Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Praktische thesisvragen

Humus

Re: Praktische thesisvragen

Berichtdoor Humus » 27 Jul 2008, 19:07

'Ik bedank mijn promotor om zich niet al te veel te bemoeien met mijn werk' :P

Plukje

Berichtdoor Plukje » 27 Jul 2008, 19:14

dr. Frank-n-Further schreef:wel zoiets van "ondanks de situatieblabla, ben ik de uiteindelijke kerel promotor toch dankbaar dat ik mijn thesis kon afwerken blabla..."?

Mja, zijn ontslagen voorganger is mogelijk leescommissaris, ik wil de hele kwestie er niet te zeer inwrijven, ziet u. :)

Bart

Berichtdoor Bart » 27 Jul 2008, 19:19

Kijk eens op http://studadmin.flwi.ugent.be => status
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Plukje

Berichtdoor Plukje » 27 Jul 2008, 19:30

Bart schreef:Kijk eens op http://studadmin.flwi.ugent.be => status

Waarom doe je dat nu? Ik was gemotiveerd enal. :(

Bart

Berichtdoor Bart » 27 Jul 2008, 19:31

Plukje schreef:

Omdat je daar kan zien wie je leescommissarissen zijn. Piemel.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?

Plukje

Berichtdoor Plukje » 27 Jul 2008, 19:45

Bart schreef:
Plukje schreef:

Omdat je daar kan zien wie je leescommissarissen zijn. Piemel.

Dat is net het demotiverende, trut.

Chareth Cutestory

Berichtdoor Chareth Cutestory » 27 Jul 2008, 19:56

dr. Frank-n-Further schreef:vriendin van mij had ook een promotor die niet echt wou helpen, zelf geen mail deftig beantwoorde, en ze vertikte het dan ook om die kerel te vermelden in haar dankwoord.
die kerel natuurlijk zwaar gepikeerd daarover. weg-onderscheiding-gepikeerd.
kan nooit kwaad; ook al vind je het een beetje hypocriet...

Ha! We zijn over dezelfde bezig :)

Gerd

Berichtdoor Gerd » 28 Jul 2008, 07:52

Plukje schreef:Mja, in mijn geval heeft de promotor me wel correct behandeld, alleen zat hij door z'n aanstelling in het midden van het jaar plots opgescheept met de geërfde thesisstudenten van zijn voorganger. En had die mens nauwelijks een benul waar het over ging.

Ik denk dat als thesissen achteraf in de bib belanden, dat iedereen dan kan zien wie de promotor van een thesis was, alsook of die bedankt wordt of niet. Het is natuurlijk slecht voor de naam als de student het niet de moeite vond om de promotor te bedanken... tzal dus ook wel een beetje om de perceptie die het creeërt rond z'n naam gaan, of het nu terecht is of niet...
Anyway, als je het meteen overslaat dat dankwoord heb je misschien het geluk dat hij er niet aan denkt, hoewel... ik zou het mij nog altijd niet riskeren, tenzij je zeker bent dat je een pracht van een thesis hebt.

Goofy

Berichtdoor Goofy » 28 Jul 2008, 11:59

Goofy schreef:ivm thesis, voorblad, paginanummering probleem

ik wil dus 'n voorblad, blancopagina, dankwoord. en daar pas bij beginnen tellen.
Ik weet dat 't iets is met 'sectie-einde' maar 't lijkt me niet te lukken
(Bart?)

http://office.microsoft.com/nl-nl/word/ ... 0829861043

dank je Word!
(vooral 't deeltje van de koppeling verbreken is blijkbaar belangrijk)
Don't postpone to tomorrow what your mother can already do today..

Aghast

Berichtdoor Aghast » 28 Jul 2008, 13:19

In mijn dankwoord bedank ik m'n promotor, de mensen die me expliciet geholpen hebben bij de masterproef (een handvol profs en doctorandi die me mails gestuurd hebben), het personeel van de vakgroep- en universiteitsbibliotheek (aangezien ik die mensen meer dan eens gaan lastigvallen ben), het personeel van de algemene rijksarchieven te Brussel en Brugge en het stadsarchief te Brugge (voor het ter beschikking stellen van het materiaal en af en toe hulp bij de interpretatie van de bronnen), en tot slot de ruime noemer 'omgeving' (vrienden en familie, waarbij ik niemand echt bij naam noem) voor hun steun en begrip (financiële steun, morele steun als ik weer eens niet mee kon, begrip als ik weer eens aan het zagen was dat er zoveel werk in kroop).

Ik maak trouwens gebruik van die exacte benamingen, uiteindelijk noem ik alleen de profs en doctorandi bij hun naam aangezien dat de mensen zijn die me echt geholpen hebben en de rest meer een 'knikje in de richting van' is, een soort van erkentelijkheid. Sommigen (bv. bibliotheekpersoneel) zijn mss. 'verplicht' je te helpen, maar daarom hoef je ze toch niet weg te laten in je dankwoord? Het is zeker niet nodig jan en marie met de pet en de kat van de buren te bedanken, maar als het gerechtvaardigd is kan het zeker geen kwaad. Al de mensen en instanties die ik hierboven opgesomd heb hebben in enige mate wel bijdragen tot het succesvol afronden van het geheel, dus lijkt het mij maar normaal dat ik ze even vooraf vermeld.

Uiteindelijk is een dankwoord weinig meer dan een formele plichtpleging, maar het is wel een mooie afronding van het geheel en een blijk van erkentelijkheid ten opzichte van je 'peers'. Er wordt dan ook zeker aandacht aan besteed (meestal toch): iedereen ziet wel graag z'n naam daartussen staan, zeker als het gemeend is; en zoals Gerd zegt creëert het een beetje een soort van perceptie van je werk. Ik denk dat het niet bedanken van sommige mensen (vnl. dan de promotor(en)) toch al snel een beetje verkeerd kan vallen, al is het dan nog zo terecht.

Bart

Berichtdoor Bart » 29 Jul 2008, 13:24

Vannacht thesis afgewerkt en vandaag ingediend :win:

Heb me wel lichtjes mispakt aan de tijd dat het printen en inbinden heeft ingenomen. Om 9u begonnen en rond 13u gedaan. Ik zeg het maar. :work:

Salmaneser

Berichtdoor Salmaneser » 29 Jul 2008, 13:33

Bart schreef:Vannacht thesis afgewerkt en vandaag ingediend :win:

Heb me wel lichtjes mispakt aan de tijd dat het printen en inbinden heeft ingenomen. Om 9u begonnen en rond 13u gedaan. Ik zeg het maar. :work:

Waar?
It's time to forget about the artificial frontiers that our intellect is inflicting on us. Dream on, until you reach the edge of infinty.

Bart

Berichtdoor Bart » 29 Jul 2008, 13:34

Salmaneser schreef:

Waar?

Copycash, het oude Meegacopy.

dr. Frank-n-Further

Berichtdoor dr. Frank-n-Further » 29 Jul 2008, 15:29

Bart schreef:
Salmaneser schreef:

Waar?

Copycash, het oude Meegacopy.

meerdere delen en speciale rekwesten dan toch? of niet? anders :paars:
I'm a relatively respectable citizen -- a multiple felon, perhaps, but certainly not dangerous.

R. Duke

Aghast

Berichtdoor Aghast » 29 Jul 2008, 15:36

Ik ben daarnet naar Copyland gegaan op t' Sint Pietersplein en dat heeft een klein halfuur geduurd (en dan was hij nog niet eens alleen met mij bezig, wellicht had het in 20 minuten gekund). 5 mins wachten (met andere mensen bezig), 10 mins kopiëren, 5 minuten wachten (met andere mensen bezig) 5 mins lijmen en 5 mins drogen en ik was buiten. Ik wou het per se vandaag gedaan hebben, want ik ken dat al: morgen gaat er massa's volk staan, de printers werken niet, het papier is op, de inkt loopt uit, ... Kortom: er zal wel iets mislopen, en dan sta je daar. K' ben liever op mijn gemak.

Heb trouwens 16 euro en een sjiek betaald voor 500+ pagina's, wat ik wel bijzonder schappelijk vind - ik had me aan een 50 euro verwacht na de verhalen die ik gehoord heb. (In totaal 5 exemplaren van de thesis, aangezien er in Copyland een actie loop waarbij je vanaf 500+ pag. de inbinding niet moet betalen)

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik geen 'speciallekes' gedaan heb, zoals kleurenfoto's e.d.m. want dan zal het wel wat langer duren. Gewoon zwart/wit met hard voorblad (alé, niet superhard, maar iets harder dan gewoon papier) en plastic aan beide kanten. Het is deftig, maar sober - t'is de inhoud die telt, ik had bijna een schilderij van Breughel als omslag genomen maar dat vond ik erover. Plain white it is.

Wel vrij grappig was die kerel die stond te wachten aan de balie en nogal verbouwereerd naar m'n scriptie-exemplaren stond te kijken toen hij de dikte ervan opmerkte, alsof ze zó gigantisch dik waren.

Terug naar “Masterproef”