Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ongezonde maaltijden worden duurder

amjdmg

Ongezonde maaltijden worden duurder

Berichtdoor amjdmg » 01 Sep 2007, 17:29

Universiteit Gent maakt gezonde maaltijd goedkoper
Bekijk de pagina uit de krant

BRUSSEL - Gezonde maaltijden in de Gentse studentenrestaurants worden een stuk goedkoper. Snacks en frietjes worden duurder.
De Universiteit Gent past vanaf vandaag de prijzen aan van de maaltijden in de studentenrestaurants. De nieuwe prijzen moeten de studenten stimuleren om gezonder te eten. Zo worden ongezonde maaltijden, zoals frietjes en snacks, 30eurocent duurder. Tien gezonde en aanbevolen gerechten worden 50eurocent goedkoper. Het gaat om zeven visgerechten (bijvoorbeeld duo van zalm en kabeljauw, pladijs ham-kaas), en drie vegetarische gerechten (vegetarische cordon bleu met lentegroenten). Ook het fruit daalt in prijs.

'Studenten betalen in onze restaurants voor een maaltijd ongeveer drie euro, dus gaat het om een gevoelige prijsverhoging of -daling', zegt Paul Speeckaert, afdelingshoofd maaltijdvoorzieningen van de Universiteit Gent. Met het nieuwe prijsbeleid speelt de universiteit in op de doelstellingen van het nationaal voedingsplan, dat bijvoorbeeld aanraadt om twee keer per week vis en minder vlees te eten.

'Wij doen al jarenlang inspanningen om evenwichtige maaltijden aan te bieden. Maar we merkten in het verleden dat de studenten wat te graag naar friet grepen', zegt Speeckaert. 'Frieten waren bovendien goedkoop, terwijl een gezond visgerecht duurder geprijsd stond. Daar willen we nu iets aan veranderen.'

De Gentse universiteit zal de studenten ook sensibiliseren om gezond te eten, met de campagne 'Durf gezond eten'. Wekelijks zullen in de studentenrestaurants affiches worden uitgehangen, met de nationale voedingsdriehoek erop en telkens met een andere slogan. Bij elk gerecht zal voortaan ook het aantal calorieën worden vermeld.

De Gentse studentenraad is blij met het nieuwe prijsbeleid. 'Wij waren zelf vragende partij om gezonde voeding te promoten', zegt studentenvertegenwoordiger Stijn Baert. 'Uit een analyse bleek dat drie op de vijf verkochte maaltijden frieten bevatten. Dat is te veel. Ongezonde maaltijden afschaffen willen we niet. We willen niet de keuze maken voor de student, maar hem wel bewust maken.' (yd)

'Incentives'? Paternalisme, ja. Blijkbaar zijn we nog niet groot genoeg om zelf te kiezen wat we eten. :) En dat dat van de stuvers moet komen, dat vind ik eerlijkgezegd verregaand. Ze zijn er om onze belangen te vertegenwoordigen, en niet om ons te bemoederen. De extra inkomsten zullen er ook wel wat mee te maken hebben. :)
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Bregt
Prosenior

Re: Ongezonde maaltijden worden duurder

Berichtdoor Bregt » 01 Sep 2007, 17:42

amjdmg schreef:
Universiteit Gent maakt gezonde maaltijd goedkoper
Bekijk de pagina uit de krant

BRUSSEL - Gezonde maaltijden in de Gentse studentenrestaurants worden een stuk goedkoper. Snacks en frietjes worden duurder.
De Universiteit Gent past vanaf vandaag de prijzen aan van de maaltijden in de studentenrestaurants. De nieuwe prijzen moeten de studenten stimuleren om gezonder te eten. Zo worden ongezonde maaltijden, zoals frietjes en snacks, 30eurocent duurder. Tien gezonde en aanbevolen gerechten worden 50eurocent goedkoper. Het gaat om zeven visgerechten (bijvoorbeeld duo van zalm en kabeljauw, pladijs ham-kaas), en drie vegetarische gerechten (vegetarische cordon bleu met lentegroenten). Ook het fruit daalt in prijs.

'Studenten betalen in onze restaurants voor een maaltijd ongeveer drie euro, dus gaat het om een gevoelige prijsverhoging of -daling', zegt Paul Speeckaert, afdelingshoofd maaltijdvoorzieningen van de Universiteit Gent. Met het nieuwe prijsbeleid speelt de universiteit in op de doelstellingen van het nationaal voedingsplan, dat bijvoorbeeld aanraadt om twee keer per week vis en minder vlees te eten.

'Wij doen al jarenlang inspanningen om evenwichtige maaltijden aan te bieden. Maar we merkten in het verleden dat de studenten wat te graag naar friet grepen', zegt Speeckaert. 'Frieten waren bovendien goedkoop, terwijl een gezond visgerecht duurder geprijsd stond. Daar willen we nu iets aan veranderen.'

De Gentse universiteit zal de studenten ook sensibiliseren om gezond te eten, met de campagne 'Durf gezond eten'. Wekelijks zullen in de studentenrestaurants affiches worden uitgehangen, met de nationale voedingsdriehoek erop en telkens met een andere slogan. Bij elk gerecht zal voortaan ook het aantal calorieën worden vermeld.

De Gentse studentenraad is blij met het nieuwe prijsbeleid. 'Wij waren zelf vragende partij om gezonde voeding te promoten', zegt studentenvertegenwoordiger Stijn Baert. 'Uit een analyse bleek dat drie op de vijf verkochte maaltijden frieten bevatten. Dat is te veel. Ongezonde maaltijden afschaffen willen we niet. We willen niet de keuze maken voor de student, maar hem wel bewust maken.' (yd)

'Incentives'? Paternalisme, ja. Blijkbaar zijn we nog niet groot genoeg om zelf te kiezen wat we eten. :) En dat dat van de stuvers moet komen, dat vind ik eerlijkgezegd verregaand. Ze zijn er om onze belangen te vertegenwoordigen, en niet om ons te bemoederen. De extra inkomsten zullen er ook wel wat mee te maken hebben. :)

Economische redenen verpakt in een mooier jasje. In vergelijking met bijvoorbeeld de Alma's in Leuven zijn onze Resto's trouwens nog altijd een stuk goedkoper. Anderzijds begrijp ik ook wel de motieven van de prijsveranderingen. Liever de vettigheid wat duurder maken, en gezondere goedkoper, dan een globale prijsstijging waarbij alles 20 cent opslaat. Of het allemaal veel zal uithalen weet ik niet. Ik zal mijn bordje balletjes in tomatensaus met frieten alvast niet laten omdat het 30 cent duurder geworden is.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Sep 2007, 17:43

Verdomme, daar gaat mijn enige bron van vet. Ondergewicht here I come.

KoenP

Berichtdoor KoenP » 01 Sep 2007, 17:49

7 zaken met vis en 3 vegetarische brol eeeuhm maaltijden worden goedkoper.

Waarom zorgen ze niet voor gezond VLEES.. 'k eet al genoeg vis (en vegetarisch..tja.. daar zit er helemaal niks in).
pure discriminatie :twisted: (ook de verhoudingen moesten ze nu 4 gezonde vleesgerechten, 3 gezonde visgerechten en 1 vegetarische schotel goedkoper maken.. ok.. maar zo? bah)
Mensen zeggen dat ik niet tegen mijn verlies kan. Dat is niet zo, 'k heb er gewoon niet zoveel ervaring mee. - Theo Maassen

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 01 Sep 2007, 17:50

Nu, er zijn nog massa's mogelijkheden:

-broodjes duurder maken zodat studenten meer geneigd zijn om hun eigen boterhammen te smeren (want dat is gezonder)
-cola duurder en fruitsap goedkoper in de automaten
-studenten belonen die 's winters een sjaal dragen
-alle studenten die voor 23u in bed liggen, krijgen gratis fluostiften

Nu hopen dat Stijn Baert dit niet leest, het zou hem maar op ideeën brengen.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Sander

Berichtdoor Sander » 01 Sep 2007, 19:33

amjdmg schreef:Nu hopen dat Stijn Baert dit niet leest, het zou hem maar op ideeën brengen.

Inderdaad.

Goh, als ze dan toch een prijsstijging moesten doorvoeren vind ik het niet slecht dat ze het gezonde (en vaak ook lekkerder) eten goedkoper maken. Wat niet wegneemt dat de prijs van een bord frieten met een kaaskroket gerust lager mag liggen dan € 2,50.
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

KoenP

Berichtdoor KoenP » 01 Sep 2007, 19:55

idd..ook geen probleem mee hoor, maar der moet toch wel IETS van vlees gezond zijn ook..
elke dag vis ben je ook snel beu ze (en vegetarisch gedoe begin ik zelfs ni aan, zit al helemaal geen vlees/vis/smaak in vind ik)
Mensen zeggen dat ik niet tegen mijn verlies kan. Dat is niet zo, 'k heb er gewoon niet zoveel ervaring mee. - Theo Maassen

Colpie

Berichtdoor Colpie » 01 Sep 2007, 19:59

De universitaire resto's zijn verlieslatend. Als sociale voorziening mogen ze dat misschien ook wel zijn, maar om het plaatje ietwat in evenwicht te houden kwam er een prijsstijging. Sowieso. Ook na deze lichte prijsstijging zijn ze nog altijd zwaar verlieslatend.

Zoals Bregt terecht opmerkt, normaal was er een globale prijsstijging op komst. Waarop de GSR liet blijken zich te vinden in een model dat gezonde voeding aan lagere prijzen aanbood. Ik kan mij er wel in vinden.

Paternalisme? Tgoh, noem het gezonde sensibilisering.

Ares

Berichtdoor Ares » 02 Sep 2007, 02:31

Goh ja, Ik snap niet dat de GSR dit standpunt inneemt. Niet alle studentenvertegenwoordigers zijn eens met dit beleid hoor!
Wat de economische aspecten betreft, daar zijn inderdaad argumenten voor om een lichte prijsstijging toe te staan, maar de drogreden om meer "gezonde voeding" (we spreken hier nog altijd over de resto's) te introduceren vind ik maar gezever.
[/url]

Sander

Berichtdoor Sander » 02 Sep 2007, 09:19

Ares schreef:Goh ja, Ik snap niet dat de GSR dit standpunt inneemt. Niet alle studentenvertegenwoordigers zijn eens met dit beleid hoor!
Wat de economische aspecten betreft, daar zijn inderdaad argumenten voor om een lichte prijsstijging toe te staan, maar de drogreden om meer "gezonde voeding" (we spreken hier nog altijd over de resto's) te introduceren vind ik maar gezever.
[/url]

Dus omdat je student bent en in een studentenrestaurant gaat eten, moet je persé ongezond voedsel krijgen? Het spijt me dat ik het moet zeggen (zeker omdat ik het zeg tegen jou), maar het is door zo'n mentaliteit dat alle (en dan overwegend mannelijke) studenten de kilo's snel opstapelen in die enkele jaren als student. De voornaamste doodsoorzaak in België is een verzameling hart- en vaatziekten, vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl (zowel wat eten als lichaamsbeweging betreft), en ik vind het dan maar goed dat de Universiteit - zij het een kleine - stap zet om de studenten enigszins te overtuigen van het nut van gezond voedsel.

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 02 Sep 2007, 11:23

Jezus, Sander, ik ga mij al gans mijn volwassen leven lang mogen bezighouden met "gebalanceerd eten" en dingen laten liggen, en mij ongemakkelijk MOETEN voelen, omdat ik volgens de gangbare normen "te dik ben." Ik weet dat ik onvoldoende zal sporten omdat ik 3/4 van mijn dagen achter een klein bureautje zal moeten zitten en 's avonds te moe zal zijn om nog 1 poot uit te steken. Je kan mensen sensibiliseren om gezonder te eten met een of andere campagne, maar laat ons alstublieft nog de keuze om af en toe onze tanden te zetten in een dikke vette hamburger met vettige frieten of een vuile, gore durum met looksaus, want we zijn verdorie studenten, en we mogen toch wel eens genieten ook zeker. We maken onze eigen keuzes hé.

Wat gaan we doen? Een klopjacht organiseren op alles wat ongezond is, en een "pure, evenwichtige, gezonde samenleving" maken? Kom nu. Dat rokers geband worden uit cafés en restaurants, daar kan ik nog inkomen. Maar wat is het volgende? Roken illegaal maken? Alcohol drinken illegaal maken? Een limiet opstellen voor vettig eten? Want daar evolueren we naar. Want er gaan ondertussen stemmen op om mensen die vettig eten even hard aan te pakken als rokers! Laat mij eens kiezen zeg.
Laatst gewijzigd door Juhrer op 02 Sep 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

.kobe

Berichtdoor .kobe » 02 Sep 2007, 11:26

Joeri schreef:Jezus, Sander, ik ga mij al gans mijn volwassen leven lang mogen bezighouden met "gebalanceerd eten" en dingen laten liggen, en mij ongemakkelijk MOETEN voelen, omdat ik volgens de gangbare normen "te dik ben." Ik weet dat ik onvoldoende zal sporten omdat ik 3/4 van mijn dagen achter een klein bureautje zal moeten zitten en 's avonds te moe zal zijn om nog 1 poot uit te steken. Je kan mensen sensibiliseren om gezonder te eten met een of andere campagne, maar laat ons alstublieft nog de keuze om af en toe onze tanden te zetten in een dikke vette hamburger met vettige frieten of een vuile, gore durum met looksaus, want we zijn verdorie studenten, en we mogen toch wel eens genieten ook zeker. We maken onze eigen keuzes hé.

dan moet ge ook maar de keuze maken om er 30 cent meer voor te betalen...

Sander

Berichtdoor Sander » 02 Sep 2007, 11:33

Aerandir schreef:
Joeri schreef:Jezus, Sander, ik ga mij al gans mijn volwassen leven lang mogen bezighouden met "gebalanceerd eten" en dingen laten liggen, en mij ongemakkelijk MOETEN voelen, omdat ik volgens de gangbare normen "te dik ben." Ik weet dat ik onvoldoende zal sporten omdat ik 3/4 van mijn dagen achter een klein bureautje zal moeten zitten en 's avonds te moe zal zijn om nog 1 poot uit te steken. Je kan mensen sensibiliseren om gezonder te eten met een of andere campagne, maar laat ons alstublieft nog de keuze om af en toe onze tanden te zetten in een dikke vette hamburger met vettige frieten of een vuile, gore durum met looksaus, want we zijn verdorie studenten, en we mogen toch wel eens genieten ook zeker. We maken onze eigen keuzes hé.

dan moet ge ook maar de keuze maken om er 30 cent meer voor te betalen...

Mijn idee. En nee, een klopjacht is niet nodig, maar het aansporen tot mag er gerust zijn.

.kobe

Berichtdoor .kobe » 02 Sep 2007, 11:45

Bram schreef:Er zijn er hier die puriteinser zijn dan de straight edger. Sterk.

och de indoctrinatie van een zekere vegetarische ecologisch fasciste zit daar vast voor iets tussen

KoenP

Berichtdoor KoenP » 02 Sep 2007, 12:07

mofrikaantje schreef:
Ares schreef:Goh ja, Ik snap niet dat de GSR dit standpunt inneemt. Niet alle studentenvertegenwoordigers zijn eens met dit beleid hoor!
[/url]

Dus omdat je student bent en in een studentenrestaurant gaat eten, moet je persé ongezond voedsel krijgen? Het spijt me dat ik het moet zeggen (zeker omdat ik het zeg tegen jou), maar het is door zo'n mentaliteit dat alle (en dan overwegend mannelijke) studenten de kilo's snel opstapelen in die enkele jaren als student. De voornaamste doodsoorzaak in België is een verzameling hart- en vaatziekten, vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl (zowel wat eten als lichaamsbeweging betreft), en ik vind het dan maar goed dat de Universiteit - zij het een kleine - stap zet om de studenten enigszins te overtuigen van het nut van gezond voedsel.

3 jaar studentenleven, (te) veel Brugvoedsel, laatste 2 jaar amper sport.
half kilootje zwaarder.. puhu..

(en ik heb geen problmeen met goedkoper gezond voedsel, maar dat ze er toch 'n paar vleesgerechten tussen steken! ik heb m'n portie vlees nodig :p) (en dan bedoel ik niet een vegetarische 'hambruger' (jakkes))

Terug naar “Opleiding & Universiteit”