Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Eu-debat Den Haag

Colpie

Eu-debat Den Haag

Berichtdoor Colpie » 26 Feb 2007, 17:37

Op vrijdag 9 maart wordt er in de Ridderzaal in Den Haag een conferentie gehouden over de toekomst van de Europese Unie ter gelegenheid van de Viering van Vijftig Jaar Verdragen van Rome. 20 Ugent-studenten hebben de eer op deze dag deel te nemen aan de discussie. Als ik het goed voorheb zijn de gelukkige historici Robrecht Declerq, Frederic Lehembre, Rein Vandecasteele en ik.

Het is de bedoeling dat we 4 stellingen verdedigen al dan niet de grond inboren - afhankelijk van onze verdeling. Meer info op: http://europapoort.eerstekamer.nl/93450 ... hgg3k5ynmw

Dit forum lijkt me de ideale plaats om extra gewapend naar Holland te trekken. Bertold; laat u maar gaan enzo.

Stelling 1: Ugent als VOORSTANDER ingedeeld
In het kader van een Europa als waardegemeenschap: Inwoners van Europa moeten verplicht onderwijs krijgen in de Europese centrale waarden en vrijheden.

Stelling 2: TEGENSTANDER
Omtrent de grenzen van/aan de Unie: De Europese Unie moet een B-lidmaatschap introduceren.

Stelling 3: TEGENSTANDER
Economie en milieu: De lidstaten moeten alle bevoegdheden terzake van milieu- en energiebeleid overdragen aan de Europese Unie.

Stelling 4: VOORSTANDER
Institutionele toekomst : Europa moet een federale staat worden.

Chareth Cutestory

Re: Eu-debat Den Haag

Berichtdoor Chareth Cutestory » 26 Feb 2007, 18:20

KyoCera schreef:Bertold; laat u maar gaan enzo.

Zodra ik mee kan! :wink:

Stelling twee lijkt me trouwens erg interessant, al moet op voorhand duidelijk gemaakt worden wat men verstaat onder een B-lidmaatschap. Een lidmaatschap waarbij men wel lid is van de Unie, maar gewoon geen vetorecht heeft bij stemmingen, geen commissielid, etc. of een variant op wat we nu kennen als het goed nabuurschap, waar landen in essentie geholpen worden en eventueel (maar zonder beloftes daartoe van de Unie uit) in de toekomst een lid kunnen worden?

Als tegenstander zou ik het debat vooral in de richting van die eerste optie duwen (rhetorical entrapment, woohoo!). Wanneer je goed nabuurschap googelt krijg je meteen een wollig tekstje over hoe fijn een verenigd en gelijk Europa wel niet is, en een B-lidmaatschap in die eerste zin gaat regelrecht in tegen die krachtlijn van het 'project' EU. Het zou sowieso toch niet werken, want waar Verhofstadt zijn plan tenminste nog een middel was om een bepaald doel te bereiken (cf. de welwillende landen vooruit doen gaan door de onwillenden overboord te gooien), houdt men hier de onwillenden wel aan boord. Ik vraag me af wat ze daar mee willen bereiken.

Colpie

Berichtdoor Colpie » 26 Feb 2007, 19:25

De vraag is natuurlijk of we momenteel al niet met B-lidmaatschappen opgezadeld zitten..
De opt-outs die Denemakren en GB verkregen, lijken mij gewoonweg veredelde B-lidmaatschappen. En B-lidmaatschappen invoeren om dat mooie clubje bijeen te houden om toch maar niemand (lees: een sterke economie) te verliezen, lijkt me de verkeerde optie. Dergelijk idee benadert het probleem van de verkeerde kant

Bertolt B. schreef:want waar Verhofstadt zijn plan tenminste nog een middel was om een bepaald doel te bereiken (cf. de welwillende landen vooruit doen gaan door de onwillenden overboord te gooien), houdt men hier de onwillenden wel aan boord. Ik vraag me af wat ze daar mee willen bereiken.

Volmondig mee eens.

Terug naar “Opleiding & Universiteit”