Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de wereldgeschiedenis

De Jan

Re: Inleiding tot de wereldgeschiedenis

Berichtdoor De Jan » 24 Mei 2010, 17:19

Ik neem aan van wel :)
Laten we lekker link gaan doen!

BertVC

Berichtdoor BertVC » 24 Mei 2010, 18:20

Fredo schreef:2. Geef de 3 objecten van wereldgeschiedenis plus uitleg plus voorbeelden

Gaat dit over de 3 dimensies (Tijd, ruimte en thema) op pagina 10 in het handboek? Of gaat dit over iets anders?

Neen volgens mij gaat het over:

1) De graduele (interne) groei van menselijke samenleving in relatie tot (externe) ecologische factoren.
2) Door de toenemende interactie vormen menselijke groepen grotere, overkoepelende structuren, culturen of beschavingen.
3) Culturen of beschavingen komen (vreedzaam of minder vreedzaam) met elkaar in contact en dat heeft veelal grote gevolgen.

De drie basis verhaallijnen/onderwerpen binnen de wereldgeschiedenis dus.

Maar echt 100% ben ik er ook niet zeker van.

Dit is fout.
Laatst gewijzigd door BertVC op 25 Mei 2010, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
veritas vos liberabit

De Jan

Berichtdoor De Jan » 25 Mei 2010, 11:57

BertVC schreef:
Fredo schreef:2. Geef de 3 objecten van wereldgeschiedenis plus uitleg plus voorbeelden

Gaat dit over de 3 dimensies (Tijd, ruimte en thema) op pagina 10 in het handboek? Of gaat dit over iets anders?

Neen volgens mij gaat het over:

1) De graduele (interne) groei van menselijke samenleving in relatie tot (externe) ecologische factoren.
2) Door de toenemende interactie vormen menselijke groepen grotere, overkoepelende structuren, culturen of beschavingen.
3) Culturen of beschavingen komen (vreedzaam of minder vreedzaam) met elkaar in contact en dat heeft veelal grote gevolgen.

De drie basis verhaallijnen/onderwerpen binnen de wereldgeschiedenis dus.

Maar echt 100% ben ik er ook niet zeker van.

Het welke is nu juist? :P
Hulp, ouderlingen, hulp! :(

Sander C

Berichtdoor Sander C » 25 Mei 2010, 12:15

ik zou voor de 3 basisverhaallijnen (objecten) gaan. Maar op het examen zelf zullen de vragen ten eerste al duidelijker zijn, ten tweede kan je het ook gewoon vragen op het examen zelf! :rasta:
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
- George Edward Woodberry

There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 25 Mei 2010, 14:33

Ja, de drie verhaallijnen lijken mij nu ook het meest logische. Maar bevestiging hiervan zou wel handig zijn.

Verder nog een vraag: de woorden divergentie en convergentie keren vaak terug in het handboek (onder andere bij migratie van de mens, pagina 53).
Wat betekenen deze termen precies in die context? Ik dacht aan verspreiding van de mens en geen/weinig contact met andere groepen voor divergentie. Voor convergentie dacht ik dan aan sedentarisatie en (handels)contacten met andere samenlevingen. Of sla ik de bal compleet mis?

De Jan

Berichtdoor De Jan » 25 Mei 2010, 14:39

convergentie: samen komen
divergentie: uit elkaar gaan

De wereldgeschiedenis (van de mens) is volgens sommigen in te delen in 3 fasen:
1) een fase van divergentie: de verspreiding van de eerste mensen overheen de wereld. Er was weinig contact tussen groepen onderling
2) een fase van convergentie: het opnieuw toenemen van contacten tussen de groepen onderling (vooral vanaf eerste sedentarisaties)
3) een fase van globalisatie: fase waarbij alle groepen met elkaar in contact staan (begindata globalisatie betwistbaar)

Dus je bent grotendeels juist volgens wat ik onthouden heb :P

smurfin

Berichtdoor smurfin » 25 Mei 2010, 15:14

de 3 objecten van wereldgeschiedenis zijn: casussen, netwerken en systemen ( deze kunnen allen een andere schaal hebben)
op pagina 180 staat het heel duidelijke uitgelegd

BertVC

Berichtdoor BertVC » 25 Mei 2010, 21:17

Jup smurfin heeft gelijk. :!:
veritas vos liberabit

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 26 Mei 2010, 09:06

Wat is het verschil tussen inclusief/exclusief begrip en beschavingen in het enkelvoud/meervoud mbt het concept beschaving. Ik vind zijn uitleg in het boek nogal vaag.

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 26 Mei 2010, 09:57

De Jan schreef:Nog een vraag voor als er grafieken gevraagd worden.
Hij heeft al gezegd dat hij bepaalde dingen zal weglaten (zoals de titel), maar laat hij dan ook de gegevens weg die bij een grafiek staan?
Zou hij bijvoorbeeld bij een grafiek over het energieverbruik in de gehele wereld de verschillende onderdelen van de staafdiagrammen weglaten? (zoals "groen = steenkool, blauw= aardgas, ... ").

Dat zou handig zijn om te weten of je die grafieken dan even goed moet kunnen herkennen als de kunstwerken van Kunst :P

Bedoel je nu dat hij de titel van de grafieken zal weglaten? :roll: De nadruk lijkt mij toch te liggen op het kunnen en niet het kennen.... (vooral niet het vanbuiten leren van titels van grafieken)

De Jan

Berichtdoor De Jan » 26 Mei 2010, 10:07

Nee, maar als je bijvoorbeeld een kaart krijgt van de Arabische handelsroutes, dan zal je dus zien staan in de legende "rode lijn = handelsroutes" maar je zal nergens het titeltje "Arabische handelsroutes" zien. Je moet het dus zelf kunnen afleiden uit een grafiek/kaart wat er op of in staat. (wat natuurlijk gemakkelijker is als de titel er boven staat, hoewel je het meestal wel nog gemakkelijk kan afleiden wat er op staat)

Ekna

Berichtdoor Ekna » 26 Mei 2010, 11:00

Iemand die de uitleg bij de slides op pc heeft staan? Want bij mij ontbreken er hier en daar toch wat, merk ik nu op..
Tja, soms was wakker blijven een hele opgave :lol:

Fredo

Berichtdoor Fredo » 26 Mei 2010, 13:44

Anke schreef:Iemand die de uitleg bij de slides op pc heeft staan? Want bij mij ontbreken er hier en daar toch wat, merk ik nu op..
Tja, soms was wakker blijven een hele opgave :lol:

Helaas. Ik behelp me met de vragen & antwoorden op Minerva en logisch nadenken bij de Powerpoints.

Blijkbaar zijn mijn geheugen en logisch nadenken niet genoeg bij les 10. Dia's 35 en 36 begrijp ik niet. Kan iemand me wat meer informatie verschaffen hierover?

De Jan

Berichtdoor De Jan » 26 Mei 2010, 14:01

Ik heb helaas ook geen volledige nota's, maar net als Fredo probeer ik het met logisch denken op te lossen :P (of dat op het examen succesvol zal zijn, moet nog blijken... )

Dia's 35 en 36 van les 10 tonen de omslag in het mythische denken (zie 34 met de Heilige Theorie van de Schepping), namelijk Darwin.
Sinds de theorie van Darwin zijn mensen langzaamaan beginnen afstappen van het mythische denken en een plotse schepping van de wereld en al zijn soorten.

Op slide 35 en 36 zie je gewoon 2 theorieën, links die van Darwin, rechts die van Gould, die eigenlijk een complexere vorm dan Darwin gebruikt, gebaseerd op nieuwere wetenschappelijke gegevens. Het zijn 2 kleine grafieken waarbij t= tijd en x= aantal soorten (dat helpt om de grafiek te interpreteren ;-) )
Darwin ging simpelweg uit van een groeiende complexiteit naarmate de tijd verloopt (boomstructuur en iedere tak is een nieuwe soort die ontstaat uit een oudere soort)
Gould heeft zich gebaseerd op de nieuwe wetenschappelijke gegevens en komt zo een complexer model uit, met onder andere massa-extincties (massaal uitsterven van diersoorten zoals de dinosaurussen; de versmallingen in de grafiek aangeduid met A en B)

Ekna

Berichtdoor Ekna » 26 Mei 2010, 14:43

Ja , ik was mijn gezond verstand al aan het uitputten op de slides.
Zit niets anders op, en idd, minerva helpt ook wel..

Terug naar “Eerste Bachelor”