Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

INTERSEMESTRIELE VAKANTIE? POLL OP MINERVA

Gerd

Berichtdoor Gerd » 30 Dec 2005, 12:27

ze laten de tweede zit een week vroeger eindigen omdat ze anders niet genoeg tijd hebben voor verbeteren, adminsitratie & delibiratie. Want alles moet dan ook een week vroeger klaar zijn, want het academiejaar begint een week vroeger...
Ze zullen dus zeker niet alles laten zoals het is, in het beste geval bereik je een regeling die zorgt dat de tweede zit een week vroeger begint (zodat er enkel sprake is van een verschuiving).
Maar ik denk dat dit dan weer iets is waar de proffen en het universiteitspersoneel niet echt voor te vinden zullen zijn... dit betekent een week minder zomervakantie voor hen.

Goofy

Berichtdoor Goofy » 30 Dec 2005, 12:52

ze krijgen toch ook een week krokus'vakantie' dan?
(niet dat proffen anders niet midden de examens op reis gaan, mar ja)
(ja, ik weet dat ze dan moeten verbeteren enzo, mar ja.. iedereen moet inboeten zeker?)
Don't postpone to tomorrow what your mother can already do today..

-Hannes-

Berichtdoor -Hannes- » 30 Dec 2005, 13:12

Gerd schreef:Ja itterbeek das wel fel overdreven hé.

de laatste zin niet gelezen? het was ook een opzettelijke overdrijving e...
I've seen the nations rise and fall
I've heard their stories, heard them all
but love's the only engine of survival

Gerd

Berichtdoor Gerd » 30 Dec 2005, 13:47

Goofy schreef:ze krijgen toch ook een week krokus'vakantie' dan?
(niet dat proffen anders niet midden de examens op reis gaan, mar ja)
(ja, ik weet dat ze dan moeten verbeteren enzo, mar ja.. iedereen moet inboeten zeker?)

ja maar die week krokus komt nu in de plaats van de week die ze nu extra moeten doen in september hé. dus op die manier staat dat al gelijk. een week minder zomervakantie is dus wel een nadeel voor hen.

Goofy

Berichtdoor Goofy » 30 Dec 2005, 15:22

flexibiliteit vragen van je werknemers is toch populair? 8)
Don't postpone to tomorrow what your mother can already do today..

S. D. J. Stroo

Berichtdoor S. D. J. Stroo » 30 Dec 2005, 21:24

@ Gast:

k ga hier niet alles quoten en mss ook niet op alle punten antwoorden, maar de geest mag duidelijk zijn.

De vraag om het te veranderen is er in eerste instantie echt niet gekomen omdat 1 of 2 mensen eens dachten dat dat een goede grap was. Het leefde reeds langer (uiteraard niet aan de FLWI waar we nog lang hebben kunnen genieten van het jaarsysteem), maar nu pas was het rectoraat bereid om te luisteren en dat door te voeren. Om dan nog meer zekerheid te verkrijgen is er een poll doorgevoerd, ook die resultaten waren toch redelijk éénduidig.
Mijn persoonlijke situatie (inlevingsvermogen, studiemethode, geld verdienen om te studeren, ...), doet erg weinig ter zake. Wel blijf ik er bij dat een week minder tweede zit (die dus normaal gesproken een tussentijdse oplossing is) slechts voor weinig mensen een probleem mag vormen, we zitten nog altijd aan de universiteit dacht ik.
Het financiële aspect mag zeker in rekening gebracht worden, maar zoals je zelf zegt; t gaat om ongeveer € 250. Ik denk dat jij evengoed weet als ik dat dat bedrag voor de meerderheid van de studenten echt het verschil niet maakt en zeer eenvoudig tijdens het jaar kan bijverdiend worden. Ik deel jouw gevoeligheid voor die studenten die het financieel zeer moeilijk hebben, maar dat is een discussie over studiebeurzen edm. en daarvoor zal die week minder werken ook echt niet het grootste verschil maken.

En toch een laatste persoonlijke noot: bij de eerste versie van de poll was er meer informatie aan een aantal van de opties gekoppeld (o.a. over de tweede zit van dit jaar). Het gevolg was echter dat die opties op die manier erg sturend overkwamen. Uiteindelijk was er dus enkel een inleidende tekst, om te voorkomen dat wij bepaalde mogelijkheden zouden opdringen. Het is aan een universiteit niet verboden om zelf even na te denken, het was immers niet zo dat er getimed werd hoe snel je alles invulde.

Maar ik nodig jou en iedereen die vindt dat de studentenvertegenwoordiging de verkeerde dingen doet graag uit om je kandidaat te stellen voor de komende verkiezingen (alle info op http://www.gsr.ugent.be).
It's no secret that ambition bites the nails of success

-- U2 --

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2006, 18:55

Oke, nog een frustrerende student erbij.

Ik wist dus van niets tot vandaag dat er allerlei wijzigingen gebeuren volgend studiejaar.

1 week vroeger beginnen, minder weken voor herexamens, 1 herhalingsweek voor kerstvakantie = geen dagje dat je in de kerstvakantie eens kan uitrusten op kerstdag of nieuwjaar want nee daarna moeten we direct examens afleggen.
Wat krijgen we in de plaats = een weekje 'skipret' voor de strevers en snobs.
De meesten hier gaan zelfs niets in vervanging krijgen..ok ik heb nu geluk dat ik vroeg eindig maar ik had dit jaar al eigenlijk een week verlof in februari en volgend jaar verliezen we dus maw 2 weken! vakantie + allerlei negatieve gevolgen.

Welke idioten hebben het in hun hoofd gehaald om daarop te stemmen zonder er bij na te denken achteraf?

En UGent krijgt van mij ook een serieus minpunt..ik wist van niets; geen brief of mail gekregen dat je kon stemmen; Nee je moest het zelf uitzoeken bij een studentenforum of ergens zoeken op Minerva.

Een woord heb ik daarvoor: Zielig.

Gerd

Berichtdoor Gerd » 14 Jan 2006, 19:02

ik ben ook helemaal niet tevreden met deze regeling,
maar ik moet wel even zeggen dat de enquête wel vrij duidelijk op minerva stond + dat ik alvast wél een mail heb gekregen die aankondigde dat je kon deelnemen aan de enquête...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Jan 2006, 19:09

Gerd schreef:ik ben ook helemaal niet tevreden met deze regeling,
maar ik moet wel even zeggen dat de enquête wel vrij duidelijk op minerva stond + dat ik alvast wél een mail heb gekregen die aankondigde dat je kon deelnemen aan de enquête...

Heb ik dan overgekeken ofzo zeker. :cry: En mail maar welke mail? De mail van ugent.be zeker? Daar kijk ik bijna nooit naar. :?
Mn excuses dan maar aan UGent. :wink:

Gerd

Berichtdoor Gerd » 14 Jan 2006, 19:51

je denkt toch niet dat ze gaan beginnen mailen naar hotmailadressen ofzo :P

Bregt
Prosenior

Berichtdoor Bregt » 15 Jan 2006, 01:11

Anonymous schreef:Oke, nog een frustrerende student erbij.

Ik wist dus van niets tot vandaag dat er allerlei wijzigingen gebeuren volgend studiejaar.

1 week vroeger beginnen, minder weken voor herexamens, 1 herhalingsweek voor kerstvakantie = geen dagje dat je in de kerstvakantie eens kan uitrusten op kerstdag of nieuwjaar want nee daarna moeten we direct examens afleggen.
Wat krijgen we in de plaats = een weekje 'skipret' voor de strevers en snobs.
De meesten hier gaan zelfs niets in vervanging krijgen..ok ik heb nu geluk dat ik vroeg eindig maar ik had dit jaar al eigenlijk een week verlof in februari en volgend jaar verliezen we dus maw 2 weken! vakantie + allerlei negatieve gevolgen.

Welke idioten hebben het in hun hoofd gehaald om daarop te stemmen zonder er bij na te denken achteraf?

En UGent krijgt van mij ook een serieus minpunt..ik wist van niets; geen brief of mail gekregen dat je kon stemmen; Nee je moest het zelf uitzoeken bij een studentenforum of ergens zoeken op Minerva.

Een woord heb ik daarvoor: Zielig.

Lees nog eens rustig alle argumentatie die hier al geschreven is voor je zo te keer gaat.

Danku

Het is toch positief dat die zogenaamde 'inhaalweek' wegvalt en gewoon pure blok wordt? Geen gezever meer met stukken cursus die nog afgehaspeld worden, geen slides meer afdrukken, geen leerstof meer studeren in de kerstvakantie die dan achteraf blijkt weg te vallen...

En ik ga niet skieën in de februari volgend jaar, maar ben wel blij dat ik niet zoals vorig jaar mijn laatste examen de donderdag heb wanneer ik de maandag weer moet beginnen. Ik ben zelfs blij met mijn week intersemestriële vakantie. Niet iedereen heeft namelijk vroeg gedaan.

Ben ik nu een snob? Of een strever?

En je rekensom klopt niet jongeman.

Je verliest één week (zomer)vakantie en je krijgt een week insemestriële vakantie erbij.

Bij ons noemen ze dit een nuloperatie.

En zelf al blijf je na al deze argumenten radicaal tegen. Wie ben jij dan om een democratische raadpleging onder de studenten te ondermijnen?

Of moest de rector eens naar jou gebeld hebben om het allemaal te regelen?

Oh ja, juist, het waren idioten die ervoor gestemd hebben! Die duizenden studenten toch: idioten, potverdorie! Van de eerste tot de laatste.

thomas

Berichtdoor thomas » 15 Jan 2006, 09:54

wel ja, een nuloperatie? Die week zomervakantie die verloren gaat is wel een week uit de tweede zit...

PS: ik heb gestemd, geen vakantie, maar ik leg me neer bij het groot aantal studenten die dat wel wil...

Matthias.
Locatie: Sint-Lievens-Esse, gelegen in de drassige landen van Rijks-Vlaanderen

Berichtdoor Matthias. » 15 Jan 2006, 12:53

Euhm, Bregt,

Dat de inhaalweek nu een blokweek wordt, ben ik niet echt akkoord,
het is eerder omgekeerd.

Nu ligt de inhaalweek na de kerstvakantie wat tot gevolg heeft dat vele proffen er echt voor zorgen dat ze hun cursus afkrijgen voor de kerstvakantie (toch wel de helft).
Nu echter de inhaalweek vóór de kerstvakantie zal liggen, zal vrees ik het spijtige gevolg hebben dat de meerderheid van de proffen tot aan de kerstvakantie les geven.

De kerstvakantie zal het niet meer een dagje uitblazen worden, maar meteen harde blok, want de examens hebben we een week vroeger volgend jaar. Want in plaats van bijna 2 weken dat je kunt leren na de kerstvakantie zal het nu minder dan één week worden.

Maar inderdaad, het is een democratische beslissing en ik leg mij er dus bij neer.

Chareth Cutestory

Berichtdoor Chareth Cutestory » 15 Jan 2006, 13:32

Dat is ook mijn grote bezorgdheid, dat we de facto een week blok in het eerste semester verliezen door proffen die de inhaalweek er maar gewoon bijrekenen zodat elke les nog doorgaat.

Verder is hier al veel teveel hetzelfde gezegd.

S. D. J. Stroo

Berichtdoor S. D. J. Stroo » 16 Jan 2006, 10:35

Bertolt B. schreef:Dat is ook mijn grote bezorgdheid, dat we de facto een week blok in het eerste semester verliezen door proffen die de inhaalweek er maar gewoon bijrekenen zodat elke les nog doorgaat.

Verder is hier al veel teveel hetzelfde gezegd.

Terecht, maar het is aan studentenvertegenwoordigers, bv. de jaarverantwoordelijken, om daar op toe te zien, de inhaalweek mag enkel gebruikt worden als er gegronde redenen voor zijn (lessen die dus weggevallen zijn). Het merendeel van de proffen zal voor de argumenten van de studenten zeker openstaan, maar het is dus inderdaad iets waar op toegezien moet worden.
It's no secret that ambition bites the nails of success

-- U2 --

Terug naar “Opleiding & Universiteit”