Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de Klassieke Oudheid

Jelka

Geschiedenis van de Klassieke Oudheid

Berichtdoor Jelka » 15 Sep 2009, 10:32

Dit basisvak, dat gegeven wordt door Andries Zuiderhoek, helpt studenten bij het verwerven van een referentiekader van feiten, structuren, namen en begrippen die belangrijk zijn voor de studie van de klassieke geschiedenis en het erfgoed van de klassieke oudheid in het algemeen en voor andere vakken en oefeningen die in het opleidingsprogramma voorzien zijn en die geheel of gedeeltelijk verband houden met de geschiedenis van de klassieke oudheid of het erfgoed van de klassieke oudheid. De cursus biedt een overzicht van de grote ontwikkelingslijnen van de evenementiele, institutionele, socio-economische en culturele geschiedenis van de Klassieke Oudheid.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar
- Allerlei hulpmiddelen bij het studeren

Archief schreef:Vragen eerste zit 2008 – 2009:

Grote vragen:
1. Seleucidische rijk: sociale verhoudingen, organisatie en latere problemen
2. Standenstrijd: bespreek in fasen

Begrippen/kleine vragen:
1. symposion
2. Gaius Marius
3. ostracisme
4. tetrarchie

Vragen tweede zit 2008-2009

Grote vragen:
1. Bespreek de hervormingen van Kleisthenes
2. Welke maatschappelijke probelemen deden zich voor in Italië & Rome, 2de eeuw v.C. die uiteindelijk resulteerden in de optredens van Tiberius Gracchus?

kleine vragen: bespreek (context, locatie, datering, wat is het)
1. Vicarius
2. sofisten
3. homoioi
4. populares
Fashion passes, only style remains the same
Coco Chanel

Ekna

Re: Geschiedenis van de Klassieke Oudheid

Berichtdoor Ekna » 03 Mar 2010, 11:02

Hoe raden jullie mij aan dit vak te leren? Ik zou begod niet weten hoe 'k er moet aan beginnen..
alvast ne merci!

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 03 Mar 2010, 15:24

Wel, persoonlijk ga ik me vooral richten op het boek, omdat zijn presentaties niet zo bruikbaar zijn vind ik. Veel van wat hij zegt staat trouwens ook in het boek. Ik ben bezig met fluoriseren en een schema maken van het boek. Als ik ga blokken, dan ga ik vooral focussen op de zaken die hij in zijn lessen het uitgebreidst behandeld heeft. Of het een goede methode is weet ik niet, maar het is denk ik wel de beste kapstok (voor mij toch :P ).
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

BertVC

Berichtdoor BertVC » 03 Mar 2010, 16:54

Ik gewoon zoals vorig trimester, aanduiden in het boek en goeie notities nemen.
Bij het blokken gebruik ik enkel mijn boek maar dat noteren tijdens de les helpt echt, je leert het al eens om het zo te zeggen.
veritas vos liberabit

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 03 Mar 2010, 17:11

Ik zou zeker de slides ook leren. Prof. Zuiderhoek behandelt in de lessen de delen die hijzelf het belangrijkst vindt, dus komen vele vragen logischerwijze uit de lesstof. Zo herinner ik me dat de vraag rond het Seleucidenrijk aan de hand van de slides diende te worden opgelost.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Ekna

Berichtdoor Ekna » 03 Mar 2010, 17:36

Dankjewel voor de reacties allemaal!
Zou het dan voldoende zijn om de slides met de lesnota's te studeren en dan hier en daar aan te vullen met dingen uit het boek?
Of is het echt nodig het boek ook intensief te gaan studeren om te kunnen slagen?

BertVC

Berichtdoor BertVC » 03 Mar 2010, 20:49

Ronny schreef:Ik zou zeker de slides ook leren. Prof. Zuiderhoek behandelt in de lessen de delen die hijzelf het belangrijkst vindt, dus komen vele vragen logischerwijze uit de lesstof. Zo herinner ik me dat de vraag rond het Seleucidenrijk aan de hand van de slides diende te worden opgelost.

Wat ik vorig trimester gedaan heb was tijdens het onderlijnen/blokken de slides opzetten en bekijken (vooral tijdens het blokken).
Ik heb die nooit afgedrukt wel een paar keer bekeken en bij sommige vakken voor het examen nog is heel de pp bekijken.

Da is toen goed gegaan, of gaat da nu niet meer lukken? (mag ook over andere vakken gaan)
veritas vos liberabit

WenWen

Berichtdoor WenWen » 04 Mar 2010, 10:25

Ik ben vorig jaar zo stom geweest om enkel het boek te leren, en de slides enkel te bekijken. Maar hij stelt z'n vragen dus thematisch, terwijl het boek chronologisch is, dus begin met de slides en vul aan met het boek, zeker niet omgekeerd doen want dan doe je echt te veel werk.
Afbeelding

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 04 Mar 2010, 13:14

Je bedoelt dus in feite dat hij bijvoorbeeld een vraag over de politieke ontwikkeling van de polis Athene zou kunnen vragen, of de economische ontwikkeling binnen het Romeinse Keizerrijk? Of begrijp ik het verkeerd?
"Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in."
-Godfried Bomans

Lina

Berichtdoor Lina » 05 Mar 2010, 19:30

Tim Z. schreef:Je bedoelt dus in feite dat hij bijvoorbeeld een vraag over de politieke ontwikkeling van de polis Athene zou kunnen vragen, of de economische ontwikkeling binnen het Romeinse Keizerrijk? Of begrijp ik het verkeerd?

Je begrijpt het correct. Dergelijke vragen zijn dan ook veel beter om te peilen of je de stof echt hebt begrepen, in plaats van af te ratelen wat er pakweg allemaal in de vierde eeuw B.C. gebeurde.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 24 Mar 2010, 17:31

Hoe sterk hamert hij op data's? Zelfde vraag eigelijk voor geschiedenis v/d me

Eldar

Berichtdoor Eldar » 24 Mar 2010, 23:55

Verwaarloos de data toch maar niet. Weet vooral alles in chronologische orde te plaatsen, en op zijn minst op een halve eeuw na te schatten. Moest je moeten verhalen over de secessio plebis, weet te vertellen dat het om verschillende fasen gaat en wanneer die ongeveer zijn gebeurd. Sommige data zijn nu eenmaal niet weg te slaan, maar staar je er ook niet blind op.
Ronny zegt: (22:56:57)
no bicky veggie, no party!

Praetorian schreef:In this fraternity, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the woman. Then you equal Nathan.

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 25 Apr 2010, 17:52

Het boek en de slides geven 2 verschillende periodisering voor de Dark Age: is het nu van 1200-800 of van 1000-750 VOT?

Op de slide staat er dat burgers binnen de polis in de Archaïsche Tijd geleidelijk aan meer rechten krijgen. Maar door wat komt dit?

Tim Z.

Berichtdoor Tim Z. » 25 Apr 2010, 18:57

Dat de burgers geleidelijk meer macht krijgen is omdat ze ook toegang krijgen tot de hoplietenuitrusting en dus niet langer meer uitgesloten kunnen worden van de macht door de elite.
-Godfried Bomans

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 20 Mei 2010, 09:13

Kan iemand mij de evolutie van het leger uitleggen van Rome in de koningstijd( dus van die bevolking in 3 tribus en de curia naar de veranderingen die Servius Tullius invoerde).
bedankt!

Terug naar “Eerste Bachelor”