Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de Klassieke Oudheid

BertVC

Re: Geschiedenis van de Klassieke Oudheid

Berichtdoor BertVC » 20 Mei 2010, 09:30

In de koningstijd werd de bevolking ingedeeld in 3 tribbus, elke tribbus werd onderverdeeld in 10 curia.
Elke curia moest 100 legionars leveren, dat zijn er dus 1000 per tribbus en 3000 in het totaal.
De volksvergadering heet de comitia curiata.

Onder Servius Tullius komen er militaire en sociale hervormingen. De hoplietentactiek wordt overgenomen en daarmee ontstaat het burgerschap.
Nu zijn er 6000 legionairs.
Er komt een nieuwe volksvergadering de comitia centuriata. Hier stem je per centurie (je afdeling in het leger), er wordt dus gestemd per groep en niet per persoon.
De burgerij wordt ingedeeld in 5 vermogensklassen ( vermogensklasse I zijn de rijksten en vermogensklasse V zijn de minst rijken).
Je centurie was deel van een bepaalde vermogensklasse.

Vermogensklasse I had echter veel meer centuriën dan vermogensklasse V, ze mochten ook het eerste stemmen en vanaf de meerderheid wwas bereikt voor een wetsvoorstel stopte men met stemmen.

=> De rijkere burgers domineren de armere.

Ik hoop dat duidelijk is, zo niet vraag maar :mofrikaan:.
+als er iets fout in staat laat het me dan weten :P
veritas vos liberabit

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 22 Mei 2010, 19:40

Ik heb juist ergens gelezen dat dit een oppervlakkig examen is en dat je genoeg hebt aan de slides te leren en het boek dus niet te bekijken. Kan dit precies toch maar moeilijk geloven. Klopt dit?

Eldar

Berichtdoor Eldar » 22 Mei 2010, 20:25

Neen, dat klopt niet :) als je je vragen alleen maar baseert op de slides zal hij je antwoorden onvoldoende vinden.
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 22 Mei 2010, 20:32

Nathan schreef:Neen, dat klopt niet :) als je je vragen alleen maar baseert op de slides zal hij je antwoorden onvoldoende vinden.

Zóveel uitgebreider is het boek toch ook niet? of vergis ik mij nu zo?

Eldar

Berichtdoor Eldar » 22 Mei 2010, 21:02

Ik vind dat er toch behoorlijk wat informatie extra in stond. Indertijd hebben we dat in een groep samengevat en dan heb ik die samenvatting geleerd. Daar toch behoorlijk veel uitgehaald, eigenlijk.
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 23 Mei 2010, 10:40

Fredo schreef:
Nathan schreef:Neen, dat klopt niet :) als je je vragen alleen maar baseert op de slides zal hij je antwoorden onvoldoende vinden.

Zóveel uitgebreider is het boek toch ook niet? of vergis ik mij nu zo?

Dat boek is wel een nodige verdieping en zet de feiten nog eens anders op een rijtje.
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

Fredo

Berichtdoor Fredo » 23 Mei 2010, 14:50

Check.

Wat ik mij afvroeg: spelen de volksvergaderingen nog een rol in de Keizertijd? In de schema's achteraan het boek staan deze niet meer. Wil dat zeggen dat zij zijn afgeschaft en dat hun bevoegdheden allemaal naar de keizer zijn overgeheveld (Omdat deze de tribunicia potestas heeft)? Of hoe zit het precies?

BertVC

Berichtdoor BertVC » 23 Mei 2010, 17:04

Fredo schreef:Check.

Wat ik mij afvroeg: spelen de volksvergaderingen nog een rol in de Keizertijd? In de schema's achteraan het boek staan deze niet meer. Wil dat zeggen dat zij zijn afgeschaft en dat hun bevoegdheden allemaal naar de keizer zijn overgeheveld (Omdat deze de tribunicia potestas heeft)? Of hoe zit het precies?

Tiberius heeft die afgeschaft als ik mij niet vergis.
veritas vos liberabit

Fredo

Berichtdoor Fredo » 23 Mei 2010, 20:27

BertVC schreef:
Fredo schreef:Check.

Tiberius heeft die afgeschaft als ik mij niet vergis.

Ik heb het eens nagekeken in de slides en dat klopt inderdaad. Maar er staat niet bij wie die bevoegdheden dan heeft. De keizer of de Senaat? Enfin, niet dat het echt veel uitmaakt, maar het is toch een interessant detail. :mofrikaan:

Sophie

Berichtdoor Sophie » 06 Jun 2010, 17:22

Hallo,
In hoeverre is het belangrijk om effectief heel het boek te leren? Op de slides zijn er heel wat thema's en deeltjes niet behandeld. Ik weet dat Prof. Zuiderhoek een thematische inslag heeft en het boek, dat chronologisch is, niet volgt. Vb, de grote maatschappelijke structuren, de mentaliteiten...die delen worden amper besproken.

mvg

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 06 Jun 2010, 17:35

Wel, als ik de vragen zo zie van vorig jaar dan zou ik zeggen dat je de powerpoints als voornaamste fundament moet gebruiken, en daar waar hij veel raakvlakken heeft met het boek in die delen het boek er op naslaan. Het laatste hoofdstuk van het boek heeft hij ook nauwelijks behandeld.
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

De Jan

Berichtdoor De Jan » 06 Jun 2010, 17:36

Op een van die documenten die online staan, staat er dat de delen van het boek over het Verre en Nabije Oosten overlezen moeten worden. De kans dat hij er een echt uitgebreide vraag over zal stellen lijkt mij eerder klein, maar er is toch een kans ...

Ik zou toch proberen het hele boek te lezen, maar dan die delen iets minder grondig. Dat is toch wat ik van plan ben :) (of het zal lukken is weer iets anders...)
Laten we lekker link gaan doen!

Sophie

Berichtdoor Sophie » 06 Jun 2010, 17:39

Tim Z. schreef:Wel, als ik de vragen zo zie van vorig jaar dan zou ik zeggen dat je de powerpoints als voornaamste fundament moet gebruiken, en daar waar hij veel raakvlakken heeft met het boek in die delen het boek er op naslaan. Het laatste hoofdstuk van het boek heeft hij ook nauwelijks behandeld.

Ja, dat dacht ik ook! Ik heb gewoon schrik dat er dan evt begrippen ofzo uit die delen gaan komen. Bv. sumposium. Toch eens grondig doornemen dan. Het wordt een lange week!

NielsN

Berichtdoor NielsN » 06 Jun 2010, 19:19

Sophie schreef:
Tim Z. schreef:Wel, als ik de vragen zo zie van vorig jaar dan zou ik zeggen dat je de powerpoints als voornaamste fundament moet gebruiken, en daar waar hij veel raakvlakken heeft met het boek in die delen het boek er op naslaan. Het laatste hoofdstuk van het boek heeft hij ook nauwelijks behandeld.

Ja, dat dacht ik ook! Ik heb gewoon schrik dat er dan evt begrippen ofzo uit die delen gaan komen. Bv. sumposium. Toch eens grondig doornemen dan. Het wordt een lange week!

ik zorg dat ik de powerpoints goed geleerd heb, en zal dan enkele samenvattingen lezen (en een leren).

WenWen

Berichtdoor WenWen » 06 Jun 2010, 19:21

Ik heb vorig jaar enkel het boek geleerd en dan de ochtend er voor snelsnel de ppts bekeken. Mocht ik het opnieuw moeten doen, ik zou het nu omgekeerd doen: eerst powerpoints, en dan pas het boek. Het boek is goed opgebouwd en je kan sommige stukken gewoon eens skimmen, maar de dingen die in de ppts voorkomen, zou ik zeker eens in het boek bekijken.
Afbeelding

Terug naar “Eerste Bachelor”