Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Federale Verkiezingen 2010

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement

Op welke partij zou u stemmen?

Peiling eindigde op 28 Mei 2010, 11:46

CD&V
2
4%
Open VLD
3
6%
SP.A
13
28%
N.VA
12
26%
Groen!
8
17%
LDD
2
4%
Vlaams Belang
1
2%
PVDA+
6
13%

Totaal aantal stemmen: 47

Dancet
Pro-Web

Re: Federale Verkiezingen 2010

Berichtdoor Dancet » 08 Feb 2011, 22:33

En we weten allemaal dat de Wereldbank een neutraal instituut is dat de waarheid in pacht heeft?
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 08 Feb 2011, 22:38

Dancet schreef:En we weten allemaal dat de Wereldbank een neutraal instituut is dat de waarheid in pacht heeft?

De cijfers die jij uit je geheugen haalt zijn natuurlijk veel betrouwbaarder.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Dancet
Pro-Web

Berichtdoor Dancet » 08 Feb 2011, 22:43

Hoor je mij cijfers uit m'n hoofd halen?
If we amplify everything, we hear nothing.
- John Stewart

Le Maurice

Berichtdoor Le Maurice » 08 Feb 2011, 22:53

De armoede daalt verhoudingsgewijs en in procenten...Feit is natuurlijk wel dat de bevolking ook enorm is toegenomen, zodat er in absolute cijfers niet zoveel minder of zelfs meer arme mensen zijn. De opgang van China haalt ook honderden miljoenen mensen uit de armoede, maar daar staat de meest groteske armoede in Afrika tegenover ...

Soit, ik denk niet dat iemand hier zal betwisten dat het neoliberalisme een heel lelijk gezicht kan laten zien. Het kan zo extreem en gewetenloos worden doorgezet dat het teveel mensen heel zuur kan opbreken. Maar maakt dat van het neoliberalisme inherent iets slecht? Betekent dat nu dat het een scheldwoord is? Dat vind ik niet. En ik vind niet dat we het zo moeten gaan gebruiken.

En dat is belangrijk. Er is soms een neiging om ook andere labels, zoals bv "conservatief" of "katholiek" een uitsluitend negatieve invulling te geven. Dat zou een vergissing zijn.

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 08 Feb 2011, 22:57

Dancet schreef:Hoor je mij cijfers uit m'n hoofd halen?

Blijkbaar denk je dat de cijfers van de Wereldbank niet betrouwbaar zijn. Ongetwijfeld heb je dus andere cijfers. Ik neem aan dat je die cijfers niet gewoon verwerpt omdat ze niet bevestigen wat je denkt.
Laatst gewijzigd door amjdmg op 08 Feb 2011, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 08 Feb 2011, 23:00

Le Maurice schreef:Soit, ik denk niet dat iemand hier zal betwisten dat het neoliberalisme een heel lelijk gezicht kan laten zien. Het kan zo extreem en gewetenloos worden doorgezet dat het teveel mensen heel zuur kan opbreken. Maar maakt dat van het neoliberalisme inherent iets slecht? Betekent dat nu dat het een scheldwoord is? Dat vind ik niet. En ik vind niet dat we het zo moeten gaan gebruiken.

Zoals elke ideologie wordt ook het neoliberalisme wel eens gekaapt door personen die de principes verraden. In dit geval is dat vooral door een exclusieve focus op het economische, zonder aandacht voor democratie en grondrechten.

Le Maurice

Berichtdoor Le Maurice » 08 Feb 2011, 23:08

amjdmg schreef:
Dancet schreef:Hoor je mij cijfers uit m'n hoofd halen?

Blijkbaar denk je dat de cijfers van de Wereldbank niet betrouwbaar zijn. Ongetwijfeld heb je dus andere cijfers. Ik neem aan dat je die cijfers niet gewoon verwerpt omdat ze niet bevestigen wat je denkt.

Ik denk zelf niet dat die cijfers onbetrouwbaar zijn.... Maar de Wereldbank is natuurlijk wel een gekleurde instelling...

Ik weet niet of er instellingen mogelijk zonder een kleur of strekking, of helemaal betrouwbare cijfers waarop niemand kritiek kan hebben...

Maar ik begrijp wel waar het wantrouwen tegen de Wereldbank (die ook niet gediaboliseerd moet worden) vandaan komt :)

Le Maurice

Berichtdoor Le Maurice » 08 Feb 2011, 23:16

amjdmg schreef:
Le Maurice schreef:Soit, ik denk niet dat iemand hier zal betwisten dat het neoliberalisme een heel lelijk gezicht kan laten zien. Het kan zo extreem en gewetenloos worden doorgezet dat het teveel mensen heel zuur kan opbreken. Maar maakt dat van het neoliberalisme inherent iets slecht? Betekent dat nu dat het een scheldwoord is? Dat vind ik niet. En ik vind niet dat we het zo moeten gaan gebruiken.

Zoals elke ideologie wordt ook het neoliberalisme wel eens gekaapt door personen die de principes verraden. In dit geval is dat vooral door een exclusieve focus op het economische, zonder aandacht voor democratie en grondrechten.

Terwijl daar in de neoliberale theoretische school wél aandacht voor is, laat dat niet ongezegd blijven.

Je hebt gelijk dat elke ideologie kan gekaapt worden. De vraag is: moeten wij dat toestaan? Een lokaal voorbeeld: een tijdlang is het Vlaams-Nationalisme gekaapt door the likes of Philippe Dewinter. Dat, en dat was verkeerd, is te lang gewoon toegestaan. Dewinter mocht het Vlaams-Nationalisme gewoon claimen, en iedereen deed maar alsof er niets meer was aan die nochtans lange traditie dan de enge en racistische invulling van een Dewinter.

Ander voorbeeld; ik heb al teveel mensen ontmoet die denken dat er aan het conservatisme niets meer is dan een Bush (omdat die "neocons" worden genoemd).

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 09 Feb 2011, 11:52

Voor de WB gebruikt natuurlijk een absolute armoedegrens (minder dan $1 of $2 dollar per dag verdienen in ontwikkelingslanden). Daar valt ook genoeg over te zeggen. Maar dit topic gaat eigenlijk over de federeale verkiezingen van 2010.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 11 Feb 2011, 02:08

amjdmg schreef:
Ruben schreef:En dankzij datzelfde kapitalisme verzeilen jaarlijks meer mensen in de armoede. Maar toch leuk dat jij ondertussen lekkere dingen kan proeven.

Nochtans is de armoede overal ter wereld gedaald sinds 1990. Zelden zo snel als het zo moeten, maar zeggen dat er "jaarlijks meer mensen in de armoede verzeilen" is gewoonweg niet juist.
In absolute cijfers zegt de Wereldbank, volgens hun eigen parameters, van wel. *kuch* Onlangs in een academisch tijdschrift nog een jolige discussie gelezen over Wereldbank-cijfers mbt procentuele & absolute cijfers. Los van het feit dat er bakken kritiek bestaan mbt de parameters. Om maar iets te zeggen: een dollar nu is geen dollar uit 1990. En het feit dat de Wereldbank op wel zeer wereldvreemde wijze de informele sector overschat. Met een reden: dat houdt hun initiële verklaring recht dat het allemaal wel meevalt. Helaas zijn die cijfers mbt de informele sector complete onzin. Zie oa. de studies van Joachim Kalka. Schrap de informele sector uit het betoog en je krijgt een zeer akelig verhaal. Eentje waarin blijkt dat de armoede alle records breekt. T. Mitchell heeft daarbij nog geregistreerd dat sociale mobiliteit een pak daalt wanneer het pakketje aan hervormingen onder neoliberale vlag wordt doorgevoerd. Iets wat ik in een eigen artikel mbt de longue durée van Egypte kan bevestigen. In Egypte hebben ze het sinds het feodalisme nog nooit zo slecht gehad. Je ziet het resultaat nu dagelijks op tv.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 11 Feb 2011, 05:06

Ook in relatieve cijfers. Nu, het heeft vooral te maken met de verbeterde situatie in Azië, en het geheel oogt nog altijd niet denderend. 't is niet alsof Kalka niet wat wil bewijzen.

Egypte zit met overheidstekorten van 7%-10%, subsidies die de afgelopen jaren meer dan verdrievoudigd zijn en een geweldig corruptieprobleem. Akkoord dat er wat "neoliberale" maatregelen genomen zijn, maar het gehele plaatje toont geen neoliberaal project. State/croony capitalism op zijn best.

Ruben

Berichtdoor Ruben » 11 Feb 2011, 12:05

Le Maurice schreef:Alsof gij zelf niet meegeniet van alle voordelen die het kapitalisme aan dit deel van de wereld biedt. Heb ik niet ook geschreven dat er bloed kleeft aan sommige interpretaties van het neoliberalisme? Heb ik niet evengoed gezegd dat het heel erg negatief kan ingevuld worden? Heb ik niet onderschreven dat het jammer is dat het kapitalisme een pensée unique is, die fundamenteel nauwelijks betwist wordt? Maar die dingen citeert ge wel niet...

Door het kapitalisme enerzijds bekritiseren maar er anderzijds ook de 'leuke dingen' van opnoemen, lijkt het alsof er een evenwicht tussen pro's en contra's is, terwijl hetgeen je op beide kanten van de weegschaal weg in geen enkel geval tegen elkaar opweegt. In het ene geval gaat het over mensenlevens, in het andere geval over jouw smaakpapillen.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Le Maurice

Berichtdoor Le Maurice » 11 Feb 2011, 13:37

Het dagdagelijkse neoliberalisme; het kapitalisme van alledag ís nu eenmaal heel banaal. Ik probeer dat onder woorden te brengen, maar maak u vooral geen illusies: we bezondigen ons er hier allemaal aan, zonder uitzondering. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat ik op geen enkele manier dan ook maar één slachtoffer van welke economische logica dan ook goedkeur. Uiteraard is dat verschrikkelijk. Dat staat niet ter discussie. Wat ter discussie staat: moet je een ideologie beoordelen aan de hand van zijn excessen? Is de theorie een betere graadmeter? Ik ben zelf overtuigd van geen van beide opties.

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 11 Feb 2011, 15:25

amjdmg schreef:Ook in relatieve cijfers. Nu, het heeft vooral te maken met de verbeterde situatie in Azië, en het geheel oogt nog altijd niet denderend. 't is niet alsof Kalka niet wat wil bewijzen.

Egypte zit met overheidstekorten van 7%-10%, subsidies die de afgelopen jaren meer dan verdrievoudigd zijn en een geweldig corruptieprobleem. Akkoord dat er wat "neoliberale" maatregelen genomen zijn, maar het gehele plaatje toont geen neoliberaal project. State/croony capitalism op zijn best.

In absolute cijfers zijn er armen bijgekomen volgens de Wereldbank.

Kalka heeft bewezen wat hij moet bewijzen: de Wereldbank-logica is compleet wereldvreemd qua visie en werkmethode.

Nochtans was de economische groei ongezien volgens Wereldbankcijfers. En waren het neoliberale denktanks die het beleid hadden toegejuicht. En een overheidstekort gaat niet bepalen dat de boerenbevolking quasi ligt de creperen van de honger. Deze situatie ontstond door een jarenlange neoliberale transformatie van het platteland, waarbij vele gezinnen opgezadeld zaten met grotere schulden, grotere rentelast en dalende opbrengsten. Dus gelieve toch wel een verschil te maken tussen epifenomenen en de essentie van de transformatie. En het is niet omdat geld wordt toegestopt aan de leidende klassenfracties via de overheid, dat het land daarom de facto geen serieuze economische transformatie heeft ondergaan. Sterker nog, het waren die overheidskanalen, wat jij corruptie noemt, die zorgden voor doorvoeren van het IMF&co-eisenpakket. Ik zou eerder zeggen dat de neoliberalisering efficiënter verliep met dergelijke autoritaire structuren. Wat je ook zag bij bv. Pinochet. Het protest was initieel toch 0 tegen dergelijke onmenselijke ingrepen. De distributie van rijkdom is nog nooit zo laag geweest onder de latere jaren van Moebarak, juist op het moment dat hij de winkel liberaliseerde, waardoor armoede door het dak schoot en het gevolg was dat de bevolking het 20 jaar later stinkend beu is.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Ruben

Berichtdoor Ruben » 11 Feb 2011, 17:48

Le Maurice schreef:Het dagdagelijkse neoliberalisme; het kapitalisme van alledag ís nu eenmaal heel banaal. Ik probeer dat onder woorden te brengen, maar maak u vooral geen illusies: we bezondigen ons er hier allemaal aan, zonder uitzondering. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat ik op geen enkele manier dan ook maar één slachtoffer van welke economische logica dan ook goedkeur. Uiteraard is dat verschrikkelijk. Dat staat niet ter discussie. Wat ter discussie staat: moet je een ideologie beoordelen aan de hand van zijn excessen? Is de theorie een betere graadmeter? Ik ben zelf overtuigd van geen van beide opties.

Ha, nu ben ik benieuwd op welke manier je het kapitalisme wel gaat beoordelen.
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Terug naar “Politiek”