Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Pedagogische Component van het Leraarschap

Boudry
Gebruikersavatar
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 Jun 2012, 19:53

Pedagogische Component van het Leraarschap

Berichtdoor Boudry » 06 Okt 2012, 10:54

Deze cursus wordt gegeven door A. Aelterman en omvat:
- De pedagogische opdracht van het onderwijs kunnen omschrijven en kunnen relateren aan een sociale rationaliteit en een emancipatorische onderwijsvisie.
- Gelijke onderwijskansen, zorgverbreding, intercultureel onderwijs en inclusief onderwijs kunnen verbinden aan de morele en pedagogische imperatieven van het leraarschap.
- Het belang kunnen aangeven van het werken in team en het coöperatief werken in functie van inclusief onderwijs en zorgverbreding.
- Methodieken met betrekking tot bewuste waardeopvoeding kunnen vergelijken en kunnen beoordelen op grond van een onderwijsvisie.
- Methodieken herkennen met betrekking tot omgaan met diversiteit.
- Leerproblemen kunnen herkennen en kunnen betrekken op modellen van leerlingenbegeleiding.
- Het concept van de leraar als cultuurparticipant (de leraar als intellectueel) kunnen betrekken op de pedagogische professionaliteit van de leraar.
- Reflectie en ethiek van het leraarschap aan elkaar kunnen verbinden.
- Concrete pedagogische situaties en casussen kunnen analyseren en op basis hiervan voorstellen.

Vertrekkend vanuit een algemene mens- en onderwijsvisie (gericht op verantwoordelijkheid, zelfrealisatie, mondigheid,vrijheid en kritische enculturatie in een sociaal rechtvaardige en democratische samenleving), zullen een aantal thema's worden behandeld zoals:
- maatschappelijke ontwikkelingen en de pedagogische professionaliteit van de leraar;
- de relatie tussen leraar en leerlingen benaderd vanuit de ethiek van het leraarschap omvattende de zorg voor de leerling als persoon, de waardeopvoeding en het wederkerigheidsperspectief;
- doelen en methodieken van bewuste waardeopvoeding;
- concepten en modellen van leerzorg, intercultureel onderwijs, diversiteit (sociaal, cultureel, …) en leren;
- gelijke onderwijskansen en zorgverbreding in het onderwijs;
- kennismaking met diverse sociale en culturele achtergronden van ouders;
- het welbevinden van de leerling en de affectieve component van het leren op school;
- modellen van leerlingenbegeleiding en omgaan met jongeren met leerproblemen en socio-emotionele problemen;
- CLB en andere externe ondersteuningsdiensten, o.m. in functie van gesprekken met ouders;
- actuele opvattingen over opvoedingsverantwoordelijkheid van ouders en school gerelateerd aan modellen van leerlingenbegeleiding;
- vakoverschrijdende eindtermen (sociale vaardigheden en burgerzin);
- methodieken voor pedagogische reflectie.

Nuttige Links:
ECTS-fiche
Topic vorig jaar
Time you enjoy wasting, is not wasted.

Terug naar “Lerarenopleiding”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast