Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Historische Praktijk I: Alg. inl. tot de geschiedbeoefening

dysto

Re: Historische Praktijk I: Alg. inl. tot de geschiedbeoefening

Berichtdoor dysto » 28 Jan 2008, 16:30

goede opmerking, is wel enorm detail, maar zoals je zegt, Vermeir is een kommaneuker dus grote kans dat hij zoiets vraagt. Hoewel dit zelfs voor hem een enorm detail is.

Drych

Berichtdoor Drych » 28 Jan 2008, 16:31

Haal-ex schreef:Ik heb mijn vragen bij een stukje tekst van La Gazette. Op p.29, regel 11-12, staat volgend stukje zin:

[...], qu'autant que sa protection est asseurée à cet estat, [...]

zou "estat" hier niet 'de regerenden' (de koning en Richelieu) kunnen betekenen of heb'k teveel naar de letters zitten staren?

luk

Berichtdoor luk » 28 Jan 2008, 17:11

Loonis schreef:Volgens mij heeft Vermeir net het tegenovergestelde gezegd, namelijk dat ze die van Dinant ter hulp snelden. Wat nog altijd niet verklaart (daar is nog geen antwoord op gegeven, toch?) waaron Karel later raad vraagt aan St. Pol. Volgens mij is het echter wel degelijk zo dat St. Pol Dinant ter hulp snelt (1. Bourgondië had niet echt veel hulp nodig, 2. er staat "leur" en niet iets à la "nostre") en dat het gewoon weer zo'n fantastische middeleeuwse beleefdheid/politiek spelletje is waardoor St. Pol later uitgenodigd wordt bij Karel om zijn mening te geven.

EDIT: anders kan je ook de volgende zin niet verklaren: "Le huitiesme jour après furent prins d'assault, après avoir esté fort baptus, et n'eurent leurs amys loisir penser si leur aideroient." Er is geen sprake van andere bondgenoten van Dinant, want van Luik is er nog lang geen sprake.

ge hebt mij doen twijfelen, heb daarom op wikipedia gezocht naar St Pol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_de_L ... _Saint-Pol

daar staat o.a het volgende : "he was persistently disloyal to the King, conspiring with Charles, Count of Charolais, and with Edward IV of England"

en ook dit : "Philippe de Commynes, the chief chronicler of Louis' reign, was to write that Saint-Pol had been "abandoned by God because he had tried with all his might to prolong the hostilities between the King and the Duke of Burgunday."

ik neem dus aan dat hij weldegelijk de Bourgondiers, en niet Dinant, te hulp kwam.

stjeentje

Berichtdoor stjeentje » 28 Jan 2008, 18:13

Is er iemand die kan bevestigen wie Saint Pol ter hulp kwam? Iedereen zegt steeds iets anders waardr ik enorm twijfel. Ik dacht dat hij Dinant ter hulp kwam mr ben dit dus absoluut nt meer zkr..

Arnout

Berichtdoor Arnout » 28 Jan 2008, 18:22

Een domme vraag die in schril contrast staat met de rest van de inhoud hier. Maar om hoe laat is het examen? Ik vermoed negen uur maar ik kan het niet vinden op de site en heb allerminst zin om tijd te spenderen aan een frustrerende zoektocht.
Hoe kunde da nu nog niet weten...dienen weet nu nog zijn uur nie...blablablaaaaa...

alvast bedankt

Arnout

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 28 Jan 2008, 18:24

Arnout schreef:Een domme vraag die in schril contrast staat met de rest van de inhoud hier. Maar om hoe laat is het examen? Ik vermoed negen uur maar ik kan het niet vinden op de site en heb allerminst zin om tijd te spenderen aan een frustrerende zoektocht.
Hoe kunde da nu nog niet weten...dienen weet nu nog zijn uur nie...blablablaaaaa...

alvast bedankt

Arnout

http://www.flwi.ugent.be/index.php?id=1 ... fileid=127
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Klorrnond

Berichtdoor Klorrnond » 28 Jan 2008, 18:34

Moeten we die bibliografiedinges ook kennen?

Thersites

Berichtdoor Thersites » 28 Jan 2008, 18:35

Ja, het gedeelte met bibliografieën is te kennen, even quoten van enkele pagina's terug:

Vicky schreef:Hij vraagt iets à la: als ik informatie wil over ... waar moet ik dan zoeken

dus zoals ik zei: weten wat een geannoteerde, retrospectieve,... bibliografie is. Die online bibliografieën leren en deze van België (Pirenne, Genicot, Van Houtte,...).
De rest van dat eerste deel es lezen.

Bij die online bibliografieën de naam weten en wat je er in kan vinden. En bij de retrospectieve van België moet Vermeir gewoon weten wat je bedoelt. Dus je moet niet perse de hele titel vanbuiten leren, misschien de eerste paar woorden...
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Ruben

Berichtdoor Ruben » 28 Jan 2008, 21:42

stjeentje schreef:Is er iemand die kan bevestigen wie Saint Pol ter hulp kwam? Iedereen zegt steeds iets anders waardr ik enorm twijfel. Ik dacht dat hij Dinant ter hulp kwam mr ben dit dus absoluut nt meer zkr..

Saint pol stond aan de kant van de bourgondiërs. 99% zeker...
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Aardbei

Berichtdoor Aardbei » 28 Jan 2008, 21:46

rubino schreef:
stjeentje schreef:Is er iemand die kan bevestigen wie Saint Pol ter hulp kwam? Iedereen zegt steeds iets anders waardr ik enorm twijfel. Ik dacht dat hij Dinant ter hulp kwam mr ben dit dus absoluut nt meer zkr..

Hm.. In mijn notities staat: '.. Hoogmoedig deden die (van Dinant) een uitval, tot hun grote spijt. De achtste dag na de uitval, werden ze door een aanval verslagen, na erg sterk gebombardeerd te zijn, en hun vrienden (van Saint-Pol) hadden zelfs geen tijd om te overwegen of ze hen gingen helpen of niet. De genoemde stad 'Dinant) werd verbrand en met de grond gelijk gemaakt...' Dus zou Saint-Pol Didant moeten redden?

luk

Berichtdoor luk » 28 Jan 2008, 21:56

Aardbei schreef:
rubino schreef:

Hm.. In mijn notities staat: '.. Hoogmoedig deden die (van Dinant) een uitval, tot hun grote spijt. De achtste dag na de uitval, werden ze door een aanval verslagen, na erg sterk gebombardeerd te zijn, en hun vrienden (van Saint-Pol) hadden zelfs geen tijd om te overwegen of ze hen gingen helpen of niet. De genoemde stad 'Dinant) werd verbrand en met de grond gelijk gemaakt...' Dus zou Saint-Pol Didant moeten redden?

Saint pol heeft al beslist om mee te "helpen"(met de Bourgondiers). Dus hij kan onmogelijk een van de vrienden van Dinant zijn.

luk

Berichtdoor luk » 29 Jan 2008, 07:00

alé da leid ik er toch uit af, ben het nog altijd niet zeker of ik wel gelijk heb, eigenlijk... :?

Lies

Berichtdoor Lies » 29 Jan 2008, 12:47

Vragen:
Wat zijn de taken van het archiefwezen in België?

Karakteriseer de 'Bibliografie van de geschiedenis van België - Bibliographie de l'histoire de Belgique'

Dan de teksten, hé..

dysto

Berichtdoor dysto » 29 Jan 2008, 12:51

^^kleine correctie, de eerste vraag was: Geef de taken van het RIJKSarchiefwezen in België.

stjeentje

Berichtdoor stjeentje » 29 Jan 2008, 13:06

zou iemand mij kunnen zeggen waar de 'en' voor staat in :"qui en est la vie et le bonheur inseparable"..
ben nogal nieuwsgierig of ik juist gegokt eb.. :D

Terug naar “Eerste Bachelor”