Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Ruimte voor een vakoverschrijdende discussie over historische gebeurtenissen en evoluties
Dragases

Re: Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Berichtdoor Dragases » 15 Mar 2010, 14:57

Anton schreef:Ben het niet 100% met je eens Jeroen, van doctorandi in Vlaanderen wordt niet echt verwacht dat ze in het buitenland studeren (althans voor de wijsbegeerte niet), dat is meer zo voor post-docs. En het is inderdaad zo dat in sommige vakgebieden (niet de wijsbegeerte en de moraal trouwens) doctorandi onderwijs moeten geven, maar, volledig volgens de filosofie van de het Vlaamse Onderwijsbeleid, worden ze ook aangespoord om daar zo weinig mogelijk tijd aan te spenderen, net zoals proffen tegenwoordig aangespoord worden om zo weinig mogelijk aandacht aan onderwijs te geven, liefst net genoeg om geen negatieve studentenevaluaties te krijgen. Dat het onderwijs aan bijvoorbeeld de Ugent toch niet zo heel slecht is, is te danken aan de goodwill van individuen die tegen de tendens van bovenaf durven ingaan. In het Angelsaksische systeem worden grad students trouwens vaak ook verwacht om seminars of bijles te geven aan undergrads, en in tegenstelling tot hier verwachten ze daar wel dat je je werk serieus neemt. Tis misschien nogal cynisch wat ik hier zeg, maar ik qua onderwijsbelasting denk ik niet dat wij een achterstand hebben.

In de VS hangt het trouwens, denk ik toch, af van instelling tot instelling. Over het algemeen kijkt men denk ik sowieso naar output, maar op een minder dwaze manier. Vaak is het zo dat één baanbrekend artikel (zelfs al is dat geen A1) of een invloedrijk boek belangrijker wordt geacht dan een hele rits A1's of boeken die toch niet gelezen worden.

Ik heb niet gezegd dat men verwacht dat doctorandi in het buitenland gaan studeren, wel dat ze daar onderzoek gaan doen indien dat van toepassing is op hun domein. Ik kijk nu in de eerste plaats naar mijn eigen vakgebied, Oude Geschiedenis/Classics, en daar zie je dat die criteria toch gelden. De doctorandi geven op zijn minst een vak (en/of modules). Bovendien, wat ik vorige keer vergeten vermelden heb, moeten zij ook nog eens examens en thesissen verbeteren.

Er is een fundamenteel verschil met 't lesgeven dat men in Vlaanderen doet en in 't Angelsaksisch systeem. De doctorandi op de - voormalige - vakgroep Oude Geschiedenis geven effectief colleges die in theorie door de docenten gegeven worden. Zoiets is voor mij verboden in Cork. Het klopt dat graduate students bij ons vaak bijles ("tutorials") geven aan undergraduates, maar vaak is dat voor doctorandi die geen beurs hebben. In Vlaanderen is het een relatief zeldzaam fenomeen, maar in de Angelsaksische wereld gebeurt het wel vaker dat studenten doctoreren zonder daarvoor betaald te worden. Tutorials zijn dan een manier om toch nog een - klein - inkomen te hebben.

Ik herhaal: ik moet/mag niet publiceren, bachelorvakken doceren en examens of thesissen verbeteren. Voor de meeste mensen die doctoreren in Geschiedenis in Vlaanderen geldt dat wel.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Anton

Re: Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Berichtdoor Anton » 16 Mar 2010, 10:06

Anton schreef:De doctorandi op de - voormalige - vakgroep Oude Geschiedenis geven effectief colleges die in theorie door de docenten gegeven worden

dat is hier trouwens ook verboden hoor.
The pure and simple truth is rarely pure and never simple (Oscar Wilde)

Terug naar “Geschiedenis”