Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Kwalitatieve methodes en hulpwetenschappen

Ruben

Re: Kwalitatieve methodes en hulpwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 12 Jun 2009, 12:17

'gevonden' op het forum van intellectuele geschiedenis.

Beste studenten,

Jullie hypotheses over mijn stilzwijgen zijn niet onwaarschijnlijk, maar ook niet helemaal accuraat...

Door de nieuwheid van deze module vrees ik dat ook enkele afspraken i.v.m. de examenvorm onduidelijk waren voor mij. Zo leerde ik pas enkele dagen geleden dat ook voor de individuele modules een schriftelijk examen voorzien werd, dat gewoon aansluit bij het schriftelijke examen voor de hoofdmodule op 22/6.

Om niet af te wijken van andere modules, zou ik mijn examen dus ook graag schriftelijk laten doorgaan. Dat betekent concreet dat er één (1) vraag (uit de eerder ter beschikking gestelde lijst) bij het vragenpakket zal zitten op 22/6, en dat diegene die zich inschreven voor mijn module ongeveer een uur hebben om die vraag te beantwoorden. Ook het tekstfragment waarop de vraag betrekking heeft, zal bij het examen gevoegd worden.

Mijn excuses voor het late antwoord. Ik wilde jullie reeds vorige week mijn regeling voor het mondeling examen meedelen, maar die bleek toen overbodig geworden te zijn. Voor verdere vragen sta ik graag tot jullie beschikking.

mvg,

svdb
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 12 Jun 2009, 12:23

Ruben schreef:'gevonden' op het forum van intellectuele geschiedenis.

Beste studenten,

Dat betekent concreet dat er één (1) vraag (uit de eerder ter beschikking gestelde lijst) bij het vragenpakket zal zitten op 22/6, en dat diegene die zich inschreven voor mijn module ongeveer een uur hebben om die vraag te beantwoorden. Ook het tekstfragment waarop de vraag betrekking heeft, zal bij het examen gevoegd worden.
svdb

Huh?! Welke lijst? Waar? :shock:

+ vraagje omtrent het te lezen hoofdstuk van Mimesis uit de keuzemodule Narratologie. Wat wordt er precies verwacht van ons omtrent het hoofdstuk dat we gekozen hebben om te lezen? Analyse? Inhoudelijke kennis?
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

Ruben

Berichtdoor Ruben » 12 Jun 2009, 13:41

AntonWillaert schreef:

Huh?! Welke lijst? Waar? :shock:

Op minerva, je moet eens zoeken bij documenten onder kwalitatieve, of als het daar niet staat, onder groepen 'intellectuele', en dan documenten.
mja
HAHAHAHAHAHA

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 12 Jun 2009, 14:05

Ah, ma kdacht dat je post een antwoord was op mijn vraag. Ik doe Narratieve en foto en film als keuzemodules.

- vraag1: de leerstof van Discoursanalyse, uit wat bestaat die? Dat word doc + ppt? of nog die extra artikels ( Reynebaut, Colonial discours, ....) erbij?
- vraag2: voor narratieve, iemand enig idee wat er precies verwacht wordt ivm met het hoofdstuk van Mimesis dat we moeten lezen?
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 15 Jun 2009, 14:44

Doordat de cursus van iconografie nogal weinig structuur heeft, heb ik een zeer gestructureerde samenvatting proberen te maken. Hij zal binnekort te downloaden zijn op de site. Groetjes.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Ruben

Berichtdoor Ruben » 17 Jun 2009, 19:22

Wat is typologisch verband juist?
mja
HAHAHAHAHAHA

jochen

Berichtdoor jochen » 18 Jun 2009, 15:34

Het heeft volgens mij iets te maken met het verband tussen scènes uit het Oude Testament en het Nieuwe. Maar best wel eens vragen aan iemand die naar de les is geweest.
Laatst gewijzigd door jochen op 18 Jun 2009, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Save me Jebus!

C..

Berichtdoor C.. » 18 Jun 2009, 15:41

Ik weet niet voor welke module dit is, maar Jochen heeft denk ik wel gelijk - de typologie is een doctrine die er voor zorgt dat passages in het OT die problematisch zijn voor Christenen (omdat er discontinuïteiten met het NT zijn) allegorisch (en dus niet letterlijk) geïnterpreteerd worden als een voorafschaduwing van Nieuw-Testamentische gebeurtenissen.

RJA

Berichtdoor RJA » 18 Jun 2009, 17:30

Hey weet er iemand of je voor het examen van de module chronologie de Strubbe-Voet zal nodig hebben? Want sommige van die voorbeeldvragen geven een term die je dan in Strubbe-Voet moet opzoeken. En bij vraag 1 van de ppt heeft men het over het 6e jaar van de wijding van Everaard, maar dat kan je toch niet weten zonder Strubbe-Voet (tenzij je vreemde hobby's hebt).

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jun 2009, 18:30

Bij narratologie: moest je je keuzehoofdstuk van Mimesis aan Deploige laten weten?

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 18 Jun 2009, 18:40

Normaal niet. De vraag zal wellicht iets zijn in de trant van: pas je hoofdstuk op volgende stelling toe ...
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Ruben

Berichtdoor Ruben » 19 Jun 2009, 15:25

Christiaan schreef:Ik weet niet voor welke module dit is, maar Jochen heeft denk ik wel gelijk - de typologie is een doctrine die er voor zorgt dat passages in het OT die problematisch zijn voor Christenen (omdat er discontinuïteiten met het NT zijn) allegorisch (en dus niet letterlijk) geïnterpreteerd worden als een voorafschaduwing van Nieuw-Testamentische gebeurtenissen.

Ah, ok. Ik wist dat dat er bij hoorde, maar ik dacht dat er nog andere dingen ook onder 'typologie' vielen. Merci!
mja
HAHAHAHAHAHA

Beest

Berichtdoor Beest » 19 Jun 2009, 16:23

Kan iemand dat gekke tekeningetje van Post Colonial Studies eens uitleggen aub? Het is de 7e dia.
Bedankt!
So tell me why we're talking when we dance so good

Ruben

Berichtdoor Ruben » 19 Jun 2009, 17:44

Beest schreef:Kan iemand dat gekke tekeningetje van Post Colonial Studies eens uitleggen aub? Het is de 7e dia.
Bedankt!

het komt er op neer dat koloniale overheersing via twee wegen gebeurt:

1) de materiële manier: met politieke en economische praktijken, bv het heffen van taksen op handel, verplichte arbeid invoeren, slavenarbeid, rubberquota's opleggen, opstanden onderdrukken

2) de discursieve manier: een meer slinkse manier, die deels bewust, deels onbewust zich manifesteert op cultureel-ideologisch vlak, bv. wij moeten zorgen dat deze bevolking zich ontwikkelt, een 'verheffing van het ras' door de medische zorgen van de kolonisator, het -paternalistische- beeld ophangen van de hulpbehoevende, onbeholpen zwarte, en de westerse kolonisator die diens leven probeert te verbeteren. Deze manier komt vaak naar voor in propaganda, waarbij de kolonisator als heiland wordt voorgesteld. Bij de koloniale geneeskunde kwam dat bijvoorbeeld neer op het feit er iets bestond als 'de onverschilligheid der neger', waarbij de congolees zich niets aantrok van medische zorgen, en de westerse dokters deze moesten bijstaan en aanleren, zonder dat men rekening hield met bv. lokale gewoonten van geneespraktijken, of het feit dat al die vieze ziektes door westerlingen zelf in Congo gebracht waren. Maar nu ben ik aan het uitweiden.
mja
HAHAHAHAHAHA

Gast

Berichtdoor Gast » 19 Jun 2009, 19:19

hallo,

ik vroeg me af of er iemand (digitale) notities van de lessen foto en film heeft. aangezien de vragen blijkbaar voornamelijk over het bespreken van een foto of film gaan. Ik ben wel degelijk naar die lessen geweest maar ben in al mijn slordigheid die paar blaadjes ergens verloren..

Muchos gracias!

Terug naar “Algemeen”