Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ecologische geschiedenis

BertVC

Re: Ecologische geschiedenis

Berichtdoor BertVC » 23 Jan 2010, 20:42

Just oude landbouw gedaan (niet veel verder geraakt vandaag, serieuze off-day)

Maar volgens mij is het inderdaad water en mest.
Oplossingen voor water:
teveel: drainage
te weinig: aanvoer

In onze gewesten voornamelijk teveel aan water, wordt opgelost door beddenbouw (eigenlijk maar een gedeeltelijke oplossing) (dan nog misschien het ridge and furrow systeem vanuit Engeland bespreken.)

Das wat ik heb.
veritas vos liberabit

BIG BABY JESUS

Berichtdoor BIG BABY JESUS » 23 Jan 2010, 21:22

Misschien iets met uitputting van de bodem?

Sander C

Berichtdoor Sander C » 23 Jan 2010, 22:00

2 voornaamste problemen in de oude landbouw:

*teveel aan water in Noord Europa = beddenbouw
- ook makkelijker om te wieden / elk jaar opnieuw aangelegd in vlaanderen <-> engeland vast / afvoer water.

*tekort aan mest
= infield - outfield systeem + Stalmest ("plaggen" zoals je wil)
2e oplossing: Bodemverbeteraars: als klaver, knollen & rapen en legumuniosen.
-- Verbetert bodem
-- Is ook veevoeder = Kunnen meer vee houden : meer mest.
& het zijn 2 jaarlijkse planten'(klaver) kunnen dus perfect in het toen nog geldende drieslagstelsel worden geïntegreerd.

Das volgens mij een redelijk treffelijk antwoord op die vraag. :mofrikaan:
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
- George Edward Woodberry

There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control.

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 24 Jan 2010, 07:12

Kan iemand mij uitleg verschaffen bij de Westerschelde als recente stroom? (dia op pagina 157)

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 24 Jan 2010, 11:53

De oosterschelde was tot in de karolingische tijd de verbinding van A'wpen met de zee. Daarna was het de westerschelde die voor de verbinding zorgde, deze westerschelde was oorspronkelijk een geul die uiteindelijk verbinding vond met de schelde. Als gevolg van het vergroten van die geul zijn er eilanden en land verloren gegaan, zoals het eiland Wulpen.

Jonathan

Berichtdoor Jonathan » 24 Jan 2010, 13:50

Hey

bij de groene Kuznets-curve staat bij mij enkel Jan-Luiten van Zanden vermeld, die stelt dat de economie zichzelf zal aanpassen en de vervuiling automatisch zal dalen. Is dit alles dat we gezien hebben over die curve, of zijn er meerdere visies over (bvb een pessimistischere visie dan die van Van Zanden)? Ik heb alleen deze genoteerd.

Overigens: dank aan de VGK voor de samenvattingen (van elk vak). Ik zou niet weten wat doen als ik die niet had.

Groeten,

Jonathan
"Zonder vreugde verdient het leven de naam van leven niet."
Erasmus

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2010, 14:09

Citaatvraag: welke historische achtergrond wordt er gegeven voor de groene Kuznets-Curve door Jan Luit van Zanden

kan iemand deze vraag eens uitleggen want die komt regelmatig trug! :cry:

De Jan

Berichtdoor De Jan » 24 Jan 2010, 14:20

Ik had ook alleen dat genoteerd, maar ik heb voor de zekerheid nog wat extra info gezocht op wikipedia en andere sites. (zoek dan op de gewone kuznet curve of "environemental kuznet curve")
Voor de groene Kuznets-curve kan je ook altijd het artikel lezen p422 in de reader. Daar staat het artikel van Jan-Luiten Van Zanden met alle nodige info.

@ gast
ik heb er ook al op gezocht :P
Aangezien het een citaatvraag is, neem ik aan dat het antwoord in de reader staat (ik kan mij vergissen).
Als het zo is, dan is het antwoord denk ik p427-429 uit de reader, het stuk "achtergronden van de vraag naar biodiversiteit en een schoon leefmilieu":
*19de eeuw: eerste milieubeweging: hygiënisten
*20ste eeuw: beweging voor natuurbescherming: Vereniging Natuurmonumenten
*1960 en verder: moderne milieubeweging

En alledrie deden zich voor in een tijd van voorspoed.
Dit is denk ik een goed antwoord, maar ik weet het helemaal niet zeker :P
Laten we lekker link gaan doen!

BertVC

Berichtdoor BertVC » 24 Jan 2010, 14:27

Ik zou het artikel in de reader eens lezen, dan wordt het veel duidelijker, ja ik was ook verbaasd. :mofrikaan:

Er is idd een groep pessimisten die stelt dat economische groei samengaat met vervuiling van de natuur en dat er geen omgekeerde U-vorm zal komen.

J-L Van Zanden stelt dat die omgekeerde U-vorm er wel zal komen en dat ze in Nederland zelf al aan het dalen is.

Schone natuur is namelijk een luxeproduct, mensen gaan er tijdens economisch voorspoedige periodes naar vragen. Dus als de economie een bepaald niveau bereikt zullen de consumenten meer schone natuur willen "consumeren".
Dit drukt zich uit in pressiegroepen en stemgedrag.

Voorwaarden om die daling in de kuznets-kurve te bereiken is dus dat het politiek systeem democratisch genoeg is zodat het stemgedrag van de bevolking zich vertaald in het beleid én dat de pressiegroepen genoeg slagkracht hebben.
Hij komt ook tot de vaststelling dat kleine pressiegroepen vaak veel beter georganiseerd zijn dan grote groepen, waar mensen lid van worden maar zelf niet meedoen om het doel te bereiken (freeriders).

Ik denk dat met historische achtergrond hij bedoelt dat je zal moeten vermelden dat vanaf 1850 de economie een niveau zal bereiken dat men naar schone natuur begint te vragen. Dit komt het eerst tot uiting bij de hygiënisten (medici die pleiten voor betere hygiëne in de steden), daarna in het begin van de 20e E = de groep 'natuurmonumenten' en vanaf de jaren 60 de moderne natuurbewegingen.
Uit het aantal leden van deze groepen kunnen we afleiden hoe groot de vraag is naar schone natuur bij de bevolking.
Ik vind het allen wat raar dat er "citaatvraag" staat...

Ik hoop dat ik het wat duidelijk gemaakt heb, als ik iets fout heb gezegd laat me dat dan aub weten. :mofrikaan:
veritas vos liberabit

Fredo

Berichtdoor Fredo » 24 Jan 2010, 14:30

Jonathan schreef:Hey

bij de groene Kuznets-curve staat bij mij enkel Jan-Luiten van Zanden vermeld, die stelt dat de economie zichzelf zal aanpassen en de vervuiling automatisch zal dalen. Is dit alles dat we gezien hebben over die curve, of zijn er meerdere visies over (bvb een pessimistischere visie dan die van Van Zanden)? Ik heb alleen deze genoteerd.

Overigens: dank aan de VGK voor de samenvattingen (van elk vak). Ik zou niet weten wat doen als ik die niet had.

Groeten,

Jonathan

Als je meer uitleg wilt over de visie van Jan-Luiten Van Zanden, stel ik voor dat je het artikel in de reader eens leest (pagina 423 - 435). Daarin staat zijn visie wat meer uitgelegd.
En ik denk niet dat we eigenlijk visies hebben gezien die tegen deze theorie ingaan. Anderzijds vind ik dat er wel een paar gaten in de theorie zitten, namelijk:

- Het feit dat de curve (vervuiling) inderdaad daalt (zoals te zien is op de grafiek), maar zich nog lang niet onder de draagkracht bevind. Ik vind het persoonlijk wel heel voorbarig om al te stellen dat de vervuiling zal blijven dalen. Dat is nog lang niet aangetoond.

- In hoeverre is de groene Kuznets-curve een weergave van het globale niveau? Ik vind dat we nu al op een redelijk hoge vervuilingsgraad zitten, dat er verschillende drukkingsgroepen bestaan (denk maar aan Greenpeace, de verschillende groene partijen), maar toch is er nog geen verbetering merkbaar (buiten misschien op een beperkte schaal).

Maar goed, dat zijn bedenkingen die ik mij gemaakt heb bij de Groene Kuznets-curve. Ik moet wel zeggen dat dit niet echt mijn specialiteit is, en dat de zaken die ik hier gezegd heb waarschijnlijk makkelijk van de hand kunnen worden gewezen.Dus als er commentaar is of aanvulling zijn: deel ze dan alsjeblieft. :wink: :>

Gast schreef:Citaatvraag: welke historische achtergrond wordt er gegeven voor de groene Kuznets-Curve door Jan Luit van Zanden

kan iemand deze vraag eens uitleggen want die komt regelmatig trug! :cry:

ik denk dat dit in het artikel op pagina 427 - 429 staat (enkel met betrekking op Nederland):

- Ontstaan van de eerste milieu-beweging, de hygiënisten halverwege de 19e eeuw. Wilden stedelijke vervuiling en het gebrek aan schoon drinkwater te lijf gaan. Om dit te doen probeerden ze stadsbesturen te overtuigen van investeringen in een schoner milieu.

- Ontstaan Beweging voor Natuurbescherming in het begin van de 20e eeuw. Natuurbehoud was het doel, via geldinzameling voor de aankoop van bedreigde natuurgebieden.

- Ontstaan moderne milieubeweging in de jaren '60, die ging samenwerken met de beweging voor Natuurbescherming.

En damn, hoe hulpvaardig zijn wij niet. :mofrikaan:

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2010, 15:10

In de cursus ecologische staat een tegenstrijdigheid met wat we zagen bij Pre en proto! :?

nl. het volgende:

dieren stijgen in tamheid ( klopt)
dieren worden groter => stijging vetmassa (ik herinnerer mij dat crombé zei dat de dieren dmv domistecatie net kleiner werden dan de jachtsoort) :|

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2010, 15:14

Bij de groene Kuznets curve moet er volgens mij ook nog bij dat de curve gebaseerd is op de Kuznets curve. De Kuznets curve toont het verband aan tussen de industriële revolutie en ongelijkheid (eerst stijging ongelijkheid, dan ongeveer een constante en dan daalt de ongelijkheid. Die curve heeft Jan Luiten van Zanden gebruikt om obv de vraag naar natuur, de vervuiling in relatie tot de economie te beschrijven.

Op wereldschaal is deze daling nog niet bezig maar in sommige landen en regio's wel (maar niet onder de draagkracht). Er is dus nog geen bewijs of de vervuiling wel zal dalen, zoals de curve voorspelt.

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 24 Jan 2010, 15:39

Gast schreef:In de cursus ecologische staat een tegenstrijdigheid met wat we zagen bij Pre en proto! :?

nl. het volgende:

dieren stijgen in tamheid ( klopt)
dieren worden groter => stijging vetmassa (ik herinnerer mij dat crombé zei dat de dieren dmv domistecatie net kleiner werden dan de jachtsoort) :|

tja ze hebben alle twee gelijk, kijk eens naar honden, en hun voorvader de wolf, sommige zijn groter en andere kleiner. Zou het niet kunnen dat door de domesticatie ze kleiner worden, maar dat de delen die men nodig heeft als voedsel groter worden (net zoals bij planten). Maar hoe dan ook ik zou het leren zoals het in de cursus staat 8)

Fredo

Berichtdoor Fredo » 24 Jan 2010, 15:43

Gast schreef:In de cursus ecologische staat een tegenstrijdigheid met wat we zagen bij Pre en proto! :?

Volgens mij stond er een uitleg over op Minerva.
Als ik het mij goed herinner, was de uitleg die ze daar geven dat niet de dieren groter worden, maar wel de delen van het dier die de mens het belangrijkste vind (bijvoorbeeld voor voedsel)

Fredo

Berichtdoor Fredo » 24 Jan 2010, 16:01

1. Vergelijk de oorzaken van de desastreuze gevolgen van de stormvloeden bij de Westerschelde in de Late Middeleeuwen en de de Orkaan Kathrina in New Orleans in 2005

Mijn nota's blijken hier (nogmaals) tekort te schieten. Kan iemand mij heel kort uitleggen wat de oorzaken en de gevolgen zijn van beide fenomenen?

Terug naar “Eerste Bachelor”