Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

De nota Van De Lanotte

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement
Ruben

De nota Van De Lanotte

Berichtdoor Ruben » 05 Jan 2011, 18:55

Allee, de inhoud kennen we allemaal dankzij onze vrienden van deredactie, die het dan weer hadden van onze vrienden van de CD&V, zo blijkt nu. Maar wat vinden we daar nu eigenlijk van?

Om de spits af te bijten: Als de zesde staatshervorming volgens deze nota verloopt, is het op naar de zevende.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Saksen-Coburg-Koháry
Locatie: De Belgische kust (Blankenberge, bweik) in het Koninkrijk Belgie

Re: De nota Van De Lanotte

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 05 Jan 2011, 19:33

Je kan je natuurlijk ook afvragen waar men de grens gaat trekken met die staatshervormingen. Wanneer houdt het op? Wil men Belgie dan echt helemaal tot op het bot uitkleden. :?

Na de CD&V en net nu de NVA (die in een persmededeling stelt dat ze een lijst met bezwaren zullen overmaken en adhv de reacties van de partijen dan zal bekijken of het nog zinvol is om verder te doen :paars: ): ik blijf mij verbazen over het feit dat er dus nog altijd geen echte zin van urgentie heerst. Dag 206 en blijkbaar is het nog altijd niet nodig om alle partijen rond de tafel te brengen. In het licht van de huidige economische situatie en de druk van de buitenlandse instellingen is dat eigenlijk wel schandalig. Daarnaast stel ik mij de vraag hoe het toch mogelijk is dat na 2.5 maanden contacten, gesprekken..etc nog altijd gesproken wordt van 'fundamentele' veranderingen aanbrengen aan de nota.
''I can make a lord, but only God can make a gentleman” (James VI/I)
"Land skall med lag byggas.'' (Karl XV av Sverige)
''A day without laughter is a day wasted !'' (Charles Chaplin)

Fredo

Berichtdoor Fredo » 05 Jan 2011, 20:10

Tsja, hoe je het ook draait of keert: voor de top van de N-VA zal het nooit genoeg zijn als het niet minstens voldoet aan de nota van De Wever (of daar toch dicht in de buurt komt). De Wever weet heel goed dat hij hoogstwaarschijnlijk een groot deel van zijn kiezers kwijt is als hij een staatshervorming aanvaardt. Als hij dan nog eens een 'slechte' staatshervorming (te weinig voor Vlaams-nationalisten à la Geert Bourgeois) uit de brand sleept, verliest hij ook nog eens de kern van zijn achterban.

En wat is de CD&V toch een schoothondje van de N-VA geworden. Triestig gewoon hoe ze zomaar meestappen in het verhaal van Vlaams-nationalisme uit electoraal belang.

Ruben

Berichtdoor Ruben » 05 Jan 2011, 23:26

Saksen-Coburg-Koháry schreef:Je kan je natuurlijk ook afvragen waar men de grens gaat trekken met die staatshervormingen. Wanneer houdt het op? Wil men Belgie dan echt helemaal tot op het bot uitkleden. :?

Sommige aspecten van de staatshervorming hebben niets te maken met het uitkleden van België, maar met het brengen van bevoegdheden op hetzelfde niveau om zo een coherenter beleid te kunnen voeren. Met de huidige nota blijven er niet alleen enkele van die bevoegdheden over verschillende niveau's verdeeld, er komen er ook nieuwe bij. Als je in de staatshervorming meer wil zien dan een spel van toegeven en eisen, dan kan je op basis daarvan wel bemerkingen maken op het voorstel van Van De Lanotte.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

GDW

Berichtdoor GDW » 06 Jan 2011, 09:25

Het lijkt mij logisch dat je bij een nota opmerkingen hebt, deze keer moet het gewoon ook goed gebeuren (een halve staatshervorming
is slechter dan geen staatshervorming) en niet half zodat we binnen een paar jaar weer het deksel op de neus krijgen. De staatshervorming
bedraagt zoveel meer dan wat de meeste mensen bij dat woord denken. Het is gewoon beter als we een eigen koers kunnen varen
op economisch gebied enzoverder, voor Wallonië ook trouwens, het heeft vele voordelen (ook nadelen) maar het "marshallplan"van Wallonië zou er niet
gekomen zijn zonder staatshervorming en dat is toch goed aan het lukken, dat moet hun het besef toch geven
dat het in het voordeel van beide partijen is, en het land zal niet splitsen (het merk België is veel te belangrijk voor
de economie om het land te splitsen). Het land is ook gewoon niet goed georganiseerd, zelfs justitie is een
zooitje, dat wat een van de basissen moet zijn van een democratie functioneert niet. Er moeten niet alleen bevoegdheden overgeheveld worden, maar
de staat op zich moet ook gereorganiseerd worden zodanig dat we op zo goed mogelijke manier kunnen functioneren. En dan is deze nota
gewoon een pletwals die de weg vrijmaakt om binnen een paar jaar weer rond de tafel te gaan zitten.

Beeijzaaijl

Berichtdoor Beeijzaaijl » 06 Jan 2011, 16:20

GDW schreef:Het lijkt mij logisch dat je bij een nota opmerkingen hebt, deze keer moet het gewoon ook goed gebeuren (een halve staatshervorming
is slechter dan geen staatshervorming) en niet half zodat we binnen een paar jaar weer het deksel op de neus krijgen. De staatshervorming
bedraagt zoveel meer dan wat de meeste mensen bij dat woord denken. Het is gewoon beter als we een eigen koers kunnen varen
op economisch gebied enzoverder, voor Wallonië ook trouwens, het heeft vele voordelen (ook nadelen) maar het "marshallplan"van Wallonië zou er niet
gekomen zijn zonder staatshervorming en dat is toch goed aan het lukken, dat moet hun het besef toch geven
dat het in het voordeel van beide partijen is, en het land zal niet splitsen (het merk België is veel te belangrijk voor
de economie om het land te splitsen). Het land is ook gewoon niet goed georganiseerd, zelfs justitie is een
zooitje, dat wat een van de basissen moet zijn van een democratie functioneert niet. Er moeten niet alleen bevoegdheden overgeheveld worden, maar
de staat op zich moet ook gereorganiseerd worden zodanig dat we op zo goed mogelijke manier kunnen functioneren. En dan is deze nota
gewoon een pletwals die de weg vrijmaakt om binnen een paar jaar weer rond de tafel te gaan zitten.

Jammer genoeg dat 'goed gebeuren' voor de twee hoofdrolspelers een andere betekenis heeft. Als ze er ooit in compromisvorm uitkomen zal het nooit een 'goed' akkoord zijn maar zal er veel kunst en vliegwerk aan te pas komen. Nog geloven in een heldere goede onderhandelde oplossing lijkt mij na 200+ dagen utopisch.
Dus neen, ik vind niet dat ze dit alles weer moeten afschieten en opnieuw beginnen omdat het niet helemaal is wat gevraagd is door de partijen. De oplossing die uit de bus zal komen zal in alle geval een 'halve' oplossing zijn, een volledige, goede oplossing lijkt mij onhaalbaar momenteel.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 06 Jan 2011, 18:01

@GDW: Je idee dat de staat niet goed kan functioneren zonder staatshervorming naar confederalisering toe is al een symptoom van waar je je ideeën haalt. Het is zeer eenzijdig: de staat kan even goed functioneren wanneer de bevoegdheden helderder geformuleerd en gestroomlijnd worden of wanneer er gedefederaliseerd wordt. Dit is enkel uit den boze door het geïnterniseerde discours van de Vlaams-Nationalisten. Het gaat niet om 'bang' zijn iets te doen, dat is een verwijt dat De Wever onrechtmatig stelt. Het was gewoonweg compleet niet aan de orde. Het is nog altijd niet noodzakelijk aan de orde. De verkiezingen afstemmen op het niveau is één iets wat direct oplossingen zou bieden (maw federale kieskring), het doorschuiven van financiële verantwoordelijkheid voor de bevoegdheden naar beide deelstaten (iets waar de N-VA enorm bang voor blijkt te zijn) of het tegenovergestelde, het teruggeven van niet-gefinancierde bevoegdheden aan de federale staat, is een ander.

EDIT: Tiens, haar/zijn post is weg :(
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

GDW

Berichtdoor GDW » 06 Jan 2011, 18:37

Loonin schreef:@GDW: Je idee dat de staat niet goed kan functioneren zonder staatshervorming naar confederalisering toe is al een symptoom van waar je je ideeën haalt. Het is zeer eenzijdig: de staat kan even goed functioneren wanneer de bevoegdheden helderder geformuleerd en gestroomlijnd worden of wanneer er gedefederaliseerd wordt. Dit is enkel uit den boze door het geïnterniseerde discours van de Vlaams-Nationalisten. Het gaat niet om 'bang' zijn iets te doen, dat is een verwijt dat De Wever onrechtmatig stelt. Het was gewoonweg compleet niet aan de orde. Het is nog altijd niet noodzakelijk aan de orde. De verkiezingen afstemmen op het niveau is één iets wat direct oplossingen zou bieden (maw federale kieskring), het doorschuiven van financiële verantwoordelijkheid voor de bevoegdheden naar beide deelstaten (iets waar de N-VA enorm bang voor blijkt te zijn) of het tegenovergestelde, het teruggeven van niet-gefinancierde bevoegdheden aan de federale staat, is een ander.

EDIT: Tiens, haar/zijn post is weg :(

inderdaad, omdat ik toen ik het poste wist dat ik commentaar zou krijgen (het was al te laat toen ik het besefte), en ik al genoeg mijn mening moet verdedigen tegen vrienden die dezelfde opmerkingen maken als u en ik dat een beetje beu ben om mijn mening aldoor een paar verwoordingen wou aanpassen, en ik dat later ging doen. Om op u commentaar weer te komen, ik denk niet dat één politieker is die terug wil naar voor de federalisering, dus moeten ze maar de federalisering vervolmaken
En inderdaad, ik ben iemand die in een "rechts" milieu is opgegroeid (en daar is niets mis mee), dat betekent niet zoals iemand van mijn school de hele tijd zei dat ik oerconservatief ben (wil dat duidelijk maken) en ik ben inderdaad een NV-A kiezer, en als je het programma leest op sociaal vlak zul je merken dat de NV-A ook niet oerconservatief is . Ik was al in mijn derde middelbaar een NV-A supporter en tot nader order zal ik dat blijven. En ik denk dat jij in uw post ook duidelijk weergeeft wat jouw ideologie is, bij mij is dat niet anders. Ik noem het echter een andere mening, jij een symptoom, alsof het iets slechts is. Ik was gewoon moe om mij altijd te moeten verdedigen.

Fredo

Berichtdoor Fredo » 06 Jan 2011, 18:53

@GDW: wat bedoel je met 'terug naar de federalisering'? Terug naar een unitaire staat?

Wat mij eigenlijk vooral verbaast (al is het niet echt een goed woord ervoor, je kon het wel verwachten) is het feit dat men geen versterking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wenst. Ik begrijp dat de Vlaams-nationalisten niet staan te popelen om in een federatie met 3 te stappen, waarin 2 deelstaten dan nog eens Franstalig zijn. Het lijkt mij echter logisch dat Brussel een eigen economisch beleid mag voeren, aangezien het een eigen specifiek economisch klimaat heeft. Ik kan er nog inkomen dat je voor een federatie bent (ik ben zelf ook geen voorstander van een unitair België), maar dan moet je wel eerlijk genoeg zijn om te durven stellen dat Brussel noch Vlaams, noch Waals is. Ik weet dat het idee 'BRUSSEL VLAAMS' sterk leeft in de Vlaams-nationalistische beweging, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men dat Vlaamse aspect van die stad beter gaat onderbouwen dan met het argument 'het ligt in Vlaanderen'. Sorry, maar dat is de realiteit ontkennen. En daar komen we ook geen stap verder mee.

En als ik nog eenmaal hoor dat Brussel geen geld verdient, wil ik wel eens weten hoe die stad in leven moet blijven. Ofwel geef je het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geld zodat het zijn kerntaken goed kan uitvoeren, ofwel denk je na over een uitbreiding van dat Gewest zodat het zichzelf kan onderhouden met personenbelastingen e.d. Een tweetalig gewest Brabant, ik zeg maar een mogelijke (enigszins utopische) oplossing.

GDW

Berichtdoor GDW » 06 Jan 2011, 19:08

Fredo schreef:@GDW: wat bedoel je met 'terug naar de federalisering'? Terug naar een unitaire staat?

Wat mij eigenlijk vooral verbaast (al is het niet echt een goed woord ervoor, je kon het wel verwachten) is het feit dat men geen versterking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wenst. Ik begrijp dat de Vlaams-nationalisten niet staan te popelen om in een federatie met 3 te stappen, waarin 2 deelstaten dan nog eens Franstalig zijn. Het lijkt mij echter logisch dat Brussel een eigen economisch beleid mag voeren, aangezien het een eigen specifiek economisch klimaat heeft. Ik kan er nog inkomen dat je voor een federatie bent (ik ben zelf ook geen voorstander van een unitair België), maar dan moet je wel eerlijk genoeg zijn om te durven stellen dat Brussel noch Vlaams, noch Waals is. Ik weet dat het idee 'BRUSSEL VLAAMS' sterk leeft in de Vlaams-nationalistische beweging, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men dat Vlaamse aspect van die stad beter gaat onderbouwen dan met het argument 'het ligt in Vlaanderen'. Sorry, maar dat is de realiteit ontkennen. En daar komen we ook geen stap verder mee.

En als ik nog eenmaal hoor dat Brussel geen geld verdient, wil ik wel eens weten hoe die stad in leven moet blijven. Ofwel geef je het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geld zodat het zijn kerntaken goed kan uitvoeren, ofwel denk je na over een uitbreiding van dat Gewest zodat het zichzelf kan onderhouden met personenbelastingen e.d. Een tweetalig gewest Brabant, ik zeg maar een mogelijke (enigszins utopische) oplossing.

Ik ben het op dat punt met u eens, Brussel zou idd beter een onafhankelijk bestuur krijgen, maar dan moeten er een paar veranderingen komen
zoals je zelf al gezegd hebt ivm de personenbelasting enzoverder en dat ligt idd gevoelig voor Vlaamse partijen. Maar het is wel een goed idee.
Laatst gewijzigd door GDW op 10 Jan 2011, 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 06 Jan 2011, 20:17

Het ging absoluut niet over je opvoeding ofzo, gewoonweg over de oorsprong van je discours (kan ook opgepikt zijn along the way, door de media bijvoorbeeld). Een mening is dan ook een symptoom als je het zo bekijkt. En moe zijn je te moeten verdedigen: als je een standpunt inneemt, is het maar normaal dat je het verdedigt. Het zijn geen persoonlijke aanvallen (wat altijd vermeden moet worden), maar een discussie.

Om te reageren: ik heb het ook niet over 'terug gaan naar voor de federalisering', ik heb het over een moderne staat die minder gefederaliseerd is. Ik geef het ook maar als één van de opties. Het lijkt me vooral opmerkelijk dat bijvoorbeeld de N-VA moord en brand schreeuwt voor een rationelere overheid, maar het wel doodnormaal vindt dat er een 6-tal regeringen zijn. Maar bon.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

GDW

Berichtdoor GDW » 06 Jan 2011, 20:39

Loonin schreef:Het ging absoluut niet over je opvoeding ofzo, gewoonweg over de oorsprong van je discours (kan ook opgepikt zijn along the way, door de media bijvoorbeeld). Een mening is dan ook een symptoom als je het zo bekijkt. En moe zijn je te moeten verdedigen: als je een standpunt inneemt, is het maar normaal dat je het verdedigt. Het zijn geen persoonlijke aanvallen (wat altijd vermeden moet worden), maar een discussie.

Om te reageren: ik heb het ook niet over 'terug gaan naar voor de federalisering', ik heb het over een moderne staat die minder gefederaliseerd is. Ik geef het ook maar als één van de opties. Het lijkt me vooral opmerkelijk dat bijvoorbeeld de N-VA moord en brand schreeuwt voor een rationelere overheid, maar het wel doodnormaal vindt dat er een 6-tal regeringen zijn. Maar bon.

Dan heb ik uw opmerking volledig verkeerd begrepen, en inderdaad het is normaal dat je in discussie gaat, maar zoals ik al zei, ik ervoer het als
een aanval op mijn persoon. Maar hoe zie je die moderne staat die minder gefederaliseerd is? ik vraag het mij gewoon af.

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 06 Jan 2011, 21:04

Ik verbaas mij er telkens opnieuw om dat men heden ten dage enkel kan stellen dat een goed bestuur enkel kan geschieden als er vanalles en nog wat gesplitst kan worden. Als er iets fout loopt is voor velen 'regionaliseren' het toverwoord. Maar Fragmentatie is niet meteen synoniem voor goed bestuur in my book, wel in tegendeel

Fredo

Berichtdoor Fredo » 07 Jan 2011, 12:34

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/p ... _JanJambon

Ik vrees dat als de N-VA de nota van De Wever als een minimumbod naar voren schuift het einde nog lang niet in zicht is. Voor de Franstaligen was de nota van VDL al 'heel Vlaams'.

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 07 Jan 2011, 18:42

Fredo schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/110107_JanJambon

Ik vrees dat als de N-VA de nota van De Wever als een minimumbod naar voren schuift het einde nog lang niet in zicht is. Voor de Franstaligen was de nota van VDL al 'heel Vlaams'.

Tja, en dat voor een nota die volgens De Wever zeker niet te nemen of te laten was :paars: Getuigt ook van weinig respect voor VDL, want 1) voor De Wever is zijn opdracht afgelopen en 2) de nota VDL is voor de N-VA blijkbaar zo goed als onbestaande.
Laatst gewijzigd door Saksen-Coburg-Koháry op 07 Jan 2011, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Politiek”