Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Sociologie van de Moderniteit

Ronny
Prosenior

Sociologie van de Moderniteit

Berichtdoor Ronny » 15 Sep 2009, 11:59

Dit vak wordt sedert dit jaar gedoceerd door professor dr. Raf Vanderstraeten. Het gaat ten gronde om een historisch-sociologisch vak. Centraal staat de vraag hoe de samenleving zichzelf heeft leren observeren, d.w.z. hoe de sociologie (als wetenschappelijke discipline die de samenleving beschrijft) in de negentiende eeuw ontstaat en hoe sociologische observaties vervolgens de samenleving zelf alarmeren, bekritiseren, veranderen, etc. Er zullen daarvoor vooral (inmiddels) klassieke teksten worden gelezen, die de koers van de sociologie hebben uitgezet.

Nuttige links:

- ECTS-fiche

- Topic van vorig jaar.

Voorbeeldvragen:
Archief schreef:*Citaat sociale feiten van Durkheim
*Weber-these (Protestantische Ethik) uitleggen
*Januskop (zie vb.vraag supra)
*Marxisme was in het begin van de 20e eeuw een utopie, in de tweede helft van de 20e eeuw in het Oostblok een ideologie. Leg uit.
*Waarvoor dienen ideaaltypen?
*Wat is het Mattheus-effect? Geef een voorbeeld.
*Het bewustzijn is niet individueel, maar een sociale structuur, dixit G.H. Mead. Leg uit.
*Duidt het onderscheid tussen het profane en sacrale (Durkheim) met een voorbeeld aan.
*Volgens Marx is het materiële de motor van de geschiedenis, leg de link met de sociologie (zoiets).
*Wat is het sociologisch belang van de onzichtbare hand van A. Smith?
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

jochen

Re: Sociologie van de Moderniteit

Berichtdoor jochen » 27 Sep 2009, 20:39

iemand enig idee wanneer en waar dit vak plaats heeft?
Save me Jebus!

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 27 Sep 2009, 20:41

Vorig jaar was dat in het auditorium recht tegenover de bib europees gemeenschapsrecht. In dat gangetje tussen de de binnentuin en de hoofdingang.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

jochen

Berichtdoor jochen » 27 Sep 2009, 20:59

Jasper schreef:Vorig jaar was dat in het auditorium recht tegenover de bib europees gemeenschapsrecht. In dat gangetje tussen de de binnentuin en de hoofdingang.

aha, ik heb het gevonden op de uurrooster van sociologie.

tijdstip
woensdag van 10:00u tot 12:45u
plaats
Aula-Rechten-Pol&Soc, Auditorium C (T)

Is dit vak eigenlijk de moeite? Beter dan de 'gewone' sociologie?
Save me Jebus!

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 27 Sep 2009, 21:09

Alleszins een stuk minder saai en iets uitdagender.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Okt 2009, 13:14

Ik kon niet aanwezig zijn. Wat is er vandaag gezegd in de les?

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 14 Okt 2009, 13:29

Niets. Prof was ziek.
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 21 Jan 2010, 12:18

De vragen, geparafraseerd:

* Wat is de onzichtbare hand? Leg ook uit in sociologische zin.
* Rousseau, Kant en andere 18e eeuwse filosofen leggen veel nadruk op vrijheid en rechtvaardigheid. Geef sociologische argumenten.
* Wat is de rol van ideologie bij Marx?
* Vergelijk Marx en Weber in hun benadering van de geest van het kapitalisme.
* Wat is de rol van moraal bij Durkheim?
* Durkheim onderscheidt twee vormen van solidariteit. Welke en waarom?
* Leg de Weberthese uit.
* Het Amerikaans pragmatisme zet zich al tegen een lange, westerse traditie van het beschouwende. Verklaar.
* Wat is een self-fulfilling prophecy en welke sociologische mechanismen spelen er een rol in?
* De klassieke sociologie houdt zich veel bezig met opvoeding, onderwijs en nog iets maar ik weet niet meer wat, ik denk justitie. Dit zou een indicatie kunnen zijn van een conservatieve houding. Waarom? Ben je het hier mee eens?
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 21 Jan 2010, 12:34

Dankje Wouter!

Aanvullingen/correcties? Stuur gerust een pb.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Aug 2010, 21:20

Vragen tweede zit 2009-2010 (in eigen woorden)

1) Durkheim had een pessimistische visie over de moderniteit - in verband brengen met zelfmoord.

2) Ooit was het uitoefenen van een beroep een religieuze plicht. Vandaag is het echter zo dat als je niet streeft naar rijkdom (iets in die aard), je uit de boot valt. Leg dit uit aan de hand van Weber's begrippen.

3) Marx en Engels zagen de klassenstrijd als de motor van de ontwikkeling. Leg uit.

4) Durkheim en Weber hebben weinig geschreven over ecologie en milieu. Geef de theoretische achtergrond om dit te verklaren.

5) Mead stelt dat het bewustzijn niet ontstaat uit het individu. Geef zijn standpunten hierover.

6) Wat bedoelde Parsons met "pattern maintenance"?

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 16 Aug 2010, 22:13

Gelieve dit topic nog niet te sluiten. Ik heb dit examen pas op 6 september wegens een overlapping.

Wouter P

Berichtdoor Wouter P » 07 Sep 2010, 11:05

Mijn vragen:
* Leg de dimensie universalisme/particularisme bij Parsons' pattern variables uit. Illustreer aan de hand van een voorbeeld uit je eigen studiegebied.
* Wat bedoelt Karl Mannheim met Sozial freischwebende Intelligenz?
* "Godsdienst is opium voor het volk". Wat bedoelt Marx hiermee?
* Ooit was het uitoefenen van een beroep een religieuze plicht. Vandaag is het echter zo dat als je niet streeft naar rijkdom (iets in die aard), je uit de boot valt. Leg dit uit aan de hand van Weber's begrippen.
* Durkheim onderscheidt twee vormen van solidariteit. Bespreek. Hoe verklaart hij hun onderliggend verband?
* Licht de sociologische relevantie van Smith's onzichtbare hand toe.

Michiel_D

Berichtdoor Michiel_D » 14 Sep 2010, 16:47

bedankt en slotje

Terug naar “Minor Politieke & Sociale Wetenschappen”