Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Theoretische Geschiedenis

la lune

Re: Theoretische Geschiedenis

Berichtdoor la lune » 15 Jan 2009, 20:41

Ik heb het blad nog, ik zal morgen eens zien om het hier te plaatsen.
Comme un peintre qui voit sous ses doigts
Naître les couleurs du jour
--Joe Dassin

la lune

Berichtdoor la lune » 16 Feb 2009, 15:18

Examen Theoretische Geschiedenis:
Werk je antwoorden telkens uit op aparte witte bladen, vermeld je naam op elk blad.
1) Becommentarieer kritisch volgend statement: "In the time of grand narrative, the presence of History meant that history could always conquer memory: History triumphed 'histories'. In the time of grand narrative's collapse, this is no longer so. Thus it is hard to know how the tension between the historical and the mnemonic can ever be overcome. It is certain that history does not by itself generate a collective consciousness, an identity, and that when it gets involved in projects of identity-formation and promotion, trouble results. Thus a boundary remains between history and memory that we can cross from time to time but that we cannot, and should not wish to, eliminate. Perhaps the more disturbing tendency in our time is the tendency to eliminate oppressive History in favor of authentic memory. But truth and justice, or whatever simulacra of them remain to us, require at least a ghost of History if they are to have any claim on people at all. What is left otherwise is only what feels good (or satisfyingly bad) at the moment." (Allan Megill, Historical knowledge, Historical error. A contemporary guide to practice. Chicago, 2007, 59)

2) Alan Munslow schrijft in zijn inleiding op Jenkins' boek Re-thinking History (Routledge Classics, Londen en New York, 2003, p. xiii - Reader p. 133) dat "The past for Jenkins is a building site, not a foreign land to be explored." Situeer deze uitspraak binnen het postmodern debat over geschiedschrijving.

En slot!
Comme un peintre qui voit sous ses doigts

Naître les couleurs du jour

--Joe Dassin

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 16 Feb 2009, 15:36

Dankjewel! :D
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Aug 2009, 16:14

Iemand die een samenvatting heeft van de reader en zo vriendelijk wil zijn die met mij te delen? Zou super handig zijn voor het herhalen, want mijn examens volgen kort op elkaar (en nu is het spijtiggenoeg een beetje te laat om nog te beginnen samenvatten :s)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Aug 2009, 13:57

Gast schreef:Iemand die een samenvatting heeft van de reader en zo vriendelijk wil zijn die met mij te delen? Zou super handig zijn voor het herhalen, want mijn examens volgen kort op elkaar (en nu is het spijtiggenoeg een beetje te laat om nog te beginnen samenvatten :s)

Zet je e-mail adres hier en ik stuur het je door

Terug naar “Algemeen”