Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Oefening Nieuwe Tijd

Gast

Re: Oefening Nieuwe Tijd

Berichtdoor Gast » 25 Jun 2008, 16:01

Ik heb de les van schofield en de huwelijksdagen gemist denk ik, zou iemand mij kort kunnen vertellen wat die les zoal inhield?
bedankt!

NicolasDV

Berichtdoor NicolasDV » 25 Jun 2008, 16:35

Ik had nog een vraagje over de "backward bending supply curve of labour".... Op de y-as staat het loon, op de x-as arbeid. In mijn nota's staat dat dit werd uitgelegd door te starten van een stijging van het aantal uren dat men werkte, en niet vanuit een loonstijging. Klopt dit wel?
Want als je vertrekt vanuit het idee dat men in eerste instantie werkte om een hoger loon te krijgen, dan kan men toch nooit het omslagpunt bereiken? Want er kan immers geen substitutie-effect optreden (dit gebeurt alleen maar wanneer er meer loon per uur wordt uitbetaald).

Saksen-Coburg-Koháry
Locatie: De Belgische kust (Blankenberge, bweik) in het Koninkrijk Belgie

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 25 Jun 2008, 17:24

Gast schreef:Ik heb de les van schofield en de huwelijksdagen gemist denk ik, zou iemand mij kort kunnen vertellen wat die les zoal inhield?
bedankt!

Scofield handelt vooral over de dagen waarop men zou kunnen huwen. Let wel het is vooral Boulton die de link arbeid-huwelijk legt, scofield bekijkt ook vrije tijd enzo..
Bottom Line is dat de werkmens normaal niet in de weekdag zou huwen en dat de 16-17de-18de eeuw de zondag zeer populair bleef, vanaf 1800 kwam de zaterdag op de voorgrond als dag waarop de arbeider kon huwen. Dus het ristrictieve patroon was er wel degelijk. Maar in de 17de eeuw was de economische situatie niet opperbest waardoor er werkloosheid was en men in de week kon huwen zonder echt zorgen te maken over werk.
Maar als men wilde huwen, dan huwde men toch gwn, ongeacht welke dag. De rijken konden het zich meer permiteren om i nde week te huwen en konden zelf via de Licences de pastoor was stuivers bijgeven om op ongewone kerkelijke dagen te huwen (zoals de vrijdag dat normaal een dag van bezinning moest zijn).

In de 16de eeuw was er op het platteland het idee van het verlengde weekend (zater-zon-maandag)
in de 17de eeuw verschoof dit naar zo-ma-di, maar dit is natuurlijk niet absoluut

door de komst van de IR en ook in de voorgeschiedenis hiervan kwam er een verandering van taakgebonden naar een tijdsgebonden systeem waardoor men zich niet langer enkel op metereologische patronen moest baseren, wat een verandering in de indeling van tijd-werk met zich meebracht, (verdere uitwerking hiervan is in het artikel van Thompson te vinden.)

DIt was zo'n beetje de teneur van het artikel.
''I can make a lord, but only God can make a gentleman” (James VI/I)
"Land skall med lag byggas.'' (Karl XV av Sverige)
''A day without laughter is a day wasted !'' (Charles Chaplin)

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 25 Jun 2008, 17:28

NicolasDV schreef:Ik had nog een vraagje over de "backward bending supply curve of labour".... Op de y-as staat het loon, op de x-as arbeid. In mijn nota's staat dat dit werd uitgelegd door te starten van een stijging van het aantal uren dat men werkte, en niet vanuit een loonstijging. Klopt dit wel?
Want als je vertrekt vanuit het idee dat men in eerste instantie werkte om een hoger loon te krijgen, dan kan men toch nooit het omslagpunt bereiken? Want er kan immers geen substitutie-effect optreden (dit gebeurt alleen maar wanneer er meer loon per uur wordt uitbetaald).

Ik heb staan dat de curve vooral aantoont dat men door de verschuiving van taakgebonden patronen naar tijdsgebonden patronen men degelijk weet hoeveel man kan verdienen (dit systeem vereist supervisie met een disciplinering door externe factoren (Moral Machinery) als gevolg.
Dit zorgde er wel voor dat men niet harder zou gaan werken, omdat men weet hoeveel men zou verdienen===weg motivatie zoals die bestond in de taakgebonden systemen. Toch moest men in tegenstelling tot het eerste systeem (taak) harder werken====== is ook de kritiek van THompson op de IR. Maar het idee dat men voor lage lonen nog harder ging werken klopt niet. In dit allemaal gedeeltelijk door de komst van de democratisering van het uurwerk.

DIt is wat ik bij de curve heb geschreven.
Laatst gewijzigd door Saksen-Coburg-Koháry op 25 Jun 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Echo

Berichtdoor Echo » 25 Jun 2008, 17:31

Blijkbaar heb ik geen notities van Vandenbroecke en zijn alfabetiseringsdinges. Kan iemand mij kort zeggen wat de hoofdlijnen in dat artikel waren? Ik zie het niet echt zitten dat nog helemaal door te lezen. Viele Dank!!!
Why run so fast?

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 25 Jun 2008, 17:40

Echo schreef:Blijkbaar heb ik geen notities van Vandenbroecke en zijn alfabetiseringsdinges. Kan iemand mij kort zeggen wat de hoofdlijnen in dat artikel waren? Ik zie het niet echt zitten dat nog helemaal door te lezen. Viele Dank!!!

Bottom Line: Na het concilie van Trente (1545-1563) wilde men het katholicisme beter inwerken op de bevolking (zowel op vlak van geloofsbelevenis als kennis)
In elke parochie werden schooltjes opgericht, toch werden de kleinste dorpjes gediscrimineerd. Het programaa ontstond uit Godsdienst, Lezen, schrijven en rekenen, elek stap werd duurder, waardoor de meesten enkele konden lezen (misvatting omtrent geletterdheid). Meisjes werd ook gediscimineerd omdat ze vroeger aan het huishouden moesten deelnemen (scheiding meisjes en jongens was een basiselement van de katholieken). De leerkracht was meestal de pastoor of koster (men keek naar levensarvaring, en niet naar kennis!!!!!!!!!). Rekenen was het duurste maar wel belangrijk, handboekjes werden dan ook populair. De numeracy waren beperkt. :!: Men zegt weleens dat alleen de rijken geletterd waren, maar ook rijke boeren konden weleens niet lezen of schrijven. Gebieden met proto-indus kenden meestal een beperkte geletterdheid omdat er geen tijd was voor educatie en omdat de kinderen ook mloesten meehelpen. Vandenrbroeke onderzocht de plaatselijke geletterdheid in Waregem en Veurne waarbij men zag dat geletterdheid afhing van soc-ec factoren of de aanwezigheid van de kerk. In de brede laag van de bevolking was de rol geletterdheid niet van belang bij het huwen.
(M: +-50-50 voor geletterden-niet geletterden) (bij de vr: 30-70) Dmv van de VN standaard voor een goed leven, Alg.Kennisniveau, gezondheid en levensstandaard op een schaal van 0 tot 1 heeft prof Devos dergelijke schaal gebruikt in de studie naar de ZNl tijdens de NI tot Niewste T

dit is een wat mijn notities in een notendop stellen.

Lemon Peel

Berichtdoor Lemon Peel » 25 Jun 2008, 18:53

In mijn notities heb ik niet duidelijk staan wat 'ondertrouw' juist is, buiten dat het 'een soort verloving' is, en dat het dus effect heeft op de fertiliteit, maar wat is het dan juist concreet ?
Russia is portrayed as a bunch of hobos with flintlock rifles who got lucky because the Nazis didn’t have warm coats.

dumo

Berichtdoor dumo » 25 Jun 2008, 19:15

NicolasDV schreef:Ik had nog een vraagje over de "backward bending supply curve of labour".... Op de y-as staat het loon, op de x-as arbeid. In mijn nota's staat dat dit werd uitgelegd door te starten van een stijging van het aantal uren dat men werkte, en niet vanuit een loonstijging. Klopt dit wel?

y = loon, x = arbeid.
bij een stijging van het loon doen zich 2 fenomenen voor:

1) Substitutie-effect: door stijging van het loon wordt het interessanter om meer te werken en dus vrije tijd voor arbeid in te ruilen. Maw het aanbod van arbeid stijgt. (normale curve)

2) Inkomens-effect: Door het gestegen inkomen hecht men meer belang aan vrije tijd, de tijd waarin men bezig is met arbeid is zo hoog dat de waarde van vrije tijd toeneemt. Maw er wordt minder arbeid aangeboden. (backward bending)

Het onderste deel van de curve krijgt vorm door het substitutie effect, het bovenste door het inkomens effect.

zoals hierboven al gezegd heeft de omschakeling naar rationele werkuren ervoor gezorgd dat arbeiders een beter beeld hadden over hun verloning, wat op zijn beurt het substitutie- of inkomenseffect in de hand speelde (naargelang het inkomen/aantal uren werk).
kzien bezig me mezelven van te zeven tot ten elven en van ten elven tot te zessen en negenevuvtig

Thersites

Berichtdoor Thersites » 25 Jun 2008, 19:17

Lemon Peel schreef:In mijn notities heb ik niet duidelijk staan wat 'ondertrouw' juist is, buiten dat het 'een soort verloving' is, en dat het dus effect heeft op de fertiliteit, maar wat is het dan juist concreet ?

In het artikel van Cloet&Storme dat online staat wordt wat dieper ingegaan op de ondertrouw.
Vanaf dat men het dus eens was dat men ging trouwen, ging men bij de pastoor om hem dit te melden, dit is dus de 'ondertrouw'. Meestal ondervroeg de pastoor beide kandidaat-trouwers of ze wel vertrouwd waren met de catechismus etc.
Vaak schreef de pastoor de afsluiting van ondertrouw ook op in het huwelijksregister. Belangrijk is te weten dat het uitdrukkelijk verboden was voor wie in 'ondertrouw' verbonden was om al samen de nacht door te brengen!

Zoals gezegd, meer info in dat artikel van Cloet&Storme!
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jun 2008, 10:11

Een verschrikkelijk examen :shock: :shock: :shock: :shock: . Enkel de vraag van Malthus en van die curve kon ik met zekerheid oplossen.
Ik zeg het, ik zou het spijtig vinden om op basis van dit examen (nogmaals :shock: :shock: ) een buis te hebben desondanks de maandenlange arbeid aan die taak. Ik had trouwens het gevoel meer een examen Nieuwste Tijd te maken.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jun 2008, 10:15

Gast schreef:Een verschrikkelijk examen :shock: :shock: :shock: :shock: . Enkel de vraag van Malthus en van die curve kon ik met zekerheid oplossen.
Ik zeg het, ik zou het spijtig vinden om op basis van dit examen (nogmaals :shock: :shock: ) een buis te hebben desondanks de maandenlange arbeid aan die taak. Ik had trouwens het gevoel meer een examen Nieuwste Tijd te maken.

Zelfde teneur hier, ik kan mijzelf wel voor de kop stoten , want in mijn notites had ik nergens HDI (human dev.index) vermeld, terwijl ik er wel een hele uitleg aan gewijd heb. Resultaat, wist niet wat HDI was.

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 26 Jun 2008, 10:18

Laat ons hopen dat de taak wat was meegevallen. Elke de helft op zowel taak als examen is een vereist minimum. :D :D :D

Saksen-Coburg-Koháry

Berichtdoor Saksen-Coburg-Koháry » 26 Jun 2008, 10:20

Wat moet je eigenlijk doen als je er wel doorwas voor de taak, maar niet voor het examen een alsnog een buis hebt voor HP II Nieuwe Tijd, enkel het schriftelijk maken.???

Cicero

Berichtdoor Cicero » 26 Jun 2008, 10:26

Ik dacht er eventjes over te vliegen, was ik goed mis. Vooral die eerste vraag vond ik eigenlijk niet te doen.

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 26 Jun 2008, 14:56

Post nog iemand de vraagjes? Al zal het volgend jaar wellicht wel over een ander onderwerp gaan, maar je weet nooit.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Terug naar “Oefeningen”