Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Docenten zijn in hun nopjes over bachelors/mastershervorming

Bart
Gebruikersavatar
Berichten: 4917
Lid geworden op: 15 Nov 2005, 15:24
Contact:

Docenten zijn in hun nopjes over bachelors/mastershervorming

Berichtdoor Bart » 15 Mei 2007, 15:23

De Morgen schreef:Docenten zijn in hun nopjes over bachelors/mastershervorming

Katrijn Serneels 15-05-2007 Pag. 08

Minister Vandenbroucke (sp.a):

De bachelors en masters hebben de onderwijskwaliteit aan onze hogescholen en uniefs verbeterd, zo vinden zes op de tien Belgische docenten. Dat blijkt uit een onderzoek van Gallup bij 5800 Europese docenten van hogescholen en universiteiten over de hervorming van het hoger onderwijs.

door Katrijn Serneels

1. Was het vroeger beter?

Ja, vindt een kwart van de Belgische docenten, geef ons maar het oude systeem. Dat er nu bachelors en masters bestaan heeft de kwaliteit van het onderwijs niet verbeterd, vindt 35 procent: ze zien ook in de toekomst de kwaliteit niet toenemen. Er is dus een aanzienlijke groep critici met heimwee naar vroeger. Maar een meerderheid van zes op tien wil niet terug naar het oude systeem. De helft vindt dat de kwaliteit van het onderwijs er nu op vooruit is gegaan of in de toekomst zal verbeteren. Onderwijsminister Vandenbroucke (sp.a): "De steun voor bachelor en masters (BaMa) is zeer positief, zeker als je weet welke impact deze hervorming heeft gehad op structuur en kwaliteit van de opleidingen. Anders dan in andere landen hebben we bewust voor een vrij snelle overgang gekozen. Die is duidelijk goed verteerd." Ben van Camp (rector VUB en voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad): "Op veel universiteiten is er door de BaMa's nagedacht over het onderwijs en zijn er dingen veranderd en verbeterd."

2. Vertrouwen in de rector of de minister?

29 procent van de docenten heeft alle vertrouwen in de rector of het bestuur, bij 45 procent een beetje. Dat is laag, zeker in vergelijking met andere landen. In de rest van Europa krijgt een rector het volledige vertrouwen van maar liefst vier op de tien docenten. "In België wordt een rector democratisch verkozen en vervolgens wordt alles wat hij doet kritisch gevolgd door de raad van bestuur", zegt Van Camp. "Een rector krijgt wel vertrouwen maar dat is voorwaardelijk: als hij iets doet wat docenten niet zint..." In hun faculteit hebben docenten meer vertrouwen: vier op de tien heeft er alle vertrouwen in, nog eens vier op tien spreekt van 'enig' vertrouwen. "De faculteit staat dichter bij de docent dan de rector, wat ergens logisch is", aldus van Camp. De overheid (en daarmee wordt hier de minister bedoeld) krijgt al het vertrouwen van één docent op vijf.

3. Moeten studenten verplicht naar het buitenland?

45 procent van de Belgische docenten vindt dat dit verplicht moet worden, terwijl een even groot percentage tegen een verplichting is gekant. In de rest van Europa is zes op tien docenten voor zo'n verplichting. België is minder enthousiast dan de andere Europese landen. "Het aantal studenten dat op Erasmus gaat, groeit in ons land niet, terwijl het net een verrijking is. Voor de talenkennis is dat van groot belang. Het Frans van studenten is tegenwoordig niet goed meer en hun Engels is MTV-Engels geworden. Studeren in het buitenland zou verplicht moeten worden voor iedereen", vindt van Camp. Vandenbroucke is tegen een verplichting. "Dat staat te ver van de realiteit. Nu gaat een kleine minderheid op Erasmus. We moeten het stimuleren, maar liever via een geleidelijke aanpak."

4. Meer samenwerken met bedrijven?

Zes op tien vindt dat universiteiten hun geld van de overheid moeten ontvangen en niet op zoek moeten gaan naar meer privégeld. De helft gelooft dat meer privéfondsen wel tot betere prestaties en meer inkomsten voor de universiteit zullen leiden. Toch is de houding van de Belgische docenten tegenover bedrijven gematigd positief. Van Camp: "Er is enige terughoudendheid omdat universiteiten hun neutraliteit willen behouden en fundamenteel onderzoek willen blijven doen. Al moeten we misschien wat terughoudendheid laten varen: het voorbeeld van Amerika bewijst dat privé-fondsen het onderzoek veel stimulansen kan geven." Minister Vandenbroucke is dan weer van oordeel dat universiteiten niet op zoek moeten naar meer privégeld: "Het is mijn verantwoordelijkheid dat er genoeg geld is om aan onafhankelijk onderzoek te doen. Fondsen uit de privésector mogen altijd gezocht worden, maar een universiteit mag er niet afhankelijk van worden."

De steun voor bachelors en masters is zeer positief, zeker als je weet welke impact de hervorming heeft gehad'
The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: [angry] He's a homosexual!

Hamirubi
Gebruikersavatar
Berichten: 5206
Lid geworden op: 19 Nov 2004, 11:11
Locatie: Waerschoot Ideologie: Bicky Burger
Contact:

Berichtdoor Hamirubi » 15 Mei 2007, 15:41

Als ik het programma in de geschiedenis bekijk, is de hervorming alvast een heel positieve stap. Over dat semestersysteem zwijg ik.
HAmMiE

[image]http://www.lastsig.com/user/Hamirubi/2.png[/image]


Terug naar “Opleiding & Universiteit”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron