Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.


Vroeger beter dan nu?

Dragases
Gebruikersavatar
Berichten: 7774
Lid geworden op: 15 Nov 2004, 11:32
Locatie: Mistras

Berichtdoor Dragases » 06 Jan 2007, 14:51

1) Ik heb het op de basisopleiding Geschiedenis. Veel studenten doen minor Pol. Wet. Maar niet iedereen. En in die basisopleiding heeft er een sterke ruk naar eurocentrischer vakken plaatsgevonden.

2) Mensen uit de Nieuwste deden/doen niets anders dan keuzevakken volgen bij de Pol. Wet. Ze hadden/hebben minstens evenveel mogelijkheden als jullie om een dergelijke specialisatie uit te bouwen. Ik herhaal: 30 ECTS vrije keuze op twee licenties: evenveel als de minor in de Bachelor nu; zonder dat men alles in één opleiding moet doen.

3) Ik zal nooit beweren dat Bachelors van nu de verloren generatie zijn. Ik heb zelf een jaar in de OC gezeten, mee helpen sleutelen aan hervormingen en ik zal die nog steeds verdedigen net als jou. We hebben nooit zelf gekozen voor dit systeem, het is ons opgelegd. Dat wil echter niet zeggen dat we niet kritisch mogen staan tov wat we daarin veranderen. En dat doe ik nu ook.

Edit: Met een beetje geprovoceer, krijgt men soms de beste en meer opleverende dicussies zoals nu. :)

Ik zou "tweederangs pollensokkers" dus even goed tegen mensen uit de Lic. Nieuwste durven gebruiken hoor. :wink:
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

-Hannes-
Gebruikersavatar
Berichten: 3351
Lid geworden op: 19 Nov 2004, 13:16
Contact:

Berichtdoor -Hannes- » 06 Jan 2007, 16:34

deze zomer studeer ik af met een duidelijk tekort aan kennis van

1. economie
de verschillende theorieën en evoluties wel gezien, maar te weinig om er een goed beeld van te krijgen

2. sociologie
toch een mooie uitbreiding op je geschiedkundig inzicht, als je wat sociologische wetmatigheden meester bent

3. statistiek
ik ken amper wat van statistieken, kwantitatieve geschiedenis, gegevens halen uit grafieken, enz

De nieuwe opleiding vult deze hiaten beter op
maar ik studeer af met een grotere kennis van

1. geschiedenis
de vakken die mij een geschiedkundig inzicht verschaften waren verplichte vakken, en geen keuzevakken waardoor ik niet een globaal beeld krijg.
I've seen the nations rise and fall
I've heard their stories, heard them all
but love's the only engine of survival

colbie
Berichten: 640
Lid geworden op: 18 Nov 2004, 16:28
Locatie: Denderleeuw

Berichtdoor colbie » 06 Jan 2007, 17:51

Praetorian schreef:Bijna niemand hier kan nog een dense theoretische tekst lezen. Sterker nog, er is een grote afkeer voor dergelijk soort constructies. Iemand die niet op een bepaald niveau abstract kan denken, is een sukkel die feitjes weet te verzamelen.


Tja, om te bewijzen dat er nog nooit communisme heeft bestaan heb je inderdaad "intellectuele" constructies nodig. Als ik zeg dat uw voeten rieken naar geitenkaas dan heb ik ook een grote afkeer voor zweetpateekes, maar gij zit er wel mee, hé .
Bob de Bouwer. Zullen wij het maken?

Dragases
Gebruikersavatar
Berichten: 7774
Lid geworden op: 15 Nov 2004, 11:32
Locatie: Mistras

Berichtdoor Dragases » 06 Jan 2007, 18:37

Hannes Itterbeek schreef:deze zomer studeer ik af met een duidelijk tekort aan kennis van

1. economie
de verschillende theorieën en evoluties wel gezien, maar te weinig om er een goed beeld van te krijgen

2. sociologie
toch een mooie uitbreiding op je geschiedkundig inzicht, als je wat sociologische wetmatigheden meester bent

3. statistiek
ik ken amper wat van statistieken, kwantitatieve geschiedenis, gegevens halen uit grafieken, enz

De nieuwe opleiding vult deze hiaten beter op
maar ik studeer af met een grotere kennis van

1. geschiedenis
de vakken die mij een geschiedkundig inzicht verschaften waren verplichte vakken, en geen keuzevakken waardoor ik niet een globaal beeld krijg.


Er zijn genoeg richtingen in de L&W die basisvakken sociologie of statistiek aanbieden, die je als vrij keuzevak kon nemen als je per se daar een beter inzicht in wou hebben hé. Economie was bovendien een optie als maatschappijwetenschap in 2e Kan.

Bovendien moesten lic. studenten twee Eco/Soc vakken doen, waardoor ze uiteindelijk veel meer zullen gezien hebben van die thema's in twee periodes dan de huidige Bachelors met de vier-periodes-voor-één-prijs vakken.

Grote voordeel van de Bach. opleiding is dan weer dat ze de Methodologie beter uitgewerkt hebben, waardoor iedereen wel uiteindelijk met statistiek geconfronteerd wordt.

Kan iemand overigens een dwangbuis en knevel voor opa Oostfronter halen?
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Chareth Cutestory
Gebruikersavatar
Berichten: 3346
Lid geworden op: 25 Nov 2004, 16:10
Contact:

Berichtdoor Chareth Cutestory » 06 Jan 2007, 20:05

Hannes Itterbeek schreef:1. economie
de verschillende theorieën en evoluties wel gezien, maar te weinig om er een goed beeld van te krijgen

Zoals Dragases al zei: voor de bachelors (zeker al dit jaar, God weet wordt het volgend jaar weer veranderd) is dit een veel groter probleem. Economie, Samenleving en Civilisatie zijn periode overschrijdende vakken geworden om de lange termijn meer te benadrukken (en: de bacheloropleiding wordt algemeen vormend opgevat), maar slagen daar niet in. Economie probeert een overzicht te bieden, maar met ruwweg drie lessen per periode is dat natuurlijk waanzin. Samenleving neigt er eerder naar om gewoon vier uitgebreide casussen te geven die min of meer rond hetzelfde thema handelen. Realistischer dan een overzicht proberen bieden, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest?

Binnen het semestersysteem is het volgens mij onmogelijk om studenten een werkelijk inzicht in de lange termijn van processen te bieden én een voldoende inzicht in elke periode afzonderlijk. Plus dan nog eens het feit dat studenten die in hun tweede jaar al in de richting van een bepaalde periode evolueren nu die keuze willen kunnen doorzetten.

Dit systeem werkt dus (nog?) niet, en naar het oude systeem zal men wel niet meer terug willen. Een tussenweg zou eruit kunnen bestaan om plaats te maken in het curriculum voor twee vakken economie, samenleving en civilisatie. Een waar men een enkele periode uitdiept, en een ander waar men zich enkel op de lange termijn van dat alles concentreert. Al is dat maar een idee.

Elkie
Gebruikersavatar
Berichten: 4453
Lid geworden op: 09 Okt 2005, 18:56
Locatie: Gent - Dilbeek
Contact:

Berichtdoor Elkie » 06 Jan 2007, 20:32

Bregt schreef:Edit 2: Tis juist Praetorian. Wij zijn allemaal idiote lummels die het niet waardig zijn te studeren. Daarom plegen we binnenkort ook allemaal collectief zelfmoord door ons van de boekentoren te werpen, met onze generatie valt toch niets aan te vangen. :?


Of wacht, misschien zien wij door de bomen de werkelijkheid, euh, het bos nog.
"I want to be young and wild. Then I want to be middle-aged and rich. And then I want to be old and annoy people by pretending I'm deaf." - EB

Ellie Bellie
Gebruikersavatar
Berichten: 1396
Lid geworden op: 18 Nov 2004, 17:21
Locatie: Belliewood
Contact:

Berichtdoor Ellie Bellie » 06 Jan 2007, 20:44

Wat doet het er allemaal toe? Uiteindelijk hebben we toch allemaal hetzelfde diploma'tje waarmee we uiteindelijk TOCH NIKS zijn!
De geest is gewillig, maar het vleesch is zwak - Matth. XXVI, 41

Dragases
Gebruikersavatar
Berichten: 7774
Lid geworden op: 15 Nov 2004, 11:32
Locatie: Mistras

Berichtdoor Dragases » 06 Jan 2007, 20:45

Elkie schreef:
Bregt schreef:Edit 2: Tis juist Praetorian. Wij zijn allemaal idiote lummels die het niet waardig zijn te studeren. Daarom plegen we binnenkort ook allemaal collectief zelfmoord door ons van de boekentoren te werpen, met onze generatie valt toch niets aan te vangen. :?


Of wacht, misschien zien wij door de bomen de werkelijkheid, euh, het bos nog.


Praetorian heeft wel degelijk een punt. Studenten hebben vrij weinig belangstelling voor theoretische materie en wanneer ze er dan uiteindelijk mee geconfronteerd worden (bij ons in 1e lic., bij jullie pas in het Masterjaar) staan ze er aanvankelijk vrij vijandig tegenover. Een houding die vaak onveranderd blijft achteraf.

En toch is het van fundamenteel belang om daar op zijn minst een basiskennis van te hebben. Al was het maar te weten waarom we bepaalde methodes en modelvormen gebruiken in onze geschiedWETENSCHAP. Mogelijk gaat de situatie verbeteren nu met "Tendensen in de Historiografie", maar dat wordt nog even afwachten om te zien hoe ze het daadwerkelijk gaan aanpakken.
Laatst gewijzigd door Dragases op 06 Jan 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Dragases
Gebruikersavatar
Berichten: 7774
Lid geworden op: 15 Nov 2004, 11:32
Locatie: Mistras

Berichtdoor Dragases » 06 Jan 2007, 20:48

Ellie Bellie schreef:Wat doet het er allemaal toe? Uiteindelijk hebben we toch allemaal hetzelfde diploma'tje waarmee we uiteindelijk TOCH NIKS zijn!


Het maakt verdorie ALLES uit. Geschiedenis is in de eerste plaats een vorming die je krijgt. En net daardoor is het belangrijk dat we ons af en toe goed bezinnen over de structuur van die vorming.

En met eender welk universitair diploma kun je desnoods in een bank werken, dus laten we alsjeblieft niet die discussie bovenhalen.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Ellie Bellie
Gebruikersavatar
Berichten: 1396
Lid geworden op: 18 Nov 2004, 17:21
Locatie: Belliewood
Contact:

Berichtdoor Ellie Bellie » 06 Jan 2007, 20:54

Dragases schreef:
Ellie Bellie schreef:Wat doet het er allemaal toe? Uiteindelijk hebben we toch allemaal hetzelfde diploma'tje waarmee we uiteindelijk TOCH NIKS zijn!


Het maakt verdorie ALLES uit. Geschiedenis is in de eerste plaats een vorming die je krijgt. En net daardoor is het belangrijk dat we ons af en toe goed bezinnen over de structuur van die vorming.

En met eender welk universitair diploma kun je desnoods in een bank werken, dus laten we alsjeblieft niet die discussie bovenhalen.


Loetje, zo keer met uw eigen lachen kan af en toe geen kwaad :wink:
De geest is gewillig, maar het vleesch is zwak - Matth. XXVI, 41

Dragases
Gebruikersavatar
Berichten: 7774
Lid geworden op: 15 Nov 2004, 11:32
Locatie: Mistras

Berichtdoor Dragases » 06 Jan 2007, 20:58

Ellie Bellie schreef:
Loetje, zo keer met uw eigen lachen kan af en toe geen kwaad :wink:


Schatje, ben je onze jongerenkamp avonturen-in-spe al vergeten? :)

Ik neem weinig serieus - inclusief mezelf - behalve wat met mijn studies te maken heeft.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Praetorian
Gebruikersavatar
Berichten: 10153
Lid geworden op: 19 Nov 2004, 17:27

Berichtdoor Praetorian » 06 Jan 2007, 23:52

Elkie schreef:
Bregt schreef:Edit 2: Tis juist Praetorian. Wij zijn allemaal idiote lummels die het niet waardig zijn te studeren. Daarom plegen we binnenkort ook allemaal collectief zelfmoord door ons van de boekentoren te werpen, met onze generatie valt toch niets aan te vangen. :?


Of wacht, misschien zien wij door de bomen de werkelijkheid, euh, het bos nog.
:roll:
Bedankt om mijn punt duidelijk te maken. En, is een pseudo-alternativo look anders best handig, of gebruiken we dat alleen maar om het typische in-group gedrag te benadrukken?

Ik heb dringend een sticker "Ik rem niet voor progressieven" nodig.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Hamirubi
Gebruikersavatar
Berichten: 5206
Lid geworden op: 19 Nov 2004, 11:11
Locatie: Waerschoot Ideologie: Bicky Burger
Contact:

Berichtdoor Hamirubi » 07 Jan 2007, 00:08

En een auto.

Enfin, doe gerust verder.
HAmMiE

[image]http://www.lastsig.com/user/Hamirubi/2.png[/image]

Loxias
Gebruikersavatar
Berichten: 821
Lid geworden op: 19 Nov 2004, 08:55
Locatie: Chicago
Contact:

Berichtdoor Loxias » 07 Jan 2007, 00:18

Zonder op elk punt te willen ingaan, een paar opmerkingen:

*Ik denk dat het probleem nog niet zozeer ligt bij het 'eurocentrischer' worden van de opleiding (ik heb volledig onder het oud systeem gediend, dus ik kan daar niet echt een oordeel over vellen), maar vooral bij het oppervlakkiger worden ervan, met meer nog dan vroeger nadruk op grote overzichtsvakken in grote groepen (de 'Annales-vakken' zijn hiervoor exemplarisch), waardoor er misschien meer 'volledigheid' bereikt wordt, maar (nog?) minder uitdieping. Vergelijk bv. met het Amerikaans systeem, waar je uitdiepingscursussen kan volgen over één specifiek thema (bv. 'Liberty and Autocracy in Tacitus', om een vb. uit mijn eigen branche te nemen), waardoor je als student vanuit één deelaspect een veel diepgaander inzicht verwerft over een beschaving, en een veel actiever rol hebt in het onderwijsproces. Akkoord dat hiervoor in Gent de groepen hiervoor misschien te groot, en de middelen te beperkt zijn, maar wat mij betreft is zoiets een streefideaal.

*Door de nadruk op overzichten wordt theoretisch onderbouwd denken (op historisch, sociologisch, antropologisch, filosofisch ... gebied), wat bij uitstek een voedingsbodem is voor vernieuwend en boeiend onderzoek, nog meer dan vroeger aan de kant geschoven (ik vond de 2 à 3 vakken 'menswetenschappen' vroeger al een minimum minimorum).

*Ik denk niet dat de historici van vandaag "tweederangs pol & soc'ers" aan het worden zijn. Integendeel, een groot aantal ervan is volgens mij bezig om eersterangs pol & soc'ers te worden <ludiek-provocatie-alarm> :wink: Ik wil hier niet gaan 'bashen' op het feit dat de grote meerderheid van de nieuwe generatie historici de richting politieke wetenschappen uitgaat, maar ik vind het wel een beetje zorgwekkend dat de opleiding geschiedenis in zo'n grote mate dat traject cultiveert, terwijl de kracht van een historicus net is dat hij vanuit een uitdieping van het verleden het heden belicht. Door teveel de nadruk te leggen op actualiteit en maatschappij wordt dan ook volgens mij het kritisch potentieel van de historicus in het maatschappelijk debat eerder verzwakt dan versterkt.
we were born to fuck each other, one way or another, but i'll only lie
down by the waterside at night

Humuss

Berichtdoor Humuss » 07 Jan 2007, 12:43

Praetorian schreef:Bijna niemand hier kan nog een dense theoretische tekst lezen. Sterker nog, er is een grote afkeer voor dergelijk soort constructies. Iemand die niet op een bepaald niveau abstract kan denken, is een sukkel die feitjes weet te verzamelen.


Ach, jij staat gewoon aan het andere uiterste van het spectrum met een voorliefde voor vage concepten en multi-interpreteerbare theorieën.
Wat is het doel van geschiedenis? Het verleden beschrijven op een manier zodat alleen historici nog maar een poging zullen wagen het te lezen, of je toch enigzins beperken qua abstractie zodat ook de 'gewone' man er iets van kan leren? Er moet een tussenweg tussen abstractie en feiten liggen, maar ik denk niet dat jij die bewandelt. Ik ook niet trouwens.


Terug naar “Opleiding & Universiteit”




  Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron