Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Leren en Instructie

Boudry
Gebruikersavatar
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 Jun 2012, 19:53

Leren en Instructie

Berichtdoor Boudry » 06 Okt 2012, 11:03

Dit vak wordt gedoceerd door M. Valcke en bestaat uit een theoretisch en een praktijk gedeelte. Het eerste deel gaat allereerst in op een algemeen referentiekader waarmee studenten een brede kijk verwerven op leer- en instructiesituaties en daarbij het microniveau overstijgen. Ze leren ook kijken naar het mesoniveau (schoolniveau) en het macroniveau (beleid, regelgeving en externe (context)actoren die hun didactisch handelen richten en beïnvloeden. Aansluitend bij het opleidingsonderdeel “onderwijsorganisatie en –beleid” worden de beroepsprofielen en basiscompetenties voor leraren exemplarisch besproken. Een tweede hoofdthema behandelt - op basis van een schets van theorieën en vooral op basis van heel wat praktijkvoorbeelden - de verschillende visies op leren en instructie zoals die nu doorwerken in leer-en instructiesituaties (behaviorisme, cognitivisme, constructivisme). Daarbij komen de eigen opvattingen van student leraren uitdrukkelijk aan bod (conceptions of learning, approaches to study, enz.). Een derde thema behandelt de curriculumproblematiek. Leraren zijn een centrale actor bij het vormgeven van eindtermen, ontwikkelingsdoelen en leerplannen op het microniveau. Een vierde thema brengt de student leraren in contact met de brede problematiek van toetsing en evaluatie. Dit gaat daarbij opnieuw niet enkel over de problematiek op het microniveau, maar toetsing/evaluatie wordt ook op het meso- en macroniveau behandeld. Een vijfde en laatste thema behandelt "individuele verschillen" bij de lerenden en hoe dit het didactisch handelen beïnvloedt. Subthema's hierbij zijn: motivatie, zelfregulatie, studievaardigheden, leerstijlen en leeftijdsverschillen, leermoeilijkheden en leerstoornissen. Daarbij worden telkens de consequenties van de "individuele verschillen" voor het didactisch handelen van de leraar centraal gesteld. In het praktijkgedeelte vormen de vijf thema's de basis van twee praktijkopdrachten die door de studenten bij een vak naar keuze (aanpassing aan eigen vooropleiding student) worden uitgewerkt. De uitwerkingen van de opdrachten wordt strak ingepland en er wordt een feedbacksessie voorzien tussen beide opdrachten.

Nuttige Links:
ECTS-fiche
Time you enjoy wasting, is not wasted.

BlackJack
Gebruikersavatar
Berichten: 1073
Lid geworden op: 21 Dec 2008, 16:46

Re: Leren en Instructie

Berichtdoor BlackJack » 22 Jul 2013, 23:00

Ik wil toch snel even dit kwijt. Vanaf volgend jaar wordt de SLO opleiding grondig hervormd en ik ben allesbehalve tevreden met die hervorming. De hervorming komt grosso modo neer op het volgende. Het kritische vak met een open boek examen "Algemene en historische pedagogiek" wordt geschrapt samen met het gemakkelijkste vak "pedagogische componenten van het leraarschap." Deze vakken zijn vervangen door een nieuw vak dat gegeven wordt door Martin Valcke, een prof waarvan geweten is dat hij de lat hoog legt. De stage telde vroeger meer voor 18 studiepunten. Vanaf volgend jaar wordt die gesplitst in twee delen. Wat dit impliceert, weet ik niet. Samengevat: de SLO opleiding was al onmenselijk zwaar en vanaf volgend jaar wordt ze nog alleen zwaarder.

Als je naar de studiedag gaat, krijg je natuurlijk het zelfdiscours (Wij zijn zoveel beter dan het CVO (avondonderwijs) van de opleiding te horen. Mensen die aan het twijfelen zijn om de SLO opleiding te volgen, kunnen best contact opnemen met een student die SLO opleiding heeft afgelegd.
'Wat de scepticus betreft: die is een dubbelwezen. Zolang hij denkt, blijft hij buiten de kom en kijkt hij naar de vissen die daarin rondzwemmen. Maar omdat hij wel moet leven, bevindt hij zich ook weer in de kom.' Paul Veyne over Michel Foucault.

Jochen E
Gebruikersavatar
Berichten: 2675
Lid geworden op: 20 Apr 2010, 11:48

Re: Leren en Instructie

Berichtdoor Jochen E » 23 Jul 2013, 19:40

Best mss ook eens op facebook verspreiden om sommigen van een slechte keuze te sparen? :)
Den Hugo schreef:Beste Jochen,

Het forum is dood, lang leve het forum.


Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron