Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ecologische Geschiedenis

Lina

Ecologische Geschiedenis

Berichtdoor Lina » 12 Sep 2007, 16:49

Dit vak wordt gedoceerd door E. Thoen en de cursus geeft eerst een overzicht van de geschiedenis van deze jonge discipline die pas sinds ca 1980 een apart leven begon te leiden in de historische wereld en gegroeid is uit de biologie, de antropologie en de menselijke aardrijkskunde. Daarna wordt en overzicht gegeven van de diverse hedendaagse milieuproblemen of actuele topics in verband met de relatie mens-natuur en worden deze telkens geplaatst in een ruim historisch perspectief, waarbij de problemen in de geïndustrialiseerde wereld vergeleken worden met die in de nog niet geïndustrialiseerde wereld. Prof. Thoen zal jullie introduceren in de wisselwerking tussen natuur en mens door de eeuwen heen. De leerstof bestaat enerzijds uit slides die je best aanvult tijdens de les, en artikels uit zijn reader (op tijd samenvatten is de boodschap!). Slaag je hierin dan is het examen een fluitje van een cent.

Nuttige links:
- ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
- Topic vorig jaar op viewtopic.php?f=115&t=2889
- Nuttige downloads (o.a. samenvatting van artikels uit de reader) op http://vgkgent.be/eerstebachelor

Archief schreef:1ste zit 2005-2006 wrote:
1. Bespreek de twee grootste technologisch-ecologische problemen van de oude landbouw en hun oplossingen (vooral in Vlaanderen)
2. Wat bedoelt Grigg met "nutritional transition"?
3. Wat is de historische verklaring die JL Van Zanden geeft aan het eventuele bestaan van de groene Kuznets-curve?
4. Drie voorlopers van Darwin + hoe zij invloed op hem hebben gehad
5. Begrippen: David Thoreau, Umweltgeschichte, peasant economy, isotopen, markgenootschappen, Plotinus...

2de zit 2005-2006 wrote:
1) Grafiek uit reader van vervuilingsgraad in Nederland van 1910-1990, ten opzicht van de norm. Hieruit bespreken in hoeverre we de groene kuznets-curve van Van Zanden kunnen zien, ja dan nee en bespreken.
2) Readervraag : Van Malthus tot Rio : maatschappellijk veranderingen zullen hun invloed hebben op een boost binnen ecologisch-biologische methodes.
3) Cursusvraag : welke vormen van historische vervuiling, buiten kapitalisme en wetenschap en techniek. Kort uitleggen welke theorien van wie erover en eigen commentaar hierop.
4) Begripjes : een 8-tal , in maximum 5 lijnen :
a) Milieunegationisme
b) Markies de sade (enkel ecologische context)
c) Tragedy of the commons
d) proxy records
e) Dust Bowl
f) Scala Natura
g) Bocage
h) Welke grondstof meest gebruikt begin 20e eeuw , antwoorden in 1 woord (steenkool)

1ste zit 2004-2005 wrote:
1) heeft de mens warmere perioden gekend dan vandaag?
2) prentje van die gletsjer uit 1750 waarvan ge voornamelijk moest zeggen dat het proxy data was
3) termen en namen o.m.: infield, lynn white jr, natuurtheologie, etc (stuk of 10?)
4) artikel van prof Vanhaute over eco-biologische theorieën
5) uitleg over parallel evolutie milieubeweging en sociale beweging

2de zit 2004-2005 wrote:
1) grafiek van het toenemen van voedergewassen en klaver.
2) begrippen:
a/ Nash
b/ Garrett Hardin
c/ dust bowl
d/ linaeus
e/ Belang van isotopen voor de ecologie
3) artikel Van Zanden: bestaat de groene kuznets-curve?
a/ wat is de groene Kc?
b/ wat zijn Van Zanden z'n argumenten
c/ wat denk je er zelf van
d/ hij gebruikt de curve van Smits, verklaar (of zoiets)
4) open vraag: De nationale kleine landerijen maatschappij (of wat was het ook alweer?...) over het lokken van mensen naar het platteland, helemaal achteraan in de cursus terug te vinden.
----
1) Citaatvraag p. 76 "De heide in onze gewesten is een cultuurlandschap, leg uit aan de hand van argumenten van de auteurs"
2) Draagt de "peasant economy" bij aan de verloedering van het milieu, of doet het het tegenovergestelde ?
3)
a) Wat is Petrarca's (wie?) visie op natuur ?
b) Kwik-vervuiling in Lokeren; waardoor en wanneer ?
c) Wat is het jaren-50 syndroom ?
d) Wat is "creationisme" en op welke opvatting baseert het zich?
4) Was er in het Holoceen (wat?) een even warme of warmere periode dan nu? En wat is de zekerheidsgraad van de data?
---
vragenlijst A
1. citaatvraag tekst autochtone planten en struiken.
wat zijn autochtone planten en struiken?
hoeveel autochtone soorten zijn er in vlaanderen?
en wat willen de auteurs bereiken?
2. beschrijf de natuuropvattingen (vooral bij de elites) in de 16, 18, en 19e eeuw voor het opkomen vh darwinisme
3. Van zanden probeerde de kuznets curve historisch te bewijzen. bespreek en beoordeel.
4. termen: dust bowl, creationisme, nash (2 aspecten), linnaeus, back to nature movement, ..
---
2e zit;
- Bespreek de voornaamste technologische en agro-culturele tekortkomingen van de oude landbouw
- Begrippen en namen: Clarence Glacken (reader), ? (reader), beddebouw, in totaal 5
- Wat zijn de voornaamste energiebronnen in 1500, 1750, 1900, 1970; bespreek en indien ze nieuw zijn tov. hun voorgangers, leg uit waarom ze aan belang wonnen
- Bespreek de oorsprong van het creationisme (of zoiets)
- Citaatvraag: edemic island discours (in het artikel over de oorsprong van ecologie): wat bedoelt de auteur met dit begrip, leg uit.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

bolleke5

Re: Ecologische Geschiedenis

Berichtdoor bolleke5 » 25 Sep 2007, 11:09

Reken er maar op dat iets van het creationisme gevraagd zal worden !

pépé

Berichtdoor pépé » 30 Sep 2007, 20:21

bolleke5 schreef:Reken er maar op dat iets van het creationisme gevraagd zal worden !

Wat heeft dat met ecologische geschiedenis te maken, als ik mag vragen?
Blog: Roodkapje

Ben.

Berichtdoor Ben. » 30 Sep 2007, 20:39

pépé schreef:
bolleke5 schreef:Reken er maar op dat iets van het creationisme gevraagd zal worden !

Wait and see!
Achteraan de cursus wordt dat besproken en ook in de reader wordt er een artikel aan gewijd, als dit alles nog hetzelfde is als vorig jaar natuurlijk.

bolleke5

Berichtdoor bolleke5 » 01 Okt 2007, 15:23

pépé schreef:

dat dacht ik ook toen ik dat zag op het examen ...
zowel in de eerste als in de tweede zittijd een vraag erover ...
maar blijkbaar had ik die les dan toch gemist, want ik wist er niets van/had er niets over genoteerd ...

.kobe

Berichtdoor .kobe » 01 Okt 2007, 19:00

bolleke5 schreef:
pépé schreef:

dat dacht ik ook toen ik dat zag op het examen ...
zowel in de eerste als in de tweede zittijd een vraag erover ...
maar blijkbaar had ik die les dan toch gemist, want ik wist er niets van/had er niets over genoteerd ...

staat niet in de lesnotities maar in de reader, het deel dat Braeckman (ja, die van filosofie) geschreven heeft.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Okt 2007, 20:11

Op minerva: "Stelling ivm de reader van les 1 "Theorie en groeimodellen" ( E. Thoen)

Wat is de mening van de auteurs Hatcher en Bailey over de theorie van Robert Brenner? Zijn ze akkoord? Zijn er meningsverschilen? becommentarieer. Wat is jouw positie in dit debat?"

Euh. Help?

Gerd

Berichtdoor Gerd » 01 Okt 2007, 21:06

niet zo moeilijk toch? Je leest het bijhorende artikel en dan schrijf je een tekstje waarin je begint met het Brennerdebat uit te leggen (wat zegt Brenner en wat zeggen critici). Daarna geef je de commentaar van die twee anderen als ze niet akkoord gaan. Dan geef je zelf commentaar en je eigen mening. liefst een beetje onderbouwd.

Drych

Berichtdoor Drych » 01 Okt 2007, 21:52

Iemand enig idee over welke artikels we nu precies moeten lezen voor die taak?

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Okt 2007, 21:55

Het kan aan mij liggen, maar ik zou niet weten over wie of wat dat gaat. Of over welke tekst dan ook. Les 1 was toch gewoon wat is ecologische geschiedenis, en in die reader staat er op het eerste gezicht toch niets over in. Waar die 'theorie en groeimodellen' vandaan komen, dat is pas de vraag. :) :(

pépé

Berichtdoor pépé » 01 Okt 2007, 21:57

Gast schreef:Het kan aan mij liggen, maar ik zou niet weten over wie of wat dat gaat. Of over welke tekst dan ook. Les 1 was toch gewoon wat is ecologische geschiedenis, en in die reader staat er op het eerste gezicht toch niets over in. Waar die 'theorie en groeimodellen' vandaan komen, dat is pas de vraag. :) :(

Dat een goede vraag. Ik denk dat er een extra les is voor de liefhebbers... :roll:

Drych

Berichtdoor Drych » 01 Okt 2007, 21:59

Ik vind in de reader geen artikels terug van Brenner, Hatcher of Bailey... maar het zal mss eenvoudiger zijn om het gewoon eens aan Thoen te vragen

Thomas_Vl

Berichtdoor Thomas_Vl » 01 Okt 2007, 22:05

Huh, heeft Thoen een taak gegeven vandaag? Ik heb heel de les gevolgd en nu staat er een taak op minerva...ik weet van niks. :?

Enne...weet iemand waarom Thoen het woord 'euh' gebruikt als spatie?

pépé

Berichtdoor pépé » 01 Okt 2007, 22:08

Da's een vreed manneke! Eerst laat hij ons een uur vroeger stoppen om dan een taak op Minerva te posten

Thomas_Vl

Berichtdoor Thomas_Vl » 01 Okt 2007, 22:14

pépé schreef:Da's een vreed manneke! Eerst laat hij ons een uur vroeger stoppen om dan een taak op Minerva te posten

Let's egg his car 8)

Of gaat die milieujongen met de fiets naar huis?

Terug naar “Eerste Bachelor”