Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Antieke retoriek

Loonin
Prosenior

Antieke retoriek

Berichtdoor Loonin » 08 Sep 2008, 20:52

Deze cursus wordt gedoceerd door K. De Temmerman, K. Demoen en D. Praet, en geeft kennis van en inzicht in de geschiedenis en de werking van de antieke retorica (tekstgenese, stilistiek, argumentatie), retorische analyse van antieke teksten, kennis en inzicht in de postklassieke ontwikkeling van de retorica en toepassing van retorische theorieën op niet-klassieke teksten. Inhoudelijk gaat het over de geschiedenis van de antieke retorica van de sofisten tot de laatantieke schoolhandboeken; de werking van de antieke retorica als tekstproductie- en tekstanalysesysteem; de antieke stilistiek; de antieke informele logica.

Nuttige links:
- ECTS-fiche
- Topic vorig jaar

Jelka

Re: Antieke retoriek

Berichtdoor Jelka » 08 Sep 2008, 22:17

Iemand die dit vak gevolgd heeft? Ik volg het nl. dit jaar maar het overlapt volledig met kwantitatieve... PB?
Fashion passes, only style remains the same
Coco Chanel

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Okt 2008, 21:40

Dit vak overlapt bij mij ook volledig met een ander waar ik aanwezig moet zijn aangezien daar wekelijks test van is (Latijnse Taalbeheersing).
Kan dit voor problemen zorgen of zit ik safe als ik de cursus leer ?

Jelka

Berichtdoor Jelka » 27 Jan 2009, 00:51

De examenvragen (of wat ik me er ten minste nog van herinner):

1. Bespreek kort:
- Het verschil en de overeenkomst tussen "red harring" en de stroman-redenering en geef een vb. van beide
- Wat is de inventio en wie kan je daar als belangrijkste figuur mee associëren?
- Protagoras van Abdera
- Bijen als metafoor voor literaire verwerking

2. Overzichtsvragen:
- Aristoteles beschreef de retoriek als een formele discipline. Verklaar en bespreek ook zijn positie binnen de hele retorische theorievorming. Vergelijk dit ook met Plato en Isocrates.
- Er zijn een aantal overeenkomsten tussen de retorische theorievorming, en de plaats van de redenaar en de rede binnen de maatschappij van Klassiek Griekenland en het Italië van de Renaissance. Leg uit

3. Toepassingen:
- Tekst van Plato, 'Gorgias':
* aantonen dat in de inleiding reeds het centrale thema aan bod komt, en dit thema verder uitleggen.
* nog een vraag die ik me niet meer precies herinner, maar waarin je moest uitleggen wat Socrates (Plato dus eigenlijk) zei over retoriek, namelijk dat verschil tussen echte wetenschap en vleierij.
- Tekst van Libanius waarin hij het traditionele geloof verdedigt
* Aantonen in paragraaf 31-32 welke argumenten hij hiervoor gebruikt, en daarvan in de rest van de tekst nog 2 vb. zoeken
* Wat voor soort argumenten zijn dit?
- Speech van Bush
* Welk soort van antieke redevoering is dit?
* Welke elementen uit het exordium vind je hier in terug?
* Met welke vormen van progymnasmata kan je dit vergelijken?
Fashion passes, only style remains the same
Coco Chanel

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 27 Jan 2009, 09:09

Dankjewel en Slotje.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Terug naar “Minor de Klassieke Traditie”