Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

De woorden van De Wever en de strijd om uw ziel

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement
Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 27 Sep 2011, 14:04

Het Rijpen van de Geesten.

Ico Maly & Jan Zienkowski (red.)
Joachim Ben Yakoub, Carolina Maciel de França
& Tinne Kenis

Kif Kif lanceert vandaag haar derde e-book. Het rijpen van de geesten is een analyse van het discours van N-VA, de circulatie ervan en de impact op het samenleven.

De woorden van De Wever zijn massaal aanwezig. Zowel in de populaire als de kwaliteitspers, in amusements –en duidingsprogramma’s op televisie als op het internet domineert de N-VA-retoriek. Het boek is een nauwgezette analyse van het politieke project van N-VA en de rol van de media (optredens) in dat project. “N-VA stelt immers dat die media van een niet te onderschatten belang zijn in de opbouw van de Vlaamse identiteit en natie. In dit boek gaan we na hoe ze hierbij tewerk gaan. In het e-boek besteden we bovendien niet alleen aandacht aan hun optredens in de mainstreammedia, maar analyseren we ook de rol van internet in de strijd van N-VA”, aldus Ico Maly (Coördinator Kif Kif en auteur)

De auteurs en de vrijwilligers hebben meer dan een jaar lang de communicatie van N-VA in de mainstreammedia onder de loep genomen. “Dat is zeker niet het enige”, gaat Ico Maly verder: “Op Facebook hebben we verschillende ‘N-VA-stemmen’ gemonitord en gezien hoe ze Facebook gebruiken als een politiek instrument. Daarnaast zijn we ook de circulatie nagegaan van het N-VA-discours op commentaarmodules onder artikels van De Standaard.”. De combinatie tussen een kritische analyse van het N-VA-discours en de circulatie ervan, maakt het boek uniek in zijn soort. “Het Rijpen van de Geesten biedt namelijk een genuanceerde analyse van de impliciete en de expliciete boodschappen in de retoriek van de N-VA.” aldus Jan Zienkowski. “De tegenstrijdigheden die zo aan het licht komen laten ons toe om voeding te geven aan een debat dat tot nu toe nauwelijks in de diepte werd gevoerd”.

http://www.kifkif.be/over-kif-kif/kif-k ... de-geesten

Het is inderdaad een zeer leuk werk geworden over strategie, netwerken, etc. Een concrete analyse van een rechts-radicaal discours. Aanrader!
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Den Hugo

Re: De woorden van De Wever en de strijd om uw ziel

Berichtdoor Den Hugo » 27 Sep 2011, 18:28

Ik begin de laatste weken een hekel te krijgen aan BDW :(

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Sep 2011, 12:48

Hoe de N-VA van Vlamingen nationalisten maakt
Identiteitsdiscours N-VA doorgelicht
donderdag 29 september 2011, 03u00Auteur: Bart Brinckman
BRUSSEL - ‘Als we niet opletten dreigen we wakker te worden in een koud en kil “Texas aan de Noordzee”.' De interculturele organisatie KifKif analyseerde het discours van Bart De Wever. Helaas sloeg ook de verstarring toe.

Van onze redacteur

‘Als we de N-VA laten doen, hebben we meer te verliezen dan België alleen: we dreigen ook allerhande rechten en sociale bescherming te verliezen. Een land waar de rijken het voor het zeggen zullen hebben en de gewone mens opdraait voor het prijskaartje.' De conclusie van KifKif liegt er niet om. De organisatie distilleerde uit het N-VA-discours de ideologische krijtlijnen. Dat beeld oogt niet fraai. De N-VA droomt van een etnocratie, een gemeenschap waarin alleen de Vlaming volledige politieke rechten kan claimen. Moslims, Walen en mensen ter linkerzijde – die de N-VA bekritiseren – passen niet in dat plaatje. De partij bepleit bovendien een neoliberaal economisch beleid.

Karikatuur

De conclusie neigt naar een karikatuur. En dat is jammer. De auteurs gingen niet over een nacht ijs. Hun ambitie was nobel. Ze wilden van al die retoriek het laagje vernis schrapen om na te gaan welke ideologische concepten er achter die talloze interviews, columns en opiniestukken van onder meer Bart De Wever zitten. Die zogeheten discoursanalyse legde de N-VA-visie over identiteit bloot. KifKif ging op zoek naar de manier waarop de N-VA van gewone Vlamingen echte nationalisten wil maken en en passant een neoliberaal beleid wil voeren. De Vlaamse onafhankelijkheid komt dan wel vanzelf.

De zoektocht naar deze concepten leest behoorlijk taai, maar toont aan dat het zelfs voor de N-VA niet gemakkelijk is om de Vlaamse identiteit te definiëren. KifKif concludeert dat de partij die identiteit louter reduceert tot een Vlaams-nationalistische overtuiging. Voor de N-VA is alleen de Vlaamse identiteit legitiem. Ze vertrekt van een voluntaristisch standpunt. Mensen moeten tot die Vlaamse natie willen behoren om deel uit te maken van de gemeenschap en zo te kunnen rekenen op solidariteit. KifKif ziet vooral een etnische basis om de poort naar de Vlaamse gemeenschap te kunnen binnenstappen. Het leren van de taal en het zich schikken naar Vlaamse normen en waarden doet de partij zelfs aanleunen bij de ideologie van Vlaams Belang.

Ondanks het harde werk kreunt de analyse onder een ideologische verstarring. Echt thuis in de geschiedenis van het Vlaams-nationalisme zijn de auteurs niet. Ze namen evenmin de moeite om op zoek te gaan naar de reden van het succes van de N-VA, of waarom het discours wordt omarmd en door de media wordt verspreid. Bovendien wordt de lezer wat ongemakkelijk bij de simplistische manier waarop de begrippen identiteit en nationalisme in het verdomhoekje wordt geplaatst. Het klopt dat de N-VA aan de basis ligt van de inburgeringcursussen voor migranten. Hieruit besluiten dat de partij op een etnische basis aan gemeenschapsvorming wil doen, lijkt bijzonder kort door de bocht. Ook het verstrengen van de regels voor gezinshereniging past niet in deze beschuldiging, al was het maar dat alle Vlaamse partijen – op Groen! na – hiervoor hebben gepleit. Het wezen van de Vlaamse identiteit mag best ter discussie worden gesteld. Maar het verkapte pleidooi om alle sociale rechten te kunnen opeisen wanneer iemand geen deel wil uitmaken van de Vlaamse gemeenschap klinkt niet overtuigend. Wie zijn neus ophaalt voor de familie kan toch moeilijk verbaasd zijn dat hij geen uitnodiging ontvangt voor het feest.

Ico Maly & Jan Zienkowski, Het rijpen van de geesten. De woorden van De Wever en de strijd om uw ziel,te downloaden op www.kifkif.be

Just saying
Laatst gewijzigd door Jochen E op 29 Sep 2011, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 29 Sep 2011, 18:03

Zonder het werk gelezen te hebben, besef je nu toch wel zelf dat dit geen argument is Jochen? Die recensent beticht de schrijvers ervan karikaturen op te zetten en toont dit aan door te zeggen welke karikaturen ze zouden opzetten. De laatste zinnen zeggen eigenlijk al genoeg:

Maar het verkapte pleidooi om alle sociale rechten te kunnen opeisen wanneer iemand geen deel wil uitmaken van de Vlaamse gemeenschap klinkt niet overtuigend. Wie zijn neus ophaalt voor de familie kan toch moeilijk verbaasd zijn dat hij geen uitnodiging ontvangt voor het feest.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Jochen E

Berichtdoor Jochen E » 29 Sep 2011, 19:42

Just saying

Mijn excuses dat ik een tegenstem tegenkom op het internet en die even post omdat ze best interessant is. Ben idd niet van plan die rommel te lezen, daar heb je het helemaal juist.
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.

Ruben

Berichtdoor Ruben » 29 Sep 2011, 20:36

Jochen E schreef:
Just saying

Mijn excuses dat ik een tegenstem tegenkom op het internet en die even post omdat ze best interessant is. Ben idd niet van plan die rommel te lezen, daar heb je het helemaal juist.

Ik denk eigenlijk niet dat het rommel is hoor, Jochen. Dat zegt die recensie ook niet. Ze maakt een nuance en spreekt meer van een gemiste kans omdat er soms te kort door de bocht wordt gegaan. Dit terwijl sommige agendapunten van de N-VA, zoals de neoliberalisering van onze samenleving (volgens mij ook het meest cruciale), niet echt worden aangepakt in de recensie.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 30 Sep 2011, 10:27

Ruben schreef:
Jochen E schreef:
Just saying

Ik denk eigenlijk niet dat het rommel is hoor, Jochen. Dat zegt die recensie ook niet. Ze maakt een nuance en spreekt meer van een gemiste kans omdat er soms te kort door de bocht wordt gegaan. Dit terwijl sommige agendapunten van de N-VA, zoals de neoliberalisering van onze samenleving (volgens mij ook het meest cruciale), niet echt worden aangepakt in de recensie.

Dat komt omdat je echt al waanbeelden moet hebben om te geloven dat de N-VA de samenleving wil "neoliberaliseren". Het kan toch niet zo moeilijk zijn om te aanvaarden dat het gaat om een centrum-rechtse partij, die een sterke sociale zekerheid (cf. zorgverzekering, kindpremie) naar Engels/Scandinavisch model wil koppelen aan economische hervormingen. Met "neoliberalisme" (in zijn oneigenlijke betekenis van sterk doorgedreven liberalisme) heeft dat niets, maar dan ook niets te maken.

Bij zo veel gezeik over neoliberalisme past maar één ding:

http://www.youtube.com/watch?v=G2y8Sx4B2Sk
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Martijn.

Berichtdoor Martijn. » 18 Nov 2011, 14:24

Ah, diezelfde sociale bescherming die het toelaat om 30 jaar een uitkering te krijgen als werkzoekende. Ik zeg maar, het mag gerust wat bijgeschroeft worden.

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 21 Nov 2011, 13:09

N-VA wil sociaal-economische noodregering

Uit deze regeringsonderhandelingen kan nooit een goed akkoord komen. Een verdeling van de budgettaire inspanning met hoofdzakelijk belastingsverhogingen en nauwelijks structurele besparingen, is totaal onverantwoord en gaat lijnrecht in tegen de Europese aanbevelingen. Gezien de ernst van de economische toestand is de N-VA daarom bereid om samen met de christendemocraten en de liberalen een sociaal-economische noodregering te vormen. Deze regering moet op bijzonder korte termijn gevormd worden, met als programma een sanering van de overheidsfinanciën via de uitvoering van de Europese aanbevelingen. In de tussentijd kan er parallel in de diepte gewerkt worden aan een diepgaande hervorming die dit land financieel en institutioneel eindelijk op orde zet.

Als het erdoor komt is het zowat het enige goede dat de NVA heeft voortgebracht :lol:

Dat en de Open VLD aan de onderhandelingstafel krijgen.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 22 Nov 2011, 08:40

:splat:
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 22 Nov 2011, 14:22

Ik weet dat je er niet mee akkoord ben en ik ga ook geen moeite doen je te overtuigen.

FlexiMike

Berichtdoor FlexiMike » 03 Feb 2012, 12:01

Wordt er echt gevochten om mijn ziel?

a) Blij te horen dat ik een ziel heb, daar had ik al niet meer op durven hopen
b) Blij toe dat er blijkbaar ook om die ziel gevochten wordt
c) Nooit iets van gemerkt
d) Allemaal een beetje pathetisch in mijn (nogal nuchtere) ogen

Terug naar “Politiek”