Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van Zuidoost-Europa

Amélie

Geschiedenis van Zuidoost-Europa

Berichtdoor Amélie » 08 Sep 2008, 21:38

Deze basiscursus wordt gedoceerd door professor dr. Raymond Detrez en biedt een kennismaking aan met de geschiedenis van de volken van Zuidoost-Europa (de Balkan), met het oog op een beter begrip van hun culturele ontwikkeling en van de huidige Zuidoost-Europese samenlevingen. Het doel is het verwerven van de vaardigheid om kritisch om te gaan met bronnen en om concrete historische feiten en gebeurtenissen adequaat te interpreteren.
Centraal staat de geschiedenis van Zuidoost-Europa van in het begin van de 4de eeuw tot vandaag. Met name komen achtereenvolgens de geschiedenis van Byzantium, de vorming van de middeleeuwse Zuid-Slavische staten Bulgarije en Servië en de geschiedenis van het Osmaanse rijk aan bod. Vervolgens wordt de vorming van de moderne Balkanstaten Albanië, Bulgarije, voormalig-Joegoslavië en Roemenië behandeld. Tenslotte worden de naoorlogse geschiedenis van de Zuidoost-Europese landen, de desintegratie van Joegoslavië en de uitbreiding van de Europese Unie naar de Balkan toe ook bestudeerd. De aandacht gaat vooral uit naar natie- en staatsvorming, politieke instellingen, sociale geschiedenis en ideologische ontwikkelingen.
Het examen is mondeling of schriftelijk, naargelang de voorkeur van de studenten!

Nuttige links:

- ECTS-fiche

- Topic van vorig jaar.

Voorbeeldvragen:

- Bespreek de verschillende oorzaken (politiek, militair, economisch) van de desintegratie van het Osmaanse Rijk van eind 17e eeuw tot eind 18e eeuw
- Bespreek de sociale, economische, politieke en culturele veranderingen in het Osmaanse Rijk van eind 18e eeuw tot begin 19e eeuw
- Bespreek het Milletsysteem / Bespreek het Timarsysteem
- Bespreek het verdrag van Berlijn
- Bespreek de situatie in Kosovo/Bosnië
- Bespreek WOI/WOII
- Bespreek de federale structuur van Joegoslavië sinds 1944
- Bespreek de staatsvorming van Kroatië tot 1101, let op de relatie ten opzichte van de Balkan.
- Welke zijn de Balkanvolkeren? Bespreek hun etnogenese, taal, etc.
Brus-sel | Hal-le | Vil-voor-de. Voila, 't is gesplitst.

Stijn H

Re: Geschiedenis van Zuidoost-Europa

Berichtdoor Stijn H » 13 Sep 2008, 00:35

Iemand een idee wanneer dit vak valt in het lessenrooster?
Ik heb gezien dat het vorig jaar op vrijdag 10-12.45u was, maar nu staat er op die uren "Moderne Griekenland". Voor de rest zie ik enkel "Geschiedenis van Centraal-Europa" staan op dinsdag, maar dat is een ander vak..

Amélie

Berichtdoor Amélie » 13 Sep 2008, 11:40

Stijn H schreef:Iemand een idee wanneer dit vak valt in het lessenrooster?
Ik heb gezien dat het vorig jaar op vrijdag 10-12.45u was, maar nu staat er op die uren "Moderne Griekenland". Voor de rest zie ik enkel "Geschiedenis van Centraal-Europa" staan op dinsdag, maar dat is een ander vak..

gicopa schreef:Valt de les in het nieuwe academiejaar nog altijd de vrijdagmiddag? of is er deze keer wel rekening gehouden met de overlappingen en is de les verplaatst?

Volgens de site van het centraal auditoriumbeheer is het opnieuw op vrijdag, maar iets later dan vorig jaar (van 13u tot 15u45 i.p.v. 10u tot 12u45)

https://www.cab.ugent.be/lesroosters/weekrooster.jsp?perspectiveid=ABSLAV000304&perspective=3&day=24&month=9&year=2008
Brus-sel | Hal-le | Vil-voor-de. Voila, 't is gesplitst.

Stijn H

Berichtdoor Stijn H » 13 Sep 2008, 18:10

Bedankt! Ik had niet bij 3de Ba Oost-Europese gekeken..
Maar het zou wel veel beter zijn moest het opnieuw vóór de middag gegeven worden, nu overlapt het weer met Oef Nieuwe Tijden :(.

Stijn H

Berichtdoor Stijn H » 13 Sep 2008, 20:07

Edit: toch niet, want van 10 tot 12u45 is er Heuristiek Nieuwe. Dus blijft het beter staan op het huidige uur denk ik.

Stijn H

Berichtdoor Stijn H » 13 Sep 2008, 21:41

Amélie schreef:Volgens de site van het centraal auditoriumbeheer is het opnieuw op vrijdag, maar iets later dan vorig jaar (van 13u tot 15u45 i.p.v. 10u tot 12u45)

https://www.cab.ugent.be/lesroosters/weekrooster.jsp?perspectiveid=ABSLAV000304&perspective=3&day=24&month=9&year=2008

Om er nog een derde keer op terug te komen :P: het vak dat in dat lessenrooster "Zuidoost-Europese" noemt is het vak "Zuidoost-Europese cultuur en literatuur" uit 3de Ba, en dat wordt ook door Detrez gegeven, maar is geen keuzevak voor ons. Dat is dus niet "Geschiedenis van Zuidoost-Europa"..
Anyway, ik heb Detrez gemaild en zal hier zetten waar en wanneer de les nu eigenlijk valt.

Stijn H

Berichtdoor Stijn H » 15 Sep 2008, 15:14

Raymond Detrez schreef:Op vrijdag vanaf 10 uur.

Mvg,
RD

Het blijft dus overlappen :(, met Heuristiek Nieuwe.

Stijn H

Berichtdoor Stijn H » 23 Sep 2008, 15:40

Weet iemand welk boek we voor dit vak moeten kopen en waar?

Op de fiche staat alleen "boek van de hand van de docent" en dat het 10€ kost :).

[size=50]Ik zou mij beter eens een account maken eigenlijk ^^[/size]

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 23 Sep 2008, 15:48

Stijn H schreef:Weet iemand welk boek we voor dit vak moeten kopen en waar?

Op de fiche staat alleen "boek van de hand van de docent" en dat het 10€ kost :).

[size=50]Ik zou mij beter eens een account maken eigenlijk ^^[/size]

Staat wellicht wel op de boekenlijst van de VGK voor tweede bachelor.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

janne

Berichtdoor janne » 24 Sep 2008, 15:47

Het kan natuurlijk veranderd zijn, maar vorig jaar was het een cursus die je op het secretariaat diende af te halen.
Kostprijs was iets minder dan €10 denk ik.
Zal wel allemaal duidelijk worden tijdens de 1e les

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Sep 2008, 23:34

janne schreef:Het kan natuurlijk veranderd zijn, maar vorig jaar was het een cursus die je op het secretariaat diende af te halen.
Kostprijs was iets minder dan €10 denk ik.
Zal wel allemaal duidelijk worden tijdens de 1e les

Welk secretariaat? (en waar is dat dan?)

Ik heb Heuristiek Nieuwe om 10u, dus ik kan geen eerste les meemaken..

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 24 Sep 2008, 23:37

Je hebt toch wel vriendjes en vriendinnetjes die je kunnen op de hoogte houden. Ik gok trouwens op het secretariaat van de vakgroep Slavistiek. Het internet leert ons dat het zich op de eerste verdieping van de Rozier bevindt.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Sep 2008, 08:27

weet er soms iemand waar da da lokaal precies is?
Rozier 2.50 D ???

Deladav

Berichtdoor Deladav » 29 Sep 2008, 20:28

Ik heb vorige les gemist en ook deze week kan ik er niet bij zijn door een begrafenis. Kan iemand me kort vertellen of er boeken nodig zijn, of je die cursus zelf moet afdrukken en andere dergelijke weetjes?

Dank bij voorbaat

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 30 Sep 2008, 13:38

Er is een cursus te verkrijgen in het secretariaat van die faculteit voor €10.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Terug naar “Keuzevakken”