Gast schreef:Kan iemand het probleem van de universalia uitleggen van Petrus Abaelardus?
ik dacht dat abelardus de universalia probeerde te combineren namelijk het nominalisme met het realisme in het zogenaamde conceptualisme!
Gast schreef:Kan iemand het probleem van de universalia uitleggen van Petrus Abaelardus?
Gast schreef:Gast schreef:Kan iemand het probleem van de universalia uitleggen van Petrus Abaelardus?
ik dacht dat abelardus de universalia probeerde te combineren namelijk het nominalisme met het realisme in het zogenaamde conceptualisme!
Prof. Em. Dr. David Burr schreef:I offer this CV because students from other schools use my home page in writing papers, and a good number of them write me to ask whether I'm a respectable historian. It's a reasonable question.
Jonathan schreef:kan iemand me uitleggen wat Hegel bedoelt met het intersubjectiviteit? Het probleem van de intersubjectiviteit zie ik staan, dus ik vermoed niet dat het iets is dat alleen bij Hegel voorkomt. Ook de antinomie tussen herrschaft en knechtschaft begrijp ik niet.
Het volgende zinnetje snap ik ook niet echt (uit een samenvatting vanop Minerva of deze site):
" Geschiedenis krijgt een inzichtelijk karakter en krijgt een wezensverwantschap met de ontwikkeling van de inzichten van het subject zelf."
Ik heb het boek te lang geleden gelezen, en er niet in gemarkeerd. Nu beginnen herlezen zou dus nogal slecht aflopen, ik kan beter uit samenvattingen studeren nu denk ik. Behalve als ik de hele nacht door zou willen lezen, wat mijn noodoplossing is (ik heb een groot pak koffie gekocht, stel dat het toch nodig zou zijn).
Als ik echter af en toe hier een vraagje kan placeren, zou ik ook nog kunnen slapen vannacht (dat zou wel luxe zijn), dus bij deze: alstublieft?![]()
Groetjes en succes aan de rest!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast