Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Kwantitatieve methodes en hulpwetenschappen

Gast

Re: Kwantitatieve methodes en hulpwetenschappen

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 19:20

Gast schreef:ik wil geen paniek zaaien

De paniek is bij mij gezaaid en gehaaid. :splat:

la lune

Berichtdoor la lune » 18 Jan 2008, 19:38

Matthias B. schreef:vorig jaar eerste zit werden er 4 termen gevraagd (o.a. lorenzcurve en zo)

Maar wat zeg je dar dan juist over? Dat het gat om de verdeling van de (on)gelijkheid in de wereld en dat er een soort van trendlijn door het nulpunt loopt die de ideale gelijkheid aanduid n dat hoe dichter de punten bij die lijn liggen, hoe meer gelijk de wereld is? Zoiets? Of moet je ook zeggen wat soort grafiek of zo?
Pfff, waarom kunnen ze nu niet eens gewoon zéggen wat ze verwachten... :roll:

BTW: krijgen we voor dit examen ook weer een tijdslimiet of mogen we deze keer wél neerschrijven wat we denken dat het juiste antwoord is?
Comme un peintre qui voit sous ses doigts
Naître les couleurs du jour
--Joe Dassin

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 19:40

Archief schreef:Vragen herexamen 2006-2007

Hoofdmodule:
1) Je wil onderzoek verrichten naar het dagelijkse leven van de Vlaamse arbeidersvrouwen in de 19de eeuw. Geef drie argumenten waarom je in dat geval zou kiezen voor het gebruik van kwantitatieve (statistische) methodes. Verduidelijk elk van de gekozen argumenten. Geef (en verduidelijk) tevens één punt van kritiek waaraan je je kan verwachten.
2) Bespreek grafiek (welke methodes gebruikt enz.)

3) Bespreek volgend gesprek. Het ging over een krantenartikel waarbij iemand stelde dat er een causaal verband was tussen de secularisatie van de maatschappij en moreel verval en nog meer tussen de commerciële zenders en racisme bij jongeren.

quote]

vraag 1 iemand?

Matthias B.

Berichtdoor Matthias B. » 18 Jan 2008, 19:56

Gast schreef:
Archief schreef:Vragen herexamen 2006-2007

Hoofdmodule:
1) Je wil onderzoek verrichten naar het dagelijkse leven van de Vlaamse arbeidersvrouwen in de 19de eeuw. Geef drie argumenten waarom je in dat geval zou kiezen voor het gebruik van kwantitatieve (statistische) methodes. Verduidelijk elk van de gekozen argumenten. Geef (en verduidelijk) tevens één punt van kritiek waaraan je je kan verwachten.
2) Bespreek grafiek (welke methodes gebruikt enz.)

3) Bespreek volgend gesprek. Het ging over een krantenartikel waarbij iemand stelde dat er een causaal verband was tussen de secularisatie van de maatschappij en moreel verval en nog meer tussen de commerciële zenders en racisme bij jongeren.

quote]

vraag 1 iemand?

iets in de aard van : door kwantitatieve methode volgende voordelen: massa ipv elite, beschrijvende en verklarende statistiek...
eigenlijk gewoon hoofdstuk 1 van hudson (en van die samenvatting...) en daarop toepassen

Matthias B.

Berichtdoor Matthias B. » 18 Jan 2008, 19:58

la lune schreef:
Matthias B. schreef:vorig jaar eerste zit werden er 4 termen gevraagd (o.a. lorenzcurve en zo)

Maar wat zeg je dar dan juist over? Dat het gat om de verdeling van de (on)gelijkheid in de wereld en dat er een soort van trendlijn door het nulpunt loopt die de ideale gelijkheid aanduid n dat hoe dichter de punten bij die lijn liggen, hoe meer gelijk de wereld is? Zoiets? Of moet je ook zeggen wat soort grafiek of zo?
Pfff, waarom kunnen ze nu niet eens gewoon zéggen wat ze verwachten... :roll:

BTW: krijgen we voor dit examen ook weer een tijdslimiet of mogen we deze keer wél neerschrijven wat we denken dat het juiste antwoord is?

voor lorenzcurve zoiets ja... en mss kort zeggen welke grafiek het is (cumulatieve percentagecurve met y-as de welvaart en x-as de huishoudens (of zoiets)

tijdslimiet: geen idee, denk niet dat er daar iets over gezegd is, maar omdat bepaalde mensen examen hebben van één module, andere van 2 en nog andere enkel de basismodule zal er, hopelijk, wel tijd genoeg gegeven worden!

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 20:03

hoi, kan iemand het verschil uitleggen tss histogram en staafdiagram? en wat zijn continue data/discrete data?
bedankt!!

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 21:22

is er iemand die kan uitleggen wa de variantie precies is? ik vind da ni in mijn nota's en ook ni op de slides en da samenvatting van hudson.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 21:22

Gast schreef:hoi, kan iemand het verschil uitleggen tss histogram en staafdiagram? en wat zijn continue data/discrete data?
bedankt!!

daar kan ik je jammer genoeg niet bij helpen... iemand????

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 21:47

Gast schreef:
Gast schreef:hoi, kan iemand het verschil uitleggen tss histogram en staafdiagram? en wat zijn continue data/discrete data?
bedankt!!

Bij de tweede vraag kan ik ook niet helpen.
Het verschil tussen een histogram en een staafdiagram is dat bij een histogram de breedte van een staaf voor een interval staat. Het voorbeeld van de leeftijdspiramide maakt dit duidelijk. Het is geen staafje per leeftijd (zoals dat in principe bij een staafdiagram zou zijn) maar per interval: ik zeg maar een staaf voor 0-9 j., één voor 10-19 j., enz.

Roen

Berichtdoor Roen » 18 Jan 2008, 21:48

Gast schreef:
bedankt!!

Een Histogram komt uit de continue kansverdeling, Staafdiagram uit de discrete waarnemingen
Continue: in dit geval indelen in klassen
Discreet: exact

Bvb:
Histogram met continue waarnemingen (eerste staafje is tussen de 9,525 en 10,16) rarara waarover dit gaat trouwens, het zou een bijzonder mooie vraag zijn rond hoe je "het gemiddelde dit of dat" kan misbruiken ofte met cijfers valt alles te bewijzen
Afbeelding
Terwijl het volgende om een staafdiagram is, want het gaat om een discrete waarneming. Geen klasse,maar een exact cijfer:
Afbeelding

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2008, 21:48

Gast schreef:is er iemand die kan uitleggen wa de variantie precies is? ik vind da ni in mijn nota's en ook ni op de slides en da samenvatting van hudson.

De variantie staat in de samenvatting van Hudson op pagina 19.

Lina

Berichtdoor Lina » 19 Jan 2008, 12:41

Het examen:

1. tabel waar je kruisjes moest zetten welke soort van data het waren (ordinaal, nominaal...)
2. 'berekenen' van modus en mediaan
3. ??
4.begrippen: ceterum paribus, gini - coëfficiënt, Laspeyres - index, Spearman
5. voor - en nadelen van index en groeivoet als statistische techniek + uitrekenen van verdubbeling bevolking (regeltje van 70 a.k.a. ceterum paribus)
6. grafiek bespreken (spreidingsdiagram)
7. casus ivm rangcorrelatiecoëfficiënt (herverdeling van de rijkdom in Engeland in de 16de en 17de eeuw: wat kun je afleiden van de Rs = 0, 55 in de zestiende en Rs = 0,88 in de zeventiende eeuw)

Ik dacht dat er zeven vragen waren. Wie helpt mij uit de nood met vraag 3?
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Eefje

Berichtdoor Eefje » 19 Jan 2008, 13:39

Boxplot/Vijfgetallensamenvatting en vraag over de interkwartielafstand.

Tibo

Berichtdoor Tibo » 19 Jan 2008, 13:58

En twas de Pearson-coëfficiënt alsk mij nie vergis.
Dancet schreef:Voor een echte forumganger blijf je God. :nod:

Cause maybe, you're gonna be the one that saves me...
Jessica Alba = godin

Gast12

Berichtdoor Gast12 » 19 Jan 2008, 14:08

Hallo,

Wat hebben jullie op de vraag van plattelandsgeschiedenis geantwoord. Ik heb de boedelbeschrijvingen en pachtcontracten aangehaald. Is dit juist? Als het niet zo is, wat moest het dan wel zijn!!!

Terug naar “Derde Bachelor”