Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Ruimte voor een vakoverschrijdende discussie over historische gebeurtenissen en evoluties
Bart

Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Berichtdoor Bart » 19 Sep 2009, 09:41

De Standaard schreef:‘Ik trek het boetekleed aan'

BRUSSEL - In een boek nam Luc De Vos letterlijke passages uit een andere publicatie over. Het boek wordt uit de handel genomen.

In 2006 publiceerde de historicus Luc De Vos een boek waarvan een hoofdstuk in belangrijke mate blijkt te bestaan uit fragmenten van een boek van iemand anders. Hij nam die meestal letterlijk en zonder bronvermelding over. De jonge vorser Michaël Auwers bracht dit plagiaat aan het licht in een historisch vakblad.

Luc De Vos geniet bekendheid als militair historicus. Hij is professor krijgsgeschiedenis aan de Koninklijke Militaire School in Brussel en doceert het vak buitenlands beleid van België aan de KU Leuven. Bij deze cursus schreef hij, samen met Etienne Rooms, het boek Het Belgisch buitenlands beleid. Tal van passages eruit zijn, zo onthult Auwers, ontleend aan het boek Diplomatieke cultuur van de historicus en diplomaat Peter Van Kemseke uit 2000.

De Vos ontkent het plagiaat niet: ‘Ik trek het boetekleed aan.' Volgens hem is het een gevolg van onoplettendheid van een assistent bij het verwerken van de oorspronkelijke elektronische cursus tot een boek. De uitgeverij Acco, die het boek van De Vos publiceerde, besliste om het uit de handel te halen.

Blz. 16 Het betere knip- en plakwerk.
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Loonin
Prosenior

Re: Niet enkel studenten plegen plagiaat!

Berichtdoor Loonin » 19 Sep 2009, 09:53

LOL. Onoplettendheid van een assistent. Schrijf je boeken dan zelf hé.
Tokyo Police Club schreef:Our robot masters will know how to clean this mess up, and build a better world for man and machine alike.

Afbeelding

Sientje

Berichtdoor Sientje » 19 Sep 2009, 11:22

Daar gaat iemand's z'n geloofwaardigheid t.o.v. z'n studenten..
Epicness wordt niet bereikt door braaf te doen.

Chareth Cutestory

Berichtdoor Chareth Cutestory » 20 Sep 2009, 18:01

Loonis schreef:LOL. Onoplettendheid van een assistent. Schrijf je boeken dan zelf hé.

Je zou er van staan kijken hoeveel redactiewerk van zo'n boeken door onderbetaalde assistenten of studenten gedaan wordt :)

Juhrer
Prosenior

Berichtdoor Juhrer » 21 Sep 2009, 09:13

Dat het zo eenvoudig afgewimpeld wordt vind ik echter schandalig. Hoe hard treedt UGent niet op tegen plagiërende studenten?
ΗΤΟΙ ΜΕΝ ΠΡΩΤΙΣΤΑ ΧΑΟΣ ΓΕΝΕΤΟ

nimrod

Berichtdoor nimrod » 21 Sep 2009, 10:26

Tijd dat die kerel es in zijn hemd werd gezet :D Heb dat fameuze boek mogen bestuderen. Tweede scoop: het inleidende hoofdstuk, 'theorie van de internationale betrekkingen' (of ezo), is een klakkeloos overgenomen doorslag van Coolsaets onovertroffen cursus. En het boek is ook nog es waanzinnig slecht, luizig geschreven, paragrafen van een zin lang die niets maar dan ook niets terzake doen (ze weten te reproduceren op 's mans examen leverder niettemin punten op :D). Kortom, epic fail.
Afbeelding Afbeelding

xavier

Berichtdoor xavier » 29 Sep 2009, 22:14

Tegelijk wordt in deze ook wel de vinger aan de wonde gelegd in verband met de koninklijke militaire academie.

Zij zou normaliter eveneens moeten ageren als een universiteit, inclusief academische publicaties. Toch moeten we vaststellen, integenstelling tot andere militaire academies, dat onze Belgische met goede publicaties toch achterblijft.
Terwijl er zeker mogelijkheden zijn om over militaire geschiedenis te publiceren. Een heel mooi voorbeeld is de rei militari, een genootschap die zich uitsluitend bezighoudt met militaire geschiedenis van de Middeleeuwen... jammer

PS om het toch nog maar eens te hebben over militaire geschiedenis.

Victorious B.I.G.

Berichtdoor Victorious B.I.G. » 30 Sep 2009, 19:54

xavier schreef:Tegelijk wordt in deze ook wel de vinger aan de wonde gelegd in verband met de koninklijke militaire academie.

Zij zou normaliter eveneens moeten ageren als een universiteit, inclusief academische publicaties. Toch moeten we vaststellen, integenstelling tot andere militaire academies, dat onze Belgische met goede publicaties toch achterblijft.
Terwijl er zeker mogelijkheden zijn om over militaire geschiedenis te publiceren. Een heel mooi voorbeeld is de rei militari, een genootschap die zich uitsluitend bezighoudt met militaire geschiedenis van de Middeleeuwen... jammer

PS om het toch nog maar eens te hebben over militaire geschiedenis.

Heb je de lijst met publicaties van de persoon in kwestie al gezien?
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." Sir W. CHURCHILL

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 09 Mar 2010, 13:57

't leek me de moeite niet om een nieuw topic te openen, maar als reactie op die hele Martin Stone-affaire schreef Filip Reyntjens (UA - IOB) een opiniestuk. Niet veel nieuws misschien, maar het leek me wel interessant om de meningen hier eens te horen.

Als je ziet hoe Vlaamse universiteiten afgerekend worden op de publicatiedrift van hun onderzoekers, is het niet verwonderlijk wanneer er eens eentje, zoals de Leuvense filosoof Martin Stone, plagiaat pleegt. FILIP REYNTJENS toont de perverse kantjes van de financieringswet.
Ik weet niet of de Leuvense hoogleraar Martin Stone dacht aan het nieuwe financieringsmodel van de Vlaamse universiteiten toen hij zwaar plagiaat pleegde (DS 6 maart), zowat de ergste zonde die een onderzoeker kan begaan. Wellicht niet, want blijkbaar was hij niet aan zijn proefstuk toe, maar toch is er een verband tussen zijn fraude en de manier waarop onze universiteiten sinds kort worden gefinancierd.

André Oosterlinck

In een terugblik op het voorbije decennium (DS 26-27 december) beweerde de ererector van de KU Leuven, André Oosterlinck, dat 'we behoren tot de meest efficiënte universiteiten van Europa'. Dat was op zich al betwistbaar: in de wereldwijde tophonderd van de gezaghebbende Shanghai Ranking komt geen enkele Vlaamse universiteit voor, in tegenstelling tot andere Europese landen als het Verenigd Koninkrijk (met 11 vermeldingen), Duitsland (5), Frankrijk en Zwitserland (elk 3), Nederland, Denemarken en Zweden (elk 2), en Noorwegen en Finland (elk 1). Sommige van die landen tellen niet meer inwoners dan Vlaanderen.

Maar erger was de verklaring die Oosterlinck zocht voor de vermeende efficiëntie van de Vlaamse universiteiten. Hij vond die in de nieuwe financieringswet, waarbij de helft van de financiering afhangt 'van de wetenschappelijke output, in publicaties in internationale tijdschriften en in doctoraten'. Volgens hem heeft dat geleid 'tot een positieve competitie tussen de verschillende universiteiten en een onderlinge vergelijking van kwaliteit'. Nu heeft dat nieuwe financieringsmodel precies voor gevolg dat onze universiteiten sommige van hun essentiële functies steeds minder gaan vervullen omdat het een echte ratrace in een publish or perish-cultuur veroorzaakt.

Als oudere gewoon hoogleraar die geen promotie meer moet maken kan ik het mij veroorloven dit opiniestukje te schrijven, maar gedoctoreerden en jonge docenten kunnen daarvoor de tijd niet meer vrijmaken. Zij kunnen ook geen voordrachten gaan geven 'te velde', advies geven aan organisaties van het middenveld, activiteiten ontplooien die maatschappelijk of ontwikkelingsrelevant zijn, en zij kunnen ook maar beter niet te veel tijd, energie en verbeelding stoppen in kwaliteitsvol onderwijs: wanneer zij worden geëvalueerd of een bevordering zoeken, wegen al die zaken erg licht. Zij moeten (liefst veel) publiceren in 'internationale peer-reviewed tijdschriften', die bij voorkeur in de ISI-ranking staan (Institute for Scientific Information) en die zo dikwijls mogelijk worden geciteerd. Die tijdschriften zijn in meerderheid monodisciplinair en Engelstalig. Zij moeten ook zo snel mogelijk zo veel mogelijk doctoraten begeleiden, en natuurlijk moeten die doctorandi promoveren aan de eigen universiteit, om zo bij te dragen tot de financiering van het huis. Of die promotor voldoende beslagen is op het thema van het doctoraat en of de doctorandus inhoudelijk niet beter elders zou doctoreren: dat worden steeds meer secundaire bekommernissen.

Oosterlinck loofde de 'positieve competitie tussen de universiteiten', maar zag de perverse effecten ervan niet. Ten eerste sijpelt die competitie immers door in de universiteiten zelf, vermits die het financieringsmodel ook intern gaan hanteren, en dus faculteiten en instituten, en zelfs individuele stafleden tegen elkaar uitspelen. De broodnodige samenwerking in onderzoeksgroepen wordt zo op de proef gesteld. Ten tweede wordt de samenwerking met onderzoekers van andere universiteiten op die manier niet bevorderd, en dat terwijl onze 'concurrenten' zich niet in Vlaanderen en België bevinden, maar elders in Europa en de wereld. Voor dit competitiemodel heeft Vlaanderen gewoon te weinig bruto wetenschappelijk product in huis: de Universiteit van Cambridge alleen telt 61 Nobelprijswinnaars, heel België heeft er tien.

Nobelprijs

Eerder dan de competitie aan te moedigen via het financieringsmechanisme, zou de nieuwe minister van Onderwijs dus beter synergieën bevorderen. Om een voldoende kritische massa te bereiken zouden onze onderzoeksteams meer en beter moeten samenwerken, niches identificeren waar ze een comparatief voordeel hebben, en het werk verdelen. Vandaag wil elke universiteit, elke faculteit, elk instituut teveel alles doen, terwijl het vanzelfsprekend is dat dit niet kan en dat het streven naar wereldwijde excellentie op die manier een illusie is. Wij moeten ook onze relevantie bewaken door een evenwichtige mix van onderwijs, onderzoek en maatschappelijke dienstverlening na te streven. Dat evenwicht komt door een eenzijdige en haast mathematische verdeling van middelen, gebaseerd op wetenschappelijke output en doctoraten, onder grote druk te staan. De universitas gaat daaraan uiteindelijk ten onder, zoals Professor Stone nog maar eens heeft bewezen.

FILIP REYNTJENSWie? Onderzoeker aan het instituut voor Ontwikkelingsbeleid en -beheer (IOB) aan de UA. Wat? Financieringsmodel holt de rol van academici uit. Waarom? Publiceren wordt belangrijker dan lesgeven en andere maatschappelijk relevante taken.

Publish or Perish, voor - tegen - meninigen. Is er een verband met de toename (?) aan plagiaat? Laat maar komen.
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Dragases

Berichtdoor Dragases » 09 Mar 2010, 14:35

Ik geef Reyntjes volledig gelijk.

Als doctorandus in 't Angelsaksisch systeem ben ik blij dat ik mij volledig op mijn onderzoek kan richten. Sterker nog: dat wil men! Ter illustratie: Mijn promotor proveerde nog geen 20 jaar geleden en heeft meer dan 100 (!) publicaties op zijn naam. Geen enkel daarvan schreef hij echter voor zijn doctoraat af was en ergens is dat ook logisch. Veel beginnende onderzoekers in Vlaanderen beseffen het niet, maar er zijn ernstige risico's verbonden aan A1 publicaties scoren als je nog maar net uit je Master komt. Ze kunnen je academische reputatie reeds maken maar ook breken. Anderhalf jaar verder in het onderzoek moet ik vaststellen dat als ik destijds iets over mijn thesis had gepubliceerd in een dergelijk journal, met de kennis die ik toen had, ik 't nu grondig zou moeten herschrijven. Baanbrekende ondervinden gebeuren vaak pas in 't laatste stadium van het doctoraatsonderzoek. Men wacht hier dan ook liever tot dan om over te gaan tot publicaties. Bovendien vergeet men in Vlaanderen wel eens dat artikels niet overal de heersende norm zijn in Academia; vooral in Amerika is het belangrijker om boeken te schrijven en durft men wel eens neerkijken op artikels.

Men verwacht veel van doctorandi in Vlaanderen: én dat ze publiceren in gerenommeerde tijdschriften, én dat ze vakken doceren én dat ze x aantal maanden onderzoek doen in het buitenland (indien van toepassing uiteraard). Maar wat krijgen ze ervoor terug? Een academische carrière uitbouwen in Vlaanderen is bijzonder moeilijk, gezien het geringe aantal docentschappen en het moordende klimaat om daar te geraken gezien het output systeem. Ondertussen blijven overheid en universiteit echter steeds meer doctoreren aanmoedigen, zelfs als men daar niet de geschikte begeleiding daarvoor kan aanbieden. Dat systeem kan gewoon niet blijven werken.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

A Robotic Being

Berichtdoor A Robotic Being » 09 Mar 2010, 15:00

Dragases schreef: Bovendien vergeet men in Vlaanderen wel eens dat artikels niet overal de heersende norm zijn in Academia; vooral in Amerika is het belangrijker om boeken te schrijven en durft men wel eens neerkijken op artikels.

Vooral in de alfa's dan toch? Als je ziet hoe hoog opgekeken wordt naar artikels in pakweg science of nature. Bovendien moet dat in de Beta toch verdomd saaie boeken geven. :mofrikaan:
A number of governors who've sat in office in Austin went on to become president Bush. Including George W. Bush and George Bush.

Dragases

Berichtdoor Dragases » 09 Mar 2010, 15:01

Jasper schreef:
Dragases schreef: Bovendien vergeet men in Vlaanderen wel eens dat artikels niet overal de heersende norm zijn in Academia; vooral in Amerika is het belangrijker om boeken te schrijven en durft men wel eens neerkijken op artikels.

Vooral in de alfa's dan toch? Als je ziet hoe hoog opgekeken wordt naar artikels in pakweg science of nature. Bovendien moet dat in de Beta toch verdomd saaie boeken geven. :mofrikaan:

Ik doelde uiteraard op de Humanities :)
{Michel de Montaigne}

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 12 Mar 2010, 00:09

Het is juist omgekeerd. In de VS worden artikels qua wetenschappelijke meerwaarde een stuk hoger geacht.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Dragases

Berichtdoor Dragases » 12 Mar 2010, 00:41

Praetorian schreef:

Het is juist omgekeerd. In de VS worden artikels qua wetenschappelijke meerwaarde een stuk hoger geacht.

Ik zal je 't in Mei weten te zeggen.
{Michel de Montaigne}

Anton

Berichtdoor Anton » 15 Mar 2010, 14:45

Dragases schreef:Ik geef Reyntjes volledig gelijk.

Als doctorandus in 't Angelsaksisch systeem ben ik blij dat ik mij volledig op mijn onderzoek kan richten. Sterker nog: dat wil men! Ter illustratie: Mijn promotor proveerde nog geen 20 jaar geleden en heeft meer dan 100 (!) publicaties op zijn naam. Geen enkel daarvan schreef hij echter voor zijn doctoraat af was en ergens is dat ook logisch. Veel beginnende onderzoekers in Vlaanderen beseffen het niet, maar er zijn ernstige risico's verbonden aan A1 publicaties scoren als je nog maar net uit je Master komt. Ze kunnen je academische reputatie reeds maken maar ook breken. Anderhalf jaar verder in het onderzoek moet ik vaststellen dat als ik destijds iets over mijn thesis had gepubliceerd in een dergelijk journal, met de kennis die ik toen had, ik 't nu grondig zou moeten herschrijven. Baanbrekende ondervinden gebeuren vaak pas in 't laatste stadium van het doctoraatsonderzoek. Men wacht hier dan ook liever tot dan om over te gaan tot publicaties. Bovendien vergeet men in Vlaanderen wel eens dat artikels niet overal de heersende norm zijn in Academia; vooral in Amerika is het belangrijker om boeken te schrijven en durft men wel eens neerkijken op artikels.

Men verwacht veel van doctorandi in Vlaanderen: én dat ze publiceren in gerenommeerde tijdschriften, én dat ze vakken doceren én dat ze x aantal maanden onderzoek doen in het buitenland (indien van toepassing uiteraard). Maar wat krijgen ze ervoor terug? Een academische carrière uitbouwen in Vlaanderen is bijzonder moeilijk, gezien het geringe aantal docentschappen en het moordende klimaat om daar te geraken gezien het output systeem. Ondertussen blijven overheid en universiteit echter steeds meer doctoreren aanmoedigen, zelfs als men daar niet de geschikte begeleiding daarvoor kan aanbieden. Dat systeem kan gewoon niet blijven werken.

Ben het niet 100% met je eens Jeroen, van doctorandi in Vlaanderen wordt niet echt verwacht dat ze in het buitenland studeren (althans voor de wijsbegeerte niet), dat is meer zo voor post-docs. En het is inderdaad zo dat in sommige vakgebieden (niet de wijsbegeerte en de moraal trouwens) doctorandi onderwijs moeten geven, maar, volledig volgens de filosofie van de het Vlaamse Onderwijsbeleid, worden ze ook aangespoord om daar zo weinig mogelijk tijd aan te spenderen, net zoals proffen tegenwoordig aangespoord worden om zo weinig mogelijk aandacht aan onderwijs te geven, liefst net genoeg om geen negatieve studentenevaluaties te krijgen. Dat het onderwijs aan bijvoorbeeld de Ugent toch niet zo heel slecht is, is te danken aan de goodwill van individuen die tegen de tendens van bovenaf durven ingaan. In het Angelsaksische systeem worden grad students trouwens vaak ook verwacht om seminars of bijles te geven aan undergrads, en in tegenstelling tot hier verwachten ze daar wel dat je je werk serieus neemt. Tis misschien nogal cynisch wat ik hier zeg, maar ik qua onderwijsbelasting denk ik niet dat wij een achterstand hebben.

In de VS hangt het trouwens, denk ik toch, af van instelling tot instelling. Over het algemeen kijkt men denk ik sowieso naar output, maar op een minder dwaze manier. Vaak is het zo dat één baanbrekend artikel (zelfs al is dat geen A1) of een invloedrijk boek belangrijker wordt geacht dan een hele rits A1's of boeken die toch niet gelezen worden.
The pure and simple truth is rarely pure and never simple (Oscar Wilde)

Terug naar “Geschiedenis”