Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische methodes

Den Hugo

Historische methodes

Berichtdoor Den Hugo » 19 Sep 2012, 19:07

Dit is het vak dat tot twee jaar geleden "Methodologie van de geschiedenis: kwalitatieve methodes en hulpwetenschappen" heette. Dit vak heeft als titularis professor dr. Gita Deneckere, en is modulair opgebouwd. Er is een verplichte module ‘discoursanalyse voor historici’, met als doel de studenten kritisch inzicht bij te brengen in kwalitatieve taal- en discoursanalytische theorieën en methoden die kunnen toegepast worden bij historisch onderzoek. Hierbij hoort ook een groepstaak.
Na 4 lessen loopt de module al af, en moeten er twee andere modules gekozen worden uit een jaarlijks wisselende reeks van modules die de basisbeginselen van kwalitatieve methodologieën voor historisch onderzoek behandelen. ( bv. prosopografisch onderzoek, mondelinge geschiedenis, iconografische bronnen, foto en film als historische bron,..)
Voor die reeks modules verwijzen we je dan ook graag door naar onze minor-en keuzevakkenbundel. De hoofdmodule staat op 40 procent van de punten, en heeft een schriftelijk examen. De twee gekozen modules zijn beide goed voor dertig procent van de punten, en kunnen zowel periodegebonden ( examen) als niet-periodegebonden ( paper, groepstaak, werkstuk, etc.) zijn, afhankelijk van de gekozen module.

ECTS fiche
Topic van vorig jaar

nosce te ipsum

Re: Historische methodes

Berichtdoor nosce te ipsum » 13 Feb 2013, 17:37

Is het correct dat we, naast het bijwonen van de 2 modules gedurende het tweede semester, ook maandag en dinsdag les hebben van Historische methodes?

Jens.
Prosenior

Berichtdoor Jens. » 17 Feb 2013, 19:00

Je moet enkel de onderdelen volgen waarvoor je je hebt ingeschreven.
“We cannot escape the fact that we are heirs and prisoners of the past we are endeavouring to excavate, or avoid the long shadows it casts.” Walsham

Jaja sammy

Berichtdoor Jaja sammy » 24 Feb 2013, 15:31

Ik heb de eerste twee lessen van de module mondelinge geschiedenis gemist, ik had me blijkbaar vergist van data. Nu vraag ik mij af of er al belangrijke dingen gezegd zijn en/of werk is opgegeven?

Mvg
Steven

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 24 Feb 2013, 16:37

Echt 'veel' is er nog niet gezegd geweest. Onze opdracht voor deze week is dat we moeten proberen twee kinderen van (vermeende) collaborateurs te vinden die misschien een interview zouden willen geven.

Als je wilt kan ik wel mijn notities eens doormailen.

jaja sammy

Berichtdoor jaja sammy » 25 Feb 2013, 14:59

Den Hugo schreef:Echt 'veel' is er nog niet gezegd geweest. Onze opdracht voor deze week is dat we moeten proberen twee kinderen van (vermeende) collaborateurs te vinden die misschien een interview zouden willen geven.

Als je wilt kan ik wel mijn notities eens doormailen.

Graag, mijn adres is Steven.demunter@ugent.be. Waar zouden we dit in godsnaam moeten vinden :D

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 25 Feb 2013, 17:02

Check je mail. :wink:

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Mei 2013, 21:33

Niemand zin om zijn antwoorden van intellectuele online te zetten?

Controllerboy

Berichtdoor Controllerboy » 31 Mei 2013, 18:39

Niemand aanwezig die toevallig nog de vragen van Narratologie van vorig jaar (1e zit/2e zit of allebei) toevallig nog ergens herrinnert? Topic van vorig jaar was bijzonder beknopt en ik zou graag eens mijn kennis oefenen...

Gast

Berichtdoor Gast » 09 Jun 2013, 20:48

hey ik moet het examen van historische methodes nog inhalen

zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de vragen van intellectuele geschiedenis
en / of van narratologie hier te posten?

dan weet ik ongeveer aan wat ik mij kan verwachten.
thanks

Jens L

Berichtdoor Jens L » 09 Jun 2013, 21:20

Narratologie:
1. De concepten figura en mimesis van Auerbach verklaren en toepassen op het gekozen hoofdstuk uit Mimesis.
2. Narratieve ongelijkheid uitleggen.
"Human life is but a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece"
— Vladimir Nabokov (Lolita)

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Jun 2013, 16:32

Intellectuele geschiedenis:

Bespreek de volgende stelling: "Na WOII heeft de intellectuele geschiedenis steeds meer aandacht gekregen voor de sociale dimensies van intellectueel werk"

Voor Havelock Ellis was seksualiteit, en a fortiori homoseksualiteit, niet zozeer een bepaald soort menselijk gedrag, als wel een fenomeen van onweerstaanbaar verlangen naar, en hechting aan, een ander wezen. Welk verschil maakt die benadering voor zijn diagnose en therapie van 'homoseksualiteit'? +staaf met voorbeelden uit tekstfragment (dat bijgevoegd was bij examen)

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 10 Jun 2013, 16:35

Bedankt. Aanvullingen en andere methodes mogen in pm naar mij.

Terug naar “Derde Bachelor”