Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Cultuurgeschiedenis

gastman

Re: Cultuurgeschiedenis

Berichtdoor gastman » 12 Jun 2013, 15:23

Zijn er mensen met notities die deze willen delen?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 12 Jun 2013, 19:29

Gast schreef:Bovendien moet iedere student één periode kiezen (Klassieke Oudheid, Middeleeuwen, Nieuwe Tijden, Nieuwste Tijden), waar hij een drietal extra artikels over leest.

is dit nog steeds van toepassing dit jaar?

Normaal niet neen...

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 12 Jun 2013, 19:29

JDB schreef:Zijn er nog readers te verkrijgen bij de VGK?

Neen, die zijn al lang terug naar de story ;)

Jasper

Berichtdoor Jasper » 13 Jun 2013, 14:33

Als die essayvragen als voorbeeld dienen, waarom hebben ze dan precies een nieuw subforum aangemaakt op minerva om de antwoorden te bespreken..?

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Jun 2013, 16:35

In het eerste deel van het partim ME, wat bedoelt Foucault met?: Menselijk wezen transformeert zich in subject (seksualiteit)

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Jun 2013, 21:37

Zou iemand mij eens de confessionaliseringsthese kunnen uitleggen aub? Het is mij niet al te duidelijk

examen

Berichtdoor examen » 16 Jun 2013, 18:21

kan nu iemand is in mensentaal uitleggen hoe het examen er gaat uitzien (hoeveel vragen etc.)? er wordt zo geheimzinnig over gedaan en iedereen geeft er zijn eigen uitleg aan, ik hoop dat hier iemand soelaas kan brengen

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 16 Jun 2013, 18:41

Zoals ik het heb begrepen gaat er eerst een gesloten boekdeel zijn waar via 3-4 kleine vragen naar dingen uit de les (al dan niet in combinatie met de reader) polsen. Erna is het open boekdeel waar een grote essayvraag gesteld wordt waar je verondersteld wordt gebruik te maken van de teksten in de reader.

Rurouni

Berichtdoor Rurouni » 16 Jun 2013, 19:06

Den Hugo schreef:Zoals ik het heb begrepen gaat er eerst een gesloten boekdeel zijn waar via 3-4 kleine vragen naar dingen uit de les (al dan niet in combinatie met de reader) polsen. Erna is het open boekdeel waar een grote essayvraag gesteld wordt waar je verondersteld wordt gebruik te maken van de teksten in de reader.

Is het bij die essay vraag ook nuttig om voorbeelden te geven uit de bronnen uit het tweede deel van de reader, als
het relevant is uiteraard.

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 16 Jun 2013, 19:07

Ik zou het vak niet onderschatten. Zowel in juni als augustus vorig jaar waren er telkens veel mensen gebuisd. Ook zeker de bronfragmenten leren. Mijn ervaring leert dat ze er telkens eentje vragen.

examen

Berichtdoor examen » 16 Jun 2013, 20:02

bedankt, en puntenverdeling?? want die reader vind ik toch wel veel aandacht krijgen terwijl de slides toch extreem gedetailleerd zijn. Alweer een raar vakje als je het mij vraagt...

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Jun 2013, 20:20

Is het enkel de reader bij het tweede deel, of mag je ook de slides en eigen nota's gebruiken?

Wat de vorige vraag i.v.m. de gedetailleerde slides betreft: je moet (denk ik) heus niet alle details kennen. Ik denk niet dat er wordt verwacht dat je Hildegard van Bingenen haar hele leven kan geven en er de jaartallen bijzet en dergelijke. Wel zal je de theorie omtrent die casus moeten kennen (profetie, magie, etc) en haar als voorbeeld geven en dus haar verhaal op zijn minst in grote lijnen kennen.

examen

Berichtdoor examen » 16 Jun 2013, 20:47

Gast schreef:Is het enkel de reader bij het tweede deel, of mag je ook de slides en eigen nota's gebruiken?

Wat de vorige vraag i.v.m. de gedetailleerde slides betreft: je moet (denk ik) heus niet alle details kennen. Ik denk niet dat er wordt verwacht dat je Hildegard van Bingenen haar hele leven kan geven en er de jaartallen bijzet en dergelijke. Wel zal je de theorie omtrent die casus moeten kennen (profetie, magie, etc) en haar als voorbeeld geven en dus haar verhaal op zijn minst in grote lijnen kennen.

bedankt

AC Meloen

Berichtdoor AC Meloen » 17 Jun 2013, 01:17

Zou er mij iemand kunnen zeggen welke tekst we juist moeten kennen van David Freedberg? (Heb nog een reader van vorig jaar)
Zijn dit hoofdstukken uit zijn werk The Power of Images?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jun 2013, 11:41

Is de reader écht zo belangrijk? In de laatste les werd gezegd dat deze vooral diende als verduidelijking bij de lessen en dat enkel wat in de lessen aan bod kwam moet gekend zijn uit de reader.

Terug naar “Derde Bachelor”