Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Mondiale processen in historisch perspectief

Den Hugo

Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor Den Hugo » 19 Sep 2012, 19:11

Dit vak wordt gedoceerd door B. Lecocq als titularis, in samenwerking met M. Limberger, S. Vanden Broecke en J. Van Steenbergen; er wordt een algemeen historisch kader geschetst waarin een langetermijnperspectief op de toenemende integratie van de wereld wordt gegeven. Aan de hand van verschillende casussen en een comparatieve benadering van technologische, economische en institutionele factoren wordt ‘de opgang van het Westen’ verklaard als een niet noodzakelijke ontwikkeling. Er wordt onder andere aandacht besteed aan de middeleeuwse en vroegmoderne islamrijken, evenals het Byzantijnse keizerrijk. Het lesmateriaal bestaat uit een reader, aangevuld met powerpoint-projecties.

Examenvragen eerste zit 2011-2012

1. Garth Fowden

2. Oriëntalisme

3. Gruzinski

4. Spoorwegennet Centraal-Azië

ECTS fiche
Topic van vorig jaar

Matisz

Re: Mondiale processen in historisch perspectief

Berichtdoor Matisz » 28 Feb 2013, 21:33

Iemand enig idee hoe je voor dit vak kan slagen als je niet naar de les kan gaan? want ik heb in de wandelgangen opgevangen dat een bezoek aan de les blijkbaar onontbeerlijk is :? , alle tips zijn welkom

grtz

JordyS

Berichtdoor JordyS » 14 Apr 2013, 03:04

Lessen zijn inderdaad redelijk noodzakelijk voor dit vak. Je kan het wel redden door het boek grondig door te nemen met de slides en de vragen van ouderejaars te onderscheppen maar dan nog blijft het geen sinecure.

kerelùans

Berichtdoor kerelùans » 30 Apr 2013, 17:49

Iemand die zijn lesnotities met mij wil delen? Ik kon tot voor kort niet aanwezig zijn op de lessen maar vanaf mei kan ik dit weer. Ik zal u dan de notities van de laatste weken bezorgen. :tom:

gastman

Berichtdoor gastman » 15 Mei 2013, 11:31

Zijn er mensen die nog een boek te over hebben dat ik kan overkopen? Ik ben mijn boek kwijtgeraakt en heb een nieuw bestelt maar dit laat minstens nog 3 weken op zich wachten.. :(

gast.

Berichtdoor gast. » 21 Mei 2013, 17:51

Iemand die de vragen van vorig jaar eens kort wil oplossen. Over sommige zaken kan maar weinig gezegd worden? Of heb ik het fout?
Notities waren blijkbaar ook wel nuttig geweest... :rip:

Gast748

Berichtdoor Gast748 » 29 Mei 2013, 12:03

Weet iemand eigenlijk concreet wat we moeten kennen voor dit vak? Als ik de powerpoints in combinatie met de reader leer, geraak ik er dan door?

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 29 Mei 2013, 12:26

Gast748 schreef:Weet iemand eigenlijk concreet wat we moeten kennen voor dit vak? Als ik de powerpoints in combinatie met de reader leer, geraak ik er dan door?

Powerpoints, reader en boek :)

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Mei 2013, 17:27

Iemand enige idee in hoeverre we die artikelen moeten kennen? Moet dat grondig gekend zijn, of redelijke oppervlakkig, als in de grote lijnen.
Het zelfde voor het boek: moet dit in details gestudeerd zijn of ook de grote lijnen? De lesnota's en powerpoints worden natuurlijk wel in detail geleerd

Micmac-jampudding

Berichtdoor Micmac-jampudding » 03 Jun 2013, 15:38

kerelùans schreef:Iemand die zijn lesnotities met mij wil delen? Ik kon tot voor kort niet aanwezig zijn op de lessen maar vanaf mei kan ik dit weer. Ik zal u dan de notities van de laatste weken bezorgen. :tom:

Ik heb aantekeningen als je nog interesse hebt.

gasten

Berichtdoor gasten » 06 Jun 2013, 00:26

Micmac-jampudding schreef:
kerelùans schreef:Iemand die zijn lesnotities met mij wil delen? Ik kon tot voor kort niet aanwezig zijn op de lessen maar vanaf mei kan ik dit weer. Ik zal u dan de notities van de laatste weken bezorgen. :tom:

Ik heb aantekeningen als je nog interesse hebt.

Hey, ik heb zeker ng interesse! Echt alle hulp is welkom! Mijn mail is steven.demunter@ugent.be. ik stuur je dan alle notities die ik heb.

examen

Berichtdoor examen » 06 Jun 2013, 22:59

Hoi,

weet iemand om welk uur het examen eigenlijk plaatsvindt zaterdag??

groeten

EmielD

Berichtdoor EmielD » 07 Jun 2013, 15:09

examen schreef:Hoi,

weet iemand om welk uur het examen eigenlijk plaatsvindt zaterdag??

groeten

Volgens mijn examenrooster 8u30, in aud. E.

Zijn er de laatste les trouwens voorbeeldvragen of andere examentips aan bod gekomen?

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 09 Jun 2013, 14:12

1. (ben ik vergeten)
2. De nomadische expansie was zowel destructief als constructief. Leg uit + maak een onderscheid tussen lokaal en globaal niveau.
3. Geef een voorbeeld van hoe westerse kennis door anderen is opgenomen of omgekeerd.
4. Wat is het verschil tussen de relatie tussen kooplieden en de vorst in de islamitische expansie en de Europese expansie.
5. De focus enkel op technologie en wetenschap leggen leidt vaak tot een "The West and the Rest"-verhaal. Geef een voorbeeld dat deze stelling bevestigt.
6. Welke verschillen leidden volgens ... (een artikel, ik weet niet meer exact welk) tot de 'voorsprong van Europa' itt Azië omstreeks 1750.
7. Geef de drie buskruitrijken + tijd + leider (kadertje)
8. Welke drie elementen zijn nieuw in het 19e eeuwse imperialisme
9. (ben ik vergeten)
10. Vind je de 19e eeuw een breukmoment in de geschiedenis van globalisering? (Persoonlijk + beargumenteren)

Alle vragen staan op 2 punten, behalve vraag 7 en 8 (op 1 punt) en vraag 10 en nog een andere vraag (op 3 punten).
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Jens L

Berichtdoor Jens L » 09 Jun 2013, 15:36

De eerste vraag was volgens mij de relatie tussen globalisering en de verspreiding van wereldreligies (boeddhisme, christendom, islam) volgens Stearns. Iets in die aard allesins.
Vraag 6 had te maken met 'After Tamerlane' van Darwin.
Vraag 9 was uitleggen wat een 'verbeelde gemeenschap' was.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

Terug naar “Derde Bachelor”