Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Lina

Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor Lina » 12 Sep 2007, 12:57

Dit vak wordt gedoceerd door E. Vanhaute en geeft een algemene introductie over het begrip 'wereldgeschiedenis', een confrontatie van diverse benaderingen binnen het mondiale historische perspectief: internationale geschiedenis, interregionale geschiedenis, beschavingsgeschiedenis, comparatieve geschiedenis, interculturele geschiedenis, moderniseringsgeschiedenis, wereldsysteem analyse enzovoort.De uitwerking van diverse thematische vraagstukken: schalen van tijd en plaats, periodiseringen, beschaving(en), bevolking en demografie, mens en ecologie, ‘the great divergence’, globalisering en armoede en ongelijkheid.

Nuttige links:
- ECTS - fiche op http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM
- Topic vorig jaar op viewtopic.php?f=115&t=2877

2de zit 2004-2005 schreef:- beschaving in enkelvoud / meervoud
- waarom liggen de wortels van de Westerse beschaving volgens stearns NIET bij Mesopotamië, Egypte, Griekenland & Rome?
- prent met chinese jonk en europees ontdekkingschip (ivm pommeranz dus) linken met het west versus oost debat
- structurele wijziging in N-Atl. maatschappij ivm in de V.S. 'working poor', in Europa laaggeschoolde werklozen
- grafiek met arbeidsparticipatie vrouwen/mannen (verklaar de algemene evoluties)

1ste zit 2005-2006 schreef:1) casussen, netwerken en systemen: beschrijf de eigenschappen van deze drie vormen en geef ook de verschillen. licht toe met een voorbeeld
2) The Great Divergence: in het debat is er een belangrijke perspectiefverschuiving. welke nieuwe verklaringen worden naar voren gebracht? op welke wijze dagen ze de oude uit? Geef eerst een algemeen antwoord en licht dan toe met enkele voorbeelden
3) Tekening van "clash of civilisations": plaats dit debat in het breder perspectief van de wereldgeschiedenis
4) tekening: drie naakte vrouwen, 1 zwarte, 1 blanke en 1 Indiaanse
5) Waarom heeft Western Civ blijven bestaan? a) welke factoren ziet stearns die de traditie van "western civ' sinds de jaren '60 in vraag stellen, en b) wat is zijn verklaring voor het feit dat "western civ" nog steeds bestaat.

2de zit 2005-2006 schreef:1)de termen convergentie/divergentie uitleggen in verband met menselijke migratie en uitleggen waarom de periode 1400-1700 hierbij zo belangrijk was.
2)globalisering in het historisch perspectief: welke vragen kun je stellen en wat voor concept is het concept globalisering
3)prent van het Westen in de periferie
4)prent met chinese tekst en giraf eronder als afbeelding
5)Stearns, hfdstk 1O, waarom bekijkt hij industrialisering met een comparatieve kijk en welke verklaringen ziet hij voor de industrialisatie.
[/quote]
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Gast

Re: Inleiding tot de Wereldgeschiedenis

Berichtdoor Gast » 02 Mar 2008, 23:33

Door omstandigheden kon ik er vrijdag niet in de les zijn..
Kan er mij iemand vertellen of er iets belangrijks gezegd geweest is? Iets dat absoluut te weten valt?
Gegroet

Lina

Berichtdoor Lina » 03 Mar 2008, 08:48

Normaal is er hier een volledig uitgeschreven syllabus van.
Qui serait assez insensé pour mourir sans avoir fait le tour de sa prison!

Sander

Berichtdoor Sander » 03 Mar 2008, 09:04

Lindsey schreef:Normaal is er hier een volledig uitgeschreven syllabus van.

Die komt er in boekvorm ergens deze maand aan. Vorig jaar althans stond alles wat gezegd werd in de les, ook in de syllabus. De prentjes niet natuurlijk.
Bezoek eens mijn blog hier, of volg me op Twitter hier.

amjdmg

Berichtdoor amjdmg » 13 Mar 2008, 12:01

Schandalig dat dat 15€ kost, terwijl het vorig jaar gratis op minerva stond.
Als het fascisme in Europa ooit weer opduikt, zal het dat doen onder de naam antifascisme. - Jacques Presser

haste

Berichtdoor haste » 14 Mar 2008, 12:17

Waar is de prof vorige week gebleven?
Dank.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Mar 2008, 18:29

Komen er voor dit vak nog samenvattingen op de vgk? (Alsook van kunst en gesch v België en klassieke?
doei

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 15 Mar 2008, 18:33

Gast schreef:Komen er voor dit vak nog samenvattingen op de vgk? (Alsook van kunst en gesch v België en klassieke?
doei

Als iemand die maakt en doorstuurt wel ..
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Chareth Cutestory

Berichtdoor Chareth Cutestory » 16 Mar 2008, 12:42

Heeft iemand de pdf's van vorig jaar nog? Ik zoek het stukje over globalisering in historisch perspectief.

edit: Iemand die dat stuk uit het boek even wil laten kopiëren is ook welkom, natuurlijk.

Thersites

Berichtdoor Thersites » 16 Mar 2008, 13:16

Chareth Cutestory schreef:Heeft iemand de pdf's van vorig jaar nog? Ik zoek het stukje over globalisering in historisch perspectief.

edit: Iemand die dat stuk uit het boek even wil laten kopiëren is ook welkom, natuurlijk.

Chek je PM's
All your life... You were only waiting for this moment to arise

vincent

Berichtdoor vincent » 28 Mar 2008, 10:26

Hoe belangrijk zijn al die tabellen en grafieken? moet je deze kunnen herkennen,bespreken,...?

Amélie

Berichtdoor Amélie » 28 Mar 2008, 11:28

vincent schreef:Hoe belangrijk zijn al die tabellen en grafieken? moet je deze kunnen herkennen,bespreken,...?

Cijfers moet je natuurlijk niet vanbuiten kennen, maar wel de essentie van het cijfermateriaal (de evolutie, wat er precies mee wordt duidelijk gemaakt,...). Bij ons vroeg hij geen grafieken, maar wel afbeeldingen. De grafieken en tabellen zijn er volgens mij gewoon om iets duidelijk te maken, maar dat kun je meestal wel uit de tekst zelf ook afleiden.
Brus-sel | Hal-le | Vil-voor-de. Voila, 't is gesplitst.

valfred

Berichtdoor valfred » 28 Mar 2008, 17:39

Bij ons heeft hij wel een grafiekje gevraagd als ik het mij goed herinner. Maar als je de cursus blokt en terwijl je blokt de tabellen en grafieken bekijkt (je moet ze niet gedetailleerd vanbuiten kennen), dan zal je op het examen wel kunnen uitleggen wat de tabel of grafiek aantoont. Ik had bv geen flauw idee meer wat hij bij die grafiek had gezegd in de les, maar doordat ik de stof kende, heb ik wel de grafiek kunnen bespreken.

Lua

Berichtdoor Lua » 30 Apr 2008, 20:48

Hecht Vanhaute veel belang aan de titels van genoemde boeken? Of is het gewoon hoe meer details hoe beter?

Bij het stukje over westerse beschaving zijn de boeken die elkaar zouden moeten tegenspreken deels van dezelfde auteur of vergis ik mij?
Civilization in the West ( Pearson/longman)
<->
Western Civilization ( Pearson/prentice)
The West. Encounters and transormation (Pearson/Longman)

of zijn dat geen auteurs? :D

Thersites

Berichtdoor Thersites » 30 Apr 2008, 20:52

Lua schreef:Hecht Vanhaute veel belang aan de titels van genoemde boeken? Of is het gewoon hoe meer details hoe beter?

Bij het stukje over westerse beschaving zijn de boeken die elkaar zouden moeten tegenspreken deels van dezelfde auteur of vergis ik mij?
Civilization in the West ( Pearson/longman)
<->
Western Civilization ( Pearson/prentice)
The West. Encounters and transormation (Pearson/Longman)

of zijn dat geen auteurs? :D

Dat zijn namen van uitgeverijen als ik het goed op heb.

Wat titels betreft: het is niet zoals bij historische kritiek, focus je eerder op inhoud, tendenzen, etc. in plaats van op details zoals auteurs en hun boeken.
All your life... You were only waiting for this moment to arise

Terug naar “Eerste Bachelor”