Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische Praktijk 1: Oefeningen

De Jan

Re: Historische Praktijk 1: Oefeningen

Berichtdoor De Jan » 17 Apr 2010, 18:14

BertVC schreef:Hey,

Zou iemand mij ook een voorbeeld van een paper kunnen doorsturen?

adres: bert.vancauter[a]hotmail.com

Alvast bedankt :wink:

En zou je die iemand zijn paper naar mij ook kunnen doorsturen? :P (je hebt mijn e-mail adres al)
Laten we lekker link gaan doen!

BertVC

Berichtdoor BertVC » 18 Apr 2010, 09:44

Zal ik doen als ik hem ontvang! :wink:
veritas vos liberabit

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 20 Apr 2010, 15:58

"This is an automatically generated Delivery Status Notification."

Juiste adres? Voldoende ruimte?
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

robbert

Berichtdoor robbert » 20 Apr 2010, 16:12

De Jan schreef:

En zou je die iemand zijn paper naar mij ook kunnen doorsturen? :P (je hebt mijn e-mail adres al)

als het niet teveel gevraagd is naar mij ook :P
alvast bedankt
robbertdenijs@hotmail.com

BertVC

Berichtdoor BertVC » 20 Apr 2010, 21:13

Ronny schreef:

"This is an automatically generated Delivery Status Notification."

Juiste adres? Voldoende ruimte?

Ow, excuses mijn adres is b.vancauter[a]hotmail.com.

Bedankt! :D
veritas vos liberabit

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 20 Apr 2010, 22:10

als het mogelijk is zou iemand dat van nieuwe tijd ook naar mij willen doorsturen?

op sanderberghmans@hotmail.com

Ruben

Berichtdoor Ruben » 20 Apr 2010, 23:51

Een tip voor alle eerstejaars die hier om een voorbeeld vragen: aarzel niet om je peter of meter aan te spreken. Ook al heb je hen een tijd niet gehoord, dat is voor hen maar een klein moeite om dat te fiksen voor je of iemand te vinden die het doorstuurt. Heb je geen peter of meter? Doe andere kindjes dan niet dat verlies aan en stel je volgend jaar zeker kandidaat om te peteren/meteren.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 21 Apr 2010, 08:02

Ruben schreef:Een tip voor alle eerstejaars die hier om een voorbeeld vragen: aarzel niet om je peter of meter aan te spreken. Ook al heb je hen een tijd niet gehoord, dat is voor hen maar een klein moeite om dat te fiksen voor je of iemand te vinden die het doorstuurt. Heb je geen peter of meter? Doe andere kindjes dan niet dat verlies aan en stel je volgend jaar zeker kandidaat om te peteren/meteren.

ode aan de peter die niet is komen opdagen tijdens de peter-enmeteravond :ironie: :evil:

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 21 Apr 2010, 10:22

miss fraise schreef:
Ruben schreef:Een tip voor alle eerstejaars die hier om een voorbeeld vragen: aarzel niet om je peter of meter aan te spreken. Ook al heb je hen een tijd niet gehoord, dat is voor hen maar een klein moeite om dat te fiksen voor je of iemand te vinden die het doorstuurt. Heb je geen peter of meter? Doe andere kindjes dan niet dat verlies aan en stel je volgend jaar zeker kandidaat om te peteren/meteren.

ode aan de peter die niet is komen opdagen tijdens de peter-enmeteravond :ironie: :evil:

Ik wil het gerust nalezen hoor, pm maar als je wil..
Afbeelding

Ruben

Berichtdoor Ruben » 21 Apr 2010, 12:42

miss fraise schreef:

Das idd wel sneu. Nu, een reden te meer om dat volgend jaar niemand aan te doen :mofrikaan:
mja
HAHAHAHAHAHA

Dries Bauwens

Berichtdoor Dries Bauwens » 21 Apr 2010, 20:21

Hallo allemaal

Ik had nog een klein(eig onbenullig) vraagje ivm de paper van Reisverhalen. Als je in je boek voor de paper verschillende stammen en volkeren tegenkomt, moet je die dan allemaal bespreken met hun kenmerken en hun gewoontes,...?

Het is misschien een domme vraag maar je moet normaal een uitgebreid antwoord formuleren op je onderzoeksvraag.Maar zoals die volkeren die ze tegenkomen op hun reis bv richting Indië, zou je die dan beter ook niet vermelden en eventueel toelichten? Want zo geef je ondertussen ook al de reisweg weer...

Zou iemand die (mss deze taak al heeft afgelegd) daarop kunnen antwoorden?

alvast bedankt

mvg

Dries

Gast

Berichtdoor Gast » 25 Apr 2010, 01:35

Weet er iemand misschien wat het loon was van een stadsambtenaar in 1910?

Ruben

Berichtdoor Ruben » 25 Apr 2010, 12:11

Dries Bauwens schreef:Hallo allemaal

Ik had nog een klein(eig onbenullig) vraagje ivm de paper van Reisverhalen. Als je in je boek voor de paper verschillende stammen en volkeren tegenkomt, moet je die dan allemaal bespreken met hun kenmerken en hun gewoontes,...?

Het is misschien een domme vraag maar je moet normaal een uitgebreid antwoord formuleren op je onderzoeksvraag.Maar zoals die volkeren die ze tegenkomen op hun reis bv richting Indië, zou je die dan beter ook niet vermelden en eventueel toelichten? Want zo geef je ondertussen ook al de reisweg weer...

alvast bedankt

mvg

Dries

Kan je misschien iets duidelijker zijn over wat juist je onderzoeksvraag is? Ik wil je wel proberen helpen, maar nu is het me niet helemaal duidelijk.
mja
HAHAHAHAHAHA

Dries Bauwens

Berichtdoor Dries Bauwens » 25 Apr 2010, 12:39

Ruben schreef:
Dries Bauwens schreef:Hallo allemaal

alvast bedankt

mvg

Dries

Kan je misschien iets duidelijker zijn over wat juist je onderzoeksvraag is? Ik wil je wel proberen helpen, maar nu is het me niet helemaal duidelijk.

Ja sorry ik heb het nogal onhandig uitgelegd. Mijn onderzoeksvraag is: de opbouw van de maatschappij op Java. Maar ik zou ook dus natuurlijk de reis een stukje bespreken. Maar de Houtman(de handelaar over wie mijn boek gaat) komt ook aan in Zuid-Afrika.

Mijn vraag was nu of je bv die zwarte volkeren die hij daar tegenkomt(op Madagaskar,...) en waarover ook redelijk veel info over in het boek staat, ook best bespreekt of je gewoon beter fixeerd op de maatschappij op Java. Het is misschien een stomme vraag, maar anders weet ik niet goed of ik wel aan mijn 20 pg ga komen, aangezien bijna 1/3 van het boek gaat over zijn reis en
de zwarte volkeren.

En ik dacht dat misschien mensen die zo'n paper al hebben gemaakt daar iets meer zouden kunnen over vertellen.

Alvast bedankt en nog eens excuses om het zo moeilijk te verwoorden

mvg

Ruben

Berichtdoor Ruben » 25 Apr 2010, 13:24

Je onderzoeksvraag is natuurlijk nog niet echt een vraag. Je bent best dat je er dingen aan toevoegt als: hoe werd deze maatschappij uitgebouwd, wanneer, waarom op dat moment, wie bouwt ze op, dat soort dingen allemaal. Het is van belang dat je je in je paper houdt aan het beantwoorden van deze vraag. Dingen vermelden die er weinig toe lijken te doen, maar wel in dat werk staan, zoals dat deel over Zuid-Afrika, horen dan niet in je paper thuis. Als je schrik hebt dat je paper tekort is omdat er niet genoeg info in staat over Java, kan je dit counteren door de beschrijvingen van de andere volkeren dan die van java te gebruiken als vergelijkingsmateriaal om kritisch te zijn.

Een louter hypothetisch voorbeeld:

In Java werden de gemeenschappen op manier A opgebouwd, zo zegt het reisverhaal. Maar is dit wel echt zo, want als we kijken naar de beschrijvingen van Zuid-Afrika, dan zien we dat die gemeenschap volgens het reisverhaal net op dezelfde manier werd opgebouwd. De beschrijvingen passen dus eerder meer in het stramien van het reisverhaal, dan dat ze specifiek zijn voor Java.

Ik weet niet of dat duidelijk is en of je daarmee geholpen bent? Anders, verbeter me gerust of zeg dat ik het niet begrijp :)
mja
HAHAHAHAHAHA

Terug naar “Eerste Bachelor”