Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Archeologie van de historische periodes

Lina

Archeologie van de historische periodes

Berichtdoor Lina » 18 Sep 2007, 15:58

Dit vak wordt gedoceerd door J. De Meulemeester en maakt deel uit van een pakket Overzichten 1 dat een vrij volledig spectrum van de door de opleiding aangeboden archeologie wenst te geven. In dit geval wil het vak een globaal overzicht bieden van de Provinciaal-Romeinse periode en van de Middeleeuwen en Post-Middeleeuwse periodes in Europa, en in West-Europa meer in het bijzonder.
Provinciaal-Romeins: de cursus behandelt een aantal aspecten zowel als een globaal overzicht van de historische ontwikkeling in de Romeinse Provincies in onze streken en een aantal capita selecta zoals militaire bouw, nederzettingsontwikkeling, economische ontwikkeling en materiele cultuur.
Middeleeuwen: de cursus behandelt een aantal aspecten zoals, stedelijke ontwikkeling en bewoning, landelijke bewoning, ontwikkeling van militaire en religieuze machtscentra, materiële cultuur.

Nuttige link: ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Gast

Re: Archeologie van de historische periodes

Berichtdoor Gast » 17 Jun 2008, 11:38

Examenvragen 1ste zit:
- Rangschik de volgende namen in de juiste historische volgorde en bespreek hun daden en beslissingen die belangrijk waren voor onze streken: Hadrianus, Caligula, Marcus Didius Julianus en Carausius.
- Bespreek in detail de wapenuitrusting van een Romeinse soldaat in de 1ste eeuw A.D.
- Teken een grondplan van een Islamitisch huis uit Al Andalus en duidt de verschillende plaatsen aan en hun functie.
- Geef de definitie van een middeleeuws kasteel.
- Geef de ligging en verschillende functies van het lavatorium in een klassieke Cisterciënzerabdij.

Hierbij vraag ik me juist af uit welk deel van de cursus ik dat grondplan van een Islamitisch huis moest halen...

valfred

Berichtdoor valfred » 17 Jun 2008, 14:34

Inderdaad rare vraag van dat islamitisch huis? Misschien is er per ongeluk een vraag van zijn vak Middeleeuwse archeologie van de mediterrane wereld ingeslopen. Niet te veel van aantrekken.

Nerd

Berichtdoor Nerd » 02 Aug 2008, 01:52

naar 't schijnt uit de te lezen hoofdstukken uit dat boek
niet dat ik zelf op de vraag kon antwoorden

Terug naar “Minor Archeologie”