Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Is Harry Reid een racist?

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement
Sander

Is Harry Reid een racist?

Berichtdoor Sander » 10 Jan 2010, 12:34

deredactie.be schreef:Senator verontschuldigt zich bij Obama

De Amerikaanse Democratische senator Harry Reid heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan president Barack Obama voor een racistische opmerking twee jaar geleden. Obama heeft de verontschuldigingen aanvaard.

In de aanloop naar de presidentsverkiezingen in 2008 beschreef Reid zijn toenmalige collega-senator als een zwarte met een "lichte huid" en "zonder negerdialect, tenzij hij er een wil hebben". De opmerking van Reid wordt geciteerd in het boek "Game change" over de presidentsverkiezingen van journalisten Mark Halperin en John Heilemann dat binnenkort verschijnt.

Reid werd gewaarschuwd dat het citaat zou opduiken in het boek en verspreidde meteen een verontschuldiging. Hij noemde zijn opmerking ongepast en geeft toe dat zijn woordkeuze bijzonder slecht was.

Reid belde ook rechtstreeks naar Obama om zijn verontschuldigingen aan te bieden. President Obama heeft de excuses onmiddellijk aanvaard. "Wat mij betreft, is de zaak gesloten", aldus Obama.

CNN schreef:Reid apologizes for racial remarks about Obama during campaign

Washington (CNN) -- Senate Majority Leader Harry Reid apologized Saturday for making racially insensitive remarks about Barack Obama during the presidential campaign.
Journalists Mark Halperin and John Heilemann reported the remarks in their new book "Game Change," which is scheduled to be in bookstores Tuesday.
The authors quote Reid as saying privately that Obama, as a black candidate, could be successful thanks, in part, to his "light-skinned" appearance and speaking patterns "with no Negro dialect, unless he wanted to have one."
"He [Reid] was wowed by Obama's oratorical gifts and believed that the country was ready to embrace a black presidential candidate, especially one such as Obama -- a 'light-skinned' African American 'with no Negro dialect, unless he wanted to have one,' " Halperin and Heilemann say.
"Reid was convinced, in fact, that Obama's race would help him more than hurt him in a bid for the Democratic nomination," they write.

In a statement to CNN, Reid said, "I deeply regret using such a poor choice of words."
"I sincerely apologize for offending any and all Americans, especially African Americans for my improper comments.
"I was a proud and enthusiastic supporter of Barack Obama during the campaign and have worked as hard as I can to advance President Obama's legislative agenda," the senator from Nevada said.
Reid pointed to his efforts to integrate the Las Vegas Strip and the gaming industry, among other legislation favored by African-American voters.
"I have worked hard to advance issues important to the African American community."
The senator called Obama Saturday afternoon to apologize for the racially insensitive remarks.
"Harry Reid called me today and apologized for an unfortunate comment reported today," Obama said in a statement.
"I accepted Harry's apology without question because I've known him for years, I've seen the passionate leadership he's shown on issues of social justice and I know what's in his heart. As far as I am concerned, the book is closed."
Reid, who waited to formally endorse Obama until after the tough presidential primary battle ended in 2008, is facing an uphill re-election fight this year in his home state.
An aide to the senator told CNN that Reid offered apologies to several prominent African-Americans, including House Democrats Jim Clyburn of South Carolina and Barbara Lee of California; the Rev. Al Sharpton; CNN political contributor and Democratic strategist Donna Brazile; NAACP chairman Julian Bond; and the head of the Leadership Conference on Civil Rights, Wade Henderson.
Nevada's state Senate Majority Leader Steven Horsford, who his African-American, reaffirmed his support for Reid in a statement Saturday.
"While I am disappointed in Senator Reid's comment and choice of words, I accept his apology," said Horsford, a Democrat. "I have known Senator Reid for many years, and he has consistently been supportive of advancing the interests of the African-American community as he has for all Nevadans and all Americans."

(Kleur zelf toegevoegd)

Wat ik nu wil weten: was dit nu zo'n racistische opmerking? En moet ik zelf ook Obama bellen omdat ik denk dat Harry Reid gelijk had in zijn opmerking rond Obama's huidskleur en taalgebruik?
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

Dragases

Re: Is Harry Reid een racist?

Berichtdoor Dragases » 10 Jan 2010, 14:43

Je hebt er dan ook geen probleem mee dat Berlusconi Obama prees omwille van zijn tan?
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Sander

Berichtdoor Sander » 10 Jan 2010, 18:11

Da's dan weer iets anders - da's gewoon stom. Maar in de context van de Amerikaanse presidentsverkiezingen kan ik me ergens wel vinden in de "analyse" (hoe oppervlakkig ook) van Sen. Reid. Ik bekijk het dan ook sociaal-economisch: Obama heeft meerdere diploma's en komt niet uit een arbeidersgezin of een ghetto, waardoor hij al geen "typische" african-american is. Hij is verre van een afspiegeling van de gemiddelde zwarte Amerikaan, wat nog eens benadrukt wordt door zijn oratorisch talent en zijn - toegegeven - minder zwart kleurtje. Vergelijk met Notorious BIG:

Afbeelding

Bart

Berichtdoor Bart » 10 Jan 2010, 19:34

Zeg je nu dat Notorious BIG het prototype is van de 'gemiddelde' zwarte Amerikaan?
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Sander

Berichtdoor Sander » 10 Jan 2010, 19:48

Bart schreef:Zeg je nu dat Notorious BIG het prototype is van de 'gemiddelde' zwarte Amerikaan?

Huidskleur Bartman.

Sander

Berichtdoor Sander » 10 Jan 2010, 20:15

Bram schreef:Wat is je punt dan? Ne neger die het maakt, is gene neger meer? Gij zijt zo ne racist, Sandermans.

Ugh, nee. Nvm. Blijkbaar hanteren ik en de wereld verschillende classificatiesystemen van mensen. Ik zie een hoogopgeleide, welbespraakte man die toevallig een andere huidskleur heeft. Anderen zien enkel die huidskleur.

Antøn

Berichtdoor Antøn » 10 Jan 2010, 21:05

Bart schreef:Zeg je nu dat Notorious BIG het prototype is van de 'gemiddelde' zwarte Amerikaan?

Wat is er mis met B.I.G? Eén van de grootste artiesten van de laatste decennia...
There is no reason why good cannot triumph as often as evil. The triumph of anything is a matter of organization.
If there are such things as angels, I hope that they are organized along the lines of the Mafia.
K. Vonnegut

Sander

Berichtdoor Sander » 10 Jan 2010, 22:16

Bram schreef:
Sander schreef:
Bram schreef:Wat is je punt dan? Ne neger die het maakt, is gene neger meer? Gij zijt zo ne racist, Sandermans.

Ugh, nee. Nvm. Blijkbaar hanteren ik en de wereld verschillende classificatiesystemen van mensen. Ik zie een hoogopgeleide, welbespraakte man die toevallig een andere huidskleur heeft. Anderen zien enkel die huidskleur.

Ge gaat er van uit dat mensen met een zwarte huidskleur minder hoogopgeleid en welbespraakt zijn en dat , meneer, maakt u een R.A.C.I.S.T.!

Ze zijn als individu in dezelfde mogelijkheid om dezelfde diploma's te halen en welbespraakt te worden/zijn, maar als je geboren wordt in een ghetto met laaggeschoolde ouders - sla er de statistieken maar op na - zal dat niet al te snel gebeuren. De structurele factoren die ongelijkheid veroorzaken en reproduceren maken het inderdaad een unicum dat de USA een zwarte president hebben, maar dit geeft allesbehalve hoop voor de massa gediscrimineerde, werkloze african-americans. Die structurele factoren veranderen er immers niet door.

Bart

Berichtdoor Bart » 11 Jan 2010, 01:56

Antøn schreef:

Wat is er mis met B.I.G? Eén van de grootste artiesten van de laatste decennia...

Dat ne neger is, tiens.
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 11 Jan 2010, 15:01

De "gemiddelde Afro-Amerikaan" komt ook niet meer uit het getto. Het is waar dat er veel meer armoede is onder Afro-Amerikanen (25% of zo?), maar het is niet zo dat allemaal straatarm zijn.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Terug naar “Politiek”