Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Libertine

Re: Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor Libertine » 08 Jun 2008, 13:55

stjeentje schreef:is er iemand die mij dia 35 & 36 van het laatste hoofdstuk kan uitleggen?
wat is de 'wonderful life' van Stephen Jay Gould?
wat stellen die prenten voor en wat is de link met Darwin?

dia 36:
vroeger dacht men over het leven op aarde: Darwin: van ééncellig naar meercellig (min of meer lineair)

nu, meer onvoorspelbaar: Gould: ook perioden van massa-extinctie... periodes waar 99 % van het leven op aarde uitsterft, idee komt voor uit de chaostheorie
en dan begint het weer opnieuw
ook: evolutie is meer toeval, (<-> surfival of the fittest?) "Zijn conclusie is dat als de evolutie nogmaals zou plaatsvinden, dat de kans zeer klein is dat de huidig voorkomende phyla weer zouden overleven: evolutie is onvoorspelbaar. "

L.

Berichtdoor L. » 08 Jun 2008, 14:04

ik vroeg me af of de dia's 62-68 (bij les 7) bij de stelling v Hobson horen..?
en weet iemand wat er juist op dia 65 en 67 (britse kolonies, tonen v superioriteit vh westen?) wordt voorgesteld?
alvast bedankt!

Alidonis

Berichtdoor Alidonis » 08 Jun 2008, 18:59

Wat betekent dia 14 van les 4 (agrarische dinges)? Catal huyuk ofzo? En dia 24-25?
In Brugge is het leven zuur
De mensen zijn arm en de drank zo duur
- Gorki

jochen

Berichtdoor jochen » 08 Jun 2008, 19:23

Alidonis schreef:Wat betekent dia 14 van les 4 (agrarische dinges)? Catal huyuk ofzo? En dia 24-25?

Catal Huyuk is een site van een soort eerste stad ooit. ik dacht dat de verschillende opgravingslagen lieten zien hoe het neolithiseringsproces in fasen verliep, beetje bij beetje dus. Ook bleek dat er nog geen hiërarchiseringsproces was ontwikkelt.

dia 24 weet ik niet

dia 25 is een blanke vrouw die ondersteunt wordt door een aziatische of indiaanse en een zwarte vrouw waar men dus mee wilt zeggen dat het Westen leeft op de rug van andere bevolkingen. Aan de les te zien gaat het over de vroege westerse kolonisatiebeweging en ontginning van suiker, slavernij, driehoekshandel maar ook de ontwikkeling wereldeconomie. Dit geldt dus in feite nu ook nog...
Save me Jebus!

Ruben

Berichtdoor Ruben » 08 Jun 2008, 19:56

Alidonis schreef:Wat betekent dia 14 van les 4 (agrarische dinges)? Catal huyuk ofzo? En dia 24-25?

ook over catal huyuk: eerste grote stad, maar nauwelijks 13 ha groot. (weinig)
Ruben says: uhu
mja
soit, bijna alle coureurs die ik nu heb kunnen potten breken
Johannes says: zie maar dat ze geen poten breken
HAHAHAHAHAHA

Alidonis

Berichtdoor Alidonis » 08 Jun 2008, 20:02

Al-Exodus schreef:

Niet vergeten dat landbouw hier grotendeels nog tesamen ging met jacht en verzamelen.

Dude, pak jij de trein van 12u44 in Dendermonde? Dat ik nog eens naar je prentjes kan kijken :wink:
In Brugge is het leven zuur
De mensen zijn arm en de drank zo duur
- Gorki

Beeijzaaijl

Berichtdoor Beeijzaaijl » 08 Jun 2008, 21:11

De verdeling van de wereld in kernen en hun invloedssferen. Wordt gebruikt om Wallerstein te verduidelijken. De kernen zijn superieur aan hun periferie en oefenen er macht op uit. Hierdoor zit er dynamiek in het systeem door de uitwisseling tussen beide en spelen beide dus op eenzelfde schaal mee (hier: wereldeconomie). Deze vergelijking wordt nog enkele malen in de cursus gebruikt. (blz 184)

Beeijzaaijl

Berichtdoor Beeijzaaijl » 09 Jun 2008, 19:53

Bon de vragen voor zover ik ze mij nog herinner

1) Is beschavingsgeschiedenis wereldgeschiedenis. Bespreek, let op de verschillen/gelijkenissen tussen beide. Geef pro/contra argumenten
2) Stelling dat de bestrijding van armoede de ongelijkheid de wereld niet uithelpt. Plaats deze discussie in het globale debat over armoede en vergelijk (of iets anders, niet zeker!) met de theoretische armoedevraagstuk
3) prentje van verhouding bevolking en landbouwintensivering (slide 33 van les 2)
4) prentje van wat schepen: bespreek de context, situeer, wie zijn de actoren, welke handelswaar,... (slide 33 (weer) van les 7)
5) twee begrippen: Darwin's Nightmare en Peters Projection

Dat zijn ze ongeveer, ik denk dat ik er geen vergeten ben. Iemand die vraag 2 kan aanvullen zou wel handig zijn :) .

Sander

Berichtdoor Sander » 09 Jun 2008, 20:02

Vraag 2: het feit dat armoede de wereld uithelpen de toegang van de armste mensen op aarde tot de markt niet zal vergroten, integendeel: het aandeel van de 20% armste mensen in de globale markt neemt zelfs af.
(of zoiets)
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

Lina

Berichtdoor Lina » 09 Jun 2008, 20:49

Dankje! En slotje.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Terug naar “Eerste Bachelor”