Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Heuristiek Nieuwe Tijd

Victorious B.I.G.

Re: Heuristiek Nieuwe Tijd

Berichtdoor Victorious B.I.G. » 11 Jan 2008, 10:24

Gast schreef:p 122 wel te kennen zijn de belangrijkste titels

OK. Bedankt. Dat is natuurlijk logischer.
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." Sir W. CHURCHILL

Victorious B.I.G.

Berichtdoor Victorious B.I.G. » 11 Jan 2008, 13:02

Gast schreef:Ja, nu zie ik dat ik vooral archiefbestanden heb aangehaald, en niet altijd bronnen. Ik bedenk juist , zo verschrikkelijk veel bronnen hebben wij nu ook niet gezien, het waren bijan enkel archiefbestanden

Inderdaad. Soms specifieert hij wel: bv: "consulten aan de landvoogd met betrekking tot ..."
Als hij bronnen vraagt voor dat feestje in Aalst, dan zou ik niet antwoorden "stadsarchief Aalst", want dat is geen bron, maar een archiefinstelling. Ik begrijp wat je bedoelt, maar als hij 5 pagina's definities geeft in zijn cursus, zal hij wellicht verkiezen dat je de juiste termen gebruikt. Ik zou dus eerder antwoorden: "De stadsrekening van het desbetreffende jaar". Als hij erbij vraagt "Waar?", dan kan je "Stadsarchief Aalst" erbij halen.
Of ga ik hier de mist in?
PS: ik herinner me dat Velle daar ook op heeft gehamerd in Heuristiek Nieuwste.
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." Sir W. CHURCHILL

Echo

Berichtdoor Echo » 13 Jan 2008, 15:50

Weet iemand hoe het examen er precies gaat uitzien?

Eerst stuk gesloten boek en dan in een ander lokaal open boek? Of hoe zit dat?

En wat soort vragen? Hoeveel over de instellingen edm. Of komen er geen echte pure theorie-vragen?

Ik zie dit vak ECHT niet zitten... :rip:

Gast

Berichtdoor Gast » 13 Jan 2008, 16:27

Echo schreef:Weet iemand hoe het examen er precies gaat uitzien?

En wat soort vragen? Hoeveel over de instellingen edm. Of komen er geen echte pure theorie-vragen?

Kop op, dit vak moet te doen zijn. Met een bagage uit 1ste bach (NT) en weten waar de instellingen voor staan moet dat doenbaar zijn.
Het is nu wel ambetant dat we niet weten hoe het verlopen is met de die archieftaak.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 Jan 2008, 16:32

Gast schreef:
Echo schreef:Weet iemand hoe het examen er precies gaat uitzien?

Kop op, dit vak moet te doen zijn. Met een bagage uit 1ste bach (NT) en weten waar de instellingen voor staan moet dat doenbaar zijn.
Het is nu wel ambetant dat we niet weten hoe het verlopen is met de die archieftaak.

Rol van de adel in de collaterale raden
Belastingsinning in Vlaanderen in gesloten steden, open steden en platteland

Voorbeeldvragen vorig jaar (2e zit) schreef:
Gesloten Boek:
- Bespreek kort 5 manieren waarmee de vorst tijdens de Vroegmoderne tijd de landvoogd in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden trachtte te weerhouden van een al te autonoom beleid.
- Vergelijk de wijzen waarop de Provinciale Staten en de Provinciale Raden een tegenwicht konden bieden bij een al te centralistisch beleid.
- Verklaar 2 termen: Valerius Andreas en nog iets.

Open:
- Bron voor aankoop van een schilderij in een kerk in Veurne
- Archiefbestand bij geschillen tussen schepenbank stad Aalst en kasselrij Land van Aalst
- Drie bronnen m.b.t. het bouwen van dijken in Blankenberge
- Archiefbestand dat kan verifiëren of een bepaalde moordenaar een verzoek tot gratie heeft ingediend
- Bron om meteen te weten (Hier wil hij dus een publicatie zien) hoe de steden van Brugge en Gent reageerden op de inrichting van nieuwe bisdommen in 1559.

De vragen van verleden jaar , lijken niet echt zeer onoverkomelijk, alleszins meer gerichter dan Heuristiek Midd waarin de vragen zeer breed zijn opgesteld.
Dus er zit altijd zeker een vraag in over de instellingen en de feitelijke heur (kranten, ego - documenten, belastingen, kerkelijke bronnen) en dan naturlijk de namen onthouden, want die kunnen wel handig zijn voor de detailvragen en zijn die net als vorig jaar meer bedoelt om een verschil in punten te kunnen forceren. Bijv 9/20, met een goede detailvragen kan dit 10 of zelfs 11 worden.

Thersites

Berichtdoor Thersites » 13 Jan 2008, 17:47

In het studiearchief heb ik een hele lijst voorbeeldvragen gevonden (vragen à la "welke bron heb ik nodig als ik iets wil weten over X of over Y uit stad Z in de 16e eeuw").

Kan best handig zijn om jezelf wat te oefenen met de cursus.
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Rob

Berichtdoor Rob » 13 Jan 2008, 17:59

Thersites schreef:In het studiearchief heb ik een hele lijst voorbeeldvragen gevonden (vragen à la "welke bron heb ik nodig als ik iets wil weten over X of over Y uit stad Z in de 16e eeuw").

Kan best handig zijn om jezelf wat te oefenen met de cursus.

Ik denk dat dat zeer handig kan zijn voor het examen zelf. Veel voorbeeldvragen zullen denk ik wel terugkomen (of toch vragen die er bijna 100% op lijken)+je kan basisantwoorden vinden.

Oplossen die handel en meenemen :P

Gast

Berichtdoor Gast » 13 Jan 2008, 20:27

Hoe verloopt dit examen praktisch ?
eerst zonderboek, daarna uw cursus erbij nemen ?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2008, 01:21

Heeft er iemand een idee hoeveel werken we eigenlijk van buiten moeten kennen ?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2008, 11:03

Wat ik niet begrijp is dat bij het aflopen van de cursus -om aan te duiden wat we moeten kennen- er vaak is gezegd: "blz. #, titels niet kennen". Dus betekent dit dat we bepaalde titels moeten kennen (vb. werken van Gachard) en andere titels niet moeten kennen. Maar ik dacht juist dat de eigenlijke heuristiek (boek 2) open boek was? Wat betekent dat, het kennen van titels?

Echo

Berichtdoor Echo » 14 Jan 2008, 11:10

Gast schreef:Wat ik niet begrijp is dat bij het aflopen van de cursus -om aan te duiden wat we moeten kennen- er vaak is gezegd: "blz. #, titels niet kennen". Dus betekent dit dat we bepaalde titels moeten kennen (vb. werken van Gachard) en andere titels niet moeten kennen. Maar ik dacht juist dat de eigenlijke heuristiek (boek 2) open boek was? Wat betekent dat, het kennen van titels?

Dat je bepaalde titels moet kennen :wink: In de laatste les hebben ze dat overlopen...

Victorious B.I.G.

Berichtdoor Victorious B.I.G. » 14 Jan 2008, 12:01

Echo schreef:
Gast schreef:Wat ik niet begrijp is dat bij het aflopen van de cursus -om aan te duiden wat we moeten kennen- er vaak is gezegd: "blz. #, titels niet kennen". Dus betekent dit dat we bepaalde titels moeten kennen (vb. werken van Gachard) en andere titels niet moeten kennen. Maar ik dacht juist dat de eigenlijke heuristiek (boek 2) open boek was? Wat betekent dat, het kennen van titels?

Dat je bepaalde titels moet kennen :wink: In de laatste les hebben ze dat overlopen...

Naam van de auteur en (een deel van) de titel volstaan.
Zo verschrikkelijk veel zijn het er ook weer niet. Maar ik zou toch niet rekenen op het principe "Boek 2 is enkel te kennen voor het openboekgedeelte"...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2008, 14:59

Victorious B.I.G. schreef:
Echo schreef:

Naam van de auteur en (een deel van) de titel volstaan.
Zo verschrikkelijk veel zijn het er ook weer niet. Maar ik zou toch niet rekenen op het principe "Boek 2 is enkel te kennen voor het openboekgedeelte"...

Inderdaad, als je eens kijkt naar vragen van de laatste jaren durven ze wel eens te vragen naar het deel over kranten, belasting in steden, veelal namen die in de detailvragen kunnen opduiken.
Maar inderdaad, dit vak is niet zeer duidelijk in wat er nu juist vanbuiten en wat niet gekend moet worden. Ik zeg Heu NT zal een vak zijn die we niet snel zullen vergeten.

Molly

Berichtdoor Molly » 14 Jan 2008, 15:05

Wat wordt er bedoeld met de term Januskop als het gaat over de provinciale raden?

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 14 Jan 2008, 15:07

Molly schreef:Wat wordt er bedoeld met de term Januskop als het gaat over de provinciale raden?

edit: onwaar blijkbaar.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Terug naar “Heuristiek”