Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

De nota Van De Lanotte

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement
Fredo

Re: De nota Van De Lanotte

Berichtdoor Fredo » 27 Jan 2011, 19:45

Je moet natuurlijk Brussel in verband brengen met de evolutie die in de Brusselse Rand plaatsvindt. De verfransing in de gemeenten rond Brussel is een logisch gevolg van het 'Franstalige karakter' van die stad. Halsstarrig blijven vasthouden aan het principe van 'Vlaamse grond' zal die verfransing niet tegenhouden. Ik zou trouwens al niet weten waarom en hoe je überhaupt een taal/cultuur zou tegenhouden.

Loonin schreef:EDIT: en over die post van Sander B: dat is echt op het randje racisme.

²

Simon D

Berichtdoor Simon D » 27 Jan 2011, 19:53

Even duidelijk stellen dat ik de post van Sander niet volg he, enkel het gedeelte over de taalproblemen. Het probleem stelt zich ook niet wanneer iemand mij de weg vraagt in het Frans, maar wel bijvoorbeeld als ik als Nederlandstalige in mijn gemeente bij de dokter moet en de dokter geen Nederlands verstaat en ik geen Frans spreek. Het Nederlands is net zo min superieur aan het Frans als het Frans aan het Nederlands, maar blijkbaar wordt dat laatste wel getolereerd omdat we in de nabijheid zitten van een grootstad. Hoeveel moeite kost het om een taal te leren gebruiken in het openbaar of op zijn minst te verstaan (wat je thuis spreekt kan me geen bal schelen). Als ik op bezoek ga in Turkije verwacht ik geen Nederlands, maar als ik in Turkije ga wonen verwacht men ook van mij dat ik Turks leer spreken, neen?

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 19:55

@ Fredo: Als er mensen in jou dorp zonder enige vorm van schaamte zouden zeggen dat ze na 25 jaar daar te wonen nog steeds geen Nederlands kunnen, zou jij je dan geen vragen beginnen te stellen. Ik begrijp best dat sommige mensen in andere delen van het land zich dit niet kunnen voorstellen, hoe deze situatie is, maar ik heb de laatste 10 jaar de omringende gemeenten zien veranderen. Toen ik klein was sprak men in Halle enkel Nederlands, vandaag zitten er in de Halse scholen maar liefst 50% anderstaligen, normale situatie?

Dat mensen daar komen wonen daar heb ik geen enkel probleem mee en dat men thuis Frans spreekt dat kan mij niets schelen, maar als men mij een flaminboche of paysan noemt omdat ik Nederlands spreek dan vind ik dat men te ver gaat. Men eist van priesters dat men trouwen in het Frans doet en als deze dit niet wil, dan zijn het Nazies en ik kan zo nog een heel lijstje opsommen. Punt is dat men in sommige gebieden met het water tot aan de lippen staat en dat er geen Franstaligen en/of vreemdelingen meer bij kunnen of we krijgen terug van die opstandige plaatsen zoals Linkebeek en bijgevolg nog meer problemen. Er moet echt een grondige staatshervorming+ een verplichte inburgering komen van inwijkelingen . En neen ik ben geen Vlaamsnationalist, maar ik wil gwn niet dat onze verkozen voor een flut-akkoord buigen omdat een groepje belgicisten (toevallig die mensen die mij Paysan of Flaminboche zouden noemen en er overal op staan in het Frans aangesproken te worden) daartoe oproept.
Laatst gewijzigd door Sander_ op 27 Jan 2011, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Katrien.

Berichtdoor Katrien. » 27 Jan 2011, 20:00

Good old Di Rupo en zijn nieuwe idee... Jongens toch...

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110127_140

En btw: ik ben het eens met Simon in de vorige discussie!
“I'm thinking balls are to men what purses are to women. It's just a little bag, but we feel naked in public without it." (Carrie Bradshaw)

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 20:05

@Loonin: Ja dat halsstarrig vasthouden aan de Vlaamse grond daar slaag je toch eventjes de bal mis. Ik weet niet of u zo een beetje de taalgrens kent, maar zo ongeveer elk Waals dorp dat aan de taalgrens ligt was vroeger Nederlandstalig. In bepaalde gebieden zoals Edingen heeft het studiecentrum Harmel zelfsuitdrukkelijk gezegd dat dit een Vlaamstalige gemeente was, maar doordat de plaatselijke francofone burgemeester het Vlaams een achterlijke taal vond heeft men in het parlement moeten plooien. Toen heeft Vlaanderen gigantische toegevingen moeten doen en verwachte men verder een deftige integratie. Na zoveel jaren blijkt dat het tegenovergestelde gebeurd is. Ik weet niet hoe ver jij daarin wil gaan, maar ik denk niet dat je ze stopt met toegevingen te doen.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 27 Jan 2011, 20:07

Simon D schreef: Als ik op bezoek ga in Turkije verwacht ik geen Nederlands, maar als ik in Turkije ga wonen verwacht men ook van mij dat ik Turks leer spreken, neen?

Ik moet nog leren, maar nog vlug even dit: je situatie in Turkije zou compleet anders zijn dan die in de Brusselse Rand, namelijk omdat je hier nu eenmaal Brussel hebt. Degenen die in de Rand komen wonen zijn grotendeels degenen die in Brussel werken en daar Frans spreken op hun werk, tegen hun vrienden en collega's, ook tegen hun buren in de randgemeenten. Zij hebben geen sociaal-economische noodzaak om Nederlands te leren omdat hun sociale en economische leven zich nu eenmaal quasi volledig in het Frans afspeelt. En in het openbaar spreekt men van mijn part ook wat men wilt, het lijkt me nogal belachelijk om te eisen dat iedereen vanaf nu Nederlands moet praten op straat.

Btw: Als je in Turkije gaat gaan wonen zal je inderdaad Turks moeten leren, maar dan eerder om je op je werk en in je wijk verstaanbaar te maken. Iets wat in mijn ogen niet echt het geval is met het Nederlands in de randgemeenten, net om bovenstaande redenen.

Sander B schreef:...

Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom er geen anderstaligen in de Halse scholen mogen zijn, om de redenen die ik hier al heb gezegd. Een culture evolutie lijkt me moeilijk tegen te houden en dat lijkt me ook niet wenselijk. Hoe een staatshervorming zal helpen de verfransing van de Brusselse Rand tegen te gaan is mij een raadsel, net omdat het een culturele evolutie om socio-economische redenen is.

Ik kant me natuurlijk tegen de oneerbiedigheid van de Franstaligen tegenover de Vlamingen, voor alle duidelijkheid. Respect voor en van beide kanten is noodzakelijk in dit debat, met emotionele argumenten redden we het niet. :)

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 20:13

EDIT: en over die post van Sander B: dat is echt op het randje racisme.

Nop ik ben geen extreemrechtse jongen als je het wil weten (off topic: ik werk elk jaar gedurende een hele maand in de vakantie met vreemdelingen; Bulgaren, turken, slovaken..., dus op dat punt vind ik dat een foute veronderstelling) . Stilaan begint de rand gewoon te veranderen in een voorstad van Brussel waarin toestanden zoals in Anderlecht voorkomen en ghettovorming plaats vind, wat ik vind koste van het kost moeten vermijden. Ik kan misschien een beetje radicaal overkomen, maar komt gewoon omdat ik verbitterd ben wegens de jarenlange intolerantie in de rand.

@Fredo: ik bedoel dat de scholen verzuipen zonder enige vorm van extra geld (we krijgen Brusselse toestanden, met veel lagere budgetten). En die 50% was om aan te tonen dat er steeds meer anderstaligen komen wonen in de rand.
Laatst gewijzigd door Sander_ op 27 Jan 2011, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Simon D

Berichtdoor Simon D » 27 Jan 2011, 20:16

Dus als je maar met genoeg bent moet je geen respect hebben voor bestaande normen/waarden/taal? Wat is het verschil met kolonisatie?
PS. Sander, de Nederlandstalige taalfaciliteiten in Edingen bestaan nog steeds en in het gros van alle winkels en in de openbare dienstverlening spreekt men goed Nederlands.

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 20:19

In de winkels wel en onder de bevolking ook (eenvoudigweg omdat er nog steeds een hele hoop Vlamingen woont), maar in het gemeentehuis voert men een verfransingspolitiek, hoewel de laatste tijd minder. Ik heb het zelf niet ondervonden, maar vrienden die er wonen bevestigen men dit

Fredo

Berichtdoor Fredo » 27 Jan 2011, 20:24

Sander B schreef:
EDIT: en over die post van Sander B: dat is echt op het randje racisme.

Nop ik ben geen extreemrechtse jongen als je het wil weten (off topic: ik werk elk jaar gedurende een hele maand in de vakantie met vreemdelingen; Bulgaren, turken, slovaken..., dus op dat punt vind ik dat een foute veronderstelling) . Ik kan misschien een beetje radicaal overkomen, maar komt gewoon omdat ik verbitterd ben wegens de jarenlange intolerantie in de rand.

@Fredo: ik bedoel dat de scholen verzuipen zonder enige vorm van extra geld (we krijgen Brusselse toestanden, met veel lagere budgetten). En die 50% was om aan te tonen dat er steeds meer anderstaligen komen wonen in de rand.

Dus als ik het goed begrijp gaan de anderstaligen (ik veronderstel dat je hier ook Franstaligen bijrekent?) naar Nederlandstalige scholen, maar vind je dat erg dat ze dat doen omdat er zo minder budget is voor Vlaamse kinderen. Het feit dat er geen extra geld komt ligt dan aan de gemeenschappen en niet aan de Franstaligen he. Of begrijp ik je nu verkeerd? :)

EDIT: SImon, jouw vraag beantwoord ik indien nog nodig later. Ik moet écht nog wat studeren :)

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 20:41

@Fredo: franstaligen (mensen van Belgische origine) gaan hoofdzakelijk naar Wallonië naar school, mensen uit immigrantenfamilies gaan in het Nederlands naar school, maar door de gigantische toeloop in bepaalde richtingen en klasjes + schoolverzuim is er amper sprake van goede nederlandstaligheid en na hun opleiding schakelen ze daarom gewoon terug over op het frans. Voor de rest worden onze scholen ook opgevuld, met tja mensen die uitgeput zijn in de scholen in Brussel (lees: op geen enkele Brusselse school meer mogen komen). Als Vlaanderen eens eindelijk een deftig inburgeringsbeleid kon voeren (met meer middelen en macht) konden we op zen minst de immigranten helpen (heb deze vakantie enkele turken tegengekomen en al diegene die uit Brussel kwamen hadden SPIJT dat ze frans geleerd hadden en geen Nederlands). Het wordt ons onmogelijk gemaakt door Franstaligen die tegenwerken op dit gebied. Als je niet wilt dat de mensen de taal van de streek leren, tja...

ps. je hebt een punt over onderwijs en daar is al vaak over geklaagd, maar ja als smetje niet meer geld geeft. :cry:

Saksen-Coburg-Koháry
Locatie: De Belgische kust (Blankenberge, bweik) in het Koninkrijk Belgie

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 27 Jan 2011, 20:43

Als men nu eens zou beginnen met Brussel als een volwaardig gewest te zien. Die formules van taalgemeenschappen waarbij elk z'n eigen potje kookt, is ook niet bepaald productief.
''I can make a lord, but only God can make a gentleman” (James VI/I)
"Land skall med lag byggas.'' (Karl XV av Sverige)
''A day without laughter is a day wasted !'' (Charles Chaplin)

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 27 Jan 2011, 20:46

Katrien. schreef:Good old Di Rupo en zijn nieuwe idee... Jongens toch...

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110127_140

En btw: ik ben het eens met Simon in de vorige discussie!

Wat kon hij anders doen? Iedereen zat hem te verwijten dat hij geen voorstellen doet en als hij die wel doet, dan komt er zo'n reactie? En wat moet er dan wel gebeuren? Het is geen ideale oplossing, integendeel, maar ik zie op dit moment eigenlijk geen één goede oplossing.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 27 Jan 2011, 21:02

@ Simon: Daar heb je wel degelijk gelijk in, vooral als er enkel franstalige dokters in je gemeente of omstreken zijn (?). Mij gaat het er vooral om dat veel Vlamingen frans verstaan, dat veel Walen/Brusselaars nederlands verstaan. Racisme tegenover nederlandstaligen zoals je aanhaalt, zoals ook Sander B aanhaalt, zijn uiteraard niet te dulden, maar ik denk dat die vooral voortkomen uit de wederzijdse vijandigheid.

Punt is dat men in sommige gebieden met het water tot aan de lippen staat en dat er geen Franstaligen en/of vreemdelingen meer bij kunnen of we krijgen terug van die opstandige plaatsen zoals Linkebeek en bijgevolg nog meer problemen. Er moet echt een grondige staatshervorming+ een verplichte inburgering komen van inwijkelingen (dus met afnemen sociale woningen of verplichte nederlandscursussen) . En neen ik ben geen Vlaamsnationalist, maar ik wil gwn niet dat onze verkozen voor een flut-akkoord buigen omdat een groepje belgicisten (toevallig die mensen die mij Paysan of Flaminboche zouden noemen en er overal op staan in het Frans aangesproken te worden) daartoe oproept.

Dit is gewoon te zot voor woorden. Hoezo, er kunnen er geen meer bij? Hoezo, de staatshervorming draagt bij tot minder frans? Hoezo, enkel franstalige belgicisten?

Dus als je maar met genoeg bent moet je geen respect hebben voor bestaande normen/waarden/taal? Wat is het verschil met kolonisatie?

Hoezo? Ten eerste zijn 'wij' met meer, ten tweede moet er wederzijds respect zijn. Het verschil met kolonisatie... over welke kolonisatie heb je het? Want ik kan voor de 19de eeuwse kolonisatie wel een deel verschillen bedenken!

In de winkels wel en onder de bevolking ook (eenvoudigweg omdat er nog steeds een hele hoop Vlamingen woont), maar in het gemeentehuis voert men een verfransingspolitiek, hoewel de laatste tijd minder. Ik heb het zelf niet ondervonden, maar vrienden die er wonen bevestigen men dit

WAT?! Nederlandstaligen in Wallonië, die dan nog pretenderen om Nederlands te spreken? Slaet doodt, slaet doodt!

EDIT: Ahja ik was dat nog vergeten te zeggen, maar inderdaad, 2/3 meerderheid afschaffen, alarmbelprocedure afschaffen, belangenconflicten afschaffen, ...
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Sander_

Berichtdoor Sander_ » 27 Jan 2011, 21:08

Als men nu eens zou beginnen met Brussel als een volwaardig gewest te zien. Die formules van taalgemeenschappen waarbij elk z'n eigen potje kookt, is ook niet bepaald productief.

Akkoord, dan zet men eindelijk definitief eens een grens aan Brussel (natuurlijk zonder fac gemeenten), waar niet om de haverklap aan gemorreld wordt. Maar bedoel je dat de taalgemeenschappen er dan niets meer mogen te zeggen hebben(onderwijs en dergelijke)?

@Loonin: ok er waren 25% vlamingen, hier heb je je punt. Maar kan het zijn dat je deze hele discussie in het belachelijke wil trekken? Ik kan zeggen dat er een groot deel van de Vlamingen in BHV ook de verfransing kotsbeu is (check eens de verkiezingsresultaten). Zijn wij dan allemaal idioten voor jou? Deze discussie heeft voor mij en velen hier (=de rand) niets te maken met splitsing van België, maar eenvoudigweg de leefbaarheid van de rand.

En nu verder werken :D

Terug naar “Politiek”