Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van de moderne en hedendaagse tijd

NielsN

Re: Geschiedenis van de moderne en hedendaagse tijd

Berichtdoor NielsN » 14 Mei 2010, 17:57

De Jan schreef:
NielsNev schreef:
Gast schreef:Iemand enig idee of HEEL die samenvatting zelf geschreven moet zijn, kheb nu eenmaal heel het boek al geleerd en die samenvatting uit het oog verloren, dus dacht ik mij te behelpen met verschillende samenvattingen en die tesamenleggen en de beste puntjes uithalen.

Of is ie er streng op fzo?

In theorie moet je die helemaal zelf maken (of samen met je groepje).
Maar hij kan niet van iedereen controleren of die dit doet...

Het hangt er van af hoe streng de computer controleert. Ik heb gehoord dat dat niet zo heel streng is, dus dat je gerust een deel van iemand anders mag overnemen, maar om je volledige samenvatting zo samen te stellen is misschien wat riskant :P

Je kan ook altijd samenleggen en hier en daar wat veranderen (zo vallen de veelvuldige stijlverschillen ook minder op)

Een maat van me had het probleem dat z'n groepje stopt met geschiedenis en zich bijgevolg ging uitschrijven.
Hij ging toen naar de prof om te vragen of hij dan een vgk-samenvatting mocht gebruiken, waarop de prof zie dat hij het niet van iedereen kan controleren.

En als hij echt van alle studenten de samenvatting moet controleren, zal hij wel een tijdje bezig zijn :p

De Jan

Berichtdoor De Jan » 14 Mei 2010, 18:21

Het zou mij zeer verbazen moesten ze dat nog met iedere samenvatting individueel doen. Volgens mij hebben ze daar toch wel een computerprogramma voor :P
Zelfs al is het maar een willekeurige samenvatting openen en daaruit een willekeurige zin googlen, je hebt altijd kans :P

Maar zoals je zegt steekt het voor dit vak waarschijnlijk niet zo nauw :)
Laten we lekker link gaan doen!

Beest

Berichtdoor Beest » 14 Mei 2010, 18:42

Misschien moet ik even melden dat de UGent een computerprogramma heeft dat op plagiaat controleert en dat ook gebruikt :>

Je maakt je samenvatting wel zo uitgebreid als je wil, dus je hoeft daar niet onnoemelijk veel tijd aan te hangen..
So tell me why we're talking when we dance so good

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Mei 2010, 19:37

Het risico pakken is het dus niet waard?

Eline.

Berichtdoor Eline. » 14 Mei 2010, 20:49

Maak desnoods een samenvatting a.d.h.v. je nota's en de slides! Je hebt dan toch zeker de grote lijnen en evoluties in je samenvatting staan én het is zelfgemaakt (en origineel).
Alles van waarde is weerloos.

Blauwvoet

Berichtdoor Blauwvoet » 26 Mei 2010, 15:23

Op aankondiging van Prof De Wever, van vandaag, staat dat de samenvatting tussen 50.000 en 100.000 woorden moet bevatten.
Nu stelt het probleem dat de prof en de tutorialbegeleiders reeds in het begin van het semester hebben gezegd dat de samenvatting kort, maar bondig moet zijn.
De samenvatting van mijn groep telt zodoende 'maar' 116 paginas en +/- 26.000 woorden. Zou dit een probleem vormen?

De Jan

Berichtdoor De Jan » 26 Mei 2010, 15:32

Hij heeft in het begin van het jaar gezegd dat dat maar een richtlijn was; dat een "goede samenvatting" ongeveer dat aantal woorden zal tellen.
Hij zei ook dat het goed kan dat je het met veel minder of veel meer woorden doet, dus het maakt niet zoveel uit ;-)

(en op de samenvatting wordt je niet gequoteerd, enkel op wat je op je examen zegt en schrijft ;) )
Laten we lekker link gaan doen!

Ronny
Prosenior

Berichtdoor Ronny » 26 Mei 2010, 16:23

Zolang het inhoudelijk goed zit, is er geen probleem.
Dit kan ook liggen aan de stijl van samenvatting, mensen in volzinnen hebben meer tekst dan mensen in volzinnen telegramstijl, bvb.

En wat de Jan zegt.
Wisdom comes to us when it can no longer do any good.

WouterP 4 Franciscus II

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Mei 2010, 16:44

Mijn samenvatting was zelfs maar half af geraakt, ik had dan maar mijn nota's voor het overige deel meegenomen.
Dewever vond het niet erg ...

Molmaarten

Berichtdoor Molmaarten » 28 Mei 2010, 20:52

dag liefste mensjes, op goede raad van Wendy (achternaam Lisarde, stel geen vragen), zal ik hier ook het bericht plaatsen dat ik op minerva heb geplaatst ivm het wisselen van de examendatum van moderne;

Wil je als hoog-gealfabetiseerde vervroegd vakantie? Of heb je gewoon zin in een uitdaging?

welke reden je ook hebt: wissel dan mijn examendatum van 8 juni met gelijk wat na 11 juni komt!

veel succes!

;

aldus een laatste kreet om mogelijke examenpijnverlichting;
ik zou je vast op een ijsje trakteren moest je jouw datum verwisselen met de mijne,
een lekker ijsje.

alvast bedankt!

Fredo

Berichtdoor Fredo » 03 Jun 2010, 20:33

Moet iedereen zijn samenvatting doorsturen, of is 1 iemand per groepje voldoende?

Jelka

Berichtdoor Jelka » 03 Jun 2010, 20:38

Fredo schreef:Moet iedereen zijn samenvatting doorsturen, of is 1 iemand per groepje voldoende?

1 per groepje is voldoende. Zorg wel dat allemaal jullie namen dan duidelijk op het voorblad staan.
Fashion passes, only style remains the same
Coco Chanel

Fredo

Berichtdoor Fredo » 05 Jun 2010, 11:05

Een paar vragen voor ik begin met studeren:

- Hoe studeer ik dit vak het best? De grote lijnen al begrijpen en wegwijs kunnen in je samenvatting?
- Wat is de verdeelsleutel nu ook weer voor schriftelijk - mondeling? 4 - 16?
- Tips voor het mondeling examen? :>
- Waar is de Pirennezaal in het UFO? Want ik ben daar nog maar 1 keer binnengewandeld en ik was toen al bijna verdwaald. :(

Jéllé

Berichtdoor Jéllé » 05 Jun 2010, 11:21

Fredo schreef:Een paar vragen voor ik begin met studeren:

- Hoe studeer ik dit vak het best? De grote lijnen al begrijpen en wegwijs kunnen in je samenvatting?
- Wat is de verdeelsleutel nu ook weer voor schriftelijk - mondeling? 4 - 16?
- Tips voor het mondeling examen? :>
- Waar is de Pirennezaal in het UFO? Want ik ben daar nog maar 1 keer binnengewandeld en ik was toen al bijna verdwaald. :(

- Maak landenlijsten, dan herhaal je de leerstof in een andere context zodat je het beter kan onthouden én er is een grote kans dat je vraag over een land gaat. Heb ook aandacht voor kleine landen en landen buiten Europa (Indië enzo).
Heb aandacht voor kaarten, hij vraagt het sowieso op het schriftelijk en het is opnieuw een andere standpunt op de leerstof.
Lees je hele samenvatting en heb aandacht voor grote evoluties. Details kan je best opzoeken en hopen dat ze in je samenvatting staan (de woorden die in de kantlijn van de palmer staan, zijn zeer essentieel).
- Mondeling:
Denk even na voor je een antwoord geeft(structureer wat je wil zeggen (in gedachten of kort op papiertje)), aandacht bij landen voor belangrijke momenten: voor FR, Napoleon, Wenen, 1830, 1848, ... (verwerk die momenten in je landenlijst!)
Gebruik kaarten, handig om een overzicht te bewaren en het versterkt je uitleg
Bij mij vroeg hij Habsburgse Rijk van na Wenen. Ik heb toen gezegd dat ik Napoleon en Wenen er toch ook bij wou betrekken omdat het belangrijk was om de latere evoluties te verklaren. Hij vond dat goed.
Verschiet niet als hij ook veel praat, best normaal.
Als je merkt dat je aan het brabbelen bent uit zenuwachtigheid, vraag dan desnoods even een time-out zodat je even tot rust kan komen (misschien even iets noteren voor structuur kan helpen). Als je zenuwachtig bent maar hij heeft het gevoel dat jij het kent gaat hij vertellen en je proberen mee te betrekken in het gesprek. Maak hier gebruik van!
- Pirennezaal: Je komt binnen langs de kant van de brug, je neemt daar meteen de trap naar het eerste verdiep, daar het lokaal in de hoek meteen (de hoek van het gebouw naast de brug en tegenover de gb.
Afbeelding

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 05 Jun 2010, 15:36

Wat betreft de kaarten, moeten wij bijvoorbeeld bij het koloniaal imperium van Gb ook de de namen kennen van die "provincies" en de onderlinge verdeling in koloniale provincies?

Terug naar “Eerste Bachelor”