkel die vragen gekend dienen te zijn.

vorig jaar kwamen de vragen uit de lijst en was dit dus een makkelijk vak :D het is natuurlijk mogelijk dat dit aangepast werd dit jaar, zekerheid heb je dus pas wanneer je het eens vraagt aan de prof! succes :)
"There is a bit of insanity in dancing that does everybody a great deal of good." - Edwin Denby

Gast..

Berichtdoor Gast.. » 18 Nov 2012, 16:44

In de hoop dat de examenvragen uit deze lijst komen, heb ik een poging gedaan om wat antwoorden te vinden. Er zijn toch nog behoorlijk wat dingen die ik maar moeilijk kan beantwoorden.

- Een kritiek op de gravity border theorie
- Het 'waarom' van de portus/emporium
- Duitse hanzen
- De grote lijnen van de rol van Italianen in de ontwikkeling van Europa
- Het waarom van de cumulatieve effecten van nieuwe handelsroutes op de groei van de handel
- Een definitie van ambachten en vooral hoe ze ontstaan zijn
- De rol van Vlaanderen binnen de landbouw(r)evoluties
- Bespreek het ‘normale’ prijsverloop van garen in een crisisjaar.
- Wat is een ‘castrale motte’ ? Plaats dit in de evolutie van de ‘seigneurie banale’.
- de oorzaken en evolutie van de enclosure movement
- P = f (K ,L , T) Verklaar.
- Wat zijn instituties? -> def.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Dec 2012, 17:15

Kan iemand mij kort zeggen wat er gezegd is over het examen en de leerstof?

Ik volg dit vak door wijzigingen in mijn curiculum pas een 3tal weken, ik weet dus niet in hoeverre dat handboek gekend moet zijn, of notities echt belangrijk zijn.

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 14 Dec 2012, 15:42

Gast.. schreef:In de hoop dat de examenvragen uit deze lijst komen, heb ik een poging gedaan om wat antwoorden te vinden. Er zijn toch nog behoorlijk wat dingen die ik maar moeilijk kan beantwoorden.

- Een kritiek op de gravity border theorie
- Het 'waarom' van de portus/emporium
- Duitse hanzen
- De grote lijnen van de rol van Italianen in de ontwikkeling van Europa
- Het waarom van de cumulatieve effecten van nieuwe handelsroutes op de groei van de handel
- Een definitie van ambachten en vooral hoe ze ontstaan zijn
- De rol van Vlaanderen binnen de landbouw(r)evoluties
- Bespreek het ‘normale’ prijsverloop van garen in een crisisjaar.
- Wat is een ‘castrale motte’ ? Plaats dit in de evolutie van de ‘seigneurie banale’.
- de oorzaken en evolutie van de enclosure movement
- P = f (K ,L , T) Verklaar.
- Wat zijn instituties? -> def.

- Dat concept komt van Pirenne denk ik. Het staat beschreven in het boek van Persson
- Duidelijk naar voorgekomen in de les; staat ook op sites zoals Wikipedia wat dit is. Het economisch perspectief daarop staat misschien in het boek van Persson
- Gemakkelijk op internet te vinden
- Ook te vinden op het internet
- Staat in de slides
- Het boek van Vermeir (VMT) geeft veel info over ambachten. Ook in de les is daar "veel" over gezegd.
- Misschien staat hier wel meer over in het vak Ecologische geschiedenis van Thoen
- Volgens mij gaat dat prijsverloop over hoe prijzen naar elkaar toe convergeren omdat de goedkopere 'garen' in vraag stijgen. Ik denk dat dit gaat over wat in de les over die broodprijzen is besproken. Ben niet zeker. Wat zijn garen ook? Draden voor textiel?
- Seigneurie banale --> zie boek middeleeuwen 1ste jaar
- op internet wel meer te vinden, zie ook ecologische
- Over die formule heeft hij in de les ook niet veel gezegd. Weet ik ook geen uitgebreid antwoord op.
- Instituties zijn gemakkelijk. Dat zijn 'the rules of the (economic) game'. Zoek op over 'New institutional economics'. Ook staat hier wat in het boek van Persson

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 14 Dec 2012, 15:47

Gast schreef:Kan iemand mij kort zeggen wat er gezegd is over het examen en de leerstof?

Ik volg dit vak door wijzigingen in mijn curiculum pas een 3tal weken, ik weet dus niet in hoeverre dat handboek gekend moet zijn, of notities echt belangrijk zijn.

Notities zijn zeer nuttig omdat ze je helpen de antwoorden te vinden op de op voorhand gegeven vragen.

Prof. Vanhaute heeft duidelijk gezegd dat de gegeven vragen, ook op het examen komen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo letterlijk gesteld gaan worden. Zal bijvoorbeeld een samentrekking zijn van vragen. (vb. Welvaartstaat- deglobaliseringsgolf)
Je zult dus wel verbanden moeten kunnen leggen denk ik.

De vragen los je dus best op, op basis van je notities en hoe het gestructureerd was in de les. Dit vul je aan met het boek van Persson - die je dus niet moet van buiten blokken. Zie het als een economisch leesboek die je gebruikt bij het oplossen van de vragen.

zooweee

Berichtdoor zooweee » 17 Dec 2012, 03:49

Martijn. schreef:
Gast schreef:Kan iemand mij kort zeggen wat er gezegd is over het examen en de leerstof?

Notities zijn zeer nuttig omdat ze je helpen de antwoorden te vinden op de op voorhand gegeven vragen.

Prof. Vanhaute heeft duidelijk gezegd dat de gegeven vragen, ook op het examen komen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo letterlijk gesteld gaan worden. Zal bijvoorbeeld een samentrekking zijn van vragen. (vb. Welvaartstaat- deglobaliseringsgolf)
Je zult dus wel verbanden moeten kunnen leggen denk ik.

De vragen los je dus best op, op basis van je notities en hoe het gestructureerd was in de les. Dit vul je aan met het boek van Persson - die je dus niet moet van buiten blokken. Zie het als een economisch leesboek die je gebruikt bij het oplossen van de vragen.

Deze vraag kwam van mij.
Is het doenbaar om het zonder notities te doen?, ik heb er namelijk zeer weinig sinds ik midden november pas dit vak heb opgenomen. Of als ik iemand zijn notities kan gebruiken?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 17 Dec 2012, 12:21

Ik neem aan dat alle info ook wel in het boek zal staan, maar dat het dan gewoon wat extra zoekwerk zal zijn. Je nota's zijn vooral handig omdat ze de structuur van de lessen aannemen en omdat je dan ineens weet waar de proffen de nadruk op leggen.

wizz

Berichtdoor wizz » 19 Dec 2012, 20:10

wil/kan iemand notities delen van 16/10, 23/10, 20/11 27/11 en 11/12?
kan ruilen met rest
grts

Zoe

Berichtdoor Zoe » 20 Dec 2012, 00:59

wizz schreef:wil/kan iemand notities delen van 16/10, 23/10, 20/11 27/11 en 11/12?
kan ruilen met rest
grts

same here

kan zelf wel enkel ruilen met een paar (doe geschiedenis als minor) vakken.

Terug naar “Derde Bachelor”