Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ecologische Geschiedenis

AntonWillaert

Re: Ecologische Geschiedenis

Berichtdoor AntonWillaert » 22 Jan 2008, 14:22

een ander voorbeeld volgens mij is :

From cradle to grave : plasticen bekertjes die niet recycleerbaar zijn
From cradle to cradle : plasticen biobekertjes gemaakt van maïs ( recycleerbaar en vergaanbaar) aka de bekertjes op de meeste festivals nu.
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2008, 19:22

kende de mens warmere periodes dan vandaag?
Is dit dan: 'ja, tot 60 miljoen jaar geleden', allez, ik zie niet in wat je er nog meer op kan antwoorden buiten dan misschien nog iets te zeggen over de commotie van de opwarming van de aarde van de laatste jaren..

Zou ik mogen weten van waar je die 60 miljoen jaar haalt? Ik dacht namelijk dat het tot ongeveer 2 miljoen jaar geleden was getuige p.32 in de cursus.
Ook het Holoceen maximum was warmer dan nu. Al moet vermeld worden dat sommigen denken dat we er nu ook al tegen zitten of zelf erover.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2008, 20:53

euh, de mens zelf heeft toch nog nooit warme periodes gekend, want 60mj geleden bestond de mens toch nog niet? of ben ik nu zo fout? :oops:

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2008, 20:53

* warmere dus

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 22 Jan 2008, 20:55

Gast schreef:euh, de mens zelf heeft toch nog nooit warme periodes gekend, want 60mj geleden bestond de mens toch nog niet? of ben ik nu zo fout? :oops:

Dat heb ik toen ook geantwoord. Al heb ik ook wel de warmere periodes gesitueerd (het voorbeeld van de middeleeuwen waar op de velden van de St. Baafsabdij druiven voor wijn werdeb geteeld etc.) die er in de geschiedenis van de mens geweest zijn.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

valfred

Berichtdoor valfred » 22 Jan 2008, 21:27

Tijdens het Eemiaan (dacht ik toch) zou het iets warmer zijn geweest dan nu. Ik weet wel niet of Thoen dit in zijn lessen vermeld heeft.

FUBAR

Berichtdoor FUBAR » 22 Jan 2008, 22:00

Ja eig heeft de mens dat nooit kunnen meemaken 60mj jaar geleden.

Nu naar ik weet zijn de warmere periodes: in het krijt tot 2mj jaar, het emiaan, het holoceen maximum.

de 'medieval wam period' valt te betwisten, omdat het even warm zou zijn. Maar is idd beter dat je het opschrijft en met de nuance derbij.

frederique

Berichtdoor frederique » 23 Jan 2008, 09:48

Wat is bocage?
Heb er zelf niets bijgeschreven maar zie dat hij het op eerdere examens wel al heeft gevraagd.

Aardbei

Berichtdoor Aardbei » 23 Jan 2008, 09:50

frederique schreef:Wat is bocage?
Heb er zelf niets bijgeschreven maar zie dat hij het op eerdere examens wel al heeft gevraagd.

Een gesloten landschap waarbij de afsluiting ofwel levend is (met een haag), ofwel dood (heb bijgeschreven 'tuim', maar geen idee wat dat zou kunnen zijn en of het zelfs juist is). Het is typisch voor de peasant economy omdat zo de eigen grond beschermd wordt.
Dat is wat ik er bijschreef :]

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 23 Jan 2008, 11:11

Het Eemiaan was even warm als nu. Kzie het hier juist in men notities :wink:
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

michh

Berichtdoor michh » 23 Jan 2008, 12:50

Aardbei schreef:

Een gesloten landschap waarbij de afsluiting ofwel levend is (met een haag), ofwel dood (heb bijgeschreven 'tuim', maar geen idee wat dat zou kunnen zijn en of het zelfs juist is). Het is typisch voor de peasant economy omdat zo de eigen grond beschermd wordt.

Die hagen kunnen tot 10m dik zijn, komt veel voor in Normandië bv. Een tuim is in elkaar gevlochten takken

Sander

Berichtdoor Sander » 23 Jan 2008, 13:04

Die hagen zijn ook een bron van brandstof (hout).
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

Alidonis

Berichtdoor Alidonis » 23 Jan 2008, 14:08

Bovendien is de bocage een van de manieren waarin de ontbossing in het "Ancien Regime" (alles tussen de Romeinen en de 19e E volgens Thoen) werd tegengegaan, indien de bocage bestond uit bomen natuurlijk.
In Brugge is het leven zuur
De mensen zijn arm en de drank zo duur
- Gorki

Aardbei

Berichtdoor Aardbei » 23 Jan 2008, 14:10

michaël aka shnekker schreef:
Aardbei schreef:

Die hagen kunnen tot 10m dik zijn, komt veel voor in Normandië bv. Een tuim is in elkaar gevlochten takken

Een haag van tien meter dik? Dan is die foto toch ook van heeel hoog genomen :?

*Leni*

Berichtdoor *Leni* » 23 Jan 2008, 14:32

Weet iemand wat de voortrekkersrol was van Vlaanderen in de 15e-16e eeuw (p. 131)?
"Every time I try to talk to someone it's 'sorry this' and 'forgive me that' and 'I'm not worthy'..."
- God, Monty Python and the Holy Grail

Terug naar “Eerste Bachelor”