Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de middeleeuwen

Ekna

Re: Geschiedenis van de middeleeuwen

Berichtdoor Ekna » 30 Mei 2010, 20:16

Ik heb snel een documentje gemaakt met alle Gent als getuige's in 1 ppt. Ik wou het, kwestie van sympathiek te zijn, bij studentenpublicaties op minerva uploaden.. maar dat lukt blijkbaar niet. Iemand enig idee hoe dit komt? Alleh, je kan er gwn helemaal niet bij he..

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 30 Mei 2010, 20:21

Anke schreef:Ik heb snel een documentje gemaakt met alle Gent als getuige's in 1 ppt. Ik wou het, kwestie van sympathiek te zijn, bij studentenpublicaties op minerva uploaden.. maar dat lukt blijkbaar niet. Iemand enig idee hoe dit komt? Alleh, je kan er gwn helemaal niet bij he..

Het is waarschijnlijk te zwaar. Misschien moet je het opslagen als pdf?
Afbeelding

Ekna

Berichtdoor Ekna » 30 Mei 2010, 20:22

Jellebee schreef:
Anke schreef:Ik heb snel een documentje gemaakt met alle Gent als getuige's in 1 ppt. Ik wou het, kwestie van sympathiek te zijn, bij studentenpublicaties op minerva uploaden.. maar dat lukt blijkbaar niet. Iemand enig idee hoe dit komt? Alleh, je kan er gwn helemaal niet bij he..

Het is waarschijnlijk te zwaar. Misschien moet je het opslagen als pdf?

Nee, het probleem is dat ik gwnweg niet in studentenpublicaties kan. Ik kan er zo ni op klikken..
Ik weet niet of het alleen bij mij is of niet..

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 30 Mei 2010, 20:27

Anke schreef:Nee, het probleem is dat ik gwnweg niet in studentenpublicaties kan. Ik kan er zo ni op klikken..

Ik heb het ook. Misschien moet je het uploaden op zo'n mega- uploadsite zoals rapidshare?

Ekna

Berichtdoor Ekna » 30 Mei 2010, 20:34

miss fraise schreef:
Anke schreef:Nee, het probleem is dat ik gwnweg niet in studentenpublicaties kan. Ik kan er zo ni op klikken..

Ik heb het ook. Misschien moet je het uploaden op zo'n mega- uploadsite zoals rapidshare?

Ah, ok..
Heb ik nog nooit gedaan, maar ben het nu aan het proberen. Als het gelukt is, zet ik de link erop. Het gaat precies wel wat traag, gezien de naam 'rapid'share :lol:

Ekna

Berichtdoor Ekna » 30 Mei 2010, 20:52

Anke schreef:
miss fraise schreef:

Ah, ok..
Heb ik nog nooit gedaan, maar ben het nu aan het proberen. Als het gelukt is, zet ik de link erop. Het gaat precies wel wat traag, gezien de naam 'rapid'share :lol:

Hier is de link, kan wel maar 10 x gedownload worden:

http://rapidshare.com/files/393371946/G ... e.ppt.html
MD5: 508D57F08EF53CED42B9C89638EBA9C9

Beest

Berichtdoor Beest » 30 Mei 2010, 23:46

Je kan het ook doorsturen naar web at vgkgent.be en dan kan die het online plaatsen :> !
So tell me why we're talking when we dance so good

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 31 Mei 2010, 14:43

miss fraise schreef:Ik begrijp een stukje tekst niet uit de stucu (p.48): "Bovendien zou al gauw het verval van het domaniale stelsel zich beginnen aftekenen. Dit kwam vooral de aristocratische opdelingen van de grond als erfenissen, maar ook door het veranderende karakter van schenkingen, die niet langer tijdelijk maar wel permanent bezit van de Kerk werden. Door de bevolkingsstijging kwam het een grondschaarste en een arbeidsoverschot, waardoor het systeem van pacht en loonarbeid werd ingevoerd en de horigheid geleidelijk verdween. De pacht leidde dan tot erfpacht, waarbij de pacht werd overgeërfd aan de nazaten, maar die som lag vast en was steeds minder waard, waardoor te boeren meer te zeggen op den duur."

Kan iemand deze paragraaf wat verduidelijken,vooral de woorden die vet gedrukt zijn. Bedankt!

Wel.
Euhm... Hoe beginnen...

Verval van het domaniale stelsel
-> aristocratische opdelingen van de grond als erfenissen: Stel, hertog Jos heeft drie kinderen, dan krijg je drie nieuwe lapjes grond, elk met een eigenaar. Op den duur worden die hoven te klein.
-> veranderend karakter schenkingen: Vroeger (zie ergens daarvoor) gaf men aan de Kerk en kreeg/nam men het terug. Nu gebeurt dat niet meer, waardoor kerkelijke schenkingen de grondgebieden van de hoven ook verkleinen.

Door bevolkingsstijging kwam grondschaarste en arbeidsoverschot:
-> je moet je onderdanen niet langer vasthouden als horigen, er zijn toch genoeg arbeiders beschikbaar
-> in de plaats krijg je een pachtsysteem of loonarbeid

Erfpacht, zijnde "vanaf nu kan jij dit stukje grond gebruiken voor 20 schellingen per jaar, en deze overeenkomst geldt ook voor je erfgenamen"
-> volgde logisch op pacht, want over het algemeen nam de zoon toch de grond en dus ook de pacht over van de vader
-> maar de munt blijft niet altijd even duur (vb. 1000 frank was ooit een maandloon, nu een pak minder waard) => de "last" voor de boer is lager => rijker => minder afhankelijk van de verpachter

Kortweg.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 31 Mei 2010, 17:28

Ronny schreef:
miss fraise schreef:Ik begrijp een stukje tekst niet uit de stucu (p.48): "Bovendien zou al gauw het verval van het domaniale stelsel zich beginnen aftekenen. Dit kwam vooral de aristocratische opdelingen van de grond als erfenissen, maar ook door het veranderende karakter van schenkingen, die niet langer tijdelijk maar wel permanent bezit van de Kerk werden. Door de bevolkingsstijging kwam het een grondschaarste en een arbeidsoverschot, waardoor het systeem van pacht en loonarbeid werd ingevoerd en de horigheid geleidelijk verdween. De pacht leidde dan tot erfpacht, waarbij de pacht werd overgeërfd aan de nazaten, maar die som lag vast en was steeds minder waard, waardoor te boeren meer te zeggen op den duur."

Kan iemand deze paragraaf wat verduidelijken,vooral de woorden die vet gedrukt zijn. Bedankt!

Wel.
Euhm... Hoe beginnen...

Verval van het domaniale stelsel
-> aristocratische opdelingen van de grond als erfenissen: Stel, hertog Jos heeft drie kinderen, dan krijg je drie nieuwe lapjes grond, elk met een eigenaar. Op den duur worden die hoven te klein.
-> veranderend karakter schenkingen: Vroeger (zie ergens daarvoor) gaf men aan de Kerk en kreeg/nam men het terug. Nu gebeurt dat niet meer, waardoor kerkelijke schenkingen de grondgebieden van de hoven ook verkleinen.

Door bevolkingsstijging kwam grondschaarste en arbeidsoverschot:
-> je moet je onderdanen niet langer vasthouden als horigen, er zijn toch genoeg arbeiders beschikbaar
-> in de plaats krijg je een pachtsysteem of loonarbeid

Erfpacht, zijnde "vanaf nu kan jij dit stukje grond gebruiken voor 20 schellingen per jaar, en deze overeenkomst geldt ook voor je erfgenamen"
-> volgde logisch op pacht, want over het algemeen nam de zoon toch de grond en dus ook de pacht over van de vader
-> maar de munt blijft niet altijd even duur (vb. 1000 frank was ooit een maandloon, nu een pak minder waard) => de "last" voor de boer is lager => rijker => minder afhankelijk van de verpachter

Kortweg.

Merci.

dimitris

Berichtdoor dimitris » 01 Jun 2010, 10:24

Beste collega's,

nogmaals doe ik een oproep om de stucu eens te mogen kopiëren,
aangezien niemand reageerde op mijn vorige bericht moet de animo daarvoor niet al te groot zijn maar hoop alsnog op een wilde weldoener.
Het gaat als volgt in het werk: ik kom naar je toe, leen de stucu, ga kopies nemen, en breng de stucu terug naar jou.
Ik schat dat dit 30 minuten in beslag zal nemen....

Hopelijk is iemand van jullie bereid om mij te helpen.
Groeten,

Dimitris

kinane

Berichtdoor kinane » 01 Jun 2010, 11:14

dimitris schreef:Beste collega's,

nogmaals doe ik een oproep om de stucu eens te mogen kopiëren,
aangezien niemand reageerde op mijn vorige bericht moet de animo daarvoor niet al te groot zijn maar hoop alsnog op een wilde weldoener.
Het gaat als volgt in het werk: ik kom naar je toe, leen de stucu, ga kopies nemen, en breng de stucu terug naar jou.
Ik schat dat dit 30 minuten in beslag zal nemen....

Hopelijk is iemand van jullie bereid om mij te helpen.
Groeten,

Dimitris

Je mag gerust nr mij komen. Kzit opt st pietersplein, 46 (onderste bel)

miss fraise

Berichtdoor miss fraise » 01 Jun 2010, 14:50

Op p. 701 staat er dat de Inquisitie vandaag nog altijd bestaat, maar onder een andere naam. Weet iemand deze naam? Het zal wellicht niet belangrijk zijn voor het examen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 01 Jun 2010, 15:17

miss fraise schreef:Op p. 701 staat er dat de Inquisitie vandaag nog altijd bestaat, maar onder een andere naam. Weet iemand deze naam? Het zal wellicht niet belangrijk zijn voor het examen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Congregatie voor de Geloofsleer.

Waarom ik dit weet zullen we maar in het midden laten.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Nikita.
Prosenior

Berichtdoor Nikita. » 02 Jun 2010, 00:40

Is t ook maar een beetje nuttig me bezig te houden met het vanbuiten leren van het overzicht van de volksverhuizingen?
k heb het voorlopig even overgelaten in de veronderstelling dat de pipo dat nooit zou vragen,
verkeerd gedacht?

nu al dankjewel!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jun 2010, 08:52

Nikita. schreef:Is t ook maar een beetje nuttig me bezig te houden met het vanbuiten leren van het overzicht van de volksverhuizingen?
k heb het voorlopig even overgelaten in de veronderstelling dat de pipo dat nooit zou vragen,
verkeerd gedacht?

nu al dankjewel!

Hoe meer je kent, hoe beter. Maar het precieze verloop van de volksverhuizingen lijkt me nu niet meteen een standaardvraag. Voornamelijk weten wat het was en wanneer het te situeren was (en de gevolgen binnen de Europese context), daar draait het om.

Als je met 'de pipo' overigens de docent bedoelt: Zijn naam is Deploige. Jeroen Deploige.

Terug naar “Eerste Bachelor”