Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten

Lina

Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten

Berichtdoor Lina » 12 Sep 2007, 19:07

Dit vak wordt gedoceerd door M. Tanret i.s.m. B. Ooghe en geeft een overzicht van de geschiedenis van het Oude Nabije Oosten. Er wordt vertrokken van de zgn. Neolithische Revolutie: het verschijnen van landbouw en veteelt en de theorieën hierrond. Dan wordt de geschiedenis van Mesopotamië behandeld : de grote periodiseringen, de voornaamste gebeurtenissen en hun dynamiek. Egypte wordt op gelijkaardige wijze behandeld en het geheel wordt afgesloten met de Perzische verovering van het ganse gebied. Randgebieden zoals Klein-Azië, de Levant en Elam worden vermeld in hun relatie tot de twee grote rijken. Het geheel wordt geïllustreerd met uittreksels uit historische en litteraire bronnen waarvan de betekenis geschetst wordt voor de geschiedenis. Beeldmateriaal op transparanten vervolledigt het geheel. Methodologisch: het historisch kader wordt aangeboden met nadruk op de dynamiek. Historische bronnen (in vertaling) worden gelezen om het geheel preciezer te duiden en te illustreren. Voor het werkstuk dienen de studenten vakliteratuur te raadplegen en een korte tekst te schrijven over een historische gebeurtenis.
Er komt een studentencursus voor dit vak, dus hou dit topic en de ad valvas in de gaten voor meer info!

Nuttige links:
- ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
- Topic vorig jaar op viewtopic.php?f=119&t=3032
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

A Robotic Being

Re: Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten

Berichtdoor A Robotic Being » 16 Sep 2007, 15:44

Lessenrooster schreef:patroon
1e semester 2007-2008, wekelijks
tijdstip
maandag van 08:30u tot 11:15u
plaats
Blandijn, Leszaal 2
verantwoordelijke
prof. dr. Michel Tanret

Lessenrooster schreef:patroon
tijdstip
woensdag van 08:30u tot 11:15u
plaats
Blandijn, Leszaal 3
verantwoordelijke
prof. dr. Michel Tanret
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Lina

Berichtdoor Lina » 16 Sep 2007, 17:11

Super Evy schreef:Hoi,

Weet er iemand wanneer Oude Nabije Oosten gegeven wordt? Het staat namelijk niet op de lessenroosters op de site van ugent en gezien ik al met een paar overlappingen zit wil ik wel even weten of er geen problemen zijn met dat vak.

Verder is het natuurlijk handig om te weten waar ik over twee weken heenmoet :D

Jelka schreef:Oude Nabije Oosten is idd een keuzevak en wordt gegeven in het eerste semester op vrijdag van 14.30 tot 17.15. Je vindt dit terug in de lessenrooster van de 1ste bach Oosterse talen die dit vak ook krijgen.

Gelieve alles binnen het 'Keuzevakken' topic te posten. Anders wordt het maar een boeltje.

Lemon Peel

Berichtdoor Lemon Peel » 17 Sep 2007, 21:12

hmmm ik ben verward

is het nu maandagochtend of vrijdagnamiddag dat dit vak gegeven wordt ? of ben ik iets obvious aan het missen ?
Russia is portrayed as a bunch of hobos with flintlock rifles who got lucky because the Nazis didn’t have warm coats.

Jelle

Berichtdoor Jelle » 17 Sep 2007, 21:34

wat is het verschil tussen Oude Nabije Oosten en Archaisch Nabije Oosten?
Don't look back. FIGHT. Don't let anyone strike you down.

Jelle

Berichtdoor Jelle » 19 Sep 2007, 11:55

Jelle schreef:wat is het verschil tussen Oude Nabije Oosten en Archaisch Nabije Oosten?

Deze vraag weet ik ondertussen wel al. Het één (archaisch) is dus vooral archeologisch getint, terwijl het andere meer op de geschiedenis zelf focust (zoals men kan lezen in de keuzevakkenbundel).
Nu blijft alleen nog de vraag: aangezien er drie verschillende tijdstippen zijn waarop dit vak wordt gegeven, mogen we er dan eentje uit kiezen die ons het beste past?

Michal

Berichtdoor Michal » 21 Sep 2007, 17:01

Jelle schreef:
Nu blijft alleen nog de vraag: aangezien er drie verschillende tijdstippen zijn waarop dit vak wordt gegeven, mogen we er dan eentje uit kiezen die ons het beste past?

Ik veronderstel van wel. In eerste bachelor Oosterse wordt het enkel vrijdag gegeven. Voor mij past dat het best.

reden
Oude Nabije Oosten (1ste ba Oosterse talen en culturen)
lestype
theorie (A)
patroon
tijdstip
vrijdag van 14:30u tot 17:15u
plaats
Blandijn, Auditorium C
verantwoordelijke
prof. dr. Michel Tanret

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Sep 2007, 17:49

Michal schreef:
Jelle schreef:

wanneer wordt het u gegeven? of wordt er echt net dezelfde les op 3 verschillende momenten gegeven?

Jelle

Berichtdoor Jelle » 22 Sep 2007, 12:28

Gast schreef:
Michal schreef:
Jelle schreef:

wanneer wordt het u gegeven? of wordt er echt net dezelfde les op 3 verschillende momenten gegeven?

In 1e bach Oosterse wordt het inderdaad op vrijdag gegeven, zoals je hierboven ziet. Maar in 2e Bach Oosterse wordt dit vak ook gegeven op ma en wo van 8.30 tot 11.15. Het vak heeft dezelfde naam en dezelfde prof, dus ik neem aan dat over deze 3 tijdstippen ook dezelfde leerstof wordt gegeven...

Fideel

Berichtdoor Fideel » 22 Sep 2007, 14:14

Jelle schreef:In 1e bach Oosterse wordt het inderdaad op vrijdag gegeven, zoals je hierboven ziet. Maar in 2e Bach Oosterse wordt dit vak ook gegeven op ma en wo van 8.30 tot 11.15. Het vak heeft dezelfde naam en dezelfde prof, dus ik neem aan dat over deze 3 tijdstippen ook dezelfde leerstof wordt gegeven...
opgepast: dat van 2de Ba is het van Maatschappelijke structuren: ONO, niet Geschiedenis van ONO.
dacht je echt dat Tanret de tijd heeft om hetzelfde vak 3 maal per week te geven :|

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Sep 2007, 11:25

Is er iemand vandaag al nr de les geweest? Heb ik iets gemist want door al de verwarring omtrent de les, kan ik er met mijn verstand nog steeds niet bij wanneer de les juist valt. (maandag of vrijdag?)
Indien de les valt op vrijdag zit ik met een overlapping met mijn Minor voor het vak Gender en diversiteit. Is het dan ook levensnoodzakelijk dat ik aanwezig ben in de lessen ONO, ivm die taak misschien?
Hulp gevraagd...

alvast bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Sep 2007, 13:04

Gast schreef:Is er iemand vandaag al nr de les geweest? Heb ik iets gemist want door al de verwarring omtrent de les, kan ik er met mijn verstand nog steeds niet bij wanneer de les juist valt. (maandag of vrijdag?)
Indien de les valt op vrijdag zit ik met een overlapping met mijn Minor voor het vak Gender en diversiteit. Is het dan ook levensnoodzakelijk dat ik aanwezig ben in de lessen ONO, ivm die taak misschien?
Hulp gevraagd...

alvast bedankt!

de juiste les ono is vrijdag. of je aanwezig moet zijn of niet weet ik niet, maar dat kan ik misschien wel na vrijdag laten weten

Lina

Berichtdoor Lina » 24 Sep 2007, 22:30

Gast schreef:
Gast schreef:Is er iemand vandaag al nr de les geweest? Heb ik iets gemist want door al de verwarring omtrent de les, kan ik er met mijn verstand nog steeds niet bij wanneer de les juist valt. (maandag of vrijdag?)
Hulp gevraagd...

alvast bedankt!

de juiste les ono is vrijdag. of je aanwezig moet zijn of niet weet ik niet, maar dat kan ik misschien wel na vrijdag laten weten

Aanwezig zijn in de les van ONO is niet echt nodig. De charismatische uitstraling en het ongeëvenaarde verteltalent van prof. Tanret zorgen er echter voor dat zijn lessen nooit leeg zitten. De officiële syllabus is breed uitgeschreven, maar ook hier komt een studentencursus van. Meer info volgt!

.kobe

Berichtdoor .kobe » 28 Sep 2007, 13:47

even geheel terzijde...
maar als ONO op die lesroosters kan slaan op Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten en Maatschappij en Instelling van het Oude Nabije Oosten, kan iemand mij dan vertellen wat er met Religies van het Oude Nabije Oosten is gebeurd? Ik volg het vak binnen mijn minor, maar niemand blijkt wte weten waar het vak naartoe is...

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Sep 2007, 16:01

Kan iemand aub laten weten wat er in de eerste les gezegd is ivm taak; syllabus, etc

Terug naar “Keuzevakken”