Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Archeologie van de Klassieke Oudheid

Lina

Archeologie van de Klassieke Oudheid

Berichtdoor Lina » 18 Sep 2007, 16:03

Dit vak wordt gedoceerd door R. Docter en maakt deel uit van een pakket Overzichten 1 dat een vrij volledig spectrum van de door de opleiding aangeboden archeologie wenst te geven. In dit geval wil het vak een globaal overzicht bieden van de Klassiek mediterrane archeologie (Griekenland en Rome).
Chronologisch opgebouwd overzicht van de archeologische nalatenschap van de antieke culturen uit het mediterrane gebied vanaf de Minoïsche tijd tot in de Laat-Romeinse Oudheid, met bijzonder oog voor bronnengebruik en historische kritiek.

Nuttige link: ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Gast

Re: Archeologie van de Klassieke Oudheid

Berichtdoor Gast » 24 Sep 2007, 21:17

Wanneer is de 1e les hiervan?

Thersites

Berichtdoor Thersites » 27 Sep 2007, 11:30

Gast schreef:Wanneer is de 1e les hiervan?

Vrijdag 28/09 van 16u-18u45. Vandaag (27/09) is het laatste moment waarop de syllabi (zowel partim Griekenland als partim Rome) kunnen aangekocht worden. Zie Minerva voor meer informatie.
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Nov 2007, 13:21

Hallo,

Zou ik van iemand zijn notities van het Romeinse partim mogen kopiëren na de laatste les? Ik heb maar 1 les kunnen bijwonen want de rest valt samen met een ander vak. Hopelijk wilt iemand dit doen, ik vind deze notities wel belangrijk. Bedankt!

Thersites

Berichtdoor Thersites » 30 Nov 2007, 15:29

Gast schreef:Hallo,

Zou ik van iemand zijn notities van het Romeinse partim mogen kopiëren na de laatste les? Ik heb maar 1 les kunnen bijwonen want de rest valt samen met een ander vak. Hopelijk wilt iemand dit doen, ik vind deze notities wel belangrijk. Bedankt!

Moet je toevallig ook de module cartografie volgen misschien?
Inderdaad jammer want nota's bij dit vak zijn echt wel handig, heeft men mij gezegd.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Dec 2007, 14:54

Thersites schreef:

Inderdaad jammer want nota's bij dit vak zijn echt wel handig, heeft men mij gezegd.

Jup, cartografie idd. Bij deze, ziet iemand dit zitten om zijn notites te laten kopiëren na de laatste les?

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Dec 2007, 18:36

Gast schreef:
Thersites schreef:

Jup, cartografie idd. Bij deze, ziet iemand dit zitten om zijn notites te laten kopiëren na de laatste les?

echt niemand?

valfred

Berichtdoor valfred » 11 Dec 2007, 17:47

Als je ook de 1ste ba archeologie wil bereiken, doe je er misschien best aan om je vraag eens te stellen via Minerva. 1ste ba archeologie kijkt niet naar het forum van de vgk en er zijn maar weinig geschiedenisstudenten die minor archeologie doen.
Hopelijk krijg je op Minerva meer respons. Studenten zijn er om elkaar te helpen he.

Thersites

Berichtdoor Thersites » 28 Jan 2008, 17:27

Ok, het examen bestond uit zo'n 34 vragen, dus ik heb ze niet allemaal meer onthouden. Bovendien zijn er diverse soorten vragen (begrippen, namen, plaatsen invullen in een tekst, MC-vragen en bij beide delen een essay-vraag). Maar hier een klein overzicht van wat er allemaal gevraagd werd:

Het Griekse deel:
- plattegrond van Pylos, daar moest je de delen van een megaron aanduiden en zeggen welke plattegrond het was.
- een vraag over zo'n gouden beker die ergens in Myceens Griekenland gevonden is, maar duidelijk Minoïsche invloeden vertoont. Zeggen waar dat het gevonden is, dateren (in periode) en zeggen van dat het van Minoïsche invloed was.
- er werd een dipylon-vaas getoond. Er werd gevraagd wat voor vaas dit was (dus specifiek: dipylonvaas), vervolgens nog zeggen waarvoor zo'n vaas oorspronkelijk dient, dateren en zeggen welke periode dat ongeveer is. Dan werd nog gevraagd wat voor scene afgebeeld erop afgebeeld staat (een ekphora), en dan in een lijstje van 4 mogelijkheden nog eens aanduiden welke scene er nog afgebeeld kan staan op zulke zuilen.
- een vraag over de pedimenten van de Aphaiatempel te Aigina: zeggen welke tempel en waar en uit een reeks beweringen de foute halen.
- een vraag over het Parthenon: zeggen welke tempel en waar, wanneer gebouwd (precies dateren), zeggen waarom er precies gedateerd kan worden (rekeningen van de Atheense polis), de twee belangrijkste delen van de tempel benoemen en zeggen welk deel er --in tegenstelling tot vele andere dorische tempels-- minder uitgebouwd is.
- een vraag over vaaskunst: je zag 8 attische zwart-en roodfigurigeamforen die je moest rangschikken van oud naar jong.
- een kaartvraag waarbij een viertal plaatsen moesten gesitueerd worden: Rhodos, Argos, Pergamon en Bassai.
- de essayvraag ging over een Hellenistische beeld van Demosthenes: zeggen wat en wanneer, welke kenmerken van Hellenistische sculpturen hierin zichtbaar zijn, en nog andere kenmerken van sculpturen uit die periode geven.

Het Romeins deel:
- een kaartvraag: Carthago, Ravenna, Xanten, Petra en Ephese op de kaart herkennen.
- een MC-vraag over het Augustusbeeld van Primaporta: wat staat op het harnas afgebeeld. Dan een MC-vraag over wandschilderkunst: zeggen welke stijl de afbeelding is.
- een vraag over het reliëf van Antoninus Pius en diens apotheose: zeggen wie erop afgebeeld staat, ter ere van wie, zeggen welke figuur hen ten hemel draagt, uitleggen waarvoor de personificaties staan, en kort stilistisch bespreken.
- een MC-vraag over hoe de kleine marmeren blokjes noemen in mozaïeken.
- nog een MC-vraag over een plattegrond van een Etruskische stad: zeggen welke stad het is.
- een invulvraag over de villa van Hadrianus in Tivolo, zeggen waar, door wie (strikvraag: de architect is onbekend!), hoe de vijver noemt, wat er rond stond en hoe het koepelgebouw aan het uiteinde van de vijver noemt (serapeum).
- een vraag over barokke uitwerking van gebouwen: aan de hand van de foto 4 kenmerken geven die verschillen van klassiek Griekse bouwkunst.
- een vraag over een Fayoemportret, zeggen hoe zo'n portretten heten en waarop ze geschilderd waren, en drie dingen noemen die ons helpen om het te dateren.
- een vraag over het heiligdom van Fortuna Primigenia te Praeneste, zeggen wat en waar, hoe de halfronde elementen heten (exedrae dacht ik), en vermelden wat er bovenaan speciaal is (een theater) en welke techniek hier voor het eerst op grote schaal werd toegepast.
- een MC-vraag over een gebouw dat in anaxiometrische tekening werd weergegeven.
- een vraag over een portretbuste: zeggen waar je dit beelt dateert (op halve eeuw nauwkeurig), en waarom (3 eigenschappen geven), en ook nog zeggen wie afgebeeld is (Hadrianus).
- de essayvraag ging over een historisch reliëf van Hadrianus (vanop de porto gallo): zeggen wat het is en in de kunsthistorische context schetsen, etc.

Lina

Berichtdoor Lina » 29 Jan 2008, 16:08

Dank u! Slotje tot tweede zit.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Terug naar “Minor Archeologie”