Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Gezocht: een partij

Onderwerpen m.b.t. politiek.
cf. Statuten; artikel 2.
cf. Forumreglement
Bart

Re: Gezocht: een partij

Berichtdoor Bart » 30 Mei 2009, 13:20

amjdmg schreef:prentje

Waarom?
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 30 Mei 2009, 13:30

Ik pleit toch niet voor een soort caritas zonder regels of instellingen? Ik vind dat er georganiseerde en geïnstitutionaliseerde sociale zekerheid moet zijn. Alleen moet je daarin geen geld laten circuleren dat toch geen herverdelend effect heeft.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Bart

Berichtdoor Bart » 30 Mei 2009, 13:47

Aight. Blijft een feit dat je er vanuit gaat dat de staat sowieso slecht is terwijl dat niet op voorhand vast staat. Staatsinkomsten zijn in theorie goed voor iedereen want de staat besteedt in principe al haar inkomsten aan zaken voor algemeen belang, i.t.t. privépersonen. En het geld dat gespendeerd wordt aan inspecteurs, ambtenaren et cetera betekent geen welvaartsverlies, want zij moeten zorgen voor efficiëntie en effectiviteit enz. en geven op hun beurt geld uit voor consumptie. Ik geef je gelijk dat er iets aan de corruptie en het ingewikkelde (belastings)systeem gedaan moet worden, maar dat zijn geen kenmerken die enkel en alleen in een 'staat' voorkomen.
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 25 Feb 2011, 21:51

Praetorian schreef:(23 mei 2009)We zitten aan de rand van een erger scenario: de deflatoire crisis. Jouw plaat is blijven steken.
Er bestaat trouwens geen lineair verband tussen belastingen, lonen, budgettaire maatregelen en inflatie. Ik dacht dat met de komst van Keynes je toch het een en ander zou opgestoken hebben. Deflatoire maatregelen nemen kan trouwens enorm desastreus zijn, de jaren 30 hebben dit bewezen.

Het is juist het terugdringen van de vervreeming, progressieve belastingen herverdelen namelijk de rijkdom in het voordeel van de werkende bevolking.

Zo, waar blijft de deflatoire crisis?

De Belgische inflatie steeg in februari tot 3,39 procent, het hoogste peil sinds oktober 2008. Stijgende energieprijzen veroorzaken de versnelde inflatie. In januari bedroeg de inflatie 3,22 procent.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 26 Feb 2011, 12:26

Die is blijkbaar vermeden door enorme overheidstussenkomsten om de geldmarkten te stabiliseren. Helaas niet door Keynesiaanse maatregelen, dus ik doe momenteel geen uitspraken over de verdere inflatiegraad.
De grafieken spreken voor zich. Mijn uitspraak was dus gerechtvaardigd, bedankt om mei 2009 erbij te zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Den Hugo

Berichtdoor Den Hugo » 26 Feb 2011, 14:26

Sowieso nemen de centrale banken maatregelen indien deflatie dreigt. Een korte hyperinflatie is immers makkelijker te bestrijden dan deflatie.

Terug naar “Politiek”