Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Vrijstellingen tweede zit

Gast

Vrijstellingen tweede zit

Berichtdoor Gast » 03 Jul 2008, 16:24

Halloi,

Ik ben helaas niet geslaagd voor de eerste bachelor geschiedenis en ga mijn jaar overdoen in Antwerpen. Maar ik wil graag voor een paar vakken vrijstellingen krijgen.
Nu is mijn vraag of men ook vrijstellingen kan behalen voor vakken waarvoor men in de tweede zit geslaagd is?

Weet iemand daar wat van? Alvast bedankt.

Plukje

Re: Vrijstellingen tweede zit

Berichtdoor Plukje » 03 Jul 2008, 16:58

Gast schreef:Halloi,

Ik ben helaas niet geslaagd voor de eerste bachelor geschiedenis en ga mijn jaar overdoen in Antwerpen. Maar ik wil graag voor een paar vakken vrijstellingen krijgen.
Nu is mijn vraag of men ook vrijstellingen kan behalen voor vakken waarvoor men in de tweede zit geslaagd is?

Weet iemand daar wat van? Alvast bedankt.

Uiteraard kan je vrijstellingen halen in tweede zit. Zeker proberen!

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 03 Jul 2008, 17:54

De vraag blijft natuurlijk waarom je in hemelsnaam naar Antwerpen zou willen vluchten. Maar zoals Plukje al zei: credits zijn credits, of dat nu eerste of tweede zit is.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jul 2008, 21:19

Ha, bedankt voor de info :-) prettige zomer!

Floor

Berichtdoor Floor » 03 Jul 2008, 23:22

Jasper schreef:De vraag blijft natuurlijk waarom je in hemelsnaam naar Antwerpen zou willen vluchten.

Ik stel mij die vraag niet. Ik ben na mijn eerste jaar in Gent ook gevlucht... En dat is de beste keuze die ik in mijn leven gemaakt heb.

Wel een tip: ga na je 2e zit op het rectoraat een bewijs halen dat je aan de UGent gestudeerd hebt en dat je niet geslaagd bent. In Antwerpen heb je dat papier nodig wil je je vrijstellingen kunnen aanvragen, naar het schijnt.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Jul 2008, 10:22

Ah, merci voor de typ. Ik moet trouwens ook nog een studiebewijs gaan afhalen.

Bart

Berichtdoor Bart » 04 Jul 2008, 17:23

Floor schreef:
Jasper schreef:De vraag blijft natuurlijk waarom je in hemelsnaam naar Antwerpen zou willen vluchten.

Ik stel mij die vraag niet. Ik ben na mijn eerste jaar in Gent ook gevlucht... En dat is de beste keuze die ik in mijn leven gemaakt heb.

Als ervaringsdeskundige, kan je eens de pro"s en contra's van UGent en UA neerpennen?
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Thersites

Berichtdoor Thersites » 04 Jul 2008, 21:34

Ik herinner mij dat een leekracht uit het secundair het altijd had over het feit dat dat bepaalde werkgevers een diploma van de UGent of de KUL hoger inschatten dan een van de VUB :?
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Floor

Berichtdoor Floor » 04 Jul 2008, 23:49

Spijtig dat die cliché's er nog steeds zijn want ik weet nu dat dat totáál onterecht is.

Over de UA kan ik niks zeggen, Bart, ik zit op de VUB. Aan de UA moet je Duits, dat trouwens gegeven wordt door mijn schoonoom, volgen in de richting Geschiedenis weetjewel :arrow: brrrrrr.

De VUB vergeleken met de UGent dan:
(let wel: dan heb ik het ENKEL over de faculteit Letteren & Wijsbegeerte want met de rest heb ik zo geen uitstaans)
VUB: studentvriendelijk, kleine groepjes (wij zijn nu met +/- 20), persoonlijk contact met proffen, proffen waarvoor je iets betekent, faire examens, kwaliteitslessen,..
UGent: ál het tegenovergestelde, op het laatste na misschien. :wink:

Het is NIET "gemakkelijker" aan de VUB en mensen die dat denken, denken bullshit maar ik geef toe dat ik betere punten haal aan de VUB en dat dat te maken heeft met het feit dat ik daar als student wél echt geteld wordt. Ik voel mij daar gewoon veel beter en ik denk dat dat ook een invloed heeft op mijn resultaten...
De leerstof haalt absoluut hetzelfde niveau al zijn we, mede door de beslissende rol die professoren als Lis & Soly binnen onze richting hebben, vooral nogal toegespitst op het sociaal-economische aspect van de geschiedenis. Alhoewel...
De examenvragen vind ik bij ons wel anders... Niet moeilijker, niet makkelijker, anders... Ik heb ook veel meer mondelinge examens dan schriftelijke wat mij eigenlijk heel goed uitkomt.
Ik vind ook dat onze werkcolleges veel meer diepgang hebben dan historische praktijk in Gent maar bon, dat is misschien wel logisch als je ziet dat we soms met groepjes van vijf man werken en les hebben. :wink:

Gerd

Berichtdoor Gerd » 05 Jul 2008, 10:11

los van het feit dat je je waarschijnlijk heel aangenaam voelt in je richting in Brussel blijft het wel een feit dat de geschiedenisopleiding in Gent een betere reputatie heeft.
Hangt er natuurlijk van af wat je hierna met je diploma wil doen, of dit een invloed zal hebben of niet.

Als je gewoon les wil gaan geven denk ik niet dat mensen er veel naar zullen kijken, maar dat hangt dan ook weer af van wie je moet aannemen... iemand die zelf aan VUB heeft gezeten of aan UGent zal uiteraard een voorkeur voor de eigen instelling hebben. Mensen die er niets van kennen kijken er niet naar denk ik.

Op vlak van historisch onderzoek natuurlijk: tot nu toe 'had ik niet de indruk' dat er superveel rekening mee gehouden wordt, maar dit onder voorbehoud, want hoewel er bv. in het Studiecentrum voor Oorlog en MAatschappij veel mensen werken die in Brussel hebben gestudeerd, gaat het meestal wel om franstaligen en ik weet niet echt wat in het franstalige landsgedeelte als 'de betere universiteit' voor geschiedenis wordt gezien. In die zin kan het dus misschien toch wel wat invloed hebben.

Iemand die het op dit laatste vlak wil maken houdt toch best rekening met de reputatie van z'n onderwijsinstelling denk ik. Maar ik denk dat dit maar een beperkt aantal mensen zijn.
Oja, en besef inzake de UA dat daar veel mensen die het hier niet lukt naartoegaan in de hoop dat het daar 'makkelijker' zal zijn. Als ze daar dan ook veel vlotter slagen dan hier zal het daar dan toch ook iets mee te maken hebben, en komen die reputaties toch ook wel ergens vandaan.

Enerzijds trouwens natuurlijk positief dat ze in de VUB meer persoonlijke begeleiding geven, dat zal de student wss wel helpen. Anderzijds denk ik dat je daar dan wel minder zelfstandig leert werken. Hier wordt je misschien wel vaker aan je lot overgelaten, maar ook al is dat op het moment zelf wat lastig en minder plezant, de zaken die van je verwacht worden zijn zeker niet onmogelijk en nog goed te doen, een beetje zelfmotivatie en inzet en zelfstandig denken brengen je er wel. En denk eraan dat zelfstandig kunnen werken bij veel interessante jobs in het beroepsleven een vereiste is. Aangezien het ook om een opleiding tot historicus gaat is het de bedoeling dat een historicus zelfstandig onderzoek kan afleveren, en eens je in zo'n positie zit is er ook geen prof meer die je elke week kan gaan bezoeken om al je vragen aan te stellen...
daarnaast brengt aan z'n lot overgelaten zijn en meer zelfstandig moeten werken volgens mij ook meer zelfstandig denken met zich mee, hoewel dat ook nog wel verschilt van persoon tot persoon. dat is toch ook een troef denk ik. Het universitair systeem is misschien iets minder 'gezellig' volgens sommigen, maar bepaalde kwaliteiten worden er net door aangescherpt. Je valt al eens wat vaker, maar daar leer je dan beter door opstaan.
Laatst gewijzigd door Gerd op 06 Jul 2008, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Floor

Berichtdoor Floor » 05 Jul 2008, 10:57

Er is geen betutteling aan de VUB hoor. Aan het kweken van zelfstandigheid is er geen gebrek. Het is zoals ik zei: je wordt er geteld.
Dat ik met mijn VUB-diploma nooit in het katholiek onderwijs zal mogen lesgeven, is een feit maar ja, dat wil ik dan ook niet. Ook onder mijn klasgenoten hangt die sfeer van minderwaardigheid heb ik al gemerkt. Velen van hen willen hun master in Leuven gaan doen ofzo, gewoon voor de naam van de instelling die op je diploma staat. Erg is dat. Dat de UGent zich blijkbaar zo superieur voelt tegenover andere geschiedenisrichtingen aan andere onderwijsinstellingen is volledig onterecht. Ik heb in één jaar VUB duizend keer meer geleerd dan in één jaar UGent en wij hebben hier wel degelijk zeer kwaliteitsvolle historici en kwaliteitvolle onderzoekcentra. Dat heb ik ook al menig onafhankelijke deskundige mensen horen zeggen.

Enneuh, er is een verschil tussen makkelijk slagen en eerlijk slagen...
Laatst gewijzigd door Floor op 05 Jul 2008, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerd

Berichtdoor Gerd » 05 Jul 2008, 10:58

wat bedoel je met dat laatste?

Floor

Berichtdoor Floor » 05 Jul 2008, 11:12

Ah... Jij vindt het normaal dat een assistent beweert dat je liegt over je punten terwijl jij ze zwart op wit gezien hebt en je dus weet dat je erdoor bent? De assistent echter beweert echter dat je gebuisd bent en de prof trekt er zich geen bal van aan.
Of mensen die hun examens niet meedoen en toch geslaagd zijn... Ook normaal?
Niet dat ik zo gefrustreerd ben, het ligt allemaal achter mij, maar ik heb wel degelijk dingen gezien en meegemaakt aan een universiteit met "zo'n betere reputatie" die voor mij echt niet door de beugel konden.
En nu wil ik het daar nooit of nooit meer over hebben. Punt.

Ah! En ik heb iets gevonden dat beter was in Gent dan in Brussel: de studentenvereniging! Dat is geen slijmerij maar de LWK in Brussel is zo crappy dat ik wel even moest ontwennen van de verwennerij van de VGK... Samenvattingen, studentencursussen, examenvragenlijsten,... Ik heb het allemaal zelf moeten maken hier in Brussel. En hun activiteiten variëren van "een avondje zuipen" naar "een avondje ons bezatten". Jaja, het moet gezegd, de VGK is zowat het enige dat ik hier mis.

Bart

Berichtdoor Bart » 05 Jul 2008, 11:32

:win:

Niemand betwijfelt het dat ze hier bij examens wel eens in de fout gaan. Naast verschillende andere, een reden om naar de feedback te gaan.
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Gerd

Berichtdoor Gerd » 05 Jul 2008, 12:45

Dat ze hier qua organisatie nog verre van de ideale doelstelling verwijderd zijn zal ik zeker ook niet in twijfel trekken...
En qua kwaliteitsverschil kan ik zeker niet oordelen aangezien ik enkel UGent ken.

Doch zoals Coolsaet al zei: perceptie is belangrijker dan realiteit. Als werkgevers ervan overtuigd zijn dat Ugent beter is, heb je er niets aan als dat in realiteit niet zo zou zijn... 't leven is niet eerlijk...

en qua dat lesgeven: vroeger was dat misschien zo, maar nu geraak je wel aan de bak in het katholiek onderwijs hoor ;) denk dat je je daar geen zorgen over moet maken.

Terug naar “Eerste Bachelor”