Nuttige links:
- ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
- Topic vorig jaar op viewtopic.php?f=115&t=2889
- Nuttige downloads (o.a. samenvatting van artikels uit de reader) op http://vgkgent.be/eerstebachelor
Archief schreef:1ste zit 2005-2006 wrote:
1. Bespreek de twee grootste technologisch-ecologische problemen van de oude landbouw en hun oplossingen (vooral in Vlaanderen)
2. Wat bedoelt Grigg met "nutritional transition"?
3. Wat is de historische verklaring die JL Van Zanden geeft aan het eventuele bestaan van de groene Kuznets-curve?
4. Drie voorlopers van Darwin + hoe zij invloed op hem hebben gehad
5. Begrippen: David Thoreau, Umweltgeschichte, peasant economy, isotopen, markgenootschappen, Plotinus...
2de zit 2005-2006 wrote:
1) Grafiek uit reader van vervuilingsgraad in Nederland van 1910-1990, ten opzicht van de norm. Hieruit bespreken in hoeverre we de groene kuznets-curve van Van Zanden kunnen zien, ja dan nee en bespreken.
2) Readervraag : Van Malthus tot Rio : maatschappellijk veranderingen zullen hun invloed hebben op een boost binnen ecologisch-biologische methodes.
3) Cursusvraag : welke vormen van historische vervuiling, buiten kapitalisme en wetenschap en techniek. Kort uitleggen welke theorien van wie erover en eigen commentaar hierop.
4) Begripjes : een 8-tal , in maximum 5 lijnen :
a) Milieunegationisme
b) Markies de sade (enkel ecologische context)
c) Tragedy of the commons
d) proxy records
e) Dust Bowl
f) Scala Natura
g) Bocage
h) Welke grondstof meest gebruikt begin 20e eeuw , antwoorden in 1 woord (steenkool)
1ste zit 2004-2005 wrote:
1) heeft de mens warmere perioden gekend dan vandaag?
2) prentje van die gletsjer uit 1750 waarvan ge voornamelijk moest zeggen dat het proxy data was
3) termen en namen o.m.: infield, lynn white jr, natuurtheologie, etc (stuk of 10?)
4) artikel van prof Vanhaute over eco-biologische theorieën
5) uitleg over parallel evolutie milieubeweging en sociale beweging
2de zit 2004-2005 wrote:
1) grafiek van het toenemen van voedergewassen en klaver.
2) begrippen:
a/ Nash
b/ Garrett Hardin
c/ dust bowl
d/ linaeus
e/ Belang van isotopen voor de ecologie
3) artikel Van Zanden: bestaat de groene kuznets-curve?
a/ wat is de groene Kc?
b/ wat zijn Van Zanden z'n argumenten
c/ wat denk je er zelf van
d/ hij gebruikt de curve van Smits, verklaar (of zoiets)
4) open vraag: De nationale kleine landerijen maatschappij (of wat was het ook alweer?...) over het lokken van mensen naar het platteland, helemaal achteraan in de cursus terug te vinden.
----
1) Citaatvraag p. 76 "De heide in onze gewesten is een cultuurlandschap, leg uit aan de hand van argumenten van de auteurs"
2) Draagt de "peasant economy" bij aan de verloedering van het milieu, of doet het het tegenovergestelde ?
3)
a) Wat is Petrarca's (wie?) visie op natuur ?
b) Kwik-vervuiling in Lokeren; waardoor en wanneer ?
c) Wat is het jaren-50 syndroom ?
d) Wat is "creationisme" en op welke opvatting baseert het zich?
4) Was er in het Holoceen (wat?) een even warme of warmere periode dan nu? En wat is de zekerheidsgraad van de data?
---
vragenlijst A
1. citaatvraag tekst autochtone planten en struiken.
wat zijn autochtone planten en struiken?
hoeveel autochtone soorten zijn er in vlaanderen?
en wat willen de auteurs bereiken?
2. beschrijf de natuuropvattingen (vooral bij de elites) in de 16, 18, en 19e eeuw voor het opkomen vh darwinisme
3. Van zanden probeerde de kuznets curve historisch te bewijzen. bespreek en beoordeel.
4. termen: dust bowl, creationisme, nash (2 aspecten), linnaeus, back to nature movement, ..
---
2e zit;
- Bespreek de voornaamste technologische en agro-culturele tekortkomingen van de oude landbouw
- Begrippen en namen: Clarence Glacken (reader), ? (reader), beddebouw, in totaal 5
- Wat zijn de voornaamste energiebronnen in 1500, 1750, 1900, 1970; bespreek en indien ze nieuw zijn tov. hun voorgangers, leg uit waarom ze aan belang wonnen
- Bespreek de oorsprong van het creationisme (of zoiets)
- Citaatvraag: edemic island discours (in het artikel over de oorsprong van ecologie): wat bedoelt de auteur met dit begrip, leg uit.