Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Economie: Economische geschiedenis

Gast

Re: Economie: Economische geschiedenis

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 15:12

Gast schreef:Kan iemand mij hierbij verderhelpen?

- THOEN E., A ‘commercial survival economy’ in evolution. The Flemish countryside and the Transition to Capitalism (Middle Ages – 19th Century), in: Hoppenbrouwers P. & Van Zanden J.L. (eds.), Peasants into Farmers ? The Transformation of Rural Economy and Society in the Low Countries (Middle Ages -19th Century) in light of the Brenner debate, Turnhout, p. 102-157

2/ Bespreek: “ When seen against the clear and numerous signs of expansion of grain production, the famines of the eight and ninth centuries are difficult to explain.” (Reader p 146)
3/ Hoe evolueerde de ‘commercial survival economy’ in binnen-Vlaanderen tussen ca 1250 en 1900? Geef de grote lijnen in max 1,5 pp.

Ik denk dat de eerste vraag nog bij het artikel erboven hoort (Carolingian economy). Het zou in grote lijnen dan zijn dat de hongersnoden minder aanwezig en groot waren dan enkele eeuwen later en dat zij te danken zouden zijn aan een bevolking die te snel groeit eerder dan dat de landbouw te onderontwikkelt is (deze groeit dus ook, gewoon minder snel dan de bevolking). Denk ik. Alsook vind ik noch in mijn eigen nota's, noch in de samenvatting van anderen een mooie argumentering waarom dit zo is. Of het zou moeten zijn dat het bipartite-systeem inherent van een zekere ontwikkeling getuigd. Organisatorisch gezien zou ik dan vermoeden.

Tibo

Berichtdoor Tibo » 24 Jan 2008, 15:14

Die p.146 is idd deel van het artikel van Verhulst.
Dancet schreef:Voor een echte forumganger blijf je God. :nod:

Cause maybe, you're gonna be the one that saves me...
Jessica Alba = godin

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 15:16

valfred schreef:Wat is er bij die stelling over het tweeledig domein bij Verhulst eigenlijk belangrijk? Het is allemaal een beetje verwarrend.

Zelf ga ik mij gewoon houden tot de vraag die bij het artikel staat. Dus kunnen beschrijven hoe dat tweedelig domein eruit zag naargelang de verschillende regio's. (Noord Frankrijk, Zuid Frankrijk+Noord Spanje, Brittanië, tussen Maas en Rijn, ten oosten van Rijn, Italië) Elk een paar zinnen gevend kom je toch al gauw op een pagina denk ik.

Wederom, minorstudent zijnde kan ik de fetisjistische drang naar details van sommige professoren misschien onderschatten.

valfred

Berichtdoor valfred » 24 Jan 2008, 15:44

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag: Wat is belangrijk bij die verschillende regio's, er wordt bijvoorbeeld niet enkel gesproken over tweeledige domeinen, bij sommige zelfs helemaal niet en moet je onthouden welke karweien enzo er waren per streek?

la lune

Berichtdoor la lune » 24 Jan 2008, 16:12

Gast schreef:
Gast schreef:Kan iemand mij hierbij verderhelpen?

- THOEN E., A ‘commercial survival economy’ in evolution. The Flemish countryside and the Transition to Capitalism (Middle Ages – 19th Century), in: Hoppenbrouwers P. & Van Zanden J.L. (eds.), Peasants into Farmers ? The Transformation of Rural Economy and Society in the Low Countries (Middle Ages -19th Century) in light of the Brenner debate, Turnhout, p. 102-157

2/ Bespreek: “ When seen against the clear and numerous signs of expansion of grain production, the famines of the eight and ninth centuries are difficult to explain.” (Reader p 146)
3/ Hoe evolueerde de ‘commercial survival economy’ in binnen-Vlaanderen tussen ca 1250 en 1900? Geef de grote lijnen in max 1,5 pp.

Ik denk dat de eerste vraag nog bij het artikel erboven hoort (Carolingian economy). Het zou in grote lijnen dan zijn dat de hongersnoden minder aanwezig en groot waren dan enkele eeuwen later en dat zij te danken zouden zijn aan een bevolking die te snel groeit eerder dan dat de landbouw te onderontwikkelt is (deze groeit dus ook, gewoon minder snel dan de bevolking). Denk ik. Alsook vind ik noch in mijn eigen nota's, noch in de samenvatting van anderen een mooie argumentering waarom dit zo is. Of het zou moeten zijn dat het bipartite-systeem inherent van een zekere ontwikkeling getuigd. Organisatorisch gezien zou ik dan vermoeden.

Ja, dit heb ik ook. Verder verklaar ik eventjes wat die graanproductie deed groeien (innovaties, vruchtwisselingsstelsel, soorten teelt). Maar aangezien de bevolking sneller groeit dan de vernieuwingen in de landbouw toenemen en er dus een grotere graanproductie komt, zijn hongersnoden waarschijnlijk eerder door een te sterke bevolkingsgroei te verklaren dan daar een gebrek aan innovatie. Het is vreemd dus dat er hongersnoden zijn in die periode, maar dat zou dan eerder te maken hebben met "ongelukjes" in de bevolkingstoename.
Comme un peintre qui voit sous ses doigts
Naître les couleurs du jour
--Joe Dassin

la lune

Berichtdoor la lune » 24 Jan 2008, 16:16

Gast schreef:
Gast schreef:
Chemin De Haine schreef:Heb vraagje over de les van Boone.

Kan iemand mij eens duidelijk uitleggen wat bipolair en polynucleair model inhoudt en bovendien eens zeggen waarbij Straatsburg en Lyon bijhoren.

Bedankt!

bipolair: ontwikkeling van 2 polen die naar elkaar toe groeien
polynucleair: vb. Gent = 2 portussen (van de Leie & Schelde) die in elkaar groeien

Lyon = polynucleair, Rhône & Saône vloeien hier samen
Straatsburg = vierkant op het kaartje is waar de centrale kerk zich ontwikkelde (=bisschopsstad), ik denk dat dit een concentrisch model is

Hmm, ik weet dat Boone bij Gent gezegd heeft dat er twee portussen naar elkaar groeien; maar op de afbeelding zijn er duidelijk drie portussen te zien toch... (cfr. legende ook) ?? Dus zou het niet eerder een lapsus geweest zijn van onze goede vriend Marc? Bovendien zou het toch logischer zijn moesten 2 portussen naar elkaar groeien dat het een bipolair in plaats van een polynucleair model zou zijn...

Gent is weldegelijk polynucleair aangezien er naast de twee portussen Sint-Jans en Sint-Michiels, de twee grootste abdijen de andere kernen uitmaakten (Sint-Baafs en Sint-Pieters). Deze laatsten speelden zelfs een grotere rol dan de twee andere economische nuclei.
Voor de drie portussen op het kaartje heb ik nog geen verklaring...

--Joe Dassin

la lune

Berichtdoor la lune » 24 Jan 2008, 16:20

valfred schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag: Wat is belangrijk bij die verschillende regio's, er wordt bijvoorbeeld niet enkel gesproken over tweeledige domeinen, bij sommige zelfs helemaal niet en moet je onthouden welke karweien enzo er waren per streek?

Wel, ik zou het houden op het bespreken van de vorm van het tweeledig domein per regio en een korte nevenschikking of er als dan niet, veel of weinig, karweien zijn. Ik ben geen expert in deze materie, ik denk dus ook niet dat er verwacht wordt dat je kan zeggen welk soort karwei, door wie, enz enz. Alles hangt er een beetje van af of je gaat voor een 10-11 of een 18-19... :wink:

--Joe Dassin

la lune

Berichtdoor la lune » 24 Jan 2008, 16:25

Gast schreef:kan iemand even de vraag uit het examen van vorige week toelichten

de betekenis van de industriële revolutie op verschillende schalen( van regionaal naar mondiaal)

alvast bedankt!!

Deze vraag kijk ik deze avond nog eens na. Ik denk dat je het moet zoeken in de verschillende effecten van de IR op die verschillende niveaus. (Lokaal: overschakeling naar proto-industrie uit de pre-industriële periode wordt overbodig, vrouwen nemen huisarbeid over, mannen gaan loonarbeid verrichten. Regionaal: hinterland produceert voor een groeiende stad. Mondiaal: grotere netwerken met Engeland dat zijn katoenmarkt gaat afsluiten voor producten uit India, toenemende mondiale ongelijkheid.) Dit beeld dient UITERAARD genuanceerd en is ONVOLLEDIG! Ik moet er nog ff de cursus op naslaan. Ik denk wel dat het handig is de betreffende artikels er op na te slaan om te antwoorden op deze vraag.

--Joe Dassin

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 17:19

Iemand die hier kort de oplossing van de laatste stelling kan geven? Ik vind mn oplossingsblad niet meer en mn reader ligt thuis :s

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 17:32

Nogiets dat mij eigenlijk te binnen schiet, krijgen we de tekst er op het examen bij?

Ralph

Berichtdoor Ralph » 24 Jan 2008, 17:42

Gast schreef:Nogiets dat mij eigenlijk te binnen schiet, krijgen we de tekst er op het examen bij?

nope, enkel het fragment en de vraag
Zoon: Moeder, oe schriev je tetten?
Ma :E mo joengn, wuk u parlee; Wovoarn e je gie da nodig?
Zoon: Voar in mien upstel van 't schole, ‘k wiln schrievn: Voader e nen nieuwn trekteur gekocht en tetten nog niemand gezien

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 17:51

valfred schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:kan iemand die meters uit de laatste stelling eens op een rijtje zetten, want ik vind ze echt niet terug in het artikel (enkel BNP en BBP)??
zou echt fijn zijn want heb me al suf gezocht!

Waarom moet je daar meters in terugvinden?
Het punt is gewoon dat Wolf een positivist is en dus nationale meters gaat gebruiken en het huidige programma van Foreign Direct Investment gaat steunen. Hij stelt dan ook dat het geen zin heeft om naar anti-globalisatie te streven.
Wade is een negativistje. Hij gaat het hebben over het kijken naar de ongelijkheid van gezinnen en dus niet van landen. En hij gaat ook pleiten dat ze China eruit moeten laten. Die spleetoogjes doet het veel te goed en kweken immers als zot.

Euh.. zie stelling

ja maar in de stelling staat welke meters gebruikt worden in het artikel! het heeft dus geen zin om te gaan zoeken naar die meters die in de cursus staan (BNP etc) aangezien in het artikel enkel algemeen gesproken wordt over nationale/economische meters (gemiddeld inkomen per hoofd) en over sociale meters (verschillen in welvaart tussen verschillende standen bij Castels).

valfred

Berichtdoor valfred » 24 Jan 2008, 18:18

Wel, die persoon hierboven vraagt volgens mij om de meters uit het artikel eens op te sommen en hoe we daar kritisch moeten tegenover staan.
Iemand?

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jan 2008, 18:32

Hallo, bij stelling 8. Gaat het daar over het driejaarlijks vruchtwisselingsstelsel dat in de 9de eeuw wordt "uitgevonden" ? Omdat ik dit wel nog allemaal héél verwarrend vind...
En het drieslagstel is dan één perceel dat in drie stukken ingedeeld wordt ? Sorry maar kvind het gewoon onduidelijk omdat als je de Engelse termen uit het artikel opzoekt; je verschillende verwarrende "vertalingen" krijgt. Bedankt.

Be

Berichtdoor Be » 24 Jan 2008, 18:57

Gast schreef:Hallo, bij stelling 8. Gaat het daar over het driejaarlijks vruchtwisselingsstelsel dat in de 9de eeuw wordt "uitgevonden" ? Omdat ik dit wel nog allemaal héél verwarrend vind...
En het drieslagstel is dan één perceel dat in drie stukken ingedeeld wordt ? Sorry maar kvind het gewoon onduidelijk omdat als je de Engelse termen uit het artikel opzoekt; je verschillende verwarrende "vertalingen" krijgt. Bedankt.

three course rotation = driejaarlijks vruchtwisselingstelsel
threefieldsystem= drieslagstelsel

Terug naar “Derde Bachelor”