Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

AntonWillaert

Re: Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor AntonWillaert » 06 Jun 2008, 10:40

Volgens mij wordt met de rode cirkel op de wereldkaart de gebieden aangeduid waarvan de migratiestromen komen ( meerbepaald Zuid-Amerika, Afrika, Z-O- Azië). Vanuit die gebieden zijn er twee soorten migraties.

interne migraties (blauwe pijlen):
bijvoorbeeld migraties binnen Afrika naar het meer welvarende deel: Zuid-Afrika.( Makkelijk te linken aan de lynch-partijen die nu aan de gang zijn in Zuid-Afrika. Buitenlanders worden gelynched omdat ze het werk van de Zuid-Afrikanen zelf 'afpakken'. )

bijvoorbeeld de migraties binnen Z-Amerika, naar het Zuiden van Zuid-Amerika

externe migraties ( rode pijlen)
bijvoorbeeld : Afrikanen naar Europa, Z-Amerikanen naar N-Amerika, Z-O Aziërs naar O-Azië en Europa.

( indien ik het fout heb, gelieve te verbeteren :P)

Uhm, zelf ook nog een vraagje. Wat wordt bedoelt met Energy als prime mover ( theorie van Smil)? Ik heb daar geen notities van. :?
Gaudeamus igitur, iuvenus dum sumus
Laat ons dan vrolijk zijn, zolang we jong zijn

klein ventje

Berichtdoor klein ventje » 06 Jun 2008, 10:53

ik zou daar graag een antwoord op geven maar ik vind zelf niet echt een bevredigend antwoord..
In hoofdstuk 3 gaat het over de koolstofuitstoot (dia 13) maar de tijdsperiode speelt zich af before present, is er dan al before present een kritiek punt van uitstoot bereikt? dit kan tog niet?
tis nog vroeg op de ochtend, ben nog niet lang wakker, zal mss daar aan liggen :wink:
grtz

Beeijzaaijl

Berichtdoor Beeijzaaijl » 06 Jun 2008, 10:58

klein ventje schreef:In hoofdstuk 3 gaat het over de koolstofuitstoot (dia 13) maar de tijdsperiode speelt zich af before present, is er dan al before present een kritiek punt van uitstoot bereikt? dit kan tog niet?
tis nog vroeg op de ochtend, ben nog niet lang wakker, zal mss daar aan liggen :wink:
grtz

Het kritieke punt wordt pas na de 0 bereikt = vandaag de dag.
De andere pieken zijn de interglacialen (staat op blz 64).

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 06 Jun 2008, 11:18

Uhm.... bldz 69 van het handboek :

" In China onder de Han-dynastie ( 200v.chr - 200 n.chr) wordt belangrijke vooruitgang geboekt in de kennis van de steenkool-en gasontginning,...."

Klopt dit wel? Ik bedoel, die steenkoolontginning kan ik nog verstaan. Maar Chinezen die in de eeuwen rond christus aan gastontginning doen? :?

Beest

Berichtdoor Beest » 06 Jun 2008, 13:32

AntonWillaert schreef:Uhm, zelf ook nog een vraagje. Wat wordt bedoelt met Energy als prime mover ( theorie van Smil)? Ik heb daar geen notities van. :?

Wat rondzoeken op Google bracht geen verheldering. Smil heeft een boek: The two prime movers of globalization: history and impact of diesel engines and gas turbines. Dus blijkbaar is energie voor die kerel een primaire krachtbron achter de globalisering. Kwestie dat energie altijd nodig is zeker? En dat de zoektocht en de verspreiding van energiebronnen leidde tot globalisering misschien? Of dat door meer energie globalisering nodig is? Het is een wilde gok maar het is toch beter dan niets ;) Ik heb er ook niets over in mijn notities terwijl ik bij de voorgaande wel dingen heb opgeschreven, dus laten we er vanuit gaan dat het helemaal niet zo belangrijk is :mrgreen:
So tell me why we're talking when we dance so good

technoville

Berichtdoor technoville » 07 Jun 2008, 10:24

is er iemand die mij dia 19 kan uitleggen over hoofdstuk 5 (politieke wereld)
mijn notities zijn blijkbaar niet zo volledig als gedacht :?
merci

wester

Berichtdoor wester » 07 Jun 2008, 15:10

Hoeveel tijd is er voorzien voor het examen?
Doei!

Sander

Berichtdoor Sander » 07 Jun 2008, 16:00

wester schreef:Hoeveel tijd is er voorzien voor het examen?
Doei!

Ook twee uurtjes waarschijnlijk.
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

klein ventje

Berichtdoor klein ventje » 07 Jun 2008, 17:04

weet er iemand wat er precies bedoeld wordt met 'staten zijn decisions takers ipv decision makers (hoofdstuk 8, een globale wereld)

Ruben

Berichtdoor Ruben » 07 Jun 2008, 17:11

klein ventje schreef:weet er iemand wat er precies bedoeld wordt met 'staten zijn decisions takers ipv decision makers (hoofdstuk 8, een globale wereld)

Ik denk dat hij daarmee bedoelt dat wanneer staten decision takers zijn, de beslissingen/keuzes min of meer aan hen worden opgedrongen (door bedrijven, de wereldeconomie, de globalisatie?). Indien ze decision makers zouden zijn, zouden ze meer planmatig te werk gaan. Kan iemand dit bevestigen?
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Loonin
Prosenior

Berichtdoor Loonin » 08 Jun 2008, 08:40

Ayyyyyy. Goed zo? :)

Wat ik wel nog zou toevoegen is dat die beslissingen die de staat moet ondergaan bijvoorbeeld delokisering of herstructurering zijn, waar de staat nu wel nog onderhandelt maar niet het initiatief of de beslissingsmacht heeft. Gewoon als (denk ik correct) voorbeeldje.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 08 Jun 2008, 09:56

dia 24 van hoofdstuk 7. Uit welke periode is die chinese kaart? Lijkt me zelfs nog te detailleus om te kunnen toeschrijven aan de 14de eeuw ( Zengh He -dude) om dan nog maar te zwijgen over het Amerikaanse continent op de kaart.

vincent

Berichtdoor vincent » 08 Jun 2008, 10:04

AntonWillaert schreef:dia 24 van hoofdstuk 7. Uit welke periode is die chinese kaart? Lijkt me zelfs nog te detailleus om te kunnen toeschrijven aan de 14de eeuw ( Zengh He -dude) om dan nog maar te zwijgen over het Amerikaanse continent op de kaart.

de kaart was nep. Men wou aantonen dat China zogezegd al heel ver stond in zijn geografische kennis, en zelfs Amerika ontdekt had. Meer kan ik er ook niet echt over zeggen.

AntonWillaert

Berichtdoor AntonWillaert » 08 Jun 2008, 11:19

ah kk, thx !

stjeentje

Berichtdoor stjeentje » 08 Jun 2008, 13:11

is er iemand die mij dia 35 & 36 van het laatste hoofdstuk kan uitleggen?
wat is de 'wonderful life' van Stephen Jay Gould?
wat stellen die prenten voor en wat is de link met Darwin?

Terug naar “Eerste Bachelor”